Piiiiiip i örat

Skägg.
10 Chambers
Piiiiiip i örat

Nu när jag nått den anmärkningsvärda åldern 28 är det dags att gubba på sig rejält och innan baskern täcker flinten och käppen stöder min gång ska jag börja med ett krokigt, varningens finger. Använd öronproppar på konserter och ta det lugnt med volymen på din mp3-spelare.

Jag hade precis köpt en portabel minidisk och ett par fläskiga hörlurar när jag började på den sista praktiken i Hotell & Restaurang-programmet jag gick i gymnasiet. Det krävde att jag var på "jobbet" klockan 07:00 och eftersom jag gillade att vara uppe sent och spela redan då var sömnen något nedprioriterad. För att orka släpa mig på tunnelbanan så tidigt körde jag vansinnigt hög volym på den monotona skrammeltechno jag gillade då. Jag var också omogen nog att tycka att det var roligt när tanterna i lokaltrafiken undrade varför jag var tvungen att spela så högt, jag kunde ju få hörselskador. Det fick jag också.

Visserligen lindriga sådana, jag har inte ett ständigt pip i öronen men när jag är stressad eller utsätter mig för höga ljud under en längre tid brukar jag få leva med ett internt oväsen ett par veckor. Just nu är jag i en sådan period efter att ha sett Kent uppträda förra helgen och varje gång det är så blir jag lite orolig att det inte ska försvinna som det gjort under de tio åren jag haft det.

Så, kids. Tänk för fan på vad skydda öronen.

#blogg


signatur
Medlem
Piiiiiip i örat

Jag har alltid funderat lite på det där. På konserter brukar jag använda öronproppar. Både för att skydda hörseln, men även för att det faktiskt låter bättre (det bara skränar efter ett tag med för hög volym.

Men jag tror mp3-spelare är den stora faran. Man blir nämligen väldigt lurad när man inte "känner" basen och när lurarna sitter så djupt begravna i hörselgångarna... Att många dessutom använder dem någon timme om dagen gör inte saken säkrare.

Jag har blivit varnad förut, men jag behövde nog ytterligare en påminnelse... Tack.

Medlem

För mig är det tyvärr försent, dels för mp3 och musikfestivaler som ung. Men jag vet att "the final blow" var efter en The Ark konsert (där publiken som bestod av 90% skrikande tjejer). Pipet/bruset försvann aldrig efter den kvällen, och nu har jag tinnitus.

Är fortfarande rätt slarvig, men jag bättrar mig. Så tack för tipset igen, och jag varnar också alla andra, it's serious business!

Kan själv uppleva ett himla pipande i öronen under perioder med kombination av stress och alldeles för lite sömn. Det går dock över efter högst ett par dagar. Måste säga att jag lider med dem som måste leva med det där jämt och ständigt.

Har aldrig råkat ut för det, har alltid varit rädd om de små flärparna, hoppas det går över...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Det gör det med största sannolikhet, får bara strunta i musik och hörlurar ett par dagar.


signatur
Medlem

Jag var på Fleetwood Mac i höstas, och det var så infernaliskt hög volym att mitt huvud höll på att explodera när jag testade att köra utan proppar. Jag tittade mig omkring och såg att massor med folk körde utan proppar, jag fattar inte att det klarade av det! Jag går väldigt sällan på konsert, men om det är sån volym så är det inte så konstigt att kidsen får tinnitus.

Vissa har förmodligen en hög smärttröskel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Eller så vill de bara spela tuffa. Jag blev faktiskt närmad av en kille på en rejvfest som var smått upprörd över skumgummit i mina öron, det " förstörde" ju musiken. Idiot.


signatur
Medlem

Tyvärr förstår man kanske inte hur vidrigt det är förrän man har det 7/24.
Aldrig en tyst sekund, någonsin. Alltid en hög diskantton i örat (eller i båda).
X antal timmars hög musiknjutning är inte värd att du alltid måste ha bakgrundsljud på för att distrahera tjutet.
Så, var rädda om öronen!

Medlem

Har alltid varit lite extra försiktig när det gäller hörseln. Ännu mer sedan musikläraren visade en film om hörselskador där det var ett flertal personer som hade förlorat hörseln efter att ha varit på konsert. Både de som spelade och de som lyssnade.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

1
Skriv svar