Inaktiva EA Origin-konton kan raderas *

Medlem

Nu har jag inget konto själv hos EA-Origin och tycker 24 månader är en rätt lång tid av inaktivitet, men tycker det ändå är fel. Har du köpt en vara (en plastlåda eller digitalt) då skall du väl ha äganderätt av den varan du köpt? Det är just sånt här som gör att det alltid kommer kännas bättre att köpa ett spel som du kan ställa i din spelhylla.

Ett kanske lite överdrivet exempel: En ny istid är på väg och naturkatastroferna haglar tätt. Folk blir utan bostäder, anarki råder, regeringar faller och ekomin kollapsar. Flera stora företag som idag kan tyckas vara "oövervinnerliga" med hutlöst mycket pengar på banken (EA, Apple etc.) går under, tillsammans med användarkonton. Alla dina pengar du spenderat på digitalt matriell är som bortblåst. Men du är en av dom som aldrig kände dig hemma med att köpa dina spel på nätet. Du känner dig lite spelsugen och startar upp ditt gamla fina dieselaggregat i källaren, startar upp din spelplatform och väljer ut ett bra spel från din spelhylla, sätter dig och spelar och tänker vilken tur att jag aldrig köpte detta spelet digitalt.

Medlem

Uppdatering: Låter bättre, men jag litar inte på ea. Tror det är ytterligare ett av deras knep.

Medlem

Update: Tänkte väl det.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Manqs:

Hallå! Det är EA... Är du förvånad är jag förvånad över att du är förvånad.
Girigast, slugast och helt enkelt ondast i branchen sedan 90-talets början.

Och vad man får och vad man gör är inte alltid samma sak. Och speciellt inte vad man säger att man kommer göra. Lita på EA om ni vågar. Som att spela på lotto.

Hallå, du har inte hört talas om activision som är ännu värre. Dom är den största ondskan


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Maggot:

Nu har jag inget konto själv hos EA-Origin och tycker 24 månader är en rätt lång tid av inaktivitet, men tycker det ändå är fel. Har du köpt en vara (en plastlåda eller digitalt) då skall du väl ha äganderätt av den varan du köpt? Det är just sånt här som gör att det alltid kommer kännas bättre att köpa ett spel som du kan ställa i din spelhylla.

Ett kanske lite överdrivet exempel: En ny istid är på väg och naturkatastroferna haglar tätt. Folk blir utan bostäder, anarki råder, regeringar faller och ekomin kollapsar. Flera stora företag som idag kan tyckas vara "oövervinnerliga" med hutlöst mycket pengar på banken (EA, Apple etc.) går under, tillsammans med användarkonton. Alla dina pengar du spenderat på digitalt matriell är som bortblåst. Men du är en av dom som aldrig kände dig hemma med att köpa dina spel på nätet. Du känner dig lite spelsugen och startar upp ditt gamla fina dieselaggregat i källaren, startar upp din spelplatform och väljer ut ett bra spel från din spelhylla, sätter dig och spelar och tänker vilken tur att jag aldrig köpte detta spelet digitalt.

Samma här. Läs nyheten.

Medlem

Har jag missat något? alla gnäller på att dem tar bort konton efter 24 månader, och säger att dem blir av med sina spel.
Källa: Kommentarerna ovan
Men det står ju KLART och TYDLIGT "EA inte kommer radera konton med köpta eller nedladdade spel på."

Så man blir ju inte alls av med sina spel, man blir bara av med kontot om man varit inaktiv i 2 år utan att ha något material på kontot. Inget fel med det imo


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Manqs:

Hallå! Det är EA... Är du förvånad är jag förvånad över att du är förvånad.
Girigast, slugast och helt enkelt ondast i branchen sedan 90-talets början.

Och vad man får och vad man gör är inte alltid samma sak. Och speciellt inte vad man säger att man kommer göra. Lita på EA om ni vågar. Som att spela på lotto.

Hallå, du har inte hört talas om activision som är ännu värre. Dom är den största ondskan

Det är väl en smula subjektivt. Eller måste jag tycka som alla andra?

Inaktiv

Tur att det bara var konton utan spel och annat på. Brukar själv vara inaktiv i över ett år på steam och andra tjänster ibland då jag helt enkelt inte känner för att spela just något av dom spel jag har där. Hade varit förödande för min del om det funkat så på Origin.

Medlem

Tack för uppdateringen. Nu låter det rimligare.

Inaktiv
Skrivet av Saxit:
Skrivet av MugiMugi:

EA har redan svarat på frågan, långt före denna nyhet enns dök upp här

http://www.rockpapershotgun.com/2011/08/04/eas-comment-on-ori...

Låter mer som att de tar sig rätten att sudda ut konton som t ex skapats men inte har några spel på sig om ingen loggat in på det efter två år. Det är legalt mumbo jumbo som de skriver in för att täcka sin rygg och det är inte så jäkla konstigt. Datorspelsvärlden har gjort en höna av en fjäder av detta.

Ja,definitivt.

