Nästa Xbox-generation är under utveckling, bedyrar Bond

Robot
Nästa Xbox-generation är under utveckling, bedyrar Bond

Lycka till, ni lär behöva det... 😬

Medlem

Sony och Microsoft borde bara lägga ner konsoler. Konsolerna är inte framtiden, de är flaskhalsen.

Medlem

Som XSX-ägare känner jag absolut förtroende för MS att leverera ännu en lyckad konsolgeneration….INTE

Massa jäkla Asus handhelds som kallas Xbox, men inte fan kommer jag åt spelen jag köpt digitalt på XSX-konsolen…..okeeeej

Slaget: Team FZ

Hoppas dom satsar stenhårt på multimedia! Gärna så man kan streama sina favoritsporter osv på konsollen samt att man måste vara uppkopplad hela tiden!

...nä vänta nu lite

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

"Man har redan börjat arbeta med nästa generations hårdvara, säger hon till Variety."

Det får man hoppas om dom ska vara med på tåget.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av noreason:

Sony och Microsoft borde bara lägga ner konsoler. Konsolerna är inte framtiden, de är flaskhalsen.

Äh, de flesta sitter ju ändå på mid-burkar enligt Steam så man kan ju lika gärna säga att PC håller tillbaka PC då ;).

Medlem

Med tanke på läckan för några år sedan gällande deras road map med mera. Hur har facit varit såhär långt?

Medlem

Förhandsbokar så fort det går 😊

Skrivet av gorbatjov:

Äh, de flesta sitter ju ändå på mid-burkar enligt Steam så man kan ju lika gärna säga att PC håller tillbaka PC då ;).

Lathet och lättja håller tillbaka PC gaming! På Ken Kutaragis tid behövde vi alla skaffa ett andra och tredje jobb för att ha råd med en PS3. Dagens gamers vill inte jobba och slita för sitt nya grafikkort! Det var andra tider då, för det var ju så, tiderna var annorlunda.

Har man inte dedikationen att punga ut en månadslön och en njure för bra speccs kan man lika gärna sitta i soffan med en Lamebox, Graystation eller Nintendon't Babiezzz #pcmasterrace

Medlem

Det där tror jag inte på.

Medlem

Den enda svenska butik (enligt prisjakt) som listar Series X är CDON, och då är det ComputerSalg som säljer den via deras hemsida.

Det säger väl en hel del om en konsol som inte ens hunnit fylla fem. Microsoft måste verkligen skapa något helt banbrytande för att varumärket Xbox ska överleva en generation till.

Phil Spencer har lovat ditten och datten i över 10 års tid, och vad fick vi? Uppköpta och nedstängda studios, avslutade utvecklingar på lovande spel, dyrare konsol och dyrare Gamepass (3600kr/år).

Kostar Xbox Series Z 3990kr och presterar som en PS6 så kanske de har en chans.

Medlem

Klart den är. Jag köper en dag 1!

Medlem

Är ingen konsolspelare, men jag är glad att de fortsätter. Utbudet av spelkonsoler är ju inte särskilt stort, och det vore synd om till slut bara Sony och Nintendo stod där ensamma. Konkurrens är ju trots allt en av de största drivkrafterna bakom utveckling.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det funkar inte så lillebror

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Lathet och lättja håller tillbaka PC gaming! På Ken Kutaragis tid behövde vi alla skaffa ett andra och tredje jobb för att ha råd med en PS3. Dagens gamers vill inte jobba och slita för sitt nya grafikkort! Det var andra tider då, för det var ju så, tiderna var annorlunda.

Har man inte dedikationen att punga ut en månadslön och en njure för bra speccs kan man lika gärna sitta i soffan med en Lamebox, Graystation eller Nintendon't Babiezzz #pcmasterrace

Så kan det ju va. Känner ändå att konsoler har bidragit enormt med att nå ut med spel till vanligt folk vilket i slutändan förmodligen påskyndat utvecklingen mer än vad man kanske tror.

Skrivet av noreason:

Ärligt talat bryr jag mig föga eftersom jag ändå enbart spelar på konsol och är nöjd. Är bara lite småless på småbarnsmentaliteten ibland.

Jag tror båda plattformarna gynnar varandra ungefär lika mycket om jag ska vara ärlig.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Så kan det ju va. Känner ändå att konsoler har bidragit enormt med att nå ut med spel till vanligt folk vilket i slutändan förmodligen påskyndat utvecklingen mer än vad man kanske tror.

Ärligt talat bryr jag mig föga eftersom jag ändå enbart spelar på konsol och är nöjd. Är bara lite småless på småbarnsmentaliteten ibland.

Jag tror båda plattformarna gynnar varandra ungefär lika mycket om jag ska vara ärlig.

• “Konsoler gynnar PC” är som att säga att träningshjul gynnar MotoGP.

• Spel måste byggas för åtta år gamla AMD-toasters innan PC ens får visa vad den kan.

• 30 fps, dynamisk upplösning och fusk ”4K” har normaliserats pga konsolernas skräphårdvara.

• PS4/Xbox One körde netbook-CPU:er, och det märks fortfarande i AI, fysik och världsstorlek.

