Piratkopiering dödar PCn?

Medlem

Syn om bilföraren som mosar dig om oturen skulle vara framme för
dig bara.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

dig bara.

Bilföraren är alltså Pontén?

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det är inte stöld i Brbs mening, men det finns andra ställen att leta efter brott också.
Ur en marknadsekonomisk synvinkel är det i allra högsta grad stöld.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Nej det är det inte... lägg ner nu. Ska man lägga in värderingar kan man ju säga att
[hippie] kapitalister stjäl från arbetarna, i-länder stjäl från u-länder, människan stjäl från "Moder Jord" och bla bla.[/hippie]
Dessutom, att kopiera något man inte tänkt köpa är inte stöld, inte ens ur "en marknadsekonomisk synvinkel".

signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Notumforce:

dig bara.

Hehe :P, jag cyklar aldrig mot rött, likaså piratkopierar jag inte, jag har det ganska gott ställt/ köper få spel, men jag förfäras inte om någon gör det. Självklart så utgår jag ju ifrån att den som cyklar mot rött har jävligt bråttom och att h*n ser sej om noga innan h*n cyklar, likaså utgår jag från att den som piratkopierar inte har råd att köpa ett spel för att testa det bara, och köper spelet om den gillar det. Gör man inte det är man egoist/girig, vilket för mej är värre än själva brottet i sej.

signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Karmalicious:

Nej det är det inte... lägg ner nu. Ska man lägga in värderingar kan man ju säga att
[hippie] kapitalister stjäl från arbetarna, i-länder stjäl från u-länder, människan stjäl från "Moder Jord" och bla bla.[/hippie]
Dessutom, att kopiera något man inte tänkt köpa är inte stöld, inte ens ur "en marknadsekonomisk synvinkel".

Ja, fel att kalla det stöld (menade f ö nationalekonomiskt). Förlust. Att vissa inte håller med och andra gör det är en sak. Gällande lagstiftning gör gällande att det är en förlust. Nationalekonomin kan göra gällande båda, men så är den på ett filosofiskt plan och behöver inte ge ett svart-vitt svar heller. Och man har tydligen valt att gå på förlust när man beslutat om det iaf.

Nu ska du inte missförstå mig och tro att jag är en nitisk anti-kopieringsperson. Det är jag inte. Men jag rör mig inte med så generella begrepp som att "ingen skulle ändå köpa Photoshop för att det är för dyrt" "Företagen som använder PS i näringsverksamhet betalar ändå för programmet" o s v. Med tanke på hur många som gör allt för att kunna pirata precis allt och bara köper de saker de "måste" så gör det bara att vi får konstigare och mer invecklade sätt att suga pengar ur folk. Betala för att ladda hem skit till spel på X0 från Live. Betala månadsavgifter för t ex WoW (100kr/mån???). Allt sådant gör att folk skiter i att köpa andra spel, eftersom de ändå kan få tag på dem gratis. Inte för att de inte skulle köpt dem nödvändigtvis. Utan för att de var "tvungna" att köpa något annat.

Edit: Kanske lika bra att klargöra att de märkliga avgifterna säkert kunde uppkommit ändå.
Det är ändå märkligt att ett spel som System Shock 2 som höjs till skyarna av i princip alla (och som alla verkar ha spelat) inte ens kunde dra ihop en vinst.

Medlem

Skumt att säga att pirater dödar pc:en när spel industrin har gått om tv industrin i omsättning och folk spelar mer än någonsin.

Sen tycker jag att speltillverkarna borde in se att det är mer lr mindre bara online spel som funkar och säljer mycket i dax läget (förutom Sims).

Jag personligen har inte köpt ett spel som inte haft online läge på över 4 år. Har provat lite olika "offline spel" men de har inget att komma med när du inte kan köra det online, de känns tomma och blir tråkiga väldigt fort.

Tacka vet jag MMO spel. De betalar jag med glädje varje månad och spelar i flera månader/ år. I mina ögon ger de valuta för pengarna. Men men sen är man ju tävling mäniska med.

Medlem

Läste en något märklig artikel på förmidagen.
Fick känslan att piratkopiering drabbar fattiga i högre grad.

Och det är ju lite tråkigt.

signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

För alla PC-spelare där ute kan jag varmt rekommendera 360n. Efter ett par dagar med kontrollen funkar de flesta fps i princip lika bra med handkontrollen som de gör med mus och tangentbord. Dessutom gör ju sig bil och sportspel bäst med handkontroll.
Vill man ha mer "pc känsla" kan man ju alltid koppla sin datorskärm (med vga anslutning) och vips så har man en grym speldator för en hyfsat billig peng.

signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Eller så kan man ta sin 360 kontroll och kopplar till sin PC så har man 360 känsla.

