Medlem
2D odödligt?

Det kanske bara är jag som känner så här men, jag tycker det är enklare att spela ett gammalt spel som är i 2D än ett som är i 3D.

Jag tänker då först och främst på spel som Red Alert, Diablo eller varför inte StarCraft. Grafiken är som den ska vara, den behöver inte vara bättre. Det är skillnad när man ska vara nostalgisk och lira ett FPS till exempel, då tycker jag allt är så kantigt och fult helt plötsligt och man tröttnar lätt.

Någon annan som tycker det är likadant och har liknande ideer?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Agree, SC ser förbaskat snyggt ut imo, men det är ju faktiskt 2D. 2D ger nostalgikänslor


signatur

Videomupp

Inaktiv

Jag har iaf bättre kontroll på vad jag ska styra om det är rpg och 2D än om det vore 3D

Medlem

3d äger, men tyvärr förstår inte alla spelutvecklare det


signatur

R.I.P The_maxx

Tänk nu också på att den sista 2d-grafiken var mycket snyggare rent skärmdumpsmässigt sett än tidig 3d-grafik, vars perioder kom ungefär samtidigt. Därför känns sentida spel i 2d mycket bättre än samtida 3d-spel. Men 3d har alla andra fördelar med sig och har haft det hela tiden, de få 2d-spel som kommer nuförtiden känns istället helt föråldrade

Min tagning kring 2d vs. 3d iaf.

Medlem

kommer ihåg att jag såg en bild på virtuel fighter 1 kommer inte ihåg vilken konsole det var. Alla gubbar bestog av stora block för varje kropps del. Då var 3D grafik väldigt nytt. Dom flesta 2D spel var snyggare då.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

2D är inte odödligt, men fan var fint det var i slutet

"Slutet" kan summeras med spelet Metal Slug.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Inaktiv

Vissa spel passar helt enkelt bättre i 2D. Baldur's Gate 1 och 2 är det första jag kommer på.

Medlem

Super mario i 3d har jag alltid ansett suga.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Super Mario 64 var väl ganska bra iaf? :roll:


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Red Alert 2 skulle verkligen inte bli lika skoj i 3d iaf, skulle nog se ganska udda ut. Det har en fin grafisk charm nu iaf


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Red Alert 2 skulle verkligen inte bli lika skoj i 3d iaf, skulle nog se ganska udda ut. Det har en fin grafisk charm nu iaf

Jo det är klart, men det är inte "äkta 3d" så du kan scrolla närmare.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Dumlen:

Red Alert 2 skulle verkligen inte bli lika skoj i 3d iaf, skulle nog se ganska udda ut. Det har en fin grafisk charm nu iaf

Jo det är klart, men det är inte "äkta 3d" så du kan scrolla närmare.

Hm.? Fel citerat kanske? :\


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

haha är det bara jag som tänker på gamla doom här? det ska väl räknas som 2d.....haha oohh jaa sen har vi gamla godingen Wolfenstein 3d.....gud så roligt att panga nazister med en fjuttig pea shooter och sen plocka upp en monster kul spruta och fylla hitler med bly yeaaaahaaa!!!....sorry om jag offendade någån...trött och orkar inte skriva rätt heller!

Inaktiv

Påminner mej om en uråldrig diskussion om den heligaste och mest underhållande formen av spel: Äventyrspel! Och då menar jag inte såna här spel som Zelda (vilket jag räknar som äventyrsspel, till viss del) eller Pokémon (usch, dåliga spel, men bra exempel). Nej, jag snackar såklart om den typen som Lucas Arts utvecklade! Back on topic: 3D eller 2D i äventyrsspel? Personligen föredrar jag den typen av grafik som används i the Curse of Monkey Island. Den som används i Grim Fandango var också rätt bra, men cartoonig grafik passar bättre! Iaf när är det är tal om pirater och apor...

Så... Vad tycker ni?


signatur

I would rather be infamous than not famous at all!

Medlem
Skrivet av Dreadnaughty:

Påminner mej om en uråldrig diskussion om den heligaste och mest underhållande formen av spel: Äventyrspel! Och då menar jag inte såna här spel som Zelda (vilket jag räknar som äventyrsspel, till viss del) eller Pokémon (usch, dåliga spel, men bra exempel). Nej, jag snackar såklart om den typen som Lucas Arts utvecklade! Back on topic: 3D eller 2D i äventyrsspel? Personligen föredrar jag den typen av grafik som används i the Curse of Monkey Island. Den som används i Grim Fandango var också rätt bra, men cartoonig grafik passar bättre! Iaf när är det är tal om pirater och apor...

Så... Vad tycker ni?

Oh ja... #The Curse of Monkey Island är ett ut av de bästa spel som finns, #Grim Fandango likaså. Hade vart nice om det fanns något mod till Fandango med uppdaterade modeller och texturer dock, bakgrunderna är magnifika så de behöver inte ändras one bit :]


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Inaktiv

2D är mysigt, 3D likaså Passar till olika saker helt enkelt.

Inaktiv

Båda typer av spel kan göras bra respektive dåligt.
Jag har spelat igenom Quake 1 och Mario64 hur många gånger som helst och tycker det är lika snyggt varje gång, men Diablo 2 klarar jag inte spela längre p.g.a att det är så fult.

Youtube-proffs
Skrivet av Dreadnaughty:

Påminner mej om en uråldrig diskussion om den heligaste och mest underhållande formen av spel: Äventyrspel! Och då menar jag inte såna här spel som Zelda (vilket jag räknar som äventyrsspel, till viss del) eller Pokémon (usch, dåliga spel, men bra exempel). Nej, jag snackar såklart om den typen som Lucas Arts utvecklade! Back on topic: 3D eller 2D i äventyrsspel? Personligen föredrar jag den typen av grafik som används i the Curse of Monkey Island. Den som används i Grim Fandango var också rätt bra, men cartoonig grafik passar bättre! Iaf när är det är tal om pirater och apor...

Så... Vad tycker ni?

Fan, jag börjar gråta. The Cruse of apön ger mig tårar, det är nostalgi som faen. Asså, den känslan, geees. Måste köpa det, var kan man köpa det ! AAAAAAAHHHH.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Fan saknar ett riktit bra 2d spel dom bruakr oftast var lugnar och lätter att spela. Nått man kan sitta och pilla med när man har tid och inte vill tänka eller stressa så mycket.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

håller med dig där sonic


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av SoniC:

Fan saknar ett riktit bra 2d spel dom bruakr oftast var lugnar och lätter att spela. Nått man kan sitta och pilla med när man har tid och inte vill tänka eller stressa så mycket.

Några att prova på:
Open Transport Tycoon Deluxe
Tunnels of the Underworld
Turrican 2002


signatur

Just Another Noob
Jocke

1
Skriv svar