En miljon Far Cry 2 sålda
lol va folk snackar skit om Far Cry 2... tar det för givet att det är ni som hade extrema förhopningar.
Personligen vet jag vad spelet kunde blivit men inte blev, förhopningarna var höga men spelet levde inte upp till dom MEN det gör inte spelet till ett dåligt spel.
är ett mycket bra spel som inte blev riktigt vad det hade potensial till. men klart Inget Dåligt spel, sen kan folk säga va fan de vill.
lol va folk snackar skit om Far Cry 2... tar det för givet att det är ni som hade extrema förhopningar.
Personligen vet jag vad spelet kunde blivit men inte blev, förhopningarna var höga men spelet levde inte upp till dom MEN det gör inte spelet till ett dåligt spel.
är ett mycket bra spel som inte blev riktigt vad det hade potensial till. men klart Inget Dåligt spel, sen kan folk säga va fan de vill.
Nej det är ett jävla skitspel. Uppdragen samt det jävla körandet runt hela världen för att hämta/lämna uppdragen är så jävla tråkigt så det finns inte.
lol va folk snackar skit om Far Cry 2... tar det för givet att det är ni som hade extrema förhopningar.
Personligen vet jag vad spelet kunde blivit men inte blev, förhopningarna var höga men spelet levde inte upp till dom MEN det gör inte spelet till ett dåligt spel.
är ett mycket bra spel som inte blev riktigt vad det hade potensial till. men klart Inget Dåligt spel, sen kan folk säga va fan de vill.
Nej det är ett jävla skitspel. Uppdragen samt det jävla körandet runt hela världen för att hämta/lämna uppdragen är så jävla tråkigt så det finns inte.
amen åfan,
tillverkarna sa ju väldigt tidigt att spelet skulle vara störe än oblivian och riktigt firitt - vad förväntade du dig?
lol va folk snackar skit om Far Cry 2... tar det för givet att det är ni som hade extrema förhopningar.
Personligen vet jag vad spelet kunde blivit men inte blev, förhopningarna var höga men spelet levde inte upp till dom MEN det gör inte spelet till ett dåligt spel.
är ett mycket bra spel som inte blev riktigt vad det hade potensial till. men klart Inget Dåligt spel, sen kan folk säga va fan de vill.
Nej det är ett jävla skitspel. Uppdragen samt det jävla körandet runt hela världen för att hämta/lämna uppdragen är så jävla tråkigt så det finns inte.
amen åfan,
tillverkarna sa ju väldigt tidigt att spelet skulle vara störe än oblivian och riktigt firitt - vad förväntade du dig?
Bara för at spelet är stort och fritt är det ju ingen ursäkt till de patetiskt repetitiva och tråkiga uppdragen. Spelets story är ett skämt och inte det minsta intressant. Enda gången man ens kommer ihåg att det finns en story är när den lite snabbt förklaras vid varje laddningsskärm. Men visst, smaken är som baken, men många som värderar annat än fin grafik har nog svårt att se förbi bristerna i gameplay, uppdrag och story.
http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/farcry2?q=far%20...
Jag förstår inte hur spelpressen kan ge detta spel 10/10 eller ett betyg över 90 % medan spelarrecensioner sällan gett detta spel över 70-80 %. Har vi spelat samma spel?
PC versionen sålde bäst, vilket faktist är väldigt glädjande!
Ja, ett bevis på att trots piratkopieringen så finns det folk som faktiskt lägger sina pengar på sina spel. Spec när PC spelen är billigare än konsollerna.
PC-spel säljer bra, till och med spel med ett relativt liten spelarbas säljer bra. Ett exempel är Silent Hunter 3 som sålts i över 300 000 exemplar, vilket är en några år gammal siffra som jag hört.
Hade varit guld med coop i detta spel, tänk att göra ett mission med 2 personer, en gör något som att hämta något viktigt, den andra ska döda några personer eller att man möts nånstans och gör nåt tillsammans hade fan varit så mycket roligare än att köra omkring själv bland afrikas savanner.
Ännu ett åsiktsflöde som verkligen får mig att grundlägga de fördomar jag har om majoriteten av FZs läsare.
1) De eftersträvar actionmomenten. En kort men tydlig bakgrundshistoria ska finnas så de inte blir förvirrade. Långa mellansekvenser, plats för egen fantasi, eftertanke och utforskande förbises och tolkas snarare som brister än möjligheter. En så stor adrenalinrush som möjligt eftersträvas och majoriteten har en särskild plats för Unreal Tournament i sitt hjärta.
