Kontrovers kring Konamis Irak-spel
Ok, dom döper om det till Six Days in Iran så är saken löst..
Nej förlåt har svårt att ta sånt här på allvar..
"Dessa hemska händelser borde förvisas till historiens baksida, inte trivialiseras och framställas för spänningssökare att spela om och om igen, för alltid. Jag kommer försöka få det här spelet förbjudet, om inte över hela världen så åtminstone i Storbritannien.
Även Tim Collins, före detta överste, håller med."
Okej alla spel och filmer om WW2, Vietnam kriget? Det är okej.. ok.
Det är lite för nära inpå för att det ska fungera.
Om det görs ett realistiskt spel om konflikten så skulle ingen vilja spela det och om man gör underhållning av det så skapas en massa kontroverser. Varför inte bara hitta på en konflikt eller ett slag som de flesta andra krigsspel som utspelas i modern tid?
Med tanke på historiskt förvanskade i princip alla WW2 spel är så känns all kritik befogad.
Får lov att hålla med. Om de gör en hjältepangare av det hela så är det ju klart att det kommer att röra upp en hel del känslor och få massor med kritik. De bästa de kan göra i det här läget är att göra ett helt storydrivet spel som faktiskt följer de historier som de utgått från, bra som dåliga insatser.
/ LordDaimos
"Dessa hemska händelser borde förvisas till historiens baksida, inte trivialiseras och framställas för spänningssökare att spela om och om igen, för alltid. Jag kommer försöka få det här spelet förbjudet, om inte över hela världen så åtminstone i Storbritannien.
Men för fan tänk till lite... det är en pågående konflikt.
Vad sägs som att Sverige invaderas och vi står i ruiner så kommer några och gör ett spel på det medans vi slåss till siste man/kvinna stupar.
Så jävla töntigt av dem, alla tusentals amerikaner som dog i WW2 är dem mindre värda då eller ?
"Med tanke på de enorma förlusterna av liv i Irak-kriget så demonstrerar det väldigt dåligt omdöme och dålig smak att glorifiera detta i ett tv-spel."
Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/PG32UCDMZ /
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Så jävla töntigt av dem, alla tusentals amerikaner som dog i WW2 är dem mindre värda då eller ?
"Med tanke på de enorma förlusterna av liv i Irak-kriget så demonstrerar det väldigt dåligt omdöme och dålig smak att glorifiera detta i ett tv-spel."
Pågående konflikt.
Skulle du vilja ha ett lir baserat på ditt lands invasion/krig samtidigt som det pågår & allt är ett helvete...tvivlar på det starkt
WW2 & Vietnam har liksom svalnat lite då de hände för över 30+ årsedan bägge två.
Som Konami uttalade sig: "Det är bara ett spel".
Varför ska dom då specifikt behandla en så känslig del av modern krigshistoria från ett pågående och "omoraliskt" krig!?
Att dom inte bara kunde ta och skriva ihop en fiktiv historia, sen skulle det säkerligen till stor del vara inspirerat av Fallujah, men göra så här är ju som att be om trubbel.
Go for it - ALL or Nothing!
Men för fan tänk till lite... det är en pågående konflikt.
Vad sägs som att Sverige invaderas och vi står i ruiner så kommer några och gör ett spel på det medans vi slåss till siste man/kvinna stupar.
Inte samma sak, borde vara det men så är det inte. Och sist jag kollade låg Irak i mellanösten och där har det mer eller mindre varit krig sen... evigt. Men det är okej om dom gör ett spel om första invasionen -94? Pågående konflikt. Ja jag förstår det resonemang.
Men om man nu tar illa upp så har man faktiskt valet att låta bli att spela eller se på det man upprörs av.
cod 4 var väl väldigt irakbaserat som jag förstod det? är det bara för att dom inte specifierat det som det slapp undan eller vad?
Ja.
Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim
håller med mcnab. man ser ju reportage om kriget över allt redan. Det finns redan flera filmer om det. Även spceifikt om falluja. Men när satans nya son datorspel ger sig in i leken. ja då jävlar.
Om jag hade haft en anhörig som dött i kriget och någon hade berättat hans historia genom ett spel hade jag nog fan blivit glad, inte börjat gnälla. För spelet kommer ju berättas från koalitionens synvinkel. Och ändå är det dessa som gnäller.
Det är ju soldater som själva varit med som bidrar till spelet och de vill ju berätta sin historia, om de nu gör det via film, bok eller spel borde ju inte spela nån roll? Men bara för att det är spel så blir folk förbannade för det finns inte mycket som media älskar att svartmåla så mycket som spel.
Larvigt.
