GTA VI får (nästan) alla att darra

Robot
GTA VI får (nästan) alla att darra

Alla i branschen dansar oroligt runt Rockstars releaseplaner. Alla utom en.

#2026, #2027, #devolver-digital, #gta-vi, #krönika, #releaselistan

Medlem

Största hålet som spelet lämnar är i plånboken. Det kanske kostar 1000 kronor, om inte mer.

Om det ändå varit en remake så skulle man kunna betala 800-900 kronor för det, men ett originalspel? Med ny story, nya karaktärer osv.
Icke.

Redaktör
Skrivet av scaryfoot:

Största hålet som spelet lämnar är i plånboken. Det kanske kostar 1000 kronor, om inte mer.

Om det ändå varit en remake så skulle man kunna betala 800-900 kronor för det, men ett originalspel? Med ny story, nya karaktärer osv.
Icke.

Förstår jag dig rätt nu: du tycker remakes av gamla spel är mer värda än nya? Det var ovanligt får jag säga.

Spel är värda så mycket vi är beredda att betala för dem. Och historiskt sett är nära 1 000 kr för ett storspel inte våldsamt mycket, mer ett tecken på att inflationen även funkar i spelbranschen. Sen om man tycker det är värt pengarna är en annan fråga, men det gäller ju alltid och oavsett pris.

signatur
Testpilot

Personlig hoppas jag på att spelet skjuts fram, i slutet av maj är ingen bra tid med stundande fotbolls-VM. GTA V släpptes på hösten om jag minns rätt, passar mycket bättre!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Förstår jag dig rätt nu: du tycker remakes av gamla spel är mer värda än nya? Det var ovanligt får jag säga.

Spel är värda så mycket vi är beredda att betala för dem. Och historiskt sett är nära 1 000 kr för ett storspel inte våldsamt mycket, mer ett tecken på att inflationen även funkar i spelbranschen. Sen om man tycker det är värt pengarna är en annan fråga, men det gäller ju alltid och oavsett pris.

Min poäng är att folk gnäller för att GTA kommer kosta 1000 kronor eller mer, men har inga problem att betala nästan lika mycket för remakes på gamla spel.
Jag tycker att remakes ska kosta max 499 kronor.
Metal Gear Solid Delta är en remake på ett 21 år gammalt spel. Konami tycker de ska dra in lite kosing på det igen, så man får betala 899 kronor på Store.
Death Stranding 2 kostar också 899 kronor, men det är ingen remake på ett 21 år gammalt spel.
Det är ju helt sinnessjukt.

Skärmdumpsmästare
Skrivet av scaryfoot:

Icke.

I dagens avsnitt av "Full eller forumtroll"...

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Oh vad man längtar😩

Medlem
AAAAH Nu fattar gossen
Skrivet av scaryfoot:

Min poäng är att folk gnäller för att GTA kommer kosta 1000 kronor eller mer, men har inga problem att betala nästan lika mycket för remakes på gamla spel.

Blev också lite förvånad av svaret må jag säga.
Okej då fattar jag hur du tänkte.

Men jag kommer säkerligen betala 1000kr för GTA VI.
Troligtvis kommer spelet dessutom bli försenad med tanke på framtida konsoler. Klart en spekulation men jag hade inte blivit chockad.

Medlem

Haha ja GTA är som ett larmsystem som varnar för en tsunami som aldrig kommer för stackars spelutvecklarna och oss spelare

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det kan ligga minst lika mycket arbete och resurser bakom en remake som en nyproduktion. Titta t.ex. på Final Fantasy 7 och Demon's Souls remakes. Skillnaden är som natt och dag, och fullpris är definitivt motiverat för ett sånt välutfört arbete. Däremot när det kommer till remasters, där utvecklarna polerar upp ett spel för att se skarpare ut på högupplösta skärmar, så är det många utvecklare som sätter ett på tok för högt pris för vad de har gjort. Allra värst är remasters där de i stort sett bara har skalat upp texturerna med hjälp av AI

Medlem

Jag är nog mest nyfiken på prestandan på de olika platformarna. Man kan väl rätt säkert säga att GTA VI kommer vara snyggt, frågan är dock om man kommer kunna spela det med rimlig FPS på PC/konsoler.

Medlem

GTA är det spelet jag har massa hype för där chansen att jag aldrig spelar det är stor.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skärmdumpsmästare
Skrivet av Ninami:

Jag är nog mest nyfiken på prestandan på de olika platformarna. Man kan väl rätt säkert säga att GTA VI kommer vara snyggt, frågan är dock om man kommer kunna spela det med rimlig FPS på PC/konsoler.

Ja jösses. Jag minns hur snyggt jag tyckte GTA V var på släppdagen, men min PS3 tröskade på i 720p med 20 FPS plus moms. Basmodellen av PS5 kommer knappast erbjuda mer än 30 FPS.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Det stämmer väl för mig. Jag släpper att och städar upp schemat för GTA VI.
Inget annat spel kommer köpas eller spelas inom några månader efter release

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det kan ligga minst lika mycket arbete och resurser bakom en remake som en nyproduktion. Titta t.ex. på Final Fantasy 7 och Demon's Souls remakes. Skillnaden är som natt och dag, och fullpris är definitivt motiverat för ett sånt välutfört arbete. Däremot när det kommer till remasters, där utvecklarna polerar upp ett spel för att se skarpare ut på högupplösta skärmar, så är det många utvecklare som sätter ett på tok för högt pris för vad de har gjort. Allra värst är remasters där de i stort sett bara har skalat upp texturerna med hjälp av AI

Tacka vet jag PC. Har man ett äldre spel så tankar man ner en mod med hightextures så får man den remaster man velat ha.