2) De piratkopierar spelen eftersom de anser det vara alla människors rätt att få testa allt. De med något större samvete och ordningssinne går sedan och köper de spel som de ansåg vara bra i butik för att de ska kunna ställa dem snyggt i hyllan och sova gott på natten. Lagar som inte bekräftar deras eget behov anses dock fortfarande som byråkratiska och onödiga att efterleva.
3) De har svårt att förstå att människor har olika tycke och smak, umgås helst i flock där alla accepterar samma saker. Utomstående åsikter avfärdas oftast helt utan eftertanke och med ursäkten att de inte är übergamers.
4) Defintionen på übergamers är att de spelar FPS, RTS och MMORPG. Syftet är att klara av spelet på minst antal timmar, alternativt nå högsta level snabbast vilket sedan raljeras om på diverse forum. Om ett spel är för svårt, vilket aldrig skulle erkännas, så utnyttjas hack, loadgames och cheats för att kunna klara av spelet.
5) De är perfektionister. Om en detalj ej överensstämmer med deras egna uppsatta visioner eller riktlinjer blir det oerhört svårt för FZ-läsaren att förbise detta. Att förändra sitt eget sätt att spela är oerhört svårt.
7) De generaliserar hellre än specificerar en viss åsikt.
Detta är MINA fördomar och det är INGEN sanning. Men jag står för dem och än så länge har jag inte hittat något som tyder på att de inte stämmer.
http://www.metacritic.com/games/platforms/pc/farcry2?q=far%20...
Jag förstår inte hur spelpressen kan ge detta spel 10/10 eller ett betyg över 90 % medan spelarrecensioner sällan gett detta spel över 70-80 %. Har vi spelat samma spel?
Det tror jag har att göra med samma fenomen som gör att filmkritiker alltid gillar tjeckiska indieregissörer mer än mainstreamfilmer. De har helt enkelt sett för många mainstreamfilmer för att njuta av dem längre. Samma med Far Cry 2 som faktiskt skiljer sig ganska rejält från mainstreamshooters. Visst finns begränsningar i AI och användarvänlighet, men det tillför något helt nytt med sin öppna värld i Afrikamiljö. Bara en sån sak att det inte finns några laddningstider tror jag gör att spelpressen andas frisk luft igen. För man lär bli ganska trött på såna begränsningar när man spelar tusentals spel. Vi vanliga gamers är dock inte lika överväldigade av just detta faktum.
En annan orsak lär också vara att många som är missnöjda med spelet lär sätta 1:a eller väldigt låga procentsatser i rent missnöje. Jämför med att 5% på IMDB gav första Sagan om Ringen-filmen en etta i betyg vilket man ger till typ världens sämsta film.
Ok kan folk sluta säga att det fortfarande är ett hyffsat spel bara det att vissa personer inte gillar det. Det är absolut inte ett hyffsat spel och det går emot allt vad vettig speldesign står för.
Och om du ändå tycker att det är ett hyffsat/bra spel ja då är det bara att beklaga att du har dålig smak helt enkelt. Det finns säkert folk som äter bajs men bara för att de personerna tycker om det så gör det inte bajs till en "hyffsad" måltid.
Säger folk att det är dålig story/design etcetera och motiverar det så kan man inte kontra med "men jag tycker om det".
Och vad gäller öppenheten, det är inte öppet. Du kör i korridorer och om du inte gillar att åka bil genom en korridor i 10min för att ta dig till ett uppdrag så kan du ju alltid ta bussen... men vad händer då? LADDSKÄRM.
Men för de som äter bajset är det väl en hyfsad måltid, eller? Jag menar annars hade de väl inte käkat det?
Börjar kanske bli dags för folk att kliva ner från piedestalerna och acceptera att det faktiskt finns folk som skapar sig en egen uppfattning om saker och ting istället för att lyssna till vrålapornas skrik om vad de tycker är bra eller dåligt...
Ok kan folk sluta säga att det fortfarande är ett hyffsat spel bara det att vissa personer inte gillar det. Det är absolut inte ett hyffsat spel och det går emot allt vad vettig speldesign står för.
Ge exempel på "bra speldesign" då?
Vad gäller öppenheten så är det inget fel på den alls. Du påstår att man "kör i korridorer", förklara vad du menar eller sluta trolla. Du kör/går precis hur du vill, in i skogar, upp för berg osv.. Jämför gärna med COD, GoW osv. Visst begränsas världen av berg osv, det är ju ganska självklart då man inte kan göra den gränslös i det oändliga? Bara att erkänna att ni hade sinnessjuka förhoppningar som inget spel kan nå upp till / eller helt enkelt hålla er till linjära skräpspel som GoW så har ni ju non-stop pang-pang (dvs noll transportsträckor för att få action) om det nu är det ni vill att man eftersträvar.
