Aja baja! Dragon Quest I & II-slutet får inte visas på en månad
Det är goda tider att vara ett Dragon Quest-fan.
Har gjorts otroligt mycket ändringar i I och II, ska bli intressant att jämföra dem med originalspelen.
Kan inte vänta på att sätta tänderna i detta på steam decken
1# FZ Troll
Grafiken är uppdaterings perfektion för oss som spelade snes rpgs, jag kan inte prisa den tillräckligt. Underbart nostalgisk och vacker! Mer eller mindre så här man upplevde snes spelen som omogen
@Sebastian Lind du som inbiten bör man börja med trean?
Det är goda tider att vara ett Dragon Quest-fan.
Har gjorts otroligt mycket ändringar i I och II, ska bli intressant att jämföra dem med originalspelen.
Grafiken är uppdaterings perfektion för oss som spelade snes rpgs, jag kan inte prisa den tillräckligt. Underbart nostalgisk och vacker! Mer eller mindre så här man upplevde snes spelen som omogen
Alltså, ja och nej? Det är ju vad Horii och kompani själva verkar tycka nuförtiden, så det är väl rätt väg att gå antar jag. När DQ3 kom var det ju en stor överraskning i slutet att det var en prequel till I/II, vilket gjorde avslutningen rätt så episk. Hela den biten går ju förlorad när man kör trean först.
Men med tanke på att den spoilern är stendöd sedan 30 år tillbaka eller så och de själva uppmanar folk att köra trean först nu så är det väl bäst så. Hade det gällt originalspelen hade jag definitivt sagt att de ska spelas i I, II, III-ordningen, eftersom det görs såna enorma framsteg i spelbarhet och polish mellan titlarna. OG-versionen av DQ3 är liksom det kanske viktigaste j-rpg-spelet som gjorts, det är svårt att underskatta dess betydelse för RPGs som helhet eller dess status som kulturell ikon i Japan. Men nu när de förfinat och gjort massvis med ändringar/förbättringar i ettan och tvåan så blir det kanske inte samma "steg tillbaka" att köra dem i efterhand.
Så kör på III, I och II. Helt enkelt! Ursäkta för ett onödigt långt och spretigt svar på din fråga.
Mest ser jag mest fram emot att de fixar DQ 2, faktiskt. Tvåan gjorde mycket nytt för sin tid (party members! mm) men är nog det som åldrats sämst av originaltrilogin. Ser ut som att det kommer bli en hel del bra ändringar där som gör det till den definitiva versionen. I originalet är ju Cave to Rhone ökänt för att vara obalanserat to hell and back, om jag inte missminner mig hann de knappt QA-testa det innan release varpå den delen i Famicom/NES-versionen är helt brutalt svår och orättvis. Lite samma grej som i Famicom-versionen av Earthbound 1, lol.
För dessa remakes: spela dem i releaseordning → III → I → II. De är gjorda på ett sätt som gör att det är den ordningen man bör ta den här gången.
En del av charmen med DQIII när det begav sig var att spelet är en prequel som utspelar sig före ettan, men förstås släpptes efter. Därför gör de vissa saker med storyn, världen och några karaktärer som kanske inte får samma effekt om man spelar dem i kronologisk ordning först. Men den här gången, med de nya remakes, tycker jag att man får lite samma känsla fast åt andra hållet - inget förstörs egentligen.
Som artikeln menar på har de också expanderat I och II väldigt mycket och gett det ett nytt slut (typ) som ska kännas som en bra avslutning på det hela.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Alltså, ja och nej? Det är ju vad Horii och kompani själva verkar tycka nuförtiden, så det är väl rätt väg att gå antar jag. När DQ3 kom var det ju en stor överraskning i slutet att det var en prequel till I/II, vilket gjorde avslutningen rätt så episk. Hela den biten går ju förlorad när man kör trean först.
Men med tanke på att den spoilern är stendöd sedan 30 år tillbaka eller så och de själva uppmanar folk att köra trean först nu så är det väl bäst så. Hade det gällt originalspelen hade jag definitivt sagt att de ska spelas i I, II, III-ordningen, eftersom det görs såna enorma framsteg i spelbarhet och polish mellan titlarna. OG-versionen av DQ3 är liksom det kanske viktigaste j-rpg-spelet som gjorts, det är svårt att underskatta dess betydelse för RPGs som helhet eller dess status som kulturell ikon i Japan. Men nu när de förfinat och gjort massvis med ändringar/förbättringar i ettan och tvåan så blir det kanske inte samma "steg tillbaka" att köra dem i efterhand.
Så kör på III, I och II. Helt enkelt! Ursäkta för ett onödigt långt och spretigt svar på din fråga.
