Steam utsatt för massivt hacker-intrång

Medlem

Jag vet inte vad dom ska med ett antal miljoner krypterade kreditkortsnummer till, jag känner mig då inte hotad.

Medlem

Vad fan ska jag göra nu då?! Jag har handlar massor med gånger med min mors kreditkort på STEAM. Ska jag säga till henne att byta?!?!??!?

Medlem
Skrivet av Sebtrex:
Skrivet av ToRcH:

Är det därför det tar sån jäkla tid att installera Skyrim eller?
Skulle ju iofs kunna vara hyffsat bra tryck på servrarna pga Skyrim också kom jag på.

Yup, om du känner för att installera med skivan (förutsatt att du har köpt en kopia med skiva): http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1318656

Mången tack, lagom irriterande när man har skivan och ska ladda ner spelet, samma med BF3.
Stor mening att släppa fysiska kopior tycker man då. Anyway, jag hade nog kunnat luska ut detta själv men det är fredag och jag är helt slut efter en hård arbetsvecka. Tack igen.

Medlem
Skrivet av SToFo:

Steam är total jävla dynga. Nu får man sitta å vänta på att Skyrim installeras med 200kb/s... Jävla skit. Man fick ju med en install-dvd? Vad är den till för?? Fuck Steam.

Skrivet av ToRcH:

Är det därför det tar sån jäkla tid att installera Skyrim eller?
Skulle ju iofs kunna vara hyffsat bra tryck på servrarna pga Skyrim också kom jag på.

Har lyckats snabba upp nedladdningshastighet på Steam tidigare genom att ändra Download Region i Settings till någonstans i världen där det inte är lika mycket tryck. Den laddar då ner från servrarna i det landet/regionen.

Medlem

Vill bara att ur egen erfarenhet så är det inget farligt att få visa/mastercard kortet hackad.

Det är en irritation men dras det pengar och du ringer o spärrar så får du pengarna tillbaka.

Själv har jag fått spärra kortet 2 ggr, en gång så blev en inlösare hackad i usa då var det 30k nummer som var ute på snurr.
Andra gången så ringde banken o frågade om ett internetköp för att verifiera ifall det var jag som handlat eller ej.
Och det var det inte så spärrade kortet.

I båda fallen fick jag nytt kort inom 2-3dagar

I detta med steam så enklast jag byter lösenord


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vad fan ska jag göra nu då?! Jag har handlar massor med gånger med min mors kreditkort på STEAM. Ska jag säga till henne att byta?!?!??!?

Läs igenom tråden och gör en övervägning vad du tycker verkar nödvändigt, jyggens inlägg var informativa, läs dom!

Medlem

Fick meddelandet i Steam i gårkväll. Usch vad mycket sådant trams det är nuförtiden.

Jag trodde bara det var forumet dom kommit åt, det hade ju inte varit mer än att byta lösenord där i sådana fall. Nu återstår det att se vad dom kan ha kommit över och ifall dom kan göra något med det.

Tur iaf att Steam fungerar som vanligt ( jag tankar i vanlig fart därifrån dessutom, kanske bara dom som tar hem Skyrim som får låg hastighet )

Steamguard är ju en extra säkerhet, så hittils är det ända jag märkt av denna affären att forumen varit nere några dagar. Man får ju hoppas att det inte blir mer av det.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av ingen aning:

Goda nyheter, kreditkorts informationen är enkrypterad med 256-bit AES, dvs krypteringen som den amerikanska militären använder, de kommer aldrig kunna dekryptera detta

Beror nog helt på vem som gör det. Att det inte skulle gå att knäcka ett krypto är en mattematisk omöjlighet. Det finns nog säkert en del som har både kunskap och resurser till att knäcka 256-bits krypton.

Ingen, kan knäcka en 256 bit krypto, det skulle ta flera tusen år för en super dator att lösa, det finns 115 quattuorvigintillion möjliga lösningar om man skulle brute forca fram nyckeln.
Nyckeln som valve använder finns iväg låst i ett valv

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vad fan ska jag göra nu då?! Jag har handlar massor med gånger med min mors kreditkort på STEAM. Ska jag säga till henne att byta?!?!??!?

