Onechanbara: Bikini Samurai Squad

Inaktiv

Förförligt att ett spel som "Bikini Samurai Squad" skall förmedla ett orealistiskt skönhetsideal och dessutom även en nedvärderande kvinnosyn! Hur är föresten föräldraledigheten fördelad bland spelets karaktärer, är lönerna lika fördelade för lika arbete mellan könen och erbjuder spelet en reformerad bostadspolitik med kvinnors villkor som utgångspunkt?

Medlem

Var hittar jag megahögupplösta screens??!!!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ett sant mästerverk

Inaktiv

Håller med Geetcher till etthundra procent.


signatur

There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.??

Medlem

hmm förmedla ett orealistiskt skönhetsideal.. varför ser man inte dig kommentera i 99% av alla spelkommentarer.. trams att kvinnor skulle vara dom enda som presenteras på det viset... ta dig en titt på manliga spelfigurer en stund.. jag svär att det finns fler brudar med melonpattar än vad det finns killar med biceps i size med mitt midjemått.. dra nå gammalt över dig.. din förlegade feminism kan vara ett tips


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Eh...?
Är det här verkligen ett spel??


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

KoP
Medlem

Undrar om det fanns någon som verkligen trodde att det här spelet skulle bli en hit? Varför tillverkas det ens sån här smörja? :S

Medlem

+fina brudar

ni glömde de annars bra recension!

Medlem

En recension av wii-titeln på samma tema vore intressant, den påstås använda wiimoten på ett bra sätt men källornas trovärdighet är osäker.

Inaktiv

Jag ska inte krypa under stolen med hur jag älskar hur du sågade spelet verbalt.

Medlem

Allt ska vara så politiskt korrekt.... Säkert ett skitspel men kvinnosynen i liret ser jag som ett stort plus.

Ti.
Medlem

Hörni! Två frågor:

Är inte spel ett slags verklighetsflykt och borde besparas från nymodigheter som könsdebatter och dylikt?

Vad skulle spelet ha fått för betyg utan den "osmakliga" kvinnosynen?

Redaktör

Ti.: Skribentens uppgift är att kritisera sånt han/hon finner störande i spelen, samt förklara varför. I det här fallet kritiserades en jäkla massa saker. En liten del av kritiken handlar om kass kvinnosyn. Jag upprepar: en liten del. Kolla själv.

Peter kommer inte bli hedersmedlem i FI i år heller. Däremot kan han komma att uppmärksammas för att ha skrivit en recension som trots att den är sprängfylld med berättigad kritik bara uppmärksammas för en sak av vissa. Jag menar, nedanstående stycke...

Skrivet av FZ:s recensent:

Tamsoft försöker med ett spel som är tekniskt undermåligt i samtliga avseenden plocka rekordbilliga poäng med lemlestade kroppsdelar och en synnerligen ansträngd kvinnosyn - dessutom på påfallande ogenerande vis. Visst, man hade möjligtvis kunnat locka till ett och annat leende om man på ett parodiskt vis flörtat med 70-talets italienska zombiefilmer eller på annat vis gjort en ansats till samhällskritik.

... reduceras i praktiken till

Skrivet av Vissa läsare:

FZ:s skribenter är rabiata feminister!

Det var inte jag som skrev recensionen. Men jag har korrekturläst den och jag är 100 procent säker på att Peter hade satt samma betyg även om huvudpersonerna hade knatat runt i decimetertjock täckjacka.


signatur
Medlem

Typiskt japanskt skitspel. En våldsam och tråkig version av Leisure Suit Larry.

Medlem

Förstår inte heller riktigt allt tjat om "Dålig kvinnosyn" i spel. Jag menar, ta och titta en gång till på "Manssynen" i spel och berätta för mig mig hur jävla korrekt den är.

Det är SPEL, låt spel vara spel och skippa moralpredikan.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv
Skrivet av SeniiL:

Förstår inte heller riktigt allt tjat om "Dålig kvinnosyn" i spel. Jag menar, ta och titta en gång till på "Manssynen" i spel och berätta för mig mig hur jävla korrekt den är.

