Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Borde Sverige vara en monarki eller republik?

Inaktiv
Skrivet av BULP:

Heja Kungen!

Vem skulle vi annars ha på enkronorna?

Haha!
Har aldrig tänkt på det... Zlatan? ;):P

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av BULP:

Heja Kungen!

Vem skulle vi annars ha på enkronorna?

Haha!
Har aldrig tänkt på det... Zlatan? ;):P

Då skulle vi ha behövt sätta göran på 10kronorna, och reinfeldt på 5kronorna


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Hahaha hade sett jävligt roligt ut med göran på tiorna

Medlem

Jag tycker att det hade varit OK med monarki, om kungen var folkvald.

Medlem
Skrivet av IceMan:

vem ska vara statschef då

ayatollorna?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Feisty:

Jag tycker att det hade varit OK med monarki, om kungen var folkvald.

Det är inte monarki om kungen är folkvald.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Feisty:

Jag tycker att det hade varit OK med monarki, om kungen var folkvald.

Det är inte monarki om kungen är folkvald.

Det är ingen kung om han är folkvald.

Medlem

Monarki! En urgammal institution och en del av vårt arv. Huvudargumentet för republikanerna brukar vara att en president hade varit mer demokratiskt då denne hade varit folkvald. Så... Valkungadöme kanske, som faktiskt har varit verklighet i Sverige innan. Förvisso adeln som röstade då, om det nu är så himmla viktigt att rösta om vem som ska vara Sveriges statschef. Annars: Monarki! Länge leve HM Kung Carl Gustav XVI!

Inaktiv

Just nu leder republik knappt i omröstningen
Jag hoppas iallafall att Viktoria blir bättre än den nuvarande kungen

Skrivet av IceMan:

Monarki. För Kung och fosterland!

För FAR och fosterland då

Kungen skiter jag högaktningsfult i


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

"som sagt, vad tror du impar på länder mest? en ÄKTA kung, eller ett fetto som kanske bara sittar i 4år? "

ett fetto med jävligt mycket pengar HA HA HA HA HA "money talks"


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

"som sagt, vad tror du impar på länder mest? en ÄKTA kung, eller ett fetto som kanske bara sittar i 4år? "

ett fetto med jävligt mycket pengar HA HA HA HA HA "money talks"

Kung då alltså?

Skrivet av Fargo:
Skrivet av Earth and Wind:

"som sagt, vad tror du impar på länder mest? en ÄKTA kung, eller ett fetto som kanske bara sittar i 4år? "

ett fetto med jävligt mycket pengar HA HA HA HA HA "money talks"

Kung då alltså?

Kungen var rätt slank sist jag såg honom


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Inaktiv

Känns som om ni som förespråkar monarki inte har några legitima argument utan mest vill ha en kung för att ni har blivit uppfostrade till det och vant er vid det. Ni säger "han gör ju PR för sverige" pga att ni har hört andra säga det, men mest som ett svepskäl för er irrationella ståndpunkt.

Låt mig fråga er en sak. På vilket sätt tjänar du personligen på att "kungen ger oss bra PR" ?

Varför inte privatisera kungahuset och låta de som nu tjänar på "en massa bra PR" också få betala för det? Varför ska jag som skattebetalare betala för ett dyrt kungahus?

Rätt lustigt också att kungahuset ska sägas representera Sverige när vi har en invandrare som inte kan svenska och som inte har ett svenskt utseende som drottning. Vore kul om folkpartiet fick igenom sitt förslag om svenska test för invandrare. Drottningen skulle ju åka ut direkt.

Säger inte att det är fel att vara dålig på svenska. Säger dock att man inte är en särskilt bra representant för Sverige. Man undrar också hur mentalt handicapad man måste vara om man inte lyckas lära sig att språk bättre på så många år som hon varit här. Men det är klart, för kungen var det väl viktigt att hitta någon som var sämre på språket än han själv. Kan inte ha varit lätt att hitta med tanke på hans begåvning.


signatur
Cyr
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Rätt lustigt också att kungahuset ska sägas representera Sverige när vi har en invandrare som inte kan svenska och som inte har ett svenskt utseende som drottning. Vore kul om folkpartiet fick igenom sitt förslag om svenska test för invandrare. Drottningen skulle ju åka ut direkt.

Hon kan svenska, jag har hört henne tala det. Hon bryter dock.

Skrivet av Iceguppi:

Säger inte att det är fel att vara dålig på svenska.

Hoho, snyggt parerat.