Ok kan folk sluta säga att det fortfarande är ett hyffsat spel bara det att vissa personer inte gillar det. Det är absolut inte ett hyffsat spel och det går emot allt vad vettig speldesign står för.
Och om du ändå tycker att det är ett hyffsat/bra spel ja då är det bara att beklaga att du har dålig smak helt enkelt. Det finns säkert folk som äter bajs men bara för att de personerna tycker om det så gör det inte bajs till en "hyffsad" måltid.
Vet inte riktigt vem du syftar på eftersom du inte citerar någon, men du bekräftar väldigt mycket min fördom #3. Men jag hoppas sannerligen det är mig du menar, för nu väntas "some serious spanking boy"!
Säg inte till någon annan vad de ska säga och tycka om du vill att någon faktiskt ska respektera dig. Om du öppnar ögonen så verkar det ju faktiskt vara så att den stora massan av den där miljonen som köpt spelet gillar det även om de kanske inte tycker det är världens bästa spel. Det är en liten skara som totaldissar. Tänk på att det är ganska få gamers som hänger vid forum. Den stora massan är de som köper sitt spel och spelar hemma utan att engagera sig allt för mycket på onlineforum.
Och om du inte heter Peter Molyneux, John Romero, valfri erkänd speldesigner eller jobbar som speldesigner så har du ingen som helst rätt att konstatera att spelet är genomdåligt och lider av usel speldesign. Även om speldesign finns det flera åsikter om vad som är rätt och fel. Det finns inte en enda sanning.
Säger folk att det är dålig story/design etcetera och motiverar det så kan man inte kontra med "men jag tycker om det".
Jag antar att du menar att man inte kan säga så utan att också motivera varför man gillar det. Där håller jag med dig. Om du däremot menar att ingen kan kontra med andra åsikter om den motsatta parten har en bra motivering så borde du lära dig hur världen fungerar. Debatter är ett av de viktigaste verktyg vi har för att förbättra världen.
Och vad gäller öppenheten, det är inte öppet. Du kör i korridorer och om du inte gillar att åka bil genom en korridor i 10min för att ta dig till ett uppdrag så kan du ju alltid ta bussen... men vad händer då? LADDSKÄRM.
Så en öppen afrikansk värld är enbart raka, platta ytor för dig? Det finns många sådana ställen i spelet också. Nej, med öppet menas att du kan ta dig dit du vill på precis vilket sätt du vill. Du slipper en korridor som du måste ta dig fram igenom eftersom det är enda sättet, du kan välja själv. Och man kan faktiskt ta sig upp på berg och klippor med hjälp av hängflygarna. Bergen finns ju för en anledning, hade de inte gjort det hade man inte kunnat dela in kartan i sektioner som laddas in under spelets gång. Därav uppkommer en pyttekort laddskärm när man åker buss, för att den naturliga avgräsningen mellan kartorna ej existerar och spelet måste få tid att ladda in. Men denna lilla laddskärm är ju användarframkallad och enormt kort jämfört med konventionella spels laddtider. Så spelet kan fortfarande räknas som öppet utan laddtider.
[quote=MKultra]
Ok kan folk sluta säga att det fortfarande är ett hyffsat spel bara det att vissa personer inte gillar det. Det är absolut inte ett hyffsat spel och det går emot allt vad vettig speldesign står för.
Ge exempel på "bra speldesign" då?
/quote]
When dead enemies, stay dead. Det är nog det största designfelet i ett spel någonsin som handlar om att upptäcka och att påverka sin värld, när precis allt SPAWNAR igen. Det är nästan värre än själlösa Oblivion.
sen resten är, ja medelmåttigt. Ger väl spelet en 3a av 5. Känns som en uppdaterad version av boiling point.
When dead enemies, stay dead. Det är nog det största designfelet i ett spel någonsin som handlar om att upptäcka och att påverka sin värld, när precis allt SPAWNAR igen. Det är nästan värre än själlösa Oblivion.
Jag är defenitivit inget fan av respawning, men i detta fall förstår jag varför det finns. To.m denna tråd (och de andra FC2-trådarna här) är ju bra exempel på varför man har just denna spelmekanik. Folk vill ha mycket action i en shooter (helst non-stop alá GoW/CoD etc verkar det som). Transportsträckorna är ibland långa i FC2, många tycker redan att transportsträckorna är sega, de skulle varit ännu segare utan fiender (som det skulle blivit efter ett tag om de inte respawnar).
Däremot kanske man skulle kunna tweaka respawn-tiden.
FZ recencerade spelet som att det skulle vara ett RPG, dvs man har gått in med helt felaktiga förväntingar = man kommer bli besviken. Detta är nog största anledningen till att vissa är besvikna. De flesta andra recenceter verkar ha recencerat på ett mer korrekt sätt, dvs som en shooter = bättre upplevelse / bättre betyg.