Det är SPEL, låt spel vara spel och skippa moralpredikan.

Ja, det blir liksom en aning krystat när vana recensenter utdelar förträffliga betyg, utan anmärkningar, till spel som fokuserar på att man skall ha ihjäl andra människor, inte sällan oskyldiga, med skjut-, stick- och huggvapen i blodiga närstridssammandrabbningar. Alla har givetvis rätt till sin åsikt, och det är absolut endast den som recensionen reflekterar. Att dock inte påpeka att det är ett hyckleri som saknar motstycke vore fel. Jag har skrivit det förr: jag tror knappast att recensenten förespråkar mord och våld framför dålig kvinnosyn, men han får rätta mig om jag har fel. Reflektera.

Medlem

Duschscen och udda kameravinklar? såld!

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Förstår inte heller riktigt allt tjat om "Dålig kvinnosyn" i spel. Jag menar, ta och titta en gång till på "Manssynen" i spel och berätta för mig mig hur jävla korrekt den är.

Det är SPEL, låt spel vara spel och skippa moralpredikan.

Men där få du väl ändå se skillnaden. Även om de flesta män i spel är överdrivna är de det utan några som helst sexuella anspelningar. Om en majoritet av spelen där en man innehar huvudrollen hade anspelat på att han var "välhängd" hade vi nog alla reagerat på det.

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Pinsam kvinnosyn? Så ni på FZ menar alltså att 2 barn/kvinnor inte kan forma en grupp för att slåss mot zombier, iförda minimal klädsel och väldigt olämpad sådan för att slåss mot zombier?

Nej, det är ni som har pinsam kvinnosyn! Helt underbart spel förövrigt, slår allt annat på marknaden idag. Fast bäst på Wii dock, aldrig förr har ett spel utnyttjat teh motion technology som nintendo erbjuder på samma sätt.

Hoppas du skämtar...

:\

Medlem
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av SeniiL:

Förstår inte heller riktigt allt tjat om "Dålig kvinnosyn" i spel. Jag menar, ta och titta en gång till på "Manssynen" i spel och berätta för mig mig hur jävla korrekt den är.

Det är SPEL, låt spel vara spel och skippa moralpredikan.

Men där få du väl ändå se skillnaden. Även om de flesta män i spel är överdrivna är de det utan några som helst sexuella anspelningar. Om en majoritet av spelen där en man innehar huvudrollen hade anspelat på att han var "välhängd" hade vi nog alla reagerat på det.

Vad sjutton har välhängd med saken att göra? försöker du koppla ihop bröststorleken på tjejer med mannens penis?

Det är exakt lika sexuellt anspelande att ha stora starka vältränade hunks, som välformade snygga tjejer.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Nielsen:
Skrivet av SeniiL:

Förstår inte heller riktigt allt tjat om "Dålig kvinnosyn" i spel. Jag menar, ta och titta en gång till på "Manssynen" i spel och berätta för mig mig hur jävla korrekt den är.

Det är SPEL, låt spel vara spel och skippa moralpredikan.

Men där få du väl ändå se skillnaden. Även om de flesta män i spel är överdrivna är de det utan några som helst sexuella anspelningar. Om en majoritet av spelen där en man innehar huvudrollen hade anspelat på att han var "välhängd" hade vi nog alla reagerat på det.

Vad sjutton har välhängd med saken att göra? försöker du koppla ihop bröststorleken på tjejer med mannens penis?

Det är exakt lika sexuellt anspelande att ha stora starka vältränade hunks, som välformade snygga tjejer.

Nu är dom ju inte bara välformade utan nästintill nakna. Hur som helst, det är ju uppenbarligen inte detta som får spelet att bli dåligt utan ett flertal olika faktorer.

Inaktiv
Skrivet av Twitch:

Bäst att sätta på dem slöja!

Haha, precis.

