FZ High Score säsong 6 – var med från start!

Er smalaste gaming-nisch

Medlem

Har någon konstig förkärlek för färgglada och snabba first person-spel som:

Brainpipe: A plurge in unhumanity
Devil Daggers
Hyper Demon

Kommer aldrig rekommendera dem till nån som inte ber om det 😄

Skrivet av BloodFarmer:

Jag känner mig ganska ensam om att ha en stor kärlek till Lucasarts äventyrsspel från 90-talet. Det pratas förvisso ganska ofta om Monkey Island och Grim Fandango, men desto mer sällan om Day of the Tentacle, Full Throttle och Sam’n’Max.

Hej kompis!

signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Jag känner mig ganska ensam om att ha en stor kärlek till Lucasarts äventyrsspel från 90-talet. Det pratas förvisso ganska ofta om Monkey Island och Grim Fandango, men desto mer sällan om Day of the Tentacle, Full Throttle och Sam’n’Max.

Jag kan intyga att vi Lucasarts-fans finns kvar men vi är en försvinnande liten skara.

Day of the Tentacle är nog det Lucasarts-spel jag har haft absolut roligast med också vid sidan av Curse of Monkey Island.

Som fan av Sierras peka-och-klicka-spel så känner man sig ännu mer ensam. Det är tur att barnet mitt och frun har funnit tycke för Kings Quest-spelen.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag kan intyga att vi Lucasarts-fans finns kvar men vi är en försvinnande liten skara.

Day of the Tentacle är nog det Lucasarts-spel jag har haft absolut roligast med också vid sidan av Curse of Monkey Island.

Som fan av Sierras peka-och-klicka-spel så känner man sig ännu mer ensam. Det är tur att barnet mitt och frun har funnit tycke för Kings Quest-spelen.

Jag spelade igenom samtliga när jag bar barn och tonåring. När det gäller Sierra spelen så gjorde jag ännu en runda på just Heroes Quest (Quest for glory) serien för något år sedan. Eftersom att man kan spara karaktärsprogression från ett spel till ett annat. Så Quest for Glory 1 till 5 rekommenderas! Det finns en remake av Quest for Glory 1 så man kan köra peka och klicka där. Första spelet var annars textbaserade kommandon precis som de första Police quest etc.

Quest for Glory är en ganska unik mix av RPG och peka klicka. Man skapar en karaktär från början som man väljer en klass till av Fighter, Mage eller Thief. Hur man kan lösa pussel och klara sig igenom spelet är helt olika beroende på vilken klass man spelar. Har man transfererat sin karaktär mellan spelen så kan man även välja att konvertera till en Paladin klass i de senare spelen om man vill.

Det finns ett gediget RPG system i spelet för att vara ett peka klicka adventure spel i grunden. Karaktären man spelar har skills i form av stealth, magic, strenght osv. Det finns monster att slåss mot men de spammas inte fram som i ett action RPG utan de är färre och mer utmanande istället. Första spelet har 100 som cap på skills. I spel två så blir cap 200. Spel tre 300 osv.

Skulle jag jämföra något med det så är väl det närmaste Dreamfall/The longest journey, även om det inte är exakt detsamma. Eller Kings Quest med RPG element på.

Både lucasarts och Sierra har fenomenala klassiker!

Quest for glory serien är förövrigt på discount nu på steam.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Skrivet av Kvadruppelmas:

Hej kompis!

Skrivet av Sarato:

Jag ansluter till skaran! Jag kan varmt rekommendera scummvm på en platta med penna. Jag kör en Samsung galaxy tab s9 och det är verkligen helt fantastiskt att spela med pennan! Bara klicka där man vill klicka, knappen på pennan för högerklick och man kan lätt hovra över saker utan att klicka för att scouta området osv. Spelade igenom Discworld för någon vecka sen och är inne i Discworld 2 just nu. Sam'n'Max är näst på tur, sen Full Throttle. Även sugen på The Neverhood igen, men den är lite längre ner på listan.

Medlem
Skrivet av Devan:

Intresset för Silksong är sjukt lågt här på Fz, vi kanske är 5 som ser fram emot det max.

Ah yes, metroidvania, en försvinnande liten genre, tror vi redan nu kan kora vinnaren!

Releasehästryttare
Skrivet av Danster:

Ah yes, metroidvania, en försvinnande liten genre, tror vi redan nu kan kora vinnaren!

Skämt å sido, håller på och spelar nya ninja gaiden, det är riktigt bra!

Medlem

Skulle vara VR då. Nischat om något.