Kör själv nu en mod på Darksouls 2 med raytracing osv. Ser snyggare ut än Darksouls 3.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av scaryfoot:

Metal Gear Solid Delta är en remake på ett 21 år gammalt spel. Konami tycker de ska dra in lite kosing på det igen, så man får betala 899 kronor på Store.
Death Stranding 2 kostar också 899 kronor, men det är ingen remake på ett 21 år gammalt spel.

Då är jag med. Tack för förtydligandet!

Skrivet av Bojkott:

Ja, vi har ju rätt vaga uppfattningar om vad som krävs för att ett spel ska bli klart. Med remakes tänker man väl att mycket redan är gjort, men så måste det ju inte vara. Ta Dead Space-remaken, där det fanns story/manus (som man byggde på) men gjorde det mesta annat nytt. Lär ha krävt rätt mycket arbete.

Men i slutändan spelar inget sånt nån större roll: spel prissätts utifrån vad många är beredda att betala, inte vad de kostar att tillverka.

signatur
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nja, just GTA6 har jag inte hört någon alls tycka 1000 kr mycket, snarare tvärtom! Ett av få spel där man bara slangar upp!

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Icke.

Tror du verkligen att manus och script är det dyraste när man utvecklar spel? Inte själva utvecklingen, röstskådespelare och marknadsföring?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Icke.

Du pratar om remakes i exakt varenda nyhet/tråd här på FZ. Vi förstår att du ogillar remakes men måste det tas upp konstant? Kan vi inte hålla oss till nyhet/trådämne i fråga?

Måste bara vara jag som inte har hype på det. Skulle tona ner satiren har man läst, grejen med GTA är ju just satiren.
Fast kommer säkert köpa, spela alla utom china.

Medlem
Skrivet av Ninami:

Samma här. Blir helt klart att vänta på en next gen- version om flytet är runt 30-strecket.
Hypen är inte så pass hög hos mig att vad som helst passerar bara för att det är GTA ;).

Medlem

Jag hoppas verkligen att folk vågar släppa andra spel, för GTA VI kommer jag nog inte att köpa — åtminstone inte förrän det når reabacken. Tycker fortfarande att serien tappade all charm när de gick från top down till third person 😆

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Håller verkligen med. Kommer inte röra "nya" metal gear för ett sådant pris.

GTA VI kan jag betala minst 1000 kr för. Alla vet att det är next level.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag hoppas verkligen att folk vågar släppa andra spel, för GTA VI kommer jag nog inte att köpa — åtminstone inte förrän det når reabacken. Tycker fortfarande att serien tappade all charm när de gick från top down till third person 😆

Tog väl ganska många år innan GTAV gick på rea väl?

Medlem
Skrivet av Nomman:

haha gta6 kommer på rea nångång 2030 xD

Medlem

Sett till vad som sker i USA så ser jag det som högst troligt att det skjuts upp då de kommer att tvingas att ta bort och skriva om saker som obehagar vissa.

Medlem

Förstår rädslan om man släpper ett spel i samma genre som gta.

Men om man inte är intresserad av gta så lär man ju inte spela det?

signatur

Hoj: Ducati Streetfighter 848

PC: 9800X3D/ Noctua NH-D14/ Sapphire 9070 Pulse

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Icke.

Priset är ju vad folk betalar? Ser inte problemet riktigt, du verkar ju inte tycka om dessa remakes/remasters = köp inte.

Jag betalade fullpris för både Resident Evil 4, Silent Hill 2 & Demon’s Souls. Det priset är alla de spelen värda då dom spelen är bättre än 90% av samtliga nya spel som släpps idagsläget. Sen att vi kunde spela dessa spel på 90-00 talet är ju helt irrelevant då dessa är helt nya spel, omarbetade ifrån grunden.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Tror du verkligen att manus och script är det dyraste när man utvecklar spel? Inte själva utvecklingen, röstskådespelare och marknadsföring?

Det sa jag inte. Men jag tycker inte att man ska ta så mycket betalt för en ny version av ett gammalt spel.
Det är ingen som tvingar dom att göra remakes och plöja ner så mycket pengar i spelen.
Det skulle säkert löna sig även om spelen kostade 499 kronor, folk vallfärdar för att köpa snyggare remakes.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Icke.

Förstod precis hur du menade och jag håller med. Stora spel med riktigt hög kvalitet kan jag betala för. Men då ska det också vara hög kvalitet.
Folk förbokar en super duper edition för 1000-1500kr för något som inte har riktigt hög kvalitet men gnäller när det gäller riktigt tunga titlar.
Är det bra betalar jag gärna.

123
Skriv svar