Clair Obscur behövde inget stort team – de hade ju Unreal Engine 5

Robot
Clair Obscur behövde inget stort team – de hade ju Unreal Engine 5

Ny miljö och fler bossar på gång (gratis).

#clair-obscur-expedition-33

Medlem

Ett av världens bästa spel får inte bara mer innehåll utan även gratis innehåll?
AAA-industrin; Se och lär.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Tyckte spelet var rätt intressant, speciellt musiken, något jag vanligtvis brukar stänga av i spel, men tröttnade rätt fort på combat, det var verkligen göra exakt samma sak exakt varje gång så det blev repetitivt väldigt fort.

Medlem
Skrivet av noreason:

Tyckte spelet var rätt intressant, speciellt musiken, något jag vanligtvis brukar stänga av i spel, men tröttnade rätt fort på combat, det var verkligen göra exakt samma sak exakt varje gång så det blev repetitivt väldigt fort.

Det blir klart mer komplext längre fram så ju mer du spelar desto bättre blir det.

signatur

Medlem

Jag har inte hunnit spela ännu men det börjar bli dags. Jag väntar dock med köp tills uppdateringen med mer innehåll har släppts, så blir det desto roligare.

Medlem

Unreal Engine är vansinnigt bra. Jag önskar att den fanns när jag var 16-20 och satt med kompisar och "skulle göra spel", då man hade oändligt med tid.

Medlem

Detta går ju helt emot det "damsugeförsäljarna" hävdar som tvingade spelmarknaden att höja priserna 100%

Dom hävdar att allt blir svårare att utveckla och kräver mer folk etc. Jag gillar när sanningen slingrar sig ut trotts den nakna kejsaren hävdar att han har kläder på sig.

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Detta går ju helt emot det "damsugeförsäljarna" hävdar som tvingade spelmarknaden att höja priserna 100%

Dom hävdar att allt blir svårare att utveckla och kräver mer folk etc. Jag gillar när sanningen slingrar sig ut trotts den nakna kejsaren hävdar att han har kläder på sig.

Fast det blir svårare och dyrare också, det där är inte svart eller vitt. Det kostar ju mycket mer och är mycket med komplext att göra ett stort spel idag än för 25 år sedan.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vi har en mullvad förklädd till tiger här tror jag.

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Man kan även argumentera att det inte behövdes ett stort team eftersom de outsourcade mycket av utvecklingen till andra team som bl a gjorde animeringar, QA, VO osv. Större studios gör ofta sånt in-house.

Testpilot

Silksong och Clair Obscure ger ändå hopp om spelens framtid.

Medlem

Det jag gillade med Clair Obscur (i detta fall) var hur tajt upplevelsen ändå var. Det behövs inte en jättestor öppen värld med femhundra sidospår.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Man kan även argumentera att det inte behövdes ett stort team eftersom de outsourcade mycket av utvecklingen till andra team som bl a gjorde animeringar, QA, VO osv. Större studios gör ofta sånt in-house.

Verkligen inte sant. Ofta tvärt om eftersom AA studior ofta har rätt dåligt med pengar, och outsourcing är väldigt dyrt.

Medlem

och en stor mängd 'contractors'

Medlem
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det blir klart mer komplext längre fram så ju mer du spelar desto bättre blir det.

Varför är det inte bra från början istället, då hade jag kanske spelat det...

Medlem

Ytterligare ett exempel på lögnen om hur dyrt det blivit att utveckla spel. Verktygen som finns idag gör det enklare och billigare än någonsin med både utveckling och distribution.

Medlem

Spelet har garanterat säkrat game of the year på the game awards. Kan inte riktigt se något som hotar atm

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Aaah yeah sonen till en miljardär som outsourcade nästan allt utav spelet behövde inte ett "stort team", bara man har pengar att slänga och hyra andra behöver man inte vara ett stort team

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ytterligare ett exempel på lögnen om hur dyrt det blivit att utveckla spel. Verktygen som finns idag gör det enklare och billigare än någonsin med både utveckling och distribution.

De försöker förhandla ned priset på UE5-licensen.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Varför är det inte bra från början istället, då hade jag kanske spelat det...

Det är bra men om du tycker utmaningen är för låg så är det ingen som hindrar dig från att dra upp svårighetsgraden.

signatur

Spelet är fantastiskt. Skaffade det via Game Pass och spelar på PC, men kommer köpa till PS5. Atmosfären är oklanderlig.

signatur
Medlem

Årets bästa spel för mig. Utan tvekan. Förutom Baldur's Gate 3 finns det inget spel detta årtionde som ens kommer nära.

Medlem

Ett av de senaste årens mest överskattade spel. Jag älskar jrpgs och hoppades verkligen att det skulle vara så bra som recensionerna påstod, men det var ju en stinkande lögn.

Medlem

Galet bra strider och animationer men tycker storyn va för melodramatisk och miljöerna rätt tråkiga

1
Skriv svar