Skrivet av Iceguppi:

Man undrar också hur mentalt handicapad man måste vara om man inte lyckas lära sig att språk bättre på så många år som hon varit här. Men det är klart, för kungen var det väl viktigt att hitta någon som var sämre på språket än han själv. Kan inte ha varit lätt att hitta med tanke på hans begåvning.

Han är dyslektisk, inte obegåvad. Svår skillnad kanske, men den är rätt stor.

Hur som haver så tycker jag om kungahuset som det är, PR är en stor grej inte enbart p.g.a. kungafamiljen rör sig utomlands och representerar sverige i olika ändamål, men också att vi faktiskt HAR ett kungahus. Det ger en viss charm åt landet i sig, en kulturell och historisk klick i samhället, så att säga. Sen kostar det inte särskilt mycket att underhålla det, så jag förstår inte riktigt poängen med att lägga ned något som har varit representativt för sverige i nästan tusen år.

Antar att du är typen som skulle riva slottet och slå upp höghus med bostäder i stället? Kultur och historia är för bögar.

Inaktiv
Skrivet av Cyr:
Skrivet av Iceguppi:

Rätt lustigt också att kungahuset ska sägas representera Sverige när vi har en invandrare som inte kan svenska och som inte har ett svenskt utseende som drottning. Vore kul om folkpartiet fick igenom sitt förslag om svenska test för invandrare. Drottningen skulle ju åka ut direkt.

Hon kan svenska, jag har hört henne tala det. Hon bryter dock.

Som representant för Sverige ska man inte bryta tycker jag, speciellt inte om man bott i landet så länge som hon gjort.

Vidare så syftade jag på kungens obegåvning inom det svenska språket. Spelar ingen roll om det beror på dyslexi eller en utväcklingsstörning, han är verbalt obegåvad.

Skrivet av Cyr:

Hur som haver så tycker jag om kungahuset som det är, PR är en stor grej inte enbart p.g.a. kungafamiljen rör sig utomlands och representerar sverige i olika ändamål, men också att vi faktiskt HAR ett kungahus. Det ger en viss charm åt landet i sig, en kulturell och historisk klick i samhället, så att säga. Sen kostar det inte särskilt mycket att underhålla det, så jag förstår inte riktigt poängen med att lägga ned något som har varit representativt för sverige i nästan tusen år.

Antar att du är typen som skulle riva slottet och slå upp höghus med bostäder i stället? Kultur och historia är för bögar.

Jag tycker att det drar en skam över Sverige att vi har ett kungahus. Det visar att vi inte vill göra oss av med icke demokratiska instituoner. Jag anser för övrigt att traditioner inte har något värde alls så länge de står för något negativt.

Är osäker på vad jag skulle vilja göra med slottet om vi avskaffade monarkin. Min åsikt är att man skulle göra det som gynnar folket bäst. Kanske är det att ha kvar ett fint slott, kanske är det bostadsbrist varpå vi behöver nya bostader. Är inte tillräckligt insatt i vad som behövs göra för att kunna svara på den frågan. De viktiga är dock att folkets intresse (majoriteten) går före ekonomiska intressen (minoriteten med pengar).


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Jag tycker att det drar en skam över Sverige att vi har ett kungahus. Det visar att vi inte vill göra oss av med icke demokratiska instituoner. Jag anser för övrigt att traditioner inte har något värde alls så länge de står för något negativt.

Trots vår "ovilja" att göra oss av med icke demokratiska institutioner rankas vi på många listor som etta när det gäller demokrati.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Som representant för Sverige ska man inte bryta tycker jag, speciellt inte om man bott i landet så länge som hon gjort.

Och om vår president vill gifta sig med en utlänning han/hon med då?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Kungahus har inget med demokrati att göra. Kungen bestämmer ju ändå inget. Och kolla på Ryssland. Europas största skendemokarti. Dom har republik men är långt ifrån en demokarti i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Som representant för Sverige ska man inte bryta tycker jag, speciellt inte om man bott i landet så länge som hon gjort.

Ju äldre man blir desto svårare är det att lära sig ett språk. Så jag tror inte man ska förvänta sig för mycket när det gäller hennes svenskakunskaper.

Medlem

Är osäker på vad poängen är med att påpeka Silvias brytning. Vad är lösningen; ska alla kungligheter få en lista med krav som ska ställas på en tilltänkt partner, så att man om man vill gifta in sig i kungahuset måste tala felfri svenska och "se svensk ut"? Hur ska en riktig svensk se ut då?

Jag känner flera kvinnor som bott i Sverige 20-30 år och fortfarande inte talar utan brytning. Det är inte ovanligt, och de är inte dumma.