Medlem
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Karmalicious:

Ja, fel att kalla det stöld (menade f ö nationalekonomiskt). Förlust. Att vissa inte håller med och andra gör det är en sak. Gällande lagstiftning gör gällande att det är en förlust. Nationalekonomin kan göra gällande båda, men så är den på ett filosofiskt plan och behöver inte ge ett svart-vitt svar heller. Och man har tydligen valt att gå på förlust när man beslutat om det iaf.

Nu ska du inte missförstå mig och tro att jag är en nitisk anti-kopieringsperson. Det är jag inte. Men jag rör mig inte med så generella begrepp som att "ingen skulle ändå köpa Photoshop för att det är för dyrt" "Företagen som använder PS i näringsverksamhet betalar ändå för programmet" o s v. Med tanke på hur många som gör allt för att kunna pirata precis allt och bara köper de saker de "måste" så gör det bara att vi får konstigare och mer invecklade sätt att suga pengar ur folk. Betala för att ladda hem skit till spel på X0 från Live. Betala månadsavgifter för t ex WoW (100kr/mån???). Allt sådant gör att folk skiter i att köpa andra spel, eftersom de ändå kan få tag på dem gratis. Inte för att de inte skulle köpt dem nödvändigtvis. Utan för att de var "tvungna" att köpa något annat.

Edit: Kanske lika bra att klargöra att de märkliga avgifterna säkert kunde uppkommit ändå.
Det är ändå märkligt att ett spel som System Shock 2 som höjs till skyarna av i princip alla (och som alla verkar ha spelat) inte ens kunde dra ihop en vinst.

Ju, det finns väl en massa folk som inte är de "ädla" pirater jag beskriver, utan en hel del kopierar nog bara p g a egoism/girighet. Happ... Koncensus... fan nu dog nog denna tråd

signatur

yolo

Medlem

Sitta och drömma går ju, men det finns massor med spel på nätet till både xbox, 360 och nu även PS3, och när man hör talas om Blueray och alla imponeras och ropar wow, så betänk att VF5 är pytte 3.85 gb utav vad? 25gb totalt, BOTTEN, sen kostar spelen upp i mot 800 kr st på vissa ställen.

Det enda som lever upp till frågan av nyttjande av utrymme är motorstorm, över 14gb, men det duger ju inte ens att ha som underlägg till biraburken

HD dvd knäckte man nästan direkt, och bluerayfilmerna börjar strömma till nu oxå.'

Det enda som stoppar piraterna i dagsläget är att dom har inte lust att tjacka en brännare för 10 000 kr för att bränna en film vars tomskivor ligger strax över 300kr st.

När priserna sjunker ja då kommer piraterna fram och kör skiten ur hela systemet.

Nej som sagt priserna är horribla, och det har dom varit länge, redan när Neo Geo gjorde sitt intåg, då kostade i regel varje ny kassett 2000 kr st, sen kom N64, cirkus 600-1000 kr för ett spel, beroende på vart man handlade.

Om du då smärtfritt kan tanka ned spelen för div skivmedia, 360, ps3 och gör det till endast kostnad av bredbandet.

vad väljer man?

I mitt fall föll jag tyvärr till föga och köpte både BF2 och nu även S.t.a.l.k.e.r, SÄMSTA skiten som finns, jag blev så besviken så det finns inte, 6 år?, fan har dom rökt så länge eller vad är det frågan om?

Och nej jag har inte en stenålderburk som inte klarar av att driva div spel.

min ligger väl kring genomsnittet som det är nu, div bland oss HC gamers som finns här i Sverige

Core 2 Extreme, 4gb ram, Asus mobbo, EVGA GF8800GTX KO

Så nog har man hårdvara alltid, och stalker är knappt spelbart, bara kolla bara deras forum, dom blev så nedskrivna så dom stängde skiten, hehe

Sen finns det vissa som inte vill erkänna att detta spelet hade potential, men att både tillverkare och säljarna pissade bort chanserna, för jag kommer ALDRIG köpa ett lir från GSC mer,

Nej mitt stalker flyter på på maxinställningar, jaha vad har du för burk då, mmm jag har en AMD 4000, 1gb ram, GF4600, SURE beda!, tror jag så mkt jag vill på

Oblivion rullar på 2048 högupplösning med 50-60 fps utan prob

Så varför skall det vara så svårt att göra en likvärdig motor som klarar dagens hårdvara?

