Inget OnLive på E3
Behöver inte vara en bluff, men det kommer aldrig bli en ersättare för riktiga spel. För den klientel som inte bryr sig så mycket utan bara tar det som ett tidsfördriv någon gång bara.
Att on-demand-tjänster är framtiden är det ingen frågan om. Men att detta skulle fungera under de förhållanden som råder nu är mycket tveksamt. Med komprimeringsartefakter och latens lär detta inte attrahera särskilt många, speciellt med tanke på hur människor börjat vänja sig med kristallklar HD-grafik.
Tänker aldrig skaffa detta, lagom kul att spela streamade spel, jag tänker fortsätta att uppgradera/köpa ny dator + köpa spelen i butik.
Tror stenhårt på denna idén, kommer antagligen behöva bra uppkoppling osv, men om säg 3-5 år tror jag detta är sättet vi kommer spela på.
OnLive> "Xbox 640" & "Playstation 4"
Du menar Xbox 720
Visst är det en intressant tjänst som man mycket väl kan tänka sig använda men jag känner ändå viss tvivel hur deras servrar ska kunna hantera en större publik. Det funkar ju antagligen bra nu i stängd beta. Men när dom drar igång och får miljontals användare kommer det hålla? Tjänsten ska väl även bara vara i USA i början så vi lär ju få höra hur det går
Du menar Xbox 720
Du menar Xbox 1080.
Ett kort test under optimala förhållanden och ändå märks det alltså. Sånt bådar inte precis gott för masskonsumption. Men det är knappast det de satsar på heller, hittar de sig en nisch blir de nog nöjda med det.
Men det kommer inte kunna ersätta spelande för de flesta.
Detta är inte mer seriöst än den där konsollen som skulle kunna spela alla spel, en bluff är vad det är och inget annat.
Det finns likande tjänster idag, som fungerar.
hmm jasså?
vilka då?
Tror definitivt på detta.
Folk verkar dock missförstå och klagar på att det inte skulle fungera, att det skulle lagga etc.
Ja idag är det svårt att få det att fungera prickfritt men inom ett par år är jag övertygad om att man kommer ha utvecklat tekniken så pass långt att det här kommer bli en jättemarknad.
Klart att de satsar på masskonsumtion och inte en nisch.
Internetuppkopplingarna blir bara snabbare och snabbare, när man väl har utvecklat konceptet och fått tekniken att fungera så pass bra att man inte märker någon lagg eller grafikfel så kommer detta självklart fungera.
Säkerligen kommer det verkligen röra om i grytan om man kan lira de senaste spelen med maxupplösning felfritt.
Kan även tänka mig i nästa skede att spel som utvecklats enbart för denna teknik kan bli tokigit mycket snyggare än vad dom annars skulle vara, då man kan designa programera och konfigurera dom för riktig monsterhårdvara
GDC: Why OnLive Can't Possibly Work.
Kort sammanfattat: För att lyckas med detta måste de ha banbrytande teknologi inom flera områden. De måste ha världens i särklass bästa komprimeringsalgoritm för video, långt bättre än vad all forskning inom området lyckats frambringa hittills. De ska på något magiskt vis lyckas eliminiera fördröjningen som uppstår vid IP-kommunikation så att kontrollerna blir responsiva. Dessutom behöver de ha ett beräkningskluster stort som Alaska.
Det går inte att jämföra denna tjänst med streammygame där EN dator arbetar med ETT spel i godtycklig upplösning och bandbredd, trots att streammygame i min mening blir oanvändbart med en fördröjning på över 50ms.
Teknologin finns, men den borde absolut förbättras innan OnLive startar sin service. Men låt oss säga att dem var redo att starta skiten inom snar framtid.. Det skulle fortfarande uppstå problem, i form av mörklagda affärer osv. Tänk er alla företag som skulle gå i konkurs p.g.a. detta.
Jag skulle kunna dra paralleller mellan el, biogas bilar och diesel samt 95-oktaniga bensin marknaden.. Men det behövs inte, då alla redan vet att hela marknaden i sig är korrupt.
Jag hoppas att OnLive kommer komma ut som vinnare.. Verkligen.