Medlem

Det är synd att dom Tamsoft satsar så hårt på att göra ett 1 april skämt att dom tror dom kan sälja det. Det borde ha stannat som förrenderade screenshots

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Nu är dom ju inte bara välformade utan nästintill nakna.

Omg! Conan, Kull, Herkules, Rambo m.fl. är alltså kraftigt mansförnedrande? Eller gäller det ändå, längst inne, enbart kvinnor?

Ja, jag kunde väl tänka mig det.

Många av de samhällsströmningar som idag stämplas som feminism är egentligen ingenting annat än klassisk sexualfientlig, kristen moralism.
Denna rider på vågen av relevanta jämlikhetssträvanden.

En annan, separat fråga. Om ett spel utgör sig för att vara hjärndött slafs med bimbos, skall det då inte dömas efter hur bra det lyckas med det? Här känns det som recensenten dömt genren och inte spelet, då den enda chansen att rädda det ifråga skulle vara att intelligent och med glimten i ögat skämta med italiensk zombiefilm. "Samhällskritik" efterfrågas också, vilket fick mig att skratta högt

Nåväl, recensenten är uppenbarligen kulturellt bevandrad nog att känna till 70-talets italienska zombiefilm. Är han nog bevandrad att känna till den japanska pinku eiga från samma tidsperiod som influerat dessa bimbospel? Finns det ingen parodisk parallell att dra där? Saker som tål att tänka på. Det må vara crap, men det utgör sig heller inte för att vara något annat. Döms Oblivion och Cooking Mama också efter samma kriterier?

Själv skulle jag inte komma på tanken att spela spelet, men det har i alla fall ett charmigt namn: oneechan är storasyster eller "en brud, bruden" i vanligt tal och chanbara är klassisk japansk samurajexploitation.

Medlem

Kom igen FZ, öppna en sektion för PK-recensioner. Så de läsare som gillar den sortens information kan sitta och stryka varandra och hylla sin förträfflighet.

FZPK, sektionen för rättvisemärkta spel. Där politikerna i spelen aldrig är korrupta, där män och kvinnor inte framlyfts för sina sexuella attribut, eller överhuvudtaget stereotypifieras. Där muslimer och vita skakar hand, och handlingen aldrig involverar omoraliskt våld.

Det blir så fånigt när det är EN aspekt som kritiseras, för det blir så jävla genomskinligt vad som är orsaken. Det är lite som att kommentera att man får poäng för att skjuta människor i FPS. Och att detta på något vis skulle uppmuntra och motivera ungdomar till att begå mord.

Ska man problematisera spel på den nivån så får man väl ändå göra det hela vägen (och ägna en sektion åt det) och inte enbart bry sig om "kvinnosynen". För såvitt jag vet är det sällan något annat än just denna som lyfts fram... ja, förutom kanske om det skjuts lite för mycket icke-vita i något annat spel.

Det jag och många med mig reagerar på är när man just problematiserar en, eller två sidor av spelindustrin konsekvent. Men inga av de andra.

För att säga att våldsamma spel leder till våldsamma ungdomar är befängt för FZ, eller vad?

*skakar på huvudet*


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Forcie:

Döms Oblivion och Cooking Mama också efter samma kriterier?

Cooking Mama är ju värst av alla då man har en husmor på omslaget

Inaktiv

Jag tror problemet är att fz inte har tillräckligt med olika sorters recensenter, när det kommer till filmrecensioner så brukar dom ofta ha personer med olika sorters inriktningar och åsikter, på så sätt att någon som gillar action filmer faktiskt recenserar dom.
Det behövs nog till sådana här recensioner, någon som förstår vad spelet handlar om och recenserar den med rätt syn för den sortens film eller spel. Du sätter inte någon sådan här kille på att recensera slasher filmer t.ex. Det är tydligt att det kommer vara snuskiga tjejer och killar som dör.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag ska inte krypa under stolen med hur jag älskar hur du sågade spelet verbalt.

Kunde inte hålla med mer.

