Rykte: Ubisoft raderar folks spel utan förvarning

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Satheus:

Jag har aldrig fattat varför man ska spara lite pengar på att köpa "steam nycklar" från andra ställen än Steam. Steam har ju rea så ofta att det kan bli löjligt billigt med spel.. Våra stackars plånböcker.

Om spelet kostar 699 på Steam, 499 fysiskt exemplar och 399 på g2play så kommer jag köpa det på g2play.

Steams rabatter gäller inte nya spel då är det ofta ynka 10% på ett pris som är högre än vad den fysiska kopian kostar.

Medlem
Skrivet av Tracca:
Skrivet av Gandir:

Man måste ju straffa den som gjort något olagligt, men inte oskyldiga kunder.

Det känns som att du missar att man måste köpa av uplay för att vara uplays kund.

Köper du av någon annan så är du kund till denne. De behöver kompensera dej om spelet inte längre går att spela - sen har de en möjligen en relation till uplay där de kan kräva pengar om något gått fel till - men det är knappast slutkundens problem.

Ubisoft har inte rätten att ta bort dina spel vilket fall som helst.

Fast du kanske inte är kund hos Sony om du köpt en TV av Sony på Eleganten? I detta fallet är det Ubisoft som tar bort ditt spel under oklara omständigheter. Vilket är en stor stor fråga om de får göra, det finns mycket i lagen som säger att de inte får göra på detta sättet.

Medlem
Skrivet av Piraten88:

Jag är en av de många som är drabbade. Läste artikeln för en stund sedan och loggade in på Uplay, väl där ser jag att mitt Far Cry 4 är borttaget.

- Får sluta lägga tid och köpa via CD key retailers hädanefter :/

Ta kontakt med din konsumentvägledare på kommunen istället och få hjälp att få tillbaka ditt spel av Ubisoft.

Medlem

Skickade ett meddelande till dem som jag köpte nyckeln av, får avvakta och se vad som sker.

- Men skulle det hjälpa om jag vänder mig dit?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja för det här uppmanar ju inte folk till att piratkopiera spel. Ubisoft borde skita fullständigt i hur folk får tag på spelen. Är det en fråga om brott så är det polisens jobb att utreda saken.

Hur skulle det se ut om Samsung stormade in och slet ner TV-apparater från väggar bara för att de är köpta på Elgiganten som hade köpt in ett billigt parti från Rumänien där valutan är fördelaktig? Så här gör man fan inte!

Nu är det inte det som har hänt, och Ja det skulle Samsung göra om de kunde spåra TV:n till en stulen försändelse vilket är vad Ubisoft har gjort i det här fallet.

Medlem

Det är inte första gången sådant här händer. I mitt tycke gör Ubi helt rätt, att köpa från g2a innebär alltid en risk, något de flesta känner till. Det brukar sägas att om något verkar för bra för att vara sant så är det förmodligen det också.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Fast det är dock inte troligt att det är importörer som köpt direkt från Ubisoft som köper inte det med stulna kreditkort utan någonstans där i mellan.
Om det är direktköp från Ubisoft så borde dem direkt kunnat stoppa detta då det är Ubisoft i första hand är dem som märker när köpen blir stoppade och pengarna returneras till den rättmätige ägaren, och då är det också deras uppgift att stoppa och svartlista denna nyckel innan den används.
Men om då nyckeln redan är registrerad är de skyldiga att enligt lag först kontakta personen med den ogiltiga nyckeln, sedan göra det till ett polisärende innan de har någon som helst rätt att plocka bort ditt spel från dit spelbibliotek i detta fallet. Detta gäller även fysiska kopior, de kan inte komma och ta ditt exemplar hos dig innan polisen har gett dem den rätten om du finnes skyldig till brott.

Medlem

Men det här visar bara hur sjukt dåligt alla dessa system är, origin, Uplay, steam, spelen är så vansinnigt dyra att köpa som downloads, när de kostar 10-25% mindre på sidor som spelbutiken. Folk vill inte betala €69.99 för ett nytt spel, framförallt inte när det kostar 499-550kr som en fysisk kopia. De behöver tänka om och faktiskt göra spelen billigare som digital download. Men de vill väl kanske inte konkurrera ut butikerna helt och hållet... varför de nu skulle bry sig om det.

Medlem

Handen på hjärtat. Man ska betala för sina spel. Förr när man inte kopierade spel i lika stor utsträckning som idag så fick man bara några nya spel per år.
Som ovan skrev så är det olagligt att köpa stöldgods i god tro så det är ju helt rätt att företag stänger av falska nycklar. Gnäll inte att ni inte har pengar för ni har en dator som klarar av spelen!
Som "vuxen" så kan man bli lite pissed off när "kriminella" surar och gnäller över sådana här bagateller. I andra länder så finns det fattigdom så tänk i större perspektiv än att tycka synd om er själva.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ja för det här uppmanar ju inte folk till att piratkopiera spel. Ubisoft borde skita fullständigt i hur folk får tag på spelen. Är det en fråga om brott så är det polisens jobb att utreda saken.

Hur skulle det se ut om Samsung stormade in och slet ner TV-apparater från väggar bara för att de är köpta på Elgiganten som hade köpt in ett billigt parti från Rumänien där valutan är fördelaktig? Så här gör man fan inte!

För att tjäna pengar för dessa företagen är inte nog. De måste tjäna ALLA pengar. Därför har man diffirentierad prissättning där alla i Eurozonen får betala för jänkarnas låga dollarpriser.
De mår bra i en gråzon där de både kallar sina produkter fysiska och ickefysiska (IP). De olika varianterna använder de när det passar dem bäst, dvs om det handlar om nedladdade torrents så är det stöld och jämställs med att du har stulit en fysisk produkt men å andra sidan så lämnar de inte garantier som t ex på en brödrost eftersom det bara är en ickefysisk kopia.

Det är upp till våra politiker att börja sätta hårt mot hårt när det gäller det här packet. De måste t ex se till att lagstiftningen uppdateras till år 2015 för vi lever i en annan värld än när upphovsrättslagarna stiftades. Och framför allt så måste VI visa vårt missnöje genom att inte bara glatt öppna plånboken när Preorder Digital Deluxe Seasonpass Farcry 29 kommer upp på Steam. Minskade intäkter är det enda som biter på dem.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av WardonE:
Skrivet av Ampersand19:

Ja, köper man från sidor som G2A osv som inte alltid får sina nycklar från legitima källor får man stå sitt kast.
Tycker inte om Ubi särskilt mycket men i det här fallet ser jag inga problem med att de direkt deaktiverat spel tillhörande "grey market" nycklar.

För 1€ så kan man lägga till på G2A en sak som gör att du får tillbaka pengarna ifall du inte har/får tillgång till spelet p.g.a nyckeln. Så fortfarande worth.

Så du menar att du kan betala extra ifall nyckeln, som DE säljer och har ansvar för, inte fungerar? Snacka om shady business...

"Alltså, vi kan sälja bilen till dig. Men OM polisen kommer och säger att den är stulen, så kan du köpa en försäkring från oss, så du får tillbaka pengarna..."


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Handen på hjärtat. Man ska betala för sina spel. Förr när man inte kopierade spel i lika stor utsträckning som idag så fick man bara några nya spel per år.
Som ovan skrev så är det olagligt att köpa stöldgods i god tro så det är ju helt rätt att företag stänger av falska nycklar. Gnäll inte att ni inte har pengar för ni har en dator som klarar av spelen!
Som "vuxen" så kan man bli lite pissed off när "kriminella" surar och gnäller över sådana här bagateller. I andra länder så finns det fattigdom så tänk i större perspektiv än att tycka synd om er själva.

Fast det är inte de "kriminella" som surar. Det är personer som köper från sidor med mycket bra rykten och reklam från andra stora gamers. Det är klart om du köper något som är helt uppenbart falskt så visst, men det är inte detta som är fallet i detta.
Varför skulle du själv betala 600kr om du ser spelet på en (enligt omdömen och reklam) pålitlig sida för 100-150kr mindre, endast en person med mer pengar än denna behöver eller bara ekonomiskt inkompetent skulle köpa det dyrare alternativet (så vida det inte handlar om CE boxar eller special utgåvor).

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Om något är för bra för att vara sant, då är det just detta. G2P och andra sajter har det varnats för i många år, det var bara en fråga om tid innan det här skulle hända.