Om man läser det finstilta i Steams avtal så har de rätten att avsluta ditt konto närsomhelst, detta för att kunna stänga av fuskare och scammers. Men det står inget om anledningar. Dessutom äger man inte spelen utan licensierar dem, dvs man hyr dem tills vidare. Det kommer förstås inte hända eftersom de skulle få så dålig press, men de täcker sig för alla eventualiteter.

Medlem

Kan inte ens göra ett konto på hemsidan

Medlem

För mig är det inte nått problem, spelar iaf ett EA spel i veckan


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Inaktiv

De behöver göra sig av med en heeeeeeel drös konton !
Och göra varens konto till ens egna konto, dvs. inte binda en jävla konsollmodell till ett konto osv. De är nog på rätt spår men framför allt sluta upp med att göra saker och ting så jävla svårt att ändra. Har jag två PS3 så vill jag kunna regga båda två på mitt konto. Eller i alla fall MINST regga MITT spel på TVÅ användare om jag vill byta nick på PSN !!!

Det är dyrt med servrar i US, jag förstår dem... (ironi)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Maggot:

Nu har jag inget konto själv hos EA-Origin och tycker 24 månader är en rätt lång tid av inaktivitet, men tycker det ändå är fel. Har du köpt en vara (en plastlåda eller digitalt) då skall du väl ha äganderätt av den varan du köpt? Det är just sånt här som gör att det alltid kommer kännas bättre att köpa ett spel som du kan ställa i din spelhylla.

Ett kanske lite överdrivet exempel: En ny istid är på väg och naturkatastroferna haglar tätt. Folk blir utan bostäder, anarki råder, regeringar faller och ekomin kollapsar. Flera stora företag som idag kan tyckas vara "oövervinnerliga" med hutlöst mycket pengar på banken (EA, Apple etc.) går under, tillsammans med användarkonton. Alla dina pengar du spenderat på digitalt matriell är som bortblåst. Men du är en av dom som aldrig kände dig hemma med att köpa dina spel på nätet. Du känner dig lite spelsugen och startar upp ditt gamla fina dieselaggregat i källaren, startar upp din spelplatform och väljer ut ett bra spel från din spelhylla, sätter dig och spelar och tänker vilken tur att jag aldrig köpte detta spelet digitalt.

Ett exempel på vad? Att om den osannolika händelsen apokalypsen inträffar ångrar du att du köpte spelen digitalt? Sannolikheten att JAG BRYR MIG vid sådant tillfälle om mina jävla spel är zero to none, och chansen att du nånsin för möjlighet att spela ett spel igen spelar inte oddsen inte i din favör!

Och nej -- du har _inte_ äganderätt på varan om du gick med på ett avtal som stipulerar motsatsen vid inköp av sagd vara.

Med det sagt har du ett val: Att inte gå med på bullshitten eller att ta det i rumpan. Jag vet vad jag väljer.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av MugiMugi:

EA har redan svarat på frågan, långt före denna nyhet enns dök upp här

http://www.rockpapershotgun.com/2011/08/04/eas-comment-on-ori...

Låter mer som att de tar sig rätten att sudda ut konton som t ex skapats men inte har några spel på sig om ingen loggat in på det efter två år. Det är legalt mumbo jumbo som de skriver in för att täcka sin rygg och det är inte så jäkla konstigt. Datorspelsvärlden har gjort en höna av en fjäder av detta.

Ja,definitivt.

Om man läser det finstilta i Steams avtal så har de rätten att avsluta ditt konto närsomhelst, detta för att kunna stänga av fuskare och scammers. Men det står inget om anledningar. Dessutom äger man inte spelen utan licensierar dem, dvs man hyr dem tills vidare. Det kommer förstås inte hända eftersom de skulle få så dålig press, men de täcker sig för alla eventualiteter.

Egentligen äger du ju inte ett spel när du köper boxen heller, du är inte ägare av innehållet så att säga. Dvs. dem har ingen skyldighet att hålla master servrar eller annat gående forvever, vilket också är fallet med många spel, dvs de stängs ner efter X antal år.

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av Saxit:
Skrivet av MugiMugi:

EA har redan svarat på frågan, långt före denna nyhet enns dök upp här

http://www.rockpapershotgun.com/2011/08/04/eas-comment-on-ori...

Låter mer som att de tar sig rätten att sudda ut konton som t ex skapats men inte har några spel på sig om ingen loggat in på det efter två år. Det är legalt mumbo jumbo som de skriver in för att täcka sin rygg och det är inte så jäkla konstigt. Datorspelsvärlden har gjort en höna av en fjäder av detta.

Ja,definitivt.

Om man läser det finstilta i Steams avtal så har de rätten att avsluta ditt konto närsomhelst, detta för att kunna stänga av fuskare och scammers. Men det står inget om anledningar. Dessutom äger man inte spelen utan licensierar dem, dvs man hyr dem tills vidare. Det kommer förstås inte hända eftersom de skulle få så dålig press, men de täcker sig för alla eventualiteter.