FC2 är faktiskt en av de få shooters som jag haft riktigt tokroligt i på senare år Förstår inte alls all kritik... tycker körandet är mysigt.
Jag håller med dig. Jag kan inte heller riktigt förstå den lynchstämning som uppstår så fort FarCry 2 nämns. Under de 20 timmar jag spelat har jag haft mycket skoj. Jag blev även positivt överraskad när jag upptäckte att
man fick ett helt nytt område att köra runt i efter första akten.
Helt klart ett av de sämsta och mest hypade spel jag ramlat över på flera år. Och jag blev helt paff när FZ gav ett betyg som spelet förtjänade, när man ser på andra ställen som följer hypen trots att spelet var sämst.
Då kommer "kan man köpa ett bra betyg?" upp på agendan igen.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Helt klart ett av de sämsta och mest hypade spel jag ramlat över på flera år. Och jag blev helt paff när FZ gav ett betyg som spelet förtjänade, när man ser på andra ställen som följer hypen trots att spelet var sämst.
Då kommer "kan man köpa ett bra betyg?" upp på agendan igen.
Det verkar ju vara snarare de som följt hypen som tycker spelet är kasst och inte lever upp till förväntningarna.
lol va folk snackar skit om Far Cry 2... tar det för givet att det är ni som hade extrema förhopningar.
Personligen vet jag vad spelet kunde blivit men inte blev, förhopningarna var höga men spelet levde inte upp till dom MEN det gör inte spelet till ett dåligt spel.
är ett mycket bra spel som inte blev riktigt vad det hade potensial till. men klart Inget Dåligt spel, sen kan folk säga va fan de vill.
Nej det är ett jävla skitspel. Uppdragen samt det jävla körandet runt hela världen för att hämta/lämna uppdragen är så jävla tråkigt så det finns inte.
amen åfan,
tillverkarna sa ju väldigt tidigt att spelet skulle vara störe än oblivian och riktigt firitt - vad förväntade du dig?
Bara för at spelet är stort och fritt är det ju ingen ursäkt till de patetiskt repetitiva och tråkiga uppdragen. Spelets story är ett skämt och inte det minsta intressant. Enda gången man ens kommer ihåg att det finns en story är när den lite snabbt förklaras vid varje laddningsskärm. Men visst, smaken är som baken, men många som värderar annat än fin grafik har nog svårt att se förbi bristerna i gameplay, uppdrag och story.
Ja sådanahär spel får inte släppas 2008, repetitivt och lam story....så ja ett skit spel.
Här kan ni läsa vad jag tycker om far cry's design:
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=58295&page=7#post_744711
Nej Afrika består kanske inte av öppna ytor överallt, men marknadsför det inte som att spelet gör det i så fall. Och det ursäktar ju inte på något sätt att man kallar spelet "öppet" då det inte är det. Oblivion är ett rätt dåligt spel det med... men det är iaf "öppet", visserligen inte lika detaljerat.
Jag hade gärna sett att det var mer av ett RPG...dessvärre är det inte det.
Jag hade inga förhoppningar på spelet sen innan men det fick rätt bra betyg från flertalet stora sidor så det kändes som ett rätt säkert köp. Jag har inte ens spelat igenom originalspelet, även om uppföljaren inte har något med originalet att göra.
Visst, vissa personer kan säkert gilla FarCry 2, men hela grejen med att försöka få det till att FarCry2 ska vara något nyskapande projekt som inte alla förstår sig på är ju bara fel. Det har absolut inget djup och jag vill påstå att jag kan tillräckligt om speldesign för att inse att de gjort en hel del enorma missar. Sen om det beror på att de är idioter eller att tekniken inte tillåter det är väl en annan sak, men resultatet är detsamma.
Om vissa personer tycker designmissar = bra design så visst, spela på. Sen är det väl väldigt subjektivt hur många personer som måste hata/gilla något för att det skall klassas som bra/dålig design. Jag klassar designen i FC2 som dålig design baserat på det jag tar upp i länken ovan och jag är rätt övertygad om att många riktiga speldesigners eller whatever skulle hålla med mig på flera punkter.
Speldesign har ju trots allt utvecklats under en längre tid och tanken är ju att det skall finnas vissa gemensamma nämnare för vad som är bra design. Att påstå att FC2 har bra design är lite som att folk skulle komma med påståendet att jorden är platt idag och bli bejublade för att de är så nyskapande trots att de bevisligen har fel. Ja, spel är mer subjektivt bla bla, jag vet, men nån gräns finns det.
Jag skulle snarare säga att folk som försvarar FC2 som ett bra spel är de som är påverkade mest av hypen, inte tvärt om.