Står det "You have to activate this game via VPN in Russia" så borde stora jävla varningsklockar a la Domkyrkan i Lund ringa. Om du är så satans dum att du går på det så får du stå ditt kast. Jag är emot imperialism i allmänhet, så det handlar inte om att det. Jag anser att de måste börja förstå att administrativa landsgränser inte finns på Internet och börja sälja sina produkter därefter. Men likförbannat så får man ju inte vara hur dum som helst. Som du säger, låter erbjudandet för bra för att vara sant, så är det med största sannolikhet inte sant.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av WardonE:
Skrivet av Ampersand19:

Ja, köper man från sidor som G2A osv som inte alltid får sina nycklar från legitima källor får man stå sitt kast.
Tycker inte om Ubi särskilt mycket men i det här fallet ser jag inga problem med att de direkt deaktiverat spel tillhörande "grey market" nycklar.

För 1€ så kan man lägga till på G2A en sak som gör att du får tillbaka pengarna ifall du inte har/får tillgång till spelet p.g.a nyckeln. Så fortfarande worth.

Så du menar att du kan betala extra ifall nyckeln, som DE säljer och har ansvar för, inte fungerar? Snacka om shady business...

"Alltså, vi kan sälja bilen till dig. Men OM polisen kommer och säger att den är stulen, så kan du köpa en försäkring från oss, så du får tillbaka pengarna..."

Håller med, en sådan "försäkran" säger ju klart och tydligt vilken typ av sajt det är.
Är smått kluven ändå...skillnaden är ju relativt hårfin mellan trovärdigheten på sajterna man kan handla spel ifrån. Ifall det rör sig om billigare spel för att man köper det från andra länder så blir ju definitionen på "olaga införskaffande" ganska vag, och då kan man ju ifrågasätta sig vad som ger Ubisoft rätten att bara återkalla spelen.

Samtidigt tycker jag att de gör rätt i just det här fallet. Är spelen "inköpta" på ett olagligt sätt så borde de tas bort från marknaden, men detta borde i så fall göras i samband med en rättslig aktion mot G2P, där de ställs till svars för sina handlingar, och där folk som köpt produkter från dem kan få sina pengar tillbaka.

Visst, många kanske borde förstå att det är något skumt med priset, men som någon sa så är det kanske inte helt lätt ifall de gör reklam för sidan via andra, mer legitima, medier.

Medlem

Jag köper ofta spel på Kinguin men aldrig VPN koder.
Återstår väl å se om stor del av spelen kommer försvinna vad det lider.
Ubisoft har väl ändå fått betalt för dessa nycklar på ett eller annat sett (om dock inte mindre än vad de velat ha). Frågan är om de häver alla dessa köp och att pengarna går tillbaka till det här fallet G2A så att de kan kompensera sina kunder. Annars är det stöld ifrån Ubisoft sida som sålt någon som de sedan tar tillbaka utan att returnera pengarna.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Misstaget var väll att man betalade för ett ubisoft spel från början?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Köper alltid spel ifrån officiella plattser, dock aldrig på release då alla spel vi får på PC oftast är beta eller alfa . Värt att vänta på rea och sedan spela ett någorlunda färdigt spel iaf.

Medlem

Äntligen en bra källa för att få veta om G2A är legit eller inte, vilket de nu inte verkar vara. Bra.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Ser inget problem och köpa trasiga spel för trasiga priser

Finurligt där


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skrivet av Piraten88:

Jag är en av de många som är drabbade. Läste artikeln för en stund sedan och loggade in på Uplay, väl där ser jag att mitt Far Cry 4 är borttaget.

- Får sluta lägga tid och köpa via CD key retailers hädanefter :/

Det är trist att det har hänt. Det sjuka är att Far Cry 4 kommer kosta en spottstyvver om någon månads tid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av von_lidl:

Äntligen en bra källa för att få veta om G2A är legit eller inte, vilket de nu inte verkar vara. Bra.

G2A bedriver en seriös verksamhet. Det är säljarna (privatpersoner) som inte alltid har rent mjöl i påsen. Det är som att säga att Ebay eller Blocket inte är seriösa sidor bara för att det finns skumma typer som säljer stöldgods eller sysslar med bedrägeri.

Det enda G2A kan förbättra är att inte låta säljarna vara så anonyma som de är idag. Man får som kund i stort sätt bra veta vilket land säljaren kommer ifrån och hur bra omdömen den har. Det verkar dessutom som att G2A kommer att ersätta de blockerade nycklarna då de uppmanar alla drabbade att fylla i ett formulär om att deras nyckel blivit "revoked".

Jag har en känsla om att detta kommer att väcka debatt runtom i världen. Företag har på tok för mycket makt när de bara kan ta tillbaka sina produkter utan förvarning och utan att gå genom en myndighet.