Mest ser jag mest fram emot att de fixar DQ 2, faktiskt. Tvåan gjorde mycket nytt för sin tid (party members! mm) men är nog det som åldrats sämst av originaltrilogin. Ser ut som att det kommer bli en hel del bra ändringar där som gör det till den definitiva versionen. I originalet är ju Cave to Rhone ökänt för att vara obalanserat to hell and back, om jag inte missminner mig hann de knappt QA-testa det innan release varpå den delen i Famicom/NES-versionen är helt brutalt svår och orättvis. Lite samma grej som i Famicom-versionen av Earthbound 1, lol.
Also, what he said.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Men, om spelen är släppta, hur kan de då hindra folk från att streama/ladda upp videos? Spelet är ju släppt!
Det som t.ex. Atlus gjorde i samband med Persona 5 var att de copyright-strikade Youtubers som streamade efter ett visst kapitel och i vissa fall till och med fick deras (streamarnas) konton bannade från plattformen.
Forumets Mega Drive-expert!
Men, om spelen är släppta, hur kan de då hindra folk från att streama/ladda upp videos? Spelet är ju släppt!
De skickar ut ninjas för att smyga hem till dig och lämna en snigel på ditt ögonlock när du sover.
Det som t.ex. Atlus gjorde i samband med Persona 5 var att de copyright-strikade Youtubers som streamade efter ett visst kapitel och i vissa fall till och med fick deras (streamarnas) konton bannade från plattformen.
... Eller detta. Det är nåt av alternativen.
Jag har varit måttligt nyfiken på att testa, har inte spelat OG. MEN såg en recension på tuben där man nämnde att de randomiserade striderna är obalanserade, det vill säga att det helt plötsligt dyker upp fiender som gör två attacker och sen är du död, innan din tur ens har börjat.
Att man inte har åtgärdat det är för mig otroligt märkligt. Så det blir nog att passa på dessa spel.
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Jag menade inte "hur" hur utan hur kan de logiskt göra det, spelet är ju för fan släppt. Att någon visar vad de gör i spelet ska de ta och skita i.
De skickar ut ninjas för att smyga hem till dig och lämna en snigel på ditt ögonlock när du sover.
... Eller detta. Det är nåt av alternativen.
Helt stört beteende. "Du får spela spelet, MEN GUD NÅDE DIG OM DU VISAR NÅGON ATT DU GÖR DET!!!"
Bojkott av sådant skit.
I drank what?
Jag har varit måttligt nyfiken på att testa, har inte spelat OG. MEN såg en recension på tuben där man nämnde att de randomiserade striderna är obalanserade, det vill säga att det helt plötsligt dyker upp fiender som gör två attacker och sen är du död, innan din tur ens har börjat.
Att man inte har åtgärdat det är för mig otroligt märkligt. Så det blir nog att passa på dessa spel.
Bortsett originalversionerna så är inte de olika nyversionerna av DQ 1,2,3 särskilt svåra eller orättvisa. Visst, det är fortfarande old school jrpg med allt vad det innebär, men i alla nyversioner så har man ökat på XP/Gold per battle (och kanske gjort fienderna lite enklare med, osäker där).
Hur som!
Om du spelar DQ till Switch så kommer spelen inte vara överdrivet svåra, är väl det jag vill få fram. Sen kan det kanske hända att du dör snabbt om du är extremt underlevlad för området du befinner dig i, men det är ju ganska normalt för de flesta rollspel. Då är det ju mer frågan om ett handhavandefel snarare än spelet, om man nu inte uttryckligen letar efter en riktig challenge.
Jag menade inte "hur" hur utan hur kan de logiskt göra det, spelet är ju för fan släppt. Att någon visar vad de gör i spelet ska de ta och skita i.
Helt stört beteende. "Du får spela spelet, MEN GUD NÅDE DIG OM DU VISAR NÅGON ATT DU GÖR DET!!!"
Bojkott av sådant skit.
Ja, det är ganska tramsigt. Men inte en sån stor grej att det är värt att gå i taket över, eller?
Det är så fånigt, spelens story är ju minst sagt....Basic? Det är väl kul någonstans att spelen hottas upp och görs tillgängliga på dagens hårdvara. Men spelen i sig? Vilket haveri...
Striderna är oerhört oengagerande, visst du låser upp lite fler abilities under vägen men det saknar ju helt någon form av djup? Lägg därtill ett riktigt bökigt och old school inventory management och du har lite vaskat fram ett spel som är gjort för att bara stänga av hjärnan och zona ut. Varför kunde man inte lagt till exempelvis pepp systemet från 11? Känns som att en sådan enkel grej hade gjort en hel del.
Väldigt mycket mer sugen på att se vad de gör med sjuan än den här gamla skåpmaten.