Den STORA skillnaden mellan EULA'n på Steam och EULA'n på Origin är Steam's EULA specifikt stipulerar att Valve KAN välja (även om de inte är tvingade) att ge dig dina spel som standalone nerladdningar. Goodwill, tillit, kundservice... Allt det där som Valve har och EA inte.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Egentligen äger du ju inte ett spel när du köper boxen heller, du är inte ägare av innehållet så att säga. Dvs. dem har ingen skyldighet att hålla master servrar eller annat gående forvever, vilket också är fallet med många spel, dvs de stängs ner efter X antal år.

Jodå, när man köper ett spel i en box så äger man faktiskt det. Visst finns det spel som enbart är online som kan sluta fungera om de stänger servrarna, men de flesta spel idag har en stor singleplayer del som du alltid kan fortsätta spela. På Steam hyr du alla spel (tillsvidare), och om de känner för det kan de säga upp ditt avtal så att du inte kan spela något spel alls som du faktiskt betalt för.

Skrivet av iramirion:

Den STORA skillnaden mellan EULA'n på Steam och EULA'n på Origin är Steam's EULA specifikt stipulerar att Valve KAN välja (även om de inte är tvingade) att ge dig dina spel som standalone nerladdningar. Goodwill, tillit, kundservice... Allt det där som Valve har och EA inte.

Finns ingen skillnad, Steam är precis lika fega och täcker alla möjligheter.

Steam kundservice? Den obefintliga som finns suger.. EA däremot har faktiskt kundservice.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av zauii89:

Egentligen äger du ju inte ett spel när du köper boxen heller, du är inte ägare av innehållet så att säga. Dvs. dem har ingen skyldighet att hålla master servrar eller annat gående forvever, vilket också är fallet med många spel, dvs de stängs ner efter X antal år.

Jodå, när man köper ett spel i en box så äger man faktiskt det. Visst finns det spel som enbart är online som kan sluta fungera om de stänger servrarna, men de flesta spel idag har en stor singleplayer del som du alltid kan fortsätta spela. På Steam hyr du alla spel (tillsvidare), och om de känner för det kan de säga upp ditt avtal så att du inte kan spela något spel alls som du faktiskt betalt för.

Skrivet av iramirion:

Den STORA skillnaden mellan EULA'n på Steam och EULA'n på Origin är Steam's EULA specifikt stipulerar att Valve KAN välja (även om de inte är tvingade) att ge dig dina spel som standalone nerladdningar. Goodwill, tillit, kundservice... Allt det där som Valve har och EA inte.

Finns ingen skillnad, Steam är precis lika fega och täcker alla möjligheter.

Steam kundservice? Den obefintliga som finns suger.. EA däremot har faktiskt kundservice.

Du äger fortfarande inte innehållet , dvs vad som är på disken. (deras produkt)

Medlem

Att speltillverkare kan stänga ner masterservers etc efter några år är ju en av de stora anledningarna till varför många vill ha dedikerade servrar. Man ger spelarna själva valmöjligheten när de anser att spelet förlorat sin attraktion. Så är inte fallet längre. När tillverkarna anser det vara dags att lägga ner så försvinner möjligheterna för fortsättning med.

Visst, många resonerar som så att "det kanske tar 5-10 år innan dess". Och?!
Om jag vill lira spelet 15 år senare så ska jag ändå ges möjligheten till det, då jag betalt för möjligheten att göra det!

Att konton som inte har någon form av aktivitet knutet till sig tas bort, ser jag bara som en nödvändighet. Onödigt med x antal tusen konton som bara tar plats.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Du äger fortfarande inte innehållet , dvs vad som är på disken. (deras produkt)

Nej, det vore ju som att äga Volvo efter att man köpt en. Man äger själva produkten. EA kan inte komma hem till dig och ta ditt spel. Däremot kan Steam ta bort ditt hyrda spel så du inte längre har kvar det.

En del andra onlinetjänster säljer spel på samma sätt som affärer, med produkten frikopplad från deras mellanhand efter köp. T.ex. en del Gamersgate spel jag köpt, det har jag kvar på min hårddisk och GG kan aldrig stoppa mig från att installera och spela det på samma sätt som t.ex. Steam eller Origin.

Medlem

Vet inte om någon redan frågat det här men om jag nu inte lirar bc2 på 2 år så kommer alla uppgifter om att jag äger det spelet legalt försvinna så att jag aldrig mer kommer kunna spela på det "accontet" igen?

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av zauii89:

Du äger fortfarande inte innehållet , dvs vad som är på disken. (deras produkt)

Nej, det vore ju som att äga Volvo efter att man köpt en. Man äger själva produkten. EA kan inte komma hem till dig och ta ditt spel. Däremot kan Steam ta bort ditt hyrda spel så du inte längre har kvar det.

En del andra onlinetjänster säljer spel på samma sätt som affärer, med produkten frikopplad från deras mellanhand efter köp. T.ex. en del Gamersgate spel jag köpt, det har jag kvar på min hårddisk och GG kan aldrig stoppa mig från att installera och spela det på samma sätt som t.ex. Steam eller Origin.

Bilmetaforer fungerar inte.

Du "äger" inte mjukvaran. Du har licensen att använda den. Oavsett medium som mjukvaran levereras på.

Att företag sedan kan eller inte kan komma på dig om du gör något otillåtet är en annan fråga som inte har med ägandet att göra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar