Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Dark Souls-skaparen funderar på att göra spelet lättare

Robot
Dark Souls-skaparen funderar på att göra spelet lättare

Ett av nutidens kanske svåraste spel kan kanske få en justerad svårighetsgrad. Det viktigaste är att spelet ska vara roligt, säger Hidetaka Miyazaki.

#dark-souls


Medlem
Dark Souls-skaparen funderar på att göra spelet lättare

Den som inte har problem med Dark Souls, i alla fall i början, ljuger.

Medlem

Jepp. Avinstallerade tämligen omgående. Har på tok för lite tid för att dö 15 gånger innan man tar sig vidare.

Medlem

Dark Souls är svårt på rätt sätt. I inferno i diablo 3 så blir du 1-shottad helt random utan att du kunde göra något. Medan om du dör i dark souls så var det du som spelade dåligt

gnu
Medlem

Det är ju just det som är poängen med dark souls >_> om det vore lättare skulle det nog inte blivit en så stor framgång som det blivit.

Medlem

Capra deamon FTW!

"Ah en boss. Trevligt, jag går in här och... SMACK... AHHHHH!"

- You died.

Medlem

Tycker dark souls hade precis rätt svårighetsgrad. Äntligen ett spel som inte leder en i handen...

Medlem

Dom borde fundera mer på hur man gör PC spel än göra lättare spel

Medlem
Skrivet av Mabec:

Den som inte har problem med Dark Souls, i alla fall i början, ljuger.

Början är faktist lätt, har fortfarande aldrig dött under 'tutorial' leveln, en bit efter det dock är det andra bullar som gäller. men men, det jag hatar mest är undertown dock gaah.

Medlem

Men det är ju grejen med hela spelet, att det ska vara skitsvårt! Och de som inte har tålamod nog behöver inte spela det. Det har sålt bra ändå

Medlem

Capra demon är ju snuskigt enkel jämfört med de lite senare bosserna, Ornstein & Smough.... nuff said.

Medlem

Visst är det svårt, men aldrig orättvist svårt. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun, lära sig fiendernas attackmönster och inte springa rätt in och hugga vilt omkring sig. Det är lite det här jag har saknat i spel. Samma sak som när man var liten och klarade Mega Man eller något, fantastisk känsla.


signatur

Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig

Medlem

det enda jag verkligen stör mig på är att kontrollerna som visas är till xbox dosan när jag spelar på pc WTF!

För övrigt så gillar jag spelet hittills. (Har dock inte kommit så långt än)

Det första vettiga jag hört från Miyazaki-san. Man ska väl inte sikta på frustration?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror jag aldrig hade tagit mig vidare om jag inte hade fått hjälp via co-op funktionen med Ornstein and Smough! Gravelord Nito höll också på att bli ett hopplöst fall! Men fortfarande är Dark Souls ett av dom bästa spelen genom tiderna för mig!

Medlem

Kan köpa att man kan lägga in en lättare nivå.
Men jag tror inte spelet blir alls samma sak då mycket av känslan ligger i att det just är svårt och att man får tänka till.

Medlem

Ser hellre att NG+ (osv.) blir svårare; fiender rör sig och anfaller annorlunda, andra drops/items tillgängliga så att det faktiskt inte bara är där för att grinda. Att fiender bara gör mer skada och har mer HP räcker inte jättelångt, och är inte en tillräckligt stor utmaning som motiverar att köra vidare genom NG+ (enligt mig iallafall).

Men med det sagt är jag ganska jäkla nöjd som det är nu! Längtar fruktansvärt mycket efter nästa spel av From Software!

Medlem

Beror ju även hur du levlar din karaktär

Gimpar man sig utan varesig dex eller str.. får man nog svårt.
Körde man en Str/Dex/End build med +15 hillebard blir spelet genast toklätt

Medlem

Största problemet med Dark souls i allmänhet är kameran imo, skulle föredra en mer utzoomad vy i ett spel där man ändå måste planera sin approach mer eller mindre jämt. Dark Souls på PC har ju också vissa problem med kontrollen, väl svajig och jobbig. Får väl ta och skaffa mig en modern gamepad.