Medlem

Kom på också att jag är barnsligt förtjust i de japanska tågspelen Densha De Go!
Underbara spel och är inte så farligt dyra heller.
Är man nyfiken på spelen och inte vill bli ruinerad så finns de som Plug & Play-spel där du bara kopplar in USB-ström och en HDMI-kabel så kan du spela ett av de bästa i serien:
https://www.ebay.com/itm/365486190288?_skw=densha+de+go+plug+...

Har även Switch-versionen med tillhörande kontroll men det är helt klart ett dyrare inköp för intresserade.

signatur

Medlem
Skrivet av Sarato:

Kom på också att jag är barnsligt förtjust i de japanska tågspelen Densha De Go!
Underbara spel och är inte så farligt dyra heller.
Är man nyfiken på spelen och inte vill bli ruinerad så finns de som Plug & Play-spel där du bara kopplar in USB-ström och en HDMI-kabel så kan du spela ett av de bästa i serien:
https://www.ebay.com/itm/365486190288?_skw=densha+de+go+plug+...

Har även Switch-versionen med tillhörande kontroll men det är helt klart ett dyrare inköp för intresserade.

https://www.japanzon.com/70296-product_large/zuiki-densha-de-...

Det där skulle pojken gilla! Synd att det inte verkar finnas några släpp i väst på engelska.

Skribent
Skrivet av Jaw_B:

Japanska musik/rytm spel till sega dreamcast smalt nog? Älskade spel som Samba de Amigo och Space Channel 5. Rytm-spel som inte tar/tog sig riktigt på så stort allvar,

Donkey Konga grymt tillskott i den genren, om än till gamecube.

Min nisch är helt klart Divekick, ett fightingspel med bara två knappar - dive och kick! Otroligt smalt och konstigt, och jag älskar det.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av quadratis:

Stalker GAMMA tror jag. ett modpaket till de första stalker-spelen som är helt sjukt omständigt att öht installera, och ännu knepigare att förstå sig på utan wikis och youtube, men utan tvekan en av de bästa spelupplevelserna jag nånsin haft, och det från någon som aldrig hade spelet stalker-spelen innan. jag hade säkert runt 400 timmar i GAMMA innan jag ens bemödade mig testa originalspelen eller stalker 2.

https://youtu.be/3yGOv2D3JuQ?si=Y1V5cTopM9GRD5yn&t=12

svårt att förklara storheten för någon oinsatt utan att dra iväg på en 30 minuters monolog.

Jag spelar också G.A.M.M.A och andra modpacks till Anomaly och S.T.A.L.K.E.R-spelen. Har du testat EFP?

G.A.M.M.A kräver inte originalspelen utan bygger på en fristående modd , Anomaly , som är helt gratis. Det är inte heller särskilt svårt att installera om man bara är hyfsat läskunnig och går efter instruktionerna som finns på G.A.M.M.As Discord.

Medlem
Skrivet av majsalle:

Kanske inte särskilt smalt men sim-racing är jag banne mig ensam om att köra i min umgängeskrets. Kan ibland sakna en Bottas som håller ställningarna och täcker upp för jobbiga motståndare..

Det ÄR smalare än man tror. Kanske inte meganisch och när man ser alla produkter som finns att köpa så tror man ju att det är jättestort. Kör själv och är nor det enda jag vet jag kan spela utan att tröttna på det.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det där skulle pojken gilla! Synd att det inte verkar finnas några släpp i väst på engelska.

Tyvärr stämmer det.
Man är illa tvungen att importera både spelet och kontrollen. Däremot är spelet och tillbehöret ganska billigt (med undantag för senaste släppet) men dess storlek gör frakten dyr.

signatur

Medlem

Det mest nischade jag gjort dom senaste åren är nog att importera Switch-spelet Momotaro Dentetsu, ett digitalt brädspel som var en stor succé i Japan under covid-19-pandemin men som aldrig släpptes i väst.

Det släpptes ett till Momotaro Dentetsu för två år sedan som har hela världen som spelplan. Funderar på att köpa det med. Skandinavien visas vid 0:35 i denna video.

Medlem

Snart 700 timmar i Divide and Conquer-modden till Total War: Medieval 2. Hittils inte träffat någon som gillar det lika mycket

Skärmdumpsmästare
Skrivet av Dystopi:

Snart 700 timmar i Divide and Conquer-modden till Total War: Medieval 2. Hittils inte träffat någon som gillar det lika mycket

https://www.pcgamesn.com/wp-content/sites/pcgamesn/2021/09/th...

https://youtu.be/IXAsJ9zPiDE?si=lKvjlsMhOLtBtuIf

Här är jag!

Den modden är helt fantastiskt!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

12
Skriv svar