Japanska spelförsäljningen 2009

Robot
Medlem
Japanska spelförsäljningen 2009

Ska tilläggas att FFXIII bara sålts i tre dagar, och ändå lyckas sno åt sig en sjätteplats på 1.5m.

Medlem

Såg den där listan på sanaku complex.
Inte ett ända xbox 360 spel.
Väster o österländsk smak skiljer sig ganska mycket

Medlem

Yakuza 3 är det jag vill spela mest av dom i listan, ser fram emot när det släpps här i mars

Medlem

Haha!
Uncharted 2 har inte en suck mot titlar som,
Wagamama Fashion Girls Mode och Monster Hunter Portable 2nd G PSP the Best, samt SD Gundam G Generation Wars.
Konstigt att japanerna kliar sig i skallen och undrar varför det går dåligt för japanska spel i väst?

Medlem
Skrivet av Hale2000:

Haha!
Uncharted 2 har inte en suck mot titlar som,
Wagamama Fashion Girls Mode och Monster Hunter Portable 2nd G PSP the Best, samt SD Gundam G Generation Wars.
Konstigt att japanerna kliar sig i skallen och undrar varför det går dåligt för japanska spel i väst?

Går det dåligt för japanska spel i väst? Sedan när?

Medlem

Jag vill också spela FF =( Them basterdz

Medlem
Skrivet av Wingu:

Går det dåligt för japanska spel i väst? Sedan när?

Dåligt och dåligt, det går väl rätt hyfsat för dom fortfarande antar jag.

Men deras marknadsdel i spelförsäljningen är inte lika stor som den brukade vara. JRPG vågen har ebbats ut och nu säljs spel som MW2, Halo 3 och Fallout 3 bra mycket bättre än JRPGs.

JRPGs är inte lika populära som dom var för 10 år sedan. Men det går nog inte dåligt för dom, då spel i genren fortfarande säljs och går med vinst.

Detta rent generellt då, där Nintendo är det stora undantaget som är över allt sådant med sin Wii som säljer otroligt bra.

Och japanska utvecklare har själva sagt att de ligger lite efter denna spelgeneration när det gäller den tekniska sidan av spelen, utvecklingen av spelmotorer osv. Både Square-Enix och Mistwalker har ju nu använt sig av Unreal3-motorn för sina JRPGs. Jag tror inte att japanska utvecklare någonsin har använt en icke-japansk spelmotor förut. Och vi lär se mer japanska spel som använder sig av västerländsk teknik då Epic har öppnat ett Unreal3 supportkontor i Japan, eller något liknande.

Medlem

Bara att gratulera Nintendo, de suger in cash som vi suger in luft!

Själv tycker jag det är väldigt intressant att spekulera i varför de japanska utvecklarna tappat så mycket mark som de gjort senaste generationen. Helt klart är det ju så att vi i väst blivit vassare än någonsin förut på spelutveckling, samtidigt som japanerna lidit enormt när spelutvecklingen kräver mer och mer resurser i anspråk. Samtidigt tror jag det har mycket med kulturella preferenser att göra också... att vissa jappe-titlar helt enkelt inte tilltalar t ex svenskar.

Personligen vrålälskar jag exempelvis Dragon Quest-serien, även om jag utan problem kan se att seriens übergulliga och småfjolliga framtoning säkert stöter bort många "bald space marines"-älskare i väst. De kulturella skillnaderna har givetvis alltid varit lika stora som nu... men förr när karaktärer kunde vara typ 8 pixlar höga så spelade det liksom mindre roll om spelkaraktären ifråga hade en blå eller brun pixel för att symbolisera hår. Pga teknikens begränsningar fick spelarna själva använda sin fantasi för att fylla ut tomrummen, så att säga. Nu när tekniken på hemkonsolerna är såpass avancerad att man verkligen kan göra vettig 3D-grafik så blir bara skillnaderna mellan vad japaner och västerlänningar gillar och ogillar bara större och större. Blåhåriga teenage angst-ungdomar med skitstora svärd och bananklasehår är helt enkelt inte speciellt hett här, och i takt med att västerländska utvecklare kommit ikapp sina japanska motsvarigheter med råge så finns det ett alternativ för många som föredrar realistiska spel före manga-stuket.

Att j-rpg-genren mer eller mindre begått seppuku efter guldåren med PS2 har ju också bidragit, såklart. Allt detta i samklang med att japanska marknaden börjar tappa sin "säkra" nummer två-plats efter USA bidrar också. När Storbritannien och Europa växer så vill såklart japanerna göra mer väst-anpassade spel som kan tilltala en mer internationell marknad. Många av de som fortsätter med egensinniga japanska spel har istället gått över till betydligt billigare DS-tillverkning... sen har vi ju också hela grejen med att hemkonsolsförsäljningen tappat massor denna generation i Japan medan bärbart blir allt större. Ja... det finns mycket man kan säga om detta men nu känner jag att rantandet får ta slut för ikväll. Kudos om du läste hela detta förvirrade inlägg -- god natt!

FM-guru
F.d. Sisyr

Glad att jag inte är japan, då kanske jag hade gillat skitspelen i den där listan!

Medlem

6. Final Fantasy XIII (Square Enix, PS3): 1,455,505

bara jag som blir ledsen av sådant här? >_<


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

meh, det var längesen japsarna kunde göra bra spel. väldigt sälsynt nu. går ju 10 bra väst spel på 1 bra jappspel.

Medlem

Jag gillar också typisk japanska spel förr.
Från snes tiden till PS1, lite ps2 också men sen dog det ut efter FF10 som var ok men också en besvikelse på viss punkt så jag orkade aldrig med 12 som kom så sent också.
Men man blir bara förbannad på manga gulligull och den japanska anime stilen nu för tiden, så uttjatat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag gillar också typisk japanska spel förr.
Från snes tiden till PS1, lite ps2 också men sen dog det ut efter FF10 som var ok men också en besvikelse på viss punkt så jag orkade aldrig med 12 som kom så sent också.

Jupp, FF10 är nog det första JRPG som jag köpte som jag kände var en besvikelse. Och sen dess så har de blivit fler och fler, vilket är lite synd för att alla JRPGs jag spelade på 90-talet tyckte jag var riktiga höjdarlir. FF12 var dock kul, men jag är inte speciellt optimistiskt för varken FF13 eller White Knight Chronicles efter det jag läst om dom.

Min favorit JRPG serie är Suikoden, hoppas vi får se ett Suikoden VI till PS3 och 360 i en inte alltför avlägsen framtid. Suikoden Tierkris till DS var lite klent.

Steambot Chronicles var förvånadsvärt bra också, är ett av de bästa impulsköpen jag gjort, ser fram emot uppföljaren till PS3an, om det nu kommer. Har varit lite tyst om utvecklingen ett tag nu.

Ser även fram emot Sands of Destruction till DS nu. Släpps nästa vecka i USA och det blir nog att importera det när jag ser bra priser på ebay då jag är tveksam om det någonsin kommer hit.

Medlem
Skrivet av Wortex:

Ska tilläggas att FFXIII bara sålts i tre dagar, och ändå lyckas sno åt sig en sjätteplats på 1.5m.

Ska tilläggas att FFXII sålde bra sin första vecka en tappade ~90% av försäljningen (om man kan säga så) den andra veckan. Trots att det var juletider & helgdagar, bådar inte gått för FF, serien går i graven.

~1'500'000 första veckan
~190'000 andra veckan


signatur

Where one man falls,
another one stands.

1
Skriv svar