Och vad kvinnosynen beträffar förstår jag inte hur manliga spelkaraktärer kan jämföras med dessa. Hade spelet gjorts av kvinnliga producenter eller med en massa humor hade det varit en annan femma, här är det bara skräpigt, löjligt och dåligt rakt igenom. Kvinnliga spelhjältar visas otroligt ofta som lättklädda, "slampiga" och osmarta figurer som har kläder endast utformade för att skapa rubriker i sexuell anda. Något som de manliga inte har, även om de är lättklädda och buffliga.
Det hade varit himla kul att någon gång få se en kvinnlig spelhjälte som inte bara var cool och tuff, utan också påklädd eller åtminstone tufft klädd, utan kameravinklar som går upp under kjolen.
Vill man se lättklädda tjejer finns det andra ställen o vända sig.

Medlem
Skrivet av twilightsaga:

Och vad kvinnosynen beträffar förstår jag inte hur manliga spelkaraktärer kan jämföras med dessa.

Nej, det är ju väldigt svårt att sätta sig in i jämförelsen mellan TVÅ olika kön.

Citat:

Hade spelet gjorts av kvinnliga producenter eller med en massa humor hade det varit en annan femma, här är det bara skräpigt, löjligt och dåligt rakt igenom.

Humor är subjektivt, det finns ingen universell "humor". Vissa människor roas av det du tycker är dålig humor, ingen av er har fel. Tillika finns det en målgrupp för Onechanbara, och det är sannolikt inte du. Du gillar det inte. Recensenten gillar det inte, fine! Det är inte det som är problemet här.

Citat:

Kvinnliga spelhjältar visas otroligt ofta som lättklädda

Kvinnliga spelhjältar visas otroligt ofta som påklädda också.

Citat:

, "slampiga"

Vad menar du med slampiga? Själva definitionen skulle vara intressant att höra. Finns det ett sätt att bete sig som du menar att kvinnor inte får eller bör visa? För mig osar det kristen dogma. Kvinnans sexualitet är mer tabubelagd, medan den manliga är helt OK. Ditt argument osar sexism.

Citat:

och osmarta figurer som har kläder endast utformade för att skapa rubriker i sexuell anda.

Vilka är Osmarta? Är Lara Croft osmart? På vilket sätt? Hon överlistar alla män, löser mysterier, och så vidare. Är huvudkaraktären i Onechanbara osmart?

Det är nog snarare ditt påstående som är ogenomtänkt. Vad sedan gäller klädernas form och utseende så hänvisar jag till mitt förra argument. VARFÖR är det just DETTA som PROBLEMATISERAS? Det blir så förbaskat förutsägbart... kom igen när du diskuterar manssynen, våldet, kvinnosynen, och vilka som är "offer" i spelvärlden. I detta fall tycks det vara döda män, som skall dödas igen. Dödas med svärd iförd i någon slags bikini och cowboyhatt.

Du talade om humor förut, min subjektiva åsikt är att du saknar humor om du inte kan se det komiska i ovanstående.

Citat:

Något som de manliga inte har, även om de är lättklädda och buffliga.

Är detta verkligen den längd du problematiserar mansstereotypifieringen i spel som detta? Skärpning.

Citat:

Det hade varit himla kul att någon gång få se en kvinnlig spelhjälte som inte bara var cool och tuff, utan också påklädd eller åtminstone tufft klädd, utan kameravinklar som går upp under kjolen.

Det finns mängder av dem. Jag rekommenderar Beyond Good and Evil, Mass Effect, eller kanske rentav det klassiska Knights of the Old Republic.

Citat:

Vill man se lättklädda tjejer finns det andra ställen o vända sig.

Visst gör det det. Men varför skulle de exkluderas ur spelvärlden för att skitnödiga moralpredikare inte klarar av att se frigjord kvinnlig sexualitet?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Skulle precis in och skriva lite till, jag ser att jag inte behöver det.
Tack fisk.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

123
Skriv svar