• Varje gång ett spel är “cross-gen” betyder det att hälften av resurserna gick åt till att få det att starta på stenåldershårdvara.

• Det handlar inte om om du är “nöjd”. Det handlar om att hela industrin stått på handbromsen för att konsolerna inte orkar mer.

Medlem
Skrivet av noreason:

• Spel måste byggas för åtta år gamla AMD-toasters innan PC ens får visa vad den kan.

• 30 fps, dynamisk upplösning och fusk ”4K” har normaliserats pga konsolernas skräphårdvara.

• PS4/Xbox One körde netbook-CPU:er, och det märks fortfarande i AI, fysik och världsstorlek.

• Varje gång ett spel är “cross-gen” betyder det att hälften av resurserna gick åt till att få det att starta på stenåldershårdvara.

• Det handlar inte om om du är “nöjd”. Det handlar om att hela industrin stått på handbromsen för att konsolerna inte orkar mer.

Visst, konsoler sätter en lägstanivå, men de är också anledningen till att spel som Red Dead Redemption 2, God of War och Elden Ring ens existerar i den skala de gör. Utan en gemensam plattform hade vi fått fler tech-demos än spel.

PC är ett kraftpaket, men också ett kaos av drivrutiner, patchar och 3000 olika GPU-konfigurationer.
Konsoler är inte träningshjul, de är referenscykeln som gör att utvecklare kan fokusera på innehåll istället för att jaga buggar i 200 olika setups.
Och om du tror att 30 fps och dynamisk upplösning är ett konsolproblem?
Kolla på PC-portar som Star Wars Jedi: Survivor eller The Last of Us Part I. Det är inte hårdvaran som bromsar, det är optimering, budget och tid.
Cross-gen är ett affärsbeslut, inte ett tekniskt misslyckande.
Vill du ha spel som bara maxar PC? Då får du också acceptera att de säljer hälften så mycket och får en fjärdedel av budgeten.
Så ja.. konsoler begränsar ibland.
Men de möjliggör också. Och när ett spel är bra, spelar det mindre roll om det körs på en toaster eller en RTX 5090, det är designen som avgör, inte bara pixlarna.

signatur

Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.

Medlem

Kan dom inte bara kasta in handduken istället. Dött märke.

Medlem
Skrivet av noreason:

Skrivet av Ferren:

Visst, konsoler sätter en lägstanivå, men de är också anledningen till att spel som Red Dead Redemption 2, God of War och Elden Ring ens existerar i den skala de gör. Utan en gemensam plattform hade vi fått fler tech-demos än spel.

PC är ett kraftpaket, men också ett kaos av drivrutiner, patchar och 3000 olika GPU-konfigurationer.
Konsoler är inte träningshjul, de är referenscykeln som gör att utvecklare kan fokusera på innehåll istället för att jaga buggar i 200 olika setups.
Kolla på PC-portar som Star Wars Jedi: Survivor eller The Last of Us Part I. Det är inte hårdvaran som bromsar, det är optimering, budget och tid.
Vill du ha spel som bara maxar PC? Då får du också acceptera att de säljer hälften så mycket och får en fjärdedel av budgeten.
Men de möjliggör också. Och när ett spel är bra, spelar det mindre roll om det körs på en toaster eller en RTX 5090, det är designen som avgör, inte bara pixlarna.

@noreason
"Det handlar inte om om du är “nöjd”. Det handlar om att hela industrin stått på handbromsen för att konsolerna inte orkar mer".

Det kan nog stämma. Men om spelkonsoler inte hade funnits så innebär det inte att alla de som endast spelar på konsol hade gått över till att spela på pc. Och det innebär inte heller att alla de som hade gått över till att spela på pc hade köpt en "värstingdator" som klarar av alla de önskemål du har på spelen. Ett av argumenten för att välja konsol har varit att konsol har ett lägre pris än pc

Som @Ferren är inne på "Då får du också acceptera att de säljer hälften så mycket och får en fjärdedel av budgeten.".

Jag tror också att spelmarknaden hade varit mindre för sådana stora spel. I slutändan handlar det om att tjäna pengar för spelbolagen

Medlem

Lyssnar på vanligt folk om Xbox []

Lyssnar Officiellt från Xbox team [X]

signatur

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Ferren:

Skrivet av jaicoas:

@noreason
"Det handlar inte om om du är “nöjd”. Det handlar om att hela industrin stått på handbromsen för att konsolerna inte orkar mer".

Det kan nog stämma. Men om spelkonsoler inte hade funnits så innebär det inte att alla de som endast spelar på konsol hade gått över till att spela på pc. Och det innebär inte heller att alla de som hade gått över till att spela på pc hade köpt en "värstingdator" som klarar av alla de önskemål du har på spelen. Ett av argumenten för att välja konsol har varit att konsol har ett lägre pris än pc

Som @Ferren är inne på "Då får du också acceptera att de säljer hälften så mycket och får en fjärdedel av budgeten.".

