Tuff fråga
Om Q3 motorn är kodad i C++ skulle jag tro att HL/CS också är kodade i C++. [http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/11/Familytree11.pn...]
Eller inte?
Quake3 motorn är kodad i C++.
Q3 är kodat till 99.9% i C, det enda som dom använt C++ till är ett par matematik funktioner.
Quake3 motorn är kodad i C++.
Q3 är kodat till 99.9% i C, det enda som dom använt C++ till är ett par matematik funktioner.
Bra att vi har klar laggt att det finns C-kod i motorn, men den är uppbyggd av klasser som är C++ kod. C är ju inget OOP-språk.
Zxan, du har fel, Q3 är c (c är för övrigt inget subset av c++).
Tanka ner källkoden till Q3 ( ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/source/Q3A_TA_GameSou... ), öppna lösningen(cf solution) i visual studio och sök igenom hela lösningen efter "class ". Du kommer se att du inte får en enda träff på kod (tre träffar på kommentarer).
C är ju inget OOP-språk.
Vad menar du med det här? Det är sant, men jag förstår inte vad det har med sammanhanget att göra.
I never hate in plural.
Nu gäller det inte Quake eller Half-life men många moderna spel skrivs i många olika språk. T.ex. supreme commander har väl C++ motor och använder lua scriptspråket för "content". Multiplayerprogrammet GPGnet kör något (C# troligen) .Net språk.
HLSL (High Level Shader Language) lär väl också användas en del.