Årets spel 2013

Redaktör
Skrivet av fisk:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Ursäkta sent svar, jag har varit julledig och utrikes.

Vår ambition är att vara landets bästa spelsajt. Vi har däremot inga uttalade mål att bli den mest jämställda eller bäst demografiskt representativa (eller vad man ska kalla det). Snittåldern hos våra besökare ligger närmare 30 än 20 enligt undersökningar, så än är det redaktionella gubbköttet lite representativt.

Det är lite lustigt ändå, den sortens argument fungerar inte alls när någon argumenterade med Arnroth, då handlade om att det minsann var dags att röja upp i spelträsket med grabbigheten, att de (stackars) kvinnorna minsann levde i ett spelpatriarkat. Men den retoriken verkar inte sträcka sig längre än till skenhelighet. Det är lite Bagdad Bob över ditt resonemang, tycker jag.

Personligen tycker jag att OM ni ska satsa på NÅGON form av idealism (eg. feminism) så ska ni göra det hela vägen.

Arnroth skriver krönikor, inte ledare. Vi har en frilansande krönikör som ibland tagit upp jämställdhet (5-6 gånger på ett år, tror jag). Det måste han kunna göra utan FZ-redaktionen är skenhelig när den inte lever upp till din tolkning av hans texter.


signatur
Medlem
Skrivet av fisk:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisk:

Kika här: http://www.fz.se/redaktionen

26 av 27 namn på den listan är snubbar. Men jag hajar, klart det finns en förklaring varför det är mest snubbar. Under den tiden som FZ "växte upp" så var(är?) ju datorspel en grej av män för män. Men nog måste du väl hålla med om att det här med att det sitter ett gäng 30+ snubbar och kommenterar spel inte längre representerar demografin? 58% är män nuförtiden (om det går att ta ESA på allvar) - kanske vore läge att gå "all in" på FZ och låta redaktionen representera UNGEFÄR det?

Ursäkta sent svar, jag har varit julledig och utrikes.

Vår ambition är att vara landets bästa spelsajt. Vi har däremot inga uttalade mål att bli den mest jämställda eller bäst demografiskt representativa (eller vad man ska kalla det). Snittåldern hos våra besökare ligger närmare 30 än 20 enligt undersökningar, så än är det redaktionella gubbköttet lite representativt.

Det är lite lustigt ändå, den sortens argument fungerar inte alls när någon argumenterade med Arnroth, då handlade om att det minsann var dags att röja upp i spelträsket med grabbigheten, att de (stackars) kvinnorna minsann levde i ett spelpatriarkat. Men den retoriken verkar inte sträcka sig längre än till skenhelighet. Det är lite Bagdad Bob över ditt resonemang, tycker jag.

Personligen tycker jag att OM ni ska satsa på NÅGON form av idealism (eg. feminism) så ska ni göra det hela vägen.

Men är du säker på att många kvinnor fått nobben på sina ansökningar till FZ pga sitt kön då? Eller är det jämställt att sparka folk för att kvotera in kvinnor? Jag kan i vissa fall hålla med om kvoteringsbehov, i mansdominerade branscher där lika många kvinnor som män söker sig.
Att bara titta på antalet anställda män och därefter dra slutsatsen att FZ är ojämställt eller som något slags bevis för dubbelmoral när vissa anställda på FZ förespråkar jämställdhet är ju bara spekulationer.

Medlem

Visst kan det vara så att 26 av 27 på FZ är där för att alla andra sökande var män. Då är ändå frågan vad har FZ för image och varför lockas inte kvinnliga sökanden? Har man intresserat sig för att bredda sig - eller är man nöjd med att köra på en speltidning i betydande huvudsak av män för män?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fisk:

Visst kan det vara så att 26 av 27 på FZ är där för att alla andra sökande var män. Då är ändå frågan vad har FZ för image och varför lockas inte kvinnliga sökanden? Har man intresserat sig för att bredda sig - eller är man nöjd med att köra på en speltidning i betydande huvudsak av män för män?

Men är den verkligen "för män" undrar jag då, och inte för spelare, oavsett kön? Jag skulle bli oerhört besviken ifall kvinnor ratades anställningsplatser pga sitt kön när FZ söker folk, precis som jag skulle bli på varje arbetsplats där sådant förekommer, men jag misstänker att sökanden genom åren mestadels varit män. Nu vet jag inte heller hur många FZ anställer om året, men som jag sa tidigare, ska folk behöva avskedas menar du, pga sitt kön, så att någon av det motsatta kommer in?

Om det nu är så att kvinnor inte lockas att söka till en spelsajt så får man väl fråga dem det, istället för att vända sig till FZ. Har aldrig tänkt på någon speciell "image" hos FZ, annat än att sajten skriver om spel, och har ett gäng skribenter som vågar gå mot strömmen (som det låter) genom att slå ett slag för jämställdhet snarare än mot den.
Jag skulle gärna se mer kvinnor på redaktionen och i artiklar/recensionerna, men det kan ju samtidigt vara så att det är den låga attityden i läsekretsen här som får kvinnor att söka sig till en annan arbetsplats. Har sett flera recensioner där det snabbt kan bli en jäkligt låg nivå på kritiken av den ifall den är skriven av en kvinna.

Medlem

Det finns ganska mycket som kan göras för att bredda FZ rent innehållsmässigt. Dels vad gäller nyhetssidan men också vad recensenter tar upp för aspekter i spelen. Jag tror att om FZ promotade lite kvinnliga twitch-streamare, lyfte fram lite fler spel som kanske inte är nödvändigtvis de stereotypa AAA-titlarna som ofta marknadförs för män, och vågar satsa lite resurser på det så KAN det gå. Det kräver såklart en extra insats, men måhända vore det i FZ intressen att bredda sin målgrupp?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Låter inte så dumt. Nog för att jag tycker att FZ tar upp ett brett urval av titlar, men jag hade gärna sett många fler kvinnliga skribenter, om inte annat för ett möjligtvis annorlunda perspektiv på artiklar och spelrecensionerna. Känns som att många skulle må bra av att se och höra mer av vad kvinnor tycker och tänker kring spel.
I film, musik och litteratur så är det ju ingen som ifrågasätter kön bland skaparna (vill jag tro), så varför skulle man göra det runt spel?

Lustigt, jag var tvungen att backtracka vilken post vi skriver i...kommer inte ihåg hur denna diskussion längre relaterar till "Årets spel"
Hur som helst så håller jag antagligen med dig på fler punkter än inte, jag har nog bara svårt att se FZ inte gör mer gott för jämställdheten än inte, genom att ge röst åt skribenter som Kerstin Alex och Thomas Arnroth mfl. Anledningen till att jag blev FZ-supporter var just för att jag läst krönikor/inlägg från dessa och kom fram till att deras attityd är värd att värna för. Förhoppningsvis kanske en bättre ekonomi även kan leda till nyanställningar

Visst kan man se antalet män på FZ som ett tecken på "hyckleri" i frågan om jämställdhet, men det är i så fall det enda tecknet jag sett, och väljer att avvakta vidare slutsatser/spekulationer tills jag hör något annat.

Skriv svar