1. Har du inte kryssat i att Steam ska spara kortuppgifterna mellan varje köp så är det lugnt, då finns dom inte i vad-nu-hackarna-fått-tag-på.

2. Är uppgifterna sparade hos Steam/Valve så är de fortfarande hårt krypterade och för att citera Gabe så har vi större problem än att dina kortuppgifter är på vift om någon lyckas knäcka dessa.

Skrivet av ingen aning:

Ingen, kan knäcka en 256 bit krypto, det skulle ta flera tusen år för en super dator att lösa, det finns 115 quattuorvigintillion möjliga lösningar om man skulle brute forca fram nyckeln.
Nyckeln som valve använder finns iväg låst i ett valv

Nyckeln är unik per användare och genereras troligen on-the-fly baserade på användares lösenord varje gång personen loggar in / vill komma åt kortuppgifterna, så inte ens Valve vet vad den är.

Medlem

Vill göra er uppmärksamma på att huvudlänken (den stora bilden) till att Steam blivit hackat på förstasidan går till ett felmeddelande. Varit så sen inatt.

Medlem

Jäkla dynga steam är. Inte för detta som nyheten tar upp men hur man blir tvingad att använda steam till all fler spel.
Som nu kan jag inte installera Skyrim med felmeddelandet att servrarna är för upptagna och jag borde försöka om en liten stund.
Så fruktansvärt korkat att det inte ens vill installera från skiva pga att servrar är för upptagna.

Medlem
Skrivet av ToRcH:
Skrivet av Sebtrex:
Skrivet av ToRcH:

Är det därför det tar sån jäkla tid att installera Skyrim eller?
Skulle ju iofs kunna vara hyffsat bra tryck på servrarna pga Skyrim också kom jag på.

Yup, om du känner för att installera med skivan (förutsatt att du har köpt en kopia med skiva): http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1318656

Mången tack, lagom irriterande när man har skivan och ska ladda ner spelet, samma med BF3.
Stor mening att släppa fysiska kopior tycker man då. Anyway, jag hade nog kunnat luska ut detta själv men det är fredag och jag är helt slut efter en hård arbetsvecka. Tack igen.

Problemet är att man får ett meddelande som säger.
"the steam servers are currently to busy to handle your request, please try again later" även fast det står "installing from disc"

FY F-N FÖR STEAM

Medlem
Skrivet av SToFo:

Steam är total jävla dynga. Nu får man sitta å vänta på att Skyrim installeras med 200kb/s... Jävla skit. Man fick ju med en install-dvd? Vad är den till för?? Fuck Steam.

Högerklicka på Skyrim i Steam, tryck på "Delete Local Content". Stoppa in skivan, nu installerar du från skivan.

Varsågod.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av SToFo:

Steam är total jävla dynga. Nu får man sitta å vänta på att Skyrim installeras med 200kb/s... Jävla skit. Man fick ju med en install-dvd? Vad är den till för?? Fuck Steam.

Högerklicka på Skyrim i Steam, tryck på "Delete Local Content". Stoppa in skivan, nu installerar du från skivan.

Varsågod.

Den försöker ändå kontakta Steams servrar och just nu kan de inte hantera trycket vilket gör att felmeddelandet kommer upp och avbryter installationen.

Medlem

Man kan ju tycka att om man nu tvingas installera genom steam att valve förbereder för ett massivt tryck på servrarna. Annars kunde dom lika gärna haft skivsläppet för 3 dar sen och själva "spel" släppet idag så kanske alla som köpt spelet hade hunnit ladda ner det lagom för att spela det på release. Aningen frustrerande att en installation som KUNDE tagit max 15min nu istället tar 2-3h bara för att Steam är "skithäftigt och därför ska allt köras genom eller via steam". Jag har aldrig haft något ont att säga om steam innan men nu är måttet rågat, bägaren full, baconet brännt, grisen slaktad U name it men nu får det räcka. VALMÖJLIGHETER EFTERLYSES VALVE...

Medlem

När ska FZ skriva något om "hackandet" som har pågått i flera månader på Xbox-live?

Där blir ju faktiskt väldigt många av med pengar medan MS stoppar huvudet i sanden och låtsas som ingenting samtidigt som folks konton säljs öppet på diverse auktions-sajter.