Jo för dom flesta är snåla och det ligger så mycket prestige i att vara duktig, för stalker på en ID, Epic, Crytec motor hade inte bara sett bättre ut, utan det hade flutit på något så in i &/(()/&%¤#¤#

Nej pirater kommer alltid att finnas, och branschen biter sig själva i handen, för vissa programvaruhus skaffar sig vanor och livsstilar som är svårläkta när deras nästa deal FLOPPAR!

Smärtgränsen för ett spel borde vara 200, och musik en hundring, annars kan dom ta konsekvenserna när svensson tröttnar och tankar allt dom vill ha.

När proddarna av media, vare sig det nu gäller musik, spel eller film undrar varför det går sämre, så kanske man skall titta på själva kontentan av alltihop.

Många är lata och tror att bara för vi flippar på en ny hårdvara som inte många har koll på, så kan vi lura dom till att köpa samma spel, gång på gång.

My assss, jag vet flera som är rusikgt förbannade över ett spel som dom drömt om länge, slutligen kommer i deras ägo och det lukter APA lång väg, för att proddarna inte har gjort ett fullgott arbete.

nja vi patchar skiten, så kan vi sälja vad vi vill

Precis som med BF2, för det är nog den längsta patchhistorien än så länge. Så kom sen inte och säg att dessa individer bryr sig, knappast, ju mer dom kan lura av dig dessto mer skrattar dom på vägen till banken, för att sedermera köra ut från parkeringen i sin nyinköpta sportbil.

uhuuuu nu koppar några snubbar min senaste kod som jag då inte kan kränga för 40 miljoner, SKITSNACK!

När folk kopierar eller tankar, då är smärtgränsen nådd för länge sedan, kolla vara på Commodore 64, Sinclair ZX spectrum, det tog 1 vecka att knäcka det sk koppyskyddet, det var bara att köra originalet i en dubbelkasset 2 ggr så var det borta.

Sen när ni på FZ och alla andra tidningar mm sitter och säger på fullt allvar, köp, köp detta är det bästa i år, som t ex GRAW 2, som har fått 4 Fraggar, hur fan tänker ni då, det är sannerligen bättre grafik, men spelvärdet är lalalalalalal

Precis som ettan, men det klart om ni är kritiska till industrin så hade folk inte köpt produkterna och ni hade varit arbetslösa.

Frågan är dock vad som hade varit bäst

Nej ett spel som är bra förtjänar att stödjas fullt ut, jag är dock trött på 100 patchningar eller ständiga uppgraderingar av drivrutiner och slutligen nyinstallation, för det nya spelet har fuckat upp min dator.

Vill dom ha mina pengar får dom fan i mig komma med något som är värt att köpa.

signatur

Denon / Pioneer

Medlem

du kan inte sammanfatta vad du menar på mindre än 5rader föll i koma efter 3raden ju.

signatur

Medlem

Jag kan göra det så 'tackars Notum inte tvingas läsa så mycket.

På två rader är det blandad okunskap, ondgörande över att han inte gillar spelen och ogillande att folk uppmanar folk till att köpa spel(!) som de tycker är riktigt bra.

Lite längre om man orkar
Swe_mass inleder med att säga att alla kopieringsskydd knäckts.
Spelen kostar mer än de smakar enligt honom. Till stöd tar han upp enormt dyra tekniska lösningar man använt tidigare, t ex Neo Geo.
Spel borde inte kosta mer än 200, CD-skivor 100. Hur han får fram dessa siffror förstår jag inte med tanke på antalet personer som ska avlönas och tiden som läggs ner på produkterna inte direkt är liknande.
Sedan tror han att det är billigare att skapa nya motorer istället för att köpa in befintliga.
Sedan är det en lång harang som går ut på att utvecklare är lata, inkompetenta och multimiljonärer allihopa.
Det kläms också in lite tyckande om vissa spels spelvärde.
Blu-rayspelen tar inte upp tillräckligt mycket plats på skivorna. De borde ta större plats.

Detta kommer alltså från en person som anser sig vara HC (Hardcore) gamer men inte hittar något som är värt att köpa. Hans tid är för värdefull nämligen. Är ett spel kort idag är det 10 timmar vilket gör att ett spel hamnar på kostnaden av ett biobesök, bortsett från att du kan sälja spelet för någon hundring när du är klar med det.

Medlem

Nej det handlar inte om att jag inte finner spel som är bra, det finns ett gäng och dom har jag alla.

Beträffande okunskap så är det tyvärr det du som har fel, för det räcker ju att se med egna ögon att skiten håller på att braka samman.

Men det klart när man glider runt på räkmackor eller hur fan ni nu tar er fram, så fattar man att äpplet inte faller långt från päronträdet.

Du har möjligtvis inte hört talas om RISKKAPITAL, det är många bolag som finansieras den vägen, därför kan vissa spel, filmer floppa, men bolagen överlever.

Sen tycker jag det är fördjävligt, för i dagens samhälle premieras dumhet och där är FZ's forum ett lysande exempel på sådant.

men men ni vaknar väl upp och känner kaffelukten rätt som det är, men då är ni sent ute.

När man inte reagerar på att folk blåser dig gång på gång, utan sväljer stoltheten och väljer att säga, jo detta spelet var grymt bra, lite skavanker men det fixar säkerligen en patch senare, ja då är man i john blunds trevliga värld.

FZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Jag är diskjockey så jag ser dagligen hur folk rippar artister, medans vi andra får pynta kalaset, 300 spänn för en promo, 450 för en dvd.

Därav mitt inlägg gällande smärtgräns, 100 kr funkade förrut för en skiva, vad säger att det inte gör det nu, jo artisterna framförallt bolagen vill ha så mkt som möjligt.

Sen när det går dåligt, ja då skyller man på PIRATER, alltså så främmande från verkligheten får man bara inte vara.

Så det handlar inte om att om en produkt är dåligt producerad från början så får det ett digert slutresultat?

Ganska enkel matematik, men vissa har ju skygglappar på.

Och får man coma av ett inlägg för man inte orkar eller kan läsa så skall man nog söka till en varmare plats, föredragesvis psyket, för där tar dom väl hand om er.

Jösses

Jag har inget mot att betala för en produkt som jag tycker är bra, eller om man nu vågar lita på andra och deras smak och upplevelse.

Men jag känner personligen att många sitter i bolagens fickor och mer eller mindre mutas till att pusha en prod.

Det är heta debatter kring detta, det är bara att söka på nätet för det klarar ni väl iaf av eller?

signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Okunskapen handlade först och främst om hur spel skapas och vilka problem som kan komma uppkomma av olika anledningar.

Hur kom du till insikten att "vi" glider runt på räkmackor? Eller är det proletären i dig som talar? Du hårt luteranskt arbetande människa.

Riskkapital är inte, som du verkar tro, pengar att bränna och sedan rycka på axlarna. Bolag har producerat ypperligt bra spel och gått under, se tidigare inlägg.
"Skiten" faller samman alltså? Är det då för att "vi" är så korkade och köper spel? För branschen i stort omsätter mer pengar än någonsin, mest p g a att branschen har börjat fungera som vilken annan som helst, till skillnad från tidigare.

GRAW2 får 4 här på FZ. Om man ger ett spel 4, borde man inte rimligen rekommendera det spelet till andra spelare?

Du tycker att det är för jävligt att dagens samhäller premierar dumhet? Dumhet som i vad? Obildade människor? Elakhet? Och vad hade det med tråden att göra?

På tal om blåsningar och sådant. Kanske skulle du ta och lära dig något om hur det ser ut i världen. Eller du är så världsvan att du vet att saker produceras perfekta out of the box?
Med tanke på hur komplexa spel är i dagsläget är det föga förvånande att spel inte är perfekta vid släpp. Givet att vissa släpps på tok för tidigt och vissa med ganska dålig kod., men t o m bilar uppdateras. Att tro att komplexa spel ska vara felfria, ja då får man vara i John Blunds trevliga värld. Tillbaka till Pong och T-forden med dig.

När kostade en skiva 100kr? När jag började köpa cd-skivor kort efter att CD-spelare blev var mans egendom så kostade de mer än så (Och då tar jag inte hänsyn till inflationen). Du kan iof hitta skivor för långt under 100kr i dagsläget med. Troligen är det idag lättare att få tag på musik billigt än det var i början av 90 talet rent generellt.
Att bolagen vill ha så mycket som möjligt är ju helt naturligt. Eller tar du bara betalt för dina spelningar så du precis kan köpa det allra nödvändigaste? Var tror du pengarna du pratade om tidigare kommer från?

Dåligt producerat material ger digert resultat? Va?

Jag håller helt med om att folk pushar produkter som är usla. Det är därför internet är så bra. Gott om oberoende människor man kan rådfråga. Att söka på nätet klarar du väl av iaf?

Slutligen förstår jag inte alls varför du befinner dig på ett forum där du verkar tycka att klientelet består av puckade människor.

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

blabla

Jisses läs hur du skriver, ffs du låter ju som en hysterisk kärring... :baby:

signatur

yolo

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Sitta och drömma går ju, men det finns massor med spel på nätet till både xbox, 360 och nu även PS3, och när man hör talas om Blueray och alla imponeras och ropar wow, så betänk att VF5 är pytte 3.85 gb utav vad? 25gb totalt, BOTTEN, sen kostar spelen upp i mot 800 kr st på vissa ställen.

Det enda som lever upp till frågan av nyttjande av utrymme är motorstorm, över 14gb, men det duger ju inte ens att ha som underlägg till biraburken

Får man fråga vart du hittat dom siffrorna?
Vad jag har hört så fyller både resistance fall of man och motorstorm i stort sett hela blu-ray skivan men jag har ingen källa på det.
Att VF5 är såpass mycket mindre har du nog xbox360 att tacka för. Spelet görs ju till båda plattformarna och för att slippa göra 2 versioner så är har båda samma innehåll. Pga att xbox360 bara har dvd som standard lagrings utrymme så blir det givetvis mindre.

Sen ser jag inte riktigt vad storleken på spelet har för betydelse för hur prisvärt ett spel är och hur det påverkar piratkopiering. Kanske stod i resten av vad du skrev men du pratar om allt möjligt så det är svårt att tyda.

Medlem

Att VF5 tar "lite" utrymme har inget med X0 att göra. Det finns ingen som helst anledning till varför det skulle ta upp mer. Det är troligare att själva spelet tar upp avsevärt mindre, men att diverse högupplösta filmer fyller ut till 3.85Gb (om siffran nu stämmer).
Resistance tar upp så mycket det gör p g a att de slänger in både hög och lågupplösta filmklipp, alla regioners språk mm i ett.

Att konsollers spel sedan aldrig utnyttjat sitt medium fullt ut i början av sitt liv är inget nytt. Spelen till PS1 låg på någon hundra meg i bästa fall i början. PS2 spelen låg på dryga gigen o s v. Dock ställer även jag mig tveksam till utnyttjandet av en full Blu-ray skiva. Spelen tullar bara gränsen till en full Dual layer DVD i dagsläget. Blir inte kostnaden för Blu-ray högre så är det ju bara bra att ha massor med utrymme. Blir kostnaden mycket högre p g a formatet är det helt onödigt då DVD räcker mycket långt. I dagsläget så ser det ut att vara ungefär samma priser för PS3 som X0 och då är det bara bra med Blu-ray (bortsett från konsollens pris då). Då tar jag med i beräkningen att X0 funnits länge och att priserna är mer varierade där. Något jag utgår från att priserna på PS3 spelen kommer att bli också.

Medlem

Jag är inte så insatt men handlar den inte om hur mycket information som en viss teknik hantera och hur fort också?

Är det bara fråga om utrymme så är det ju inte mycket att orda om, det resonemanget jämställer ju en ps1 med en ps3 med den skillnaden att spelen får plats på en skiva till ps3...

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Hur mycket styrs av andra saker, hur snabbt däremot är intressant. Men för spelaren som inte lägger in allt på hårddisken är det mest intressanta hur snabbt man kan streama datan. Där är tydligen X0 vassare än PS3. Jag skulle inte tro att det är av avgörande betydelse direkt, men den stora skillnaden är då hur mycket som får plats.

Nintendos gamla Cartridges var ju snabba så minnestider mer eller mindre försvann. Problemet var att de var dyra att tillverka och därför blev spelen små. Skivor är billiga (Blu-ray, nåja blir) men har nackdelen att de är för jävla sega. Bäst hade det ju varit om X0 inte hade valt att skippa HDD på sin Core. Vet inte hur PS3 gör. All data behöver ju inte slängas över, men det hade ju varit smidigt om man hade kunnat använda HDD för att hjälpa upp laddningstider mm.

DVD räcker som sagt långt även i dagsläget. Spel är inte så enorma. De enorma spelen kräver ändå HDD. Att slänga in allt möjligt onödigt och sedan peka på det som en anledning är ju knappast giltigt. Det är som att peka på att bonusdiscarna man får med vissa spel är tecken på att mediet inte räcker till för spelen. Och jag har till dags dato aldrig hört någon ondgöra sig över diskbyten i spel, oavsett plattform. Det är inte som på Amigatiden då det kunde bli ett jävla swappande.

Inaktiv

Billigare PC-Spel skulle döda piratkopieringen!

Hur få ner priserna?

Jo, dom skulle väl kunna pumpa spelen fulla med reklam?

Under installationen skulle man kunna matas med reklam och laddningsbilderna i spelet skulle kunna vara reklam och kanske något litet i menyerna, och varför inte en pytteliten reklamfilmssnutt som man måste se första gången man startar spelet

Medlem

jag anser att pc spelandet skulle inte vara på den relativt höga nivå som den är idag om inte piratkopieringen hade kommit in i bilden. hur många vare inte som satt på lan för en massa år sedan och kopierade CS, då menar jag inte den fulla versionen utan betan. det var där allt tog sin början. utan cs så skulle inte internet spelandet vara lika utbrett som det är idag. då kanske ni säger att de är inte piratkopiering att kopiera en beta, men eftersom att det då fortfarande var en mod så behövdes half-life vilket man då kopierade. jag kan bara svara för mej själv att när jag säger att jag laddar hem spel, därefter köper jag dom om jag tycker att dom är vettiga och för att kunna spela på internet. det finns så mkt skit spel idag och det blir inte billigare.

Medlem

Själv så köpte jag hl direkt och sen kom cs och så var det för alla jag spelade med'

Sen tror jag inte piratkopiering har något med att pc spel blivit så stort snarare är det att förr var det mer köp ett spel och sen nöta det tills dö dagar.

signatur

Medlem

alla klagar på priserna mja på konsoll spelen då möjligvis
som ligger på typ 699 eller 799 men pc där standard
priset är 499 tycker jag e helt okej ... synd om dem som är
fattiga ehh ?

Men sluta klaga över priset.
Vore la bättre om vi börja dissa mer på piratkopieringen av
musik & spel eftersom det ruinerar industrin mer och mer och
bara drabbar oss själva tillslut.

En regning dag sitter vi utan spel industrin och har oss själv
att skylla om det (>> | === >>>>>>> FORTSÄTTER såhär.

=D=D
Sen ere la inte så att bara för nån gör ett skit spel eller en
dåligt platta har du som kund rätt att tanka den gratis pff
de måste vara dagens skämt .

Medlem

Om folk slutade handla på Åhlens, EB, GAME m fl som har ockerpriser (tror inte 699+ finns på andra ställen) så kanske de inte skulle uppleva spelen som så dyra?

Medlem
Skrivet av b0ne:

Om utvecklarna gör ett bra spel så går dom med vinst även på PC. Det är en liten mer risk att uveckla på PC eftersom man kan ta hem spelen om dom inte år sådär jättebra. Men ett fulländat spel slänger man gärna sina stålar på!

Med Konsoll kan det kanske vara så att spelen inte behöver vara lika bra för att folk skall köpa dom.

My 2 cents.

När du skriver "man" antar jag att du menar "jag" för allt för många personer betalar inte för PC-spel oberoende av hur bra de är. Själv köper jag spel som jag tycker är bra (inte utan att testa dem först) och är de inte bra nog att betala för spelar jag dem inte, punkt slut.

signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Jag laddar ner spel först för att provspela för att se att man får valuta för sina pengar, och om spelet är bra så köper jag det. Gjorde så nyss med Splinter Cell : DA och nu äger jag spelet helt legit.

Gör även så med endel fimer som man inte har någon aning om vad det är förnågot. och jag har en hel DvD hylla med köpta Filmer pga det

Medlem

Det finns andra faktorer som spelar in också. T ex att på konsol så har du bara en hårdvaru konfiguration, vilket gör det mycket lättare att optimera spelet. PC har miljontals olika konfigurationer, och som spelutvecklare vill man att det ska gå att spela på så många som möjligt.

Inaktiv

Spelen är ju fan skitdyra...Om dom kan sälja spelen lite billigare kommer ju flera att köpa, Det är samma sak som att om ICA sålde äpplen för 499kr/st så skulle ju inte många köpa och dom skulle ändå inte tjäna några pengar. Därför tycker jag även steam är en bra lösning för nu behöver inte utgivare betala för att trycka upp skivor och andra utgifter och kan därför sälja dom billigare över steam.

Skriv svar