Jag tror också att spelmarknaden hade varit mindre för sådana stora spel. I slutändan handlar det om att tjäna pengar för spelbolagen

Ni säger att utan konsoler hade vi bara haft tech-demos, men det stämmer inte.
AAA-produktionen hade skalats efter marknaden, inte upphört. Det är inte magin i en PS5 som finansierar spel, det är mängden köpare.

• Konsoler har drivit bredd, inte teknik.

• PC har i åratal fått vänta på features som redan fanns: högre FPS, bättre LOD, ray tracing, för att konsolerna inte orkat.

• “Det är inte hårdvaran som bromsar” är bara halva sanningen, när basplattformen är svag, måste optimeringen riktas dit.

• PC-versionen är ofta kapad redan i designfasen, långt innan “budget och tid” ens är faktorer.

Så ja, konsoler gör att fler kan spela, men utvecklingen står still.
Vi hade kunnat ha både fler spel och högre standarder, om industrin inte behövde vänta in 30 fps-folket varje generation.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Konkurrens är ju trots allt en av de största drivkrafterna bakom utveckling.

Förstår såklart vad du menar, men det blir lite tokigt när man inte har någonting att konkurrera med

Och det har dom inte haft sedan Xbox 360. Xbox One-revealen blev verkligen fler än bara en spik i kistan och därifrån har det bara dalat nedåt. Otroligt sorgligt, måste jag ändå säga.

Jag ska för övrigt nämna att jag har lite samma syn på Playstation.

Medlem

Vore bättre om de satsade lite på den generation de har nu. Ta fram plånboken, gå ner i pris, ha bättre game pass inriktade på barn/unga tonåringar (där föräldrarna fortfarande "bestämmer" inköpen). Kan bara konstatera att Playstation är väldigt mycket mer kända bland "icke-intresserade" och att många köper av slentrian - även om en del såklart köper för exklusiva spel som Gran Turismo, Last of Us, Horizon etc (ok, många kommer till PC med tiden).

Ser på min arbetsplats, det finns fler som spelar på Playstation än på PC. Spelen som går är "FIFA", GTA V faktiskt, och en del annat som hade gått ungefär lika bra att köra på Xbox - men ingen har XBox såklart. (folk mellan 20-30 som inte har datorer som hobby, men gärna spelar FIFA etc)

Det positiva med Xbox är iaf att de fick fason på spelkontroller till PC. Har 3-4st XBox 360-kontroller, de funkar till typ "alla" spel, förr var det ett helvete med kontrollers till PC.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hahaha. Men herregud vilket jävla trams 😂

Nu sitter jag själv med hyfsad burk (RTX 5070 Ti, i5 13500, 32 DDR5) och en 42” LG C4 Oled som skärm. Men jag älskar konsolerna också. Spelar nog 50/50 PC/konsol (PS5 PRO/PS Portal och Switch 2 — Sålde Series X nyss).

Personligen gillar jag att spela på allt (förutom, oftast, mobilen). Jag vet att vissa liksom håller sig till en konsol/PC och/eller ett operativsystem osv.

Själv använder jag Windows/MacOS/Linux om vartannat under veckorna.

Jag har aldrig riktigt fattat folk som slår feta slag för ”sitt” medium, och trots att det dräller av dessa individer online så upphör man aldrig att förvånas.

Medlem

Tror nog ändå TV är framtiden. Nästa generation borde satsa fullt ut på TV och sport.

Medlem
Skrivet av noreason:

Det ät precis så det fungerar. Och det kan du kanske förstå om du kollar hur många likes hans kommentar har fått.

Skrivet av Vintersorg:

Hahaha. Men herregud vilket jävla trams 😂

Nu sitter jag själv med hyfsad burk (RTX 5070 Ti, i5 13500, 32 DDR5) och en 42” LG C4 Oled som skärm. Men jag älskar konsolerna också. Spelar nog 50/50 PC/konsol (PS5 PRO/PS Portal och Switch 2 — Sålde Series X nyss).

Personligen gillar jag att spela på allt (förutom, oftast, mobilen). Jag vet att vissa liksom håller sig till en konsol/PC och/eller ett operativsystem osv.

Själv använder jag Windows/MacOS/Linux om vartannat under veckorna.

Jag har aldrig riktigt fattat folk som slår feta slag för ”sitt” medium, och trots att det dräller av dessa individer online så upphör man aldrig att förvånas.

Det var naturligtvis inte allvarligt menat 😅😂

Medlem
Skrivet av John7612:

Det ät precis så det fungerar. Och det kan du kanske förstå om du kollar hur många likes hans kommentar har fått.

Ah, likes-argumentet. Alltid starkt när logiken tagit slut.
Inte direkt första gången FZ röstar upp känsloargument och konsolförsvar heller.

It's not a lake, it's an ocean

Det kommer krävas något alldeles extra för att ge varumärket nytt liv efter att de själva kvävt patienten med en kudde under denna generation. Jag tror inte riktigt på det. Microsofts fokus heter Microsoft Gaming nu, inte Xbox. En ny konsol blir väl ett sätt att hålla Game Pass igång en generation till, möjligen. Men hur många av dagens GP-prenumeranter och Xbox-ägare kommer följa med?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

12
Skriv svar