Medlem

JAhap. Känner mig säker iaf .. Bytta kort här om veckan och har inte köpt något med den nya : ) ..
Surt att detta händer .. Men vill de in så tar de sig in .. Tror inte det är många i världen som klarar av det iaf ...
Så dem som klagar på att dem e lata kan
1# Hackat det själv och se hur enkelt det e
2# Göra något själv som kan stoppa vilken hacker som helst
3# Ta en glass och gå och lägga sig och vakna upp som en bättre gladare person , Skulle göra deras liv mkt bättre


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av jyggen:
Skrivet av Plasmabengt:

Länken du gav är ju ett smart sätt att samla lösenord på!

Jupp, om den skulle göra allt serverside, men nu är det bara javascript. Spara ner sidan och dra ut sladden om du är osäker

Nu är jag inte så rädd för det. Men jag antar att du har gått igenom all kod på sidan och i scriptet så du vet att inget skickas?

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av SToFo:

Steam är total jävla dynga. Nu får man sitta å vänta på att Skyrim installeras med 200kb/s... Jävla skit. Man fick ju med en install-dvd? Vad är den till för?? Fuck Steam.

Högerklicka på Skyrim i Steam, tryck på "Delete Local Content". Stoppa in skivan, nu installerar du från skivan.

Varsågod.

Det där fungerade klockrent. Hade jag bara fattat det tidigare... Låg på 55%, såg också asdfg's inlägg om att man kan ändra download-region. Hade jag fattat det också tidigare... Feck... trodde det inte skulle vara klart förns kl 21 ikväll.. Jävla i-landsproblem, jag vet, men fan man har längtat så mycket efter det här spelet.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Ser fram emot lite goodwill för detta missöde!

Medlem

du kan jag förstå varför jag inte kan gå in på steam

Inaktiv

Skönt att jag inte kan byta lösenord på steam. får bara upp ett meddelande om att "steam cannot currently process your request. please try again later".


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem
Skrivet av Grottmongo:

Skönt att jag inte kan byta lösenord på steam. får bara upp ett meddelande om att "steam cannot currently process your request. please try again later".

det betyder att du skriver fel lösenord.


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Inaktiv

Mina paranoia betalar för sig själv, jag har inte litat på steam och låtit dom spara några betalnings uppgifter alls.

Inaktiv
Skrivet av MythLastbil:
Skrivet av Grottmongo:

Skönt att jag inte kan byta lösenord på steam. får bara upp ett meddelande om att "steam cannot currently process your request. please try again later".

det betyder att du skriver fel lösenord.

Du hade faktiskt rätt^^
Tackar!


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Det borde bli en ny lag för hur man får hanteras med Hackers om man är stor företag:

Tar man reda på vart hackern bor så får man åka dit och spöa skiten ur honom.
Sen rycka med sig honom till polisen så får dom dänga honom med sina batonger lite
Sen efter det så 'måste' man ta med honom till maffian så dödar dom honom med sin Tommy Gun som alla maffisar borde ha!

Medlem

Vettefan om kortet är länkat på steam eller inte. Men det spelar ju mindre roll nu, har dom hackat det så har dom det ju redan, då spelar det ingen roll om jag tar bort det nu eller inte.

Men lösenordet och frågan är ändrat iaf


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Tacka vet jag att skivor. Ingen kommer någonsin kunna hacka mitt kort inne på Gamestop!

Medlem
Skrivet av Starshiip:

Tacka vet jag att skivor. Ingen kommer någonsin kunna hacka mitt kort inne på Gamestop!

Att skimma kort är ju ovanligt va? Jo just de.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem
Skrivet av AshTray:
Skrivet av Javas:
Skrivet av AshTray:

Jag har snart inga pengar på kontot ändå, nu när jag snart har varit och handlat Skyrim-godis till min Skyrim-kväll. Up yours, hacker-uslingar!

Det är då du blir hackad direkt efter nästa kontoinsättning xD

Nu ska vi tänka positivt hörru!

Har ändrat till ett starkare lösenord till kontot och en ny hemlig fråga. Något mer som behövs göras?

Njaa, det är väl steam forumets lösen i så fall, annars har du nog gjort allt du kan Lycka till och hoppas du förblir fri från hackandet


signatur

Game long and prosper

Skriv svar