Tjäna trophies i Playstation-spel – få chansen att köpa exklusiv merch

Medlem
Skrivet av Morricone:

Det är ingen tävling, handlar inte om att vinna nånting, därför jag använde citat-tecken. Min hela poäng är att folk är trötta på girigheten vilket verkar vara en gemensam nämnare bland många fans och icke-fans av spelet.

Spelet har existerat ett tag och scalpers finns i alla skepnader. Folk som har alla trofeer sen tidigare har sannolikt redan beställt. Om detta tillvägagångssätt är deras strategi att sålla bort scalpers finns det mycket simplare sätt att göra det på.

Jag förstår inte ditt problem här. Merch är inget nytt och detta är nischad merch för en väldigt specifik kundgrupp. Att detta skulle vara mer girigt än annan merch köper jag inte.

Menar du att det hade varit mindre girigt om de bara skulle släppa merchen utan något krav? I det scenariot hade de ju kunnat tjäna mer pengar så det alternativet känns ju isf mer girigt.

Medlem

Tidigare kunde man lösa in poäng mot vouchers för att få någon hundring rabatt, nu kan man få möjligheten att lägga ännu mer pengar till Sonys kassa, som att spelen inte var nog dyra. Äckligt.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag tror faktiskt inte det. Att skryta med mina achivements kanske hade varit aktuellt om jag var 13.

Men merch köpare är som de är.

Skrivet av Lilagröt:

Du tycker det är samma sak att köpa ett par byxor från ett varumärke som att köpa en T-shirt för att visa hur duktig man är på ett tv-spel?
Jag skiter väl i om någon köper merch egentligen men jag tycker det är märkligt att vissa vill lägga pengar på det. Gillar jag ett spel en film eller något sånt så köper jag filmen eller spelet, börjar inte maniskt samla och vilja ha allt som ägarna av varumärket försöker lura på en. Och de lyckas ju uppenbarligen väl med det.

You were saying?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

You were saying?

Ja att jag tycker ni som håller på med det i vuxen ålder är udda men att jag inte har något problem med det egentligen. Påverkar inte mig negativt på något sett om du köper en tröja med ett motiv från ett spel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja att jag tycker ni som håller på med det i vuxen ålder är udda men att jag inte har något problem med det egentligen. Påverkar inte mig negativt på något sett om du köper en tröja med ett motiv från ett spel.

"Jag hänger på en gaming site och tycker folk som köper gaming merch är udda för de är ju vuxna!!!! Men spel är OK, det är inte alls lika barnsligt som tex kläder med tryck på."

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte ditt problem här. Merch är inget nytt och detta är nischad merch för en väldigt specifik kundgrupp. Att detta skulle vara mer girigt än annan merch köper jag inte.

Menar du att det hade varit mindre girigt om de bara skulle släppa merchen utan något krav? I det scenariot hade de ju kunnat tjäna mer pengar så det alternativet känns ju isf mer girigt.

Blir för mycket att skriva men vi kan tala mer om det på discord om du vill? Jag har inga problem alls, just a messenger. Merch är inget nytt, initiativet verkar dock nytt för Sony. Nischad som du säger för samlare och "hardcore" fans?!

Jag förstår dock inte syftet med det här initiativet. I min uppfattning måste man lägga ca 25-50 timmar för att samla på sig alla troféer bara för att få köpa dyr merch. 300 spänn + frakt? för en brosch låter mycket

Nej det kommer inte bli mindre girigt men mer rättvist om alla kan köpa utan krav. Folk behöver inte oroa sig för scalpers om tillgången är mycket större än efterfrågan

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Jag hänger på en gaming site och tycker folk som köper gaming merch är udda för de är ju vuxna!!!! Men spel är OK, det är inte alls lika barnsligt som tex kläder med tryck på."

Är det fel att jag inte tycker om Merch bara för att jag är medlem på FZ.se?
Så du tycker att dockor,kläder,nålar osv som finns till för att dra ur mer pengar från fans oftast barn är en positiv grej? Det är reklam som de övertalar kunderna att betala för. (vilket jag anser är udda, men kör på om det glädjer er jag stoppar ingen)
Jag kan förstå att man som barn gärna vill ha en docka som ser ut som karaktären i sitt favoritspel jag hade själv en "gosedjurs" garfield när jag var liten. Jag hade ett mario fodral till min Gameboy. Jag hade badlakan med nintendos karaktärer på.
Men nu för tiden skulle jag aldrig köpa en Tshirt eller statyett med Farming sim eller Forza horizon tryck på bara för att de är spel jag tycker är roliga att spela.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Så du tycker att dockor,kläder,nålar osv som finns till för att dra ur mer pengar från fans oftast barn är en positiv grej? Det är reklam som de övertalar kunderna att betala för. (vilket jag anser är udda, men kör på om det glädjer er jag stoppar ingen)
Jag kan förstå att man som barn gärna vill ha en docka som ser ut som karaktären i sitt favoritspel jag hade själv en "gosedjurs" garfield när jag var liten. Jag hade ett mario fodral till min Gameboy. Jag hade badlakan med nintendos karaktärer på.
Men nu för tiden skulle jag aldrig köpa en Tshirt eller statyett med Farming sim eller Forza horizon tryck på bara för att de är spel jag tycker är roliga att spela.

Oj vad du är vuxen. Kan du lära mig hur man blir lika vuxen som du?

Medlem

Bungie har/hade nått liknande där man kunde låsa upp att få köpa merch för vissa in game prestationer, skulle inte förvåna mig om det är därifrån idén kommer.

Hade nog inte köpt själv men har inget emot det heller.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Skillnaden mellan oss är att jag inte säger "Ja, du vet hur folk som köper merch är..."

Om nu någon tycker om att köpa dockor, t-shirts eller vad som helst om gaming eller vad nu deras intresse är så behöver jag inte se ner på dem, eller uttrycka mig negativt om dem. Du vet, som du gör.

Skrivet av Sillgam:

Oj vad du är vuxen. Kan du lära mig hur man blir lika vuxen som du?

Universum känns i obalans när jag och Sillgam håller med varandra.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Skillnaden mellan oss är att jag inte säger "Ja, du vet hur folk som köper merch är..."

Om nu någon tycker om att köpa dockor, t-shirts eller vad som helst om gaming eller vad nu deras intresse är så behöver jag inte se ner på dem, eller uttrycka mig negativt om dem. Du vet, som du gör.

Okej jo jag kanske var lite elak.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja det känns märkligt. Men vi blir nog oense om något snart.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Okej jo jag kanske var lite elak.

Nej, du var inte elak. Du hycklar. Du säger dig vara OK sedan ser du ner på dem. Säg bara att du ser ner på merch köpare och stå för det.

Skrivet av Sillgam:

Ja det känns märkligt. Men vi blir nog oense om något snart.

Skönt att höra, tack för den!

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nej, du var inte elak. Du hycklar. Du säger dig vara OK sedan ser du ner på dem. Säg bara att du ser ner på merch köpare och stå för det.

Det var menat att vara retsamt. Ungefär som när någon äter surströmming eller något annat ”konstigt” och man säger de är udda eller konstiga.
Jag ser inte ner på er enligt mig själv i alla fall, jag förstår mig bara inte på det och skulle inte lägga pengar på det själv. Betyder inte att jag tycker du är en sämre människa.
Men är det att se ner på er så visst då gör jag väl det.

12
Skriv svar