Upprop mot Rockstars arbetsförhållanden
Shit, vad kommer härnest, rapporter om barnarbete i IT-sektorn O_O.
Iof inte så märkligt ändå, vi har/hadde en djup ekonomisk kris där företag drar in på expansioner och nyanställningar samtidigt som företaget måste leverera för att överleva. Självklart så kommer någon i kläm. Hoppas dock att de får rätt på det. Att jobba så mycket är inte kul, personlig erfarenhet.
How can we win when fools can be kings?
Detta är egentligen inget nytt. Jobbat med folk som tidigare vart på rockstar (vet inte vilket kontor) som sa det var hemska arbetsförhållanden redan då, och det var flera år sen.
Eftersom rockstar (vilket kontor det nu var) är såpass kända och dom vet att många vill jobba där för meriter så kör dom lite på stilen "passar det inte tar vi in någon annan". Finns alltid någon som står på kö.
spelutvecklar branschen ser ut som något många drömmer om att jobba inom. jag har kontakt med och känner flertalet människor som jobbar med spelutveckling, och de har nästan inga sociala liv utanför sin arbetskrets, och jobbar tokmånga timmar.
Sedan huruvida de får betalt för mödan eller ej, samt har en god löneutveckling är en annan. Men att USA har usla arbetsförhållanden överlag jämfört med säg Europa är dock inga nyheter.
Däremot kunde man väl tro att rockstars som så många gamers ser upp till skulle kunna sköta sig liiiite bättre.
Sedan huruvida de får betalt för mödan eller ej, samt har en god löneutveckling är en annan. Men att USA har usla arbetsförhållanden överlag jämfört med säg Europa är dock inga nyheter.
Tänkte bara inflika att rockstar i europa kör på samma spår som det i usa. Det är företagets strategi/arbetsstil.
Problemet med den här taktiken är att man bränner ut bra folk till slut. Nu tänker nog managersen "Äsch vi kan bara hyra nytt folk." men problemet med detta är att de nya arbetarna måste tränas upp och till slut sjunker kvaliten på folket. Speciellt om de tar in folk utan erfarenhet. (Folk med erfarenhet lär inte söka då de är äldre och har mer krav på livet.)
Ett annat problem för rockstar nu är att folk inte kommer söka dit när all skit kommer till ytan. De bränner sina resurser helt enkelt. Fortsätter de såhär lär de väl dö till slut.
Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.
Det är väl inte ovanligt i spelbranschen, eller har jag fel? Man får i alla fall den uppfattningen då man pratar med spelutvecklare, oavsett om de gillar sitt jobb eller ej.
Kanske inte riktigt lika extremt alltid, men jag instämmer att det inte kan vara en nådig bransch - det måste ju säkerligen finnas en viss press att prestera också eftersom det finns så gott om folk som är intresserad av att arbeta i denna bransch.
Jag tror därmed inte att de får problem att hitta folk, däremot så måste det säkerligen vara rätt att de måste förlora bra folk i längden.
Jag fattar inte hur dem kan tänka så jävla "PENGAR" i alla jävla situationer, för helvete dem har ju redan pengar så det räcker, gör spelet bra istället för att pressa personalen övermycket, då kan dem lika bra införa slaveri igen... så jävla dåligt rockstar....
Does your mother really know you're a game-a-holic?
I-lands problem.. Man hör aldrig att barnarbetarna i asien klagar.
Blir nog att Rockstar flyttar sin verksamhet dit nu istället. *sarkastisk*
Kan vara för att de inte har något val din dumme jävel. ><
Även för att vara sarkastisk så var det pinsamt dåligt.
I-lands problem.. Man hör aldrig att barnarbetarna i asien klagar.
Blir nog att Rockstar flyttar sin verksamhet dit nu istället. *sarkastisk*
Kan vara för att de inte har något val din dumme jävel. ><
Även för att vara sarkastisk så var det pinsamt dåligt.
Och du kallar mig den dumme *LOL*
Personligt angrepp är väl lite väl barnsligt eller hur, var sig det jag skrev var sarkastiskt mot spelindustrin eller inte
Va? Det kan ju inte stämma, alla som jobbar i spelbranchen kör Ferrari och har gott råd att släppa alla spel gratis! Kulturen vill vara fri! De tjänar ju pengar trots all piratkopiering iaf!
Pengarna ett spel drar in och de pengar en anställd hos utvecklaren tjänar är inte sammankopplade till större grad. Visst, de personer som är högt upp i matkedjan kan säkert räkna med bonusar och dylikt, men det gäller ju bara ett ytterst fåtal.
Resten av de anställda får lön efter kontrakt, och resten av pengarna går till utgivaren/aktieägarna.
Som sagt, ett större inslag av organisering och fackföreningar skulle kunna hjälpa här tror jag. Spelbranschen är ändå en realtivt ung bransch, och det är fortfarande lite "vilda västern" i arbetsförhållandena.
Oh shit, man måste jobba hårt som fan inom spelindustrin. What else is new?
Själv är detta mitt framtida jobbområde och sånt här har vi fått höra sen dag ett...
och det gör detmer rätt?
Finns historier om företag som gör tvärtom och lyckas bra. Betald övertid, mindre övertid. Etc etc. Det handlar om planering, Något majoriteten suger på för de efter ett år tänker "FAN DET HÄRV ORE COOLT! DET HÄR LÄGGER VI IN!"
Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.
Jag älskar spelet Midnight Club: Los Angeles, så killarna & tjejerna där förtjänar allt dom begär...
Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)