Medlem

Jag har inga starka känslor åt något håll vad gäller kungen och hans entourage. Jag tycker nog det är lite kultur och charm att ha ett kungahus i rent representativt underhållningssyfte.

Hade kungen haft någon makt hade jag inte ställt upp på kungahus och den karusellen...

Silvia är säkert bättre på svenska än många av er som klagar på henne, att man bryter på sitt modersmål är inte farligare än vilken dialekt som helst. Min fördom om tyskar är att de förmodligen är sämst i världen när det gäller språk då de vill ha ALLT på tyska så för att vara tysk är hon ju geni.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd
Skrivet av Iceguppi:

Känns som om ni som förespråkar monarki inte har några legitima argument utan mest vill ha en kung för att ni har blivit uppfostrade till det och vant er vid det. Ni säger "han gör ju PR för sverige" pga att ni har hört andra säga det, men mest som ett svepskäl för er irrationella ståndpunkt.

Låt mig fråga er en sak. På vilket sätt tjänar du personligen på att "kungen ger oss bra PR" ?

Varför inte privatisera kungahuset och låta de som nu tjänar på "en massa bra PR" också få betala för det? Varför ska jag som skattebetalare betala för ett dyrt kungahus?

Till hit lät dit inlägg bra. Riktigt bra faktiskt. Fortsättningen visar att det var det enda bra du hade att säga och det som finns kvar är bara byggt på smutskastning och fördomar mot dyslektiker.

För övrigt så är alternativet till kungahuset: en president, dyrare, så du kommer inte undan kostnaden.
Dessutom VILL majoriteten ha kvar kungen. Du tillhör den minoritet som inte vill ha en kung.

Det skulle vara intresant att veta EXAKT vad kungens pr för sverige ger. Överallt annars är det hårda krav på att prestera och VISA resultat. Tills någon presenterar något övertygande är jag helt övertygad om att Pengarna (bidraget om ni så vill ) som kungen/kungahuset får skulle kunna användas till mer viktiga saker....:)


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

Har inga problem med kungahuset,tycker att det är roligt med lite gamla traditioner...får gärna vara kvar om jag får bestämma.:up:

Inaktiv

republiken hindrar på stort plan små beslut

MONARKI FÖR KUNG OCH FOSTERLAND

Medlem
Skrivet av Cyr:

Rätt lustigt också att kungahuset ska sägas representera Sverige när vi har en invandrare som inte kan svenska och som inte har ett svenskt utseende som drottning. Vore kul om folkpartiet fick igenom sitt förslag om svenska test för invandrare. Drottningen skulle ju åka ut direkt.

Hahahaha!:D DAGENS BÄSTA XD

Utvisa drottningen:up::heart:

Inaktiv

Tror någon verkligen att drottningen skulle klara G i svenska för 8:e klassare? Jag vet ju att kungen inte skulle göra det men det hör väl inte hit antar jag...

Angående att en majoritet vill ha kvar kungahuset... Det är en svår fråga på ett filosofiskt plan. Om majoriteten i en demokrati vill ha diktatur är det då fortfarande demokratiskt?

En sak är dock säker och det är att vi borde ha folkomröstning om vår narr....förlåt kung ska få ha kvar sina privilegier eller inte. Den dagen en majoritet är för att avskaffa kungahuset så borde det göras. Man ska sedan aldrig mer ha en omröstning om man ska införa det igen. Detta i samma andra som EU och EMU där man tröttar ut folket med omröstning efter omröstning (där ja sidan har ungefär 10 ggr så stor budget) tills de säger ja. När de väl sagt ja så är beslutet oåterkallerligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Tror någon verkligen att drottningen skulle klara G i svenska för 8:e klassare? Jag vet ju att kungen inte skulle göra det men det hör väl inte hit antar jag...

Både skulle klara det. Jag vet en som kommer från Ryssland och talar betydligt sämre svenska och som har VG.

Skrivet av Iceguppi:

Angående att en majoritet vill ha kvar kungahuset... Det är en svår fråga på ett filosofiskt plan. Om majoriteten i en demokrati vill ha diktatur är det då fortfarande demokratiskt?

På vilket sätt blir Sverige en diktatur av att vi har en statschef som vi vill ha?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Cyr
Medlem
Skrivet av Mr. G:

På vilket sätt blir Sverige en diktatur av att vi har en statschef som vi vill ha?

Hear, hear. Lite som att samma parti sitter konstant i x antal år. Är ju inte särskilt demokratiskt om man ser det som att det är samma folk som bossar, men samtidigt så är de ju valda dit. Av folk som tycker att de borde stanna, oavsett anledning.

Skriv svar