Medlem
Skrivet av Ka1t:

Capra demon är ju snuskigt enkel jämfört med de lite senare bosserna, Ornstein & Smough.... nuff said.

Tyckte det var tvärtom hehe

Medlem

Dark Souls är underbart svårt till en början, men nu när jag är level 40 börjar jag tröttna på det Vissa ställen i spelet känns bara jävligt jobbiga i längden, t.ex. Blighttown.
Medans många av bossarna innan har varit en njutning att nöta i 2-3 timmar tills man klarar de.

Men en lättare svårighetsgrad.... ja. Men bara till ps3 nu; vänta med PC-versionen iaf ett par månader och sen gör det enklare för de som tröttnat på det svåra. Men att nerfa allt nu skulle göra att många inte vågar testa det svåra och därmed missar tjusningen med spelet.
Gör även det möjligt att ändra svårighetsgrad när man vill, dvs om man fastnar kan man sänka så det blir lite lättare och sen höja igen när tagit sig igenom det.

Alternativt tänk utanför ramarna och gör något helt nytt med svårighetsgraden. Kanske nåt i stil med en buff som gör dig mer stryktålig + starkare i 10 min men som bara går använda en gång varannan timme. Då kan man spara det till något där det verkligen behövs men samtidigt behålla svårigheten med resten av spelet.

Medlem

Höll på att slänga ut teven på Four Kings-bossen. Har inte vågat starta spelet sen dess.

Medlem

Fast ser inte hur en separat svåroghetsnivå på något sätt nerfar den svåra nivån? Det är separat av en anledning.

Medlem

Det fina med demon souls och dark souls är att när man väll har klarat något svårt så får man en sån skön känsla av belöning.
Det är svårt av en anledning och det är inte ett spel för alla.

Jag har spelat ganska mycket demon souls innan men klarade mig bara till första draken innan jag sten dog. Den absolut svåraste fighten tyckte jag var Ornstein and Smough som jag flera gånger tog hjälp online för att försöka klara, men de dog så jag fick ta de själv tillslut

För de nya spelarna kan jag rekommendera att läsa på lite om olika stats, särskilt hur sköldar fungerar. Sedan kan det vara en god idé att satsa på stats till ett speciellt vapen t.ex är olika enhandsspjut bra nybörjar vapen då man kan blocka och attackera samtidigt. Alla vapen i dark souls är bra på ett eller annat sätt, det har mycket med din spelstil att göra.

Medlem

Bra att det blir lättare så man inte får ont i ryggen.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Dark Souls är svårt på rätt sätt. I inferno i diablo 3 så blir du 1-shottad helt random utan att du kunde göra något. Medan om du dör i dark souls så var det du som spelade dåligt

Mja, mjo, visst var det så förut, men inferno har blivit mycket mindre orättvist på sistone... Dock håller jag med om att det vart svårt på fel sätt.

Medlem

Sedan det portats till PC verkar det som om många klagar på att det är för svårt. Är det verkligen så illa att PC spelarna bara vill ha nerdummade titlar?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Ja varför inte strunta i allt som är annorlunda och göra allt tillgängligt och enkelt för alla? Släng in lite reklam o f2p också så har du en given succe, eller skit i konsoller o pc o kör allt i webbläsaren eller lägg upp det på appstore? Där finns det pengar serru

Medlem

Marcus, har erfarit det motsatta, dvs att titlar har fördummats för att passa konsoller. Nu tror jag ju knappast att spelskaparens tankar har med pc att göra överhuvudtaget, han hade med största sannolikhet funderat på detta med eller utan pc släpp.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Dark Souls är svårt på rätt sätt

Så sant.

Dödade precis The Four Kings i NG+ efter att ha gått igenom en hel ordeal. Slut på kortvariga förbannelser så jag kunde inte ta mig igenom New Londo. Var tvungen att springa ner till The Depths och få en förbannelse på mig för att sedan farma spöken för Transient Curse... (hade köpt upp alla hos snubben som sålde dem) Hur som helst, det var en helt obeskrivlig känsla när jag dödade bossen. Allt var svårt, till och med vägen TILL bossen. Man kan bli sjukt arg, men tillfredsställande är det verkligen.

Bästa spelet någonsin, enligt min mening.

12
Skriv svar