Det absolut mest korkade argument jag hört mot det här spelet! Det finns som sagt x antal spel baserade på andra krig, förvisso gamla krig och konflikter, men det nämner inte personen i fråga något om. Sen kan jag givetvis förstå att anhöriga och dylikt kan tycka att det känns obehagligt, men det ger samtidigt oss andra en chans att få en inblick i hur hemskt det faktiskt var där nere när det begav sig. Och att sen försöka förvisa händelserna till historiens baksida? Menar tomten att vi ska "glömma" det bara för att hans son dött? Ska vi glömma förintelsen då också? Ett krig är ett krig, lika mycket nu som då!
Sen det vissa skriver om att någon invaderar Sverige och någon sen gör ett spel på det medan konflikten pågår.... Det vill väl jag ta och skita i, jag vet hur denna världen fungerar. Det gäller att tjäna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt, så det är inte konstigt att det görs spel på konflikter som ligger närmre och närmre i tiden.
Sen kan jag givetvis förstå att anhöriga och dylikt kan tycka att det känns obehagligt, men det ger samtidigt oss andra en chans att få en inblick i hur hemskt det faktiskt var där nere när det begav sig.
Jag har svårt att se att ett spel skulle lyckas med detta. Om det ska ge en realistisk och hemsk bild av verkligheten är det väl inte många som vill spela det?
Hur ska någon kunna göra ett spel där man INTE springer runt och skjuter dussintals fiender och blir hjälte? Ska man råka skjuta civila ibland? Ska man vara 50 vältränade och tungt beväpnade soldater med stridsvagnar och helikoptrar som backup som omringar 5 fiender i ett hus? Kan man helt plötsligt bli dödad av en bomb bredvid vägen eller av en krypskytt man aldrig ser?
Krigsspel blir nästan oundvikligen orealistiska eftersom syftet är att underhålla, då är det lämpligare att hålla sig till gamla eller fiktiva konflikter där det inte finns lika många människor som nyligen drabbats av det som hände. Andra medier lämpar sig bättre till att skildra dylika saker på en mer nyanserat sätt.
Jag gillar idén om att fler får upp ögonen på konflikter om de kan "uppleva" dem, speciellt då jag själv inte följer nyhetsflödet i världen (speciellt inte i frågan Krig) och inte ens känner till en massaker i Fallujah. Krig som Krig här. Ändå är jag en person som föredrar att läsa en bok om en konflikt än att spela den (som de ställde en fråga om i annonseringsartikeln).
Med detta sagt så begriper jag mig inte på de som kritiserar att man inte skall förringa eller glamourisera en pågående konflikt, varför inte? Varför inte göra en underhållningsprodukt av det? Ser jag en film som Saving Private Ryan så innebär inte det att jag när filmen är över tycker att WWII var "jävligt fräckt" eller att man "får döda massa onda människor", klart som fan att jag begriper att krig är fel och inte att det bör upprepas.
Kritiken mot det här spelet låter som när USA ville förbjuda att media rapporterade om Gulf-kriget.
They went shopping, now they're rotten.
Dödstraktor. Sveriges hårdaste radioprogram. Måndagar 20 - 21.
Att ni inte fattar att det är publicitet dom är ute efter och får i enorma mängder när dom väljer att göra nånting sånt här. Sen kommer säkert spelet bara vara halvtaskigt ändå. Men då är det i alla a fall ett halvtaskigt spel som inte gått förbi obemärkt som vilket annat krigsspel som helst...
Till er som vill ha det förbjudet/inte vill se spelet gjort: Köp det inte :/ Folk gnällde när Generation Kill visades, klart folk gnäller nu när ett spel om Fallujah kommer ut. De har all rätt i världen att skapa sitt spel. Det är ingen som tvingar er att köpa det eller titta på bilderna.
Jag kan förstå dom lite men tycker ändå att det är lite kul att ingen klagar på alla WWII krig där man spelar som USA för där vann dom ju.
Men ajabaja till dom som ska göra spel om Iraq kriget för där ska man "respektera" dom döda.
Det har inget med vem som vann att göra. Det handlar mer om att det i andra världskriget ganska tydligt fanns "onda" och "goda" sidor som stred.
I Vietnam började det bli lite otydligare vilka som hade "rätt" och detta återspeglas även i filmer och böcker.
I Irak är det mesta en gråzon och de som främst drabbas är oskyldiga civila. Spel lämpar sig inte så väl för att framställa detta på ett bra sätt (de får gärna motbevisa mig).
Du måste väl förstå att det kan vara känsligare för anhöriga (på båda sidor) att förvandla en konflikt där många nyligen dött och fortfarande dör till underhållning?
Hur förvandlar man på ett vettigt sätt en konflikt där ingen har rätt eller fel och där det bara finns förlorare till underhållning där man på något sätt ska ta sig igenom ett spel och "vinna"?
Jag har personligen inga problem med spelet eftersom jag inte har någon anknytning till konflikten men jag kan förstå att många upprörs och jag kan tycka att det är lite osmakligt.