Det kan lika väl ha varit Ubisoft själva som sålt nycklarna genom G2A och sedan gör de så här. Easy money. Nä någon jävla ordning måste det vara. Företag ska inte agera polis.

Medlem

Jävla idioti!!! Då får väl Ubisoft erbjud de stackare som köpt nycklarna en möjlighet att köpa spelet och behålla save-filerna så att det går att fortsätta spela där man är, för vad händer med save-filerna. Skulle mitt spel ha försvunnit, så hade jag fan inte köpt ett nytt och spelat ifatt igen = Ubisoft loses!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Piraten88:

Jag är en av de många som är drabbade. Läste artikeln för en stund sedan och loggade in på Uplay, väl där ser jag att mitt Far Cry 4 är borttaget.

- Får sluta lägga tid och köpa via CD key retailers hädanefter :/

Det är trist att det har hänt. Det sjuka är att Far Cry 4 kommer kosta en spottstyvver om någon månads tid.

Var rätt billigt i fysisk form till PS4, PC och X1 just under julen och direkt efter. Bara vänta på en weekend deal på någon butik som Komplett, Dustin, Elgiganten eller liknande och hoppas den dyker upp igen.

Jag har iaf. klarat mig med mina talibannycklar till Far Cry 3 till PC.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Gandir:

Så du menar alltså att Ubisoft förlorar pengar när de har sålt kopian till en importör, som sedan sålt spelet till en butik. Där sedan någon kommer in till Butiken och köper spelet med ett stulet konto/kreditkort?

Nu handlar det ju inte om fysiska kopior utan om att köpa till sig så kallade CD-nycklar till digitala versioner i "bulk" från handlare i länder som Kina och Ryssland.

Köparen får sina nycklar som kan säljas vidare, köpet hävs, spelbolaget sitter kvar med avgifter från kortbolaget. Den som köpte nycklar med stulna kortet kan sälja dessa vidare utan att spelbolaget ser några pengar alls.

Är det någon kund som får problem när dessa nycklar stoppas är det väl bara att vända sig dit man köpte spelet för att få en ny korrekt nyckel eller pengarna tillbaka?

Fast det är dock inte troligt att det är importörer som köpt direkt från Ubisoft som köper inte det med stulna kreditkort utan någonstans där i mellan.
Om det är direktköp från Ubisoft så borde dem direkt kunnat stoppa detta då det är Ubisoft i första hand är dem som märker när köpen blir stoppade och pengarna returneras till den rättmätige ägaren, och då är det också deras uppgift att stoppa och svartlista denna nyckel innan den används.
Men om då nyckeln redan är registrerad är de skyldiga att enligt lag först kontakta personen med den ogiltiga nyckeln, sedan göra det till ett polisärende innan de har någon som helst rätt att plocka bort ditt spel från dit spelbibliotek i detta fallet. Detta gäller även fysiska kopior, de kan inte komma och ta ditt exemplar hos dig innan polisen har gett dem den rätten om du finnes skyldig till brott.

Fast det är inte helt sant. Fysiska och digitala kopior är inte samma sak. Har du en digital kopia betalar du för en tjänst och har godkänt deras villkor. Om villkoren de flesta företag ställer skulle hålla i en svensk domstol har ingen provat vad jag vet. Men lycka till att få Blizzard att ge dig pengarna tillbaka för att du bryter villkoret om att inte fuska till exempel. Ganska säker på att det står i Uplay's villkor att du inte får använda nycklar köpta från en grå återförsäljare vilket i många länder ger Ubisoft rätt att ta bort spelet, bland annat i USA.

För övrigt verkar många missförstått vad lagen om god tro faktiskt säger. Att köpa något i god tro innebär att du inte visste att det var olagligt och inte hade någon anledning att misstänka att det var stöldgods till exempel. Du kan då inte straffas för det.

Att man får behålla varan om man köper i god tro togs bort för ett par år sedan. Numer får den rättmätige ägaren tillbaka varan, i detta fall Ubisoft, och köparen får driva process mot säljaren. Ett mycket bättre koncept i min mening, ganska baklänges att det brukade vara tvärtom.

Medlem

Jag har de senaste åren köpt åtskilliga spel (mest Steam, men några till Origin och Uplay också) via olika cd-key-återförsäljare. Har alltid valt bort VPN-varianterna och betalat de extra 40-60 kr det har kostat, och faktiskt haft en magkänsla att allt känts legit. Att exempelvis Football Manager vid release kostat 250 kr via en återförsäljare istället för 500 kr på Steam (och 400 kr fysiskt i butik) har jag trott berott på att nycklarna är köpta på billigare spelmarknader i östeuropa, Asien osv. och att Steam har orimligt höga priset på nya spel (ofast cirka 20-25 % dyrare än fysiska butiker). Att de billigare spelen också beror på att de ursprungligen är köpta med stulna kreditkort kom faktiskt som en nyhet för mig, och gör att jag faktiskt lite tar parti för Ubisofts beslut även om de förstås kunde ha informerat i ett tidigare skede. Givetvis går det att diskutera om de över huvud taget kan dra tillbaka en licens hur som helst, men personligen har jag definitivt fått en tankeställare och hoppar nog återförsäljarna i fortsättningen. Jag har sparat tusenlappar, men jag verkar också indirekt ha stöttat kriminella på vägen dit.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av joonsson:

Att man får behålla varan om man köper i god tro togs bort för ett par år sedan. Numer får den rättmätige ägaren tillbaka varan, i detta fall Ubisoft, och köparen får driva process mot säljaren. Ett mycket bättre koncept i min mening, ganska baklänges att det brukade vara tvärtom.

Verkligen. Helt galet att det varit tvärtom där ingen köpare behöver bry sig och ger fördelar till den som köper stöldgods eftersom denne får behålla till reducerat pris.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Nu vet vi ju inte hur det har gått till i Ubisofts fall men om det någonstans på vägen till kund har begåtts brott så kan väl ingen bli förvånad att de inblandade nycklarna stoppas?

Om man inte stoppar dessa nycklar så finns det ju inget incitament för de som sysslar med "skumma" affärer att upphöra med sin verksamhet. Om en kund som drabbas har handlat från någon som är seriös så kommer de att få en ny nyckel eller pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av MRZnr1:

Handen på hjärtat. Man ska betala för sina spel. Förr när man inte kopierade spel i lika stor utsträckning som idag så fick man bara några nya spel per år.
Som ovan skrev så är det olagligt att köpa stöldgods i god tro så det är ju helt rätt att företag stänger av falska nycklar. Gnäll inte att ni inte har pengar för ni har en dator som klarar av spelen!
Som "vuxen" så kan man bli lite pissed off när "kriminella" surar och gnäller över sådana här bagateller. I andra länder så finns det fattigdom så tänk i större perspektiv än att tycka synd om er själva.

Fast det är inte de "kriminella" som surar. Det är personer som köper från sidor med mycket bra rykten och reklam från andra stora gamers. Det är klart om du köper något som är helt uppenbart falskt så visst, men det är inte detta som är fallet i detta.
Varför skulle du själv betala 600kr om du ser spelet på en (enligt omdömen och reklam) pålitlig sida för 100-150kr mindre, endast en person med mer pengar än denna behöver eller bara ekonomiskt inkompetent skulle köpa det dyrare alternativet (så vida det inte handlar om CE boxar eller special utgåvor).

Kan inte riktigt hålla med. Om ett pris på en sida är mycket lägre än butik så förstår man att det kanske inte står rätt till. Det är ens skyldighet. Jag visste inte om att sådana här sidor fanns tidigare. Men för en vecka sidan ville jag ha tag i Call of Duty Advanced Warfare så jag sökte runt och hittade tillslut dessa sidorna som bara säljer nycklar. Nu gav jag 300kr och det är en slant billigare än affären. Blir jag av med nyckeln så kommer jag inte alls sura utan jag tyckte det kunde vara värt att chansa.

Det är inte Ubi Soft man ska skylla på om man känner sig lurad utan sidan som sålt nyckeln. De som lipar kan ju gå till de kända varuhusen nästa gång.
Så gör man ju med allt annat så varför inte också spel?

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Cyberz:

Då ska de ge sig på g2a och andra sidor.
Inte mitt jävla problem att ett annat land har mindre värd valuta.
Då får man ju fan inte köpa nått om man är på semester.

Läs nyheten igen. Ifall man köper någonting ifrån sidor som inhandlar sina nycklar med stulna kreditkort så får man faktiskt skylla sig själv.

men hur ska man veta det?
G2A är ju en stor sida och man tar så klart för givet att det går rätt till.
Helt omöjligt för mig att kolla upp det.

Skriv svar