Är Geforce 8600GT ett bra val?

Medlem
Är Geforce 8600GT ett bra val?

Jag ska köpa en ny dator om några veckor eller så
Och den har 3bg i RAM minne och Geforce 8600GT
Intel core 2 Quad 640 gb Hårddisk.
Och jag vet att allt det där räcker men...
Grafikkortet vet jag ingenting om
Så...Är det ett bra Grafikkort och kommer jag kunna spela på det en lång tid framöver?:)


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

nj
Medlem
Skrivet av PiLp:

Så...Är det ett bra Grafikkort och kommer jag kunna spela på det en lång tid framöver?:)

Nej, det är det verkligen inte och kortet kommer inte hålla så vidare länge.

Geforce 8600GT:s prestanda är jämförbar med de äldre Geforce 7600GT samt Radeon X1650Pro/XT, dvs rätt precis undre medelklass för att precisera det så. Grafikkortet kommer bli en rejäl flaskhals för resten av datorn iaf.
Anandtech har ett litet test av 8600GT/GTS som de gjorde efter korten släppts, Tom Hardwares VGA Charts är rätt vettiga att kika i med. I ren framtidsutsikt så har X-bit labs en prestandajämförelse i de DirectX 10-baserade spel som finns på marknaden, nu är just 8600GT inte med i testet men däremot 8600GTS (som är snabbare än GT-kortet) och prestandan är inte lovande (vilket den iofs inte heller ser ut att vara för de betydligt dyrare Geforce 8800/Radeon HD2900-korten).

Vill du ha ett kort som prestandamässigt bättre matchar övriga delar så kan du nog behöva vara beredd på att lägga ut uppåt 2000-2500kr för Geforce 8800GTS 320MB eller Radeon HD2900Pro 512MB.
Vill du komma lite billigare undan så kan du se om du kan komma över ett Geforce 7950GT, Radeon X1950Pro eller X1950XT till något vettigt pris (Pro-korten finns för nedåt tusenlappen, och är det av de tre med lägst prestanda). Visst, de saknar DX10 (samt kommer väl hålla tillbaka prestandan lite med), men presterar betydligt bättre i DX9/OpenGL än vad Geforce 8600-korten gör, och som 8600-kortens prestanda i DX10 ser ut så kan jag inte påstå att jag tycker det är värt att köpa ett sådant kort bara för att det är "framtidssäkert med DX10" (som en del argumenterar för), för det är inte framtidssäkert med den usla prestandan.

Medlem

Det är väl snarare i stil med 7900GS än 7600GT. Det är faktiskt rätt stor skillnad, men i övrigt håller jag med.

Medlem

jupp om du ska lägga massa pengar på en dator så är det lika bara att lägga en extra tusing o få GTS kortet ist för att behöva köpa det senare

Medlem

Jag har haft det kortet. Skit. Man blir bara pissed.


signatur

www.oldswedishgunners.se - Träffpunkten för den vuxna spelaren.

Medlem

Vänta tills 8800GT. Ska ju vara en riktig prestandakung i den prisklassen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Lyssna på Boomer, 8800GT kommer spöa 8800GTS och med lite klock så tar de även GTX och kanske tom Ultra. Och prislappen hamnar på mellan 2000-2500kr.

Medlem

exakt vart får folk alla _info_ om 8800GT?


signatur

R.I.P The_maxx

nj
Medlem
Skrivet av IceMan:

exakt vart får folk alla _info_ om 8800GT?

Om du hade hållit ögonen öppna på FZ:s framsida så hade du sett den här nyheten på SweClockers, samt att det finns en forumtråd om att Geforce 8800GT är testat i deras forum.

Medlem

ah, har jag missat totalt kul att man precis köpt ett GTS kort då ^^


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar