Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Aschberg konfronterar spelnäthatare i Trolljägarna

MT
Medlem

funkar inte med Addblock. nehep då ser jag inte den då.

Medlem

När man ger sig in som streamare får man vara beredd på alla troll och elaka okänsliga människor som finns runtom nätet. Sen att kvinnor blir extra utsatta är ju ett faktum. Men det finns många kvinnor som streamar och visar brösten, de är bara ute efter att tjäna pengar och är inte intresserade av spel på riktigt. Många stör sig på det. Sen finns det många seriösa kvinnor som också inte tas på allvar av vissa, eftersom tjejen är så snygg så kan inte deras hjärna smälta det. "Hur kan en snygg tjej var intresserad av spel?" Tänker de. Det är något som inte existerar i deras värld, för att det är för bra för att vara sant. Deras dröm är att ha en flickvän som är som dom som streamar.

Medlem
Skrivet av KoP:

Bra, sätt dit grisarna som sitter och spyr ur sig galla anonymt. Skicka dom på läger i ett halvår där dom får uppfostrar av ex-militärer eller något.

Intressant att du skriver ex-militärer. Jag har ofta haft en känsla av att de yngre generationerna saknar något avseende utveckling. Lumpen gjorde mycket nytta när det kommer till ryggrad och vägen från tonårskille till man.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Shinsen:

Men det finns många kvinnor som streamar och visar brösten, de är bara ute efter att tjäna pengar och är inte intresserade av spel på riktigt. Många stör sig på det. .

Man får ofta höra hur personer (ofta tjejer) som blir utsatta för näthat bara ska strunta i det. En annan intressant vinkel vore ju om de som stör sig på streamare bara skulle strunta i dem och inte ge dem några tittare.

So what om vissa inte gillar spel eller har en fet urringning framför webcamen - det borde stå dem fritt att göra så om de vill. Nu säger jag absolut inte att det var din poäng, utan jag lyfte bara ut ditt citat för att skapa en diskussion kring just detta.


signatur
Medlem

Tycker Aschberg är saklig i sina konfrontationer. Han vill höra vad trollen egentligen vill och låter dem komma till tals. Han försöker få fram fakta och gör det journalistiskt. Mycket bättre kan det nog inte göras.


signatur

Jäh!

Medlem

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Medlem

Aschberg ska inte vara polis, domare och jury.

Lika lite som Expressen och Aftonbladet ska vara det.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det är så onödigt att hata.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Det får man, men man får också hänga ut folk som hatar.

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Det får man, men man får också hänga ut folk som hatar.

Jaså? Också okej att bli uthängd i nationell TV om man t.ex hatar mjölk?
Varför hänger man t.ex inte ut åtalade och dömda våldtäktsmän med bild och namn?
Att hata är mig veterligen inte åtalbart?

Medlem
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Jag vet inte om du är ironisk. Men att tänka och säga är två helt skilda saker där säga kan ge konsekvenser för både en själv och andra.
Bara för att jag kanske tycker illa om en person så kommer jag aldrig dödshota elle rkränka den personen, och absolut inte om jag inte ens känner människan eller varken vet om jag gillar eller ogillar denne.
Låter jag istället mina tankar och tyckande om personen omvandlas till ord mot denne så kan det resultera i att personen mår dåligt och att jag gör mig skyldig till brott som kan leda till böter och i värsta fall fängelse för mig egen del.

Håller jag däremot mina idéer om personen för mig själv eller framför kritik på ett konstruktivt sätt så ska du se att jag varken gör mig skyldig till brott eller får personen att må dåligt.
Där har du skillnaden.

Medlem
Skrivet av Fisse:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Det får man, men man får också hänga ut folk som hatar.

Jaså? Också okej att bli uthängd i nationell TV om man t.ex hatar mjölk?
Varför hänger man t.ex inte ut åtalade och dömda våldtäktsmän med bild och namn?
Att hata är mig veterligen inte åtalbart?

Visst får man hata, men att gång på gång på gång kalla någon för hora, luder och dylikt är på gränsen till ärekränkning, vilket är åtalbart.

Personerna man söker upp i programmet är alltså inga personer som kallat någon för något nedsättande enstaka gånger, utan människor som gång på gång på gång valt att basunera ut sitt hat mot en person.

Medlem

Vi lär redan våra små barn att man kan tänka en sak men man säger inte vad som helst till folk. Skulle alla säga rakt ut vad de verkligen tyckte skulle det vara fullt slagsmål hela tiden. Det skulle vara helt hopplöst att vistas i samma rum.
Men en del har kanske inte fått lära sig det sedan barnsben.
Men så är de oftast vedervärdiga människor också.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Är inte det uppenbart? Du kan ju såra folk. En lösning är ju att hålla det för dig själv och inte låta ditt hat skada andra, varesig det är fysiskt eller psykiskt. Vet inte riktigt vad du menar med att man inte får hata. Själv inbillar jag mig att man bör ta media med en näve salt, det är ju också i grund och botten "buisness as usual". (tolkade ditt inlägg som att man ska få skriva vad man vill till vem man vill vare sig det är hat eller inte, så rätta mig gärna ifall jag är ute på cykeltur)

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Först så tycker jag programmet bör byta namn (Just saying)

Andra så ogillar jag personer som får andra att må dåligt. (Näthat, mobbning o.s.v)

Tredje tycker jag att det är synd att det behövs ett program för att belysa detta.

Fjärde så tycker jag att man borde byta ut debatten om näthatare till varför vi inte har en kompetent rättssystem för nätbrott. Sverige är bland de sämre länderna när det kommer till it forensik.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Kane:

Aschberg ska inte vara polis, domare och jury.

Lika lite som Expressen och Aftonbladet ska vara det.

Detta. Om personerna gör sig skyldiga till brott är det polisens uppgift, och ingen annans, att utreda detta. Därefter skall en åklagare och domare hantera fallet. Aschberg är inget av dessa.

Medlem

Intressant program som fick mig att tänka över mitt eget beteende. Nu sysslar jag inte med systematisk mobbning av individer på nätet. Men visst har man under alla sina år som spelare gjort och hävt ur sig en del skit. Ibland är jargongen bland spelare i vissa spel väldigt grov, och man kan lätt ryckas med.

Idag försöker jag oftast bidra till en trevligare stämning i spelen jag spelar. Vara schysst, förlåtande, eller bara strunta i all flame. Men sen har det ju hänt även sen man blivit äldre att man en dålig dag provoceras av något så löjligt som en taskig kommentar om ens prestation i spelet, och hävt ur sig något minst lika dumt tillbaka. Att skriva något taskigt tillbaka har jag dock funnit, ger utlopp för en viss frustration för stunden. Men en enkel tryckning på "report player" och sen ignorera är skönare i långa loppet.

Programmet fick mig även att tänka på skoltiden, och mobbing där. Om rädslan att inte passa in. Och att hellre ignorera eller på olika mer eller mindre aktiva sätt delta i den mobbing som pågår, även om det känns jobbigt när man tänker på vad man gör. Som barn tror jag just det där med att inte riktigt veta vem man är, och vad man står för, gör att man inte vågar stå emot mobbing, utan hellre låter det passera obemärkt eller till och med deltar. Utan att gå in på en hel diskussion om mobbing och barn så kan jag konstatera att det nog är skönt att sociala medier och liknande inte kickade på allvar förrän jag slutade högstadiet.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Typiskt gamers att haka upp sig på en term. "DET HETER FAKTISKT INTE TROLL! BUUUHUUUU"

Skärp er!

Tycker det är bra att han konfronterar näthatare. Finns garanterat en hel drös här på FZ och ni blir väl lite byxis när ni inser att det ni gör är olagligt.

Och hur annorlunda är inte du som hänger dig på en rättning av termen? Du är också sjukt aggressiv med ditt inlägg. Det är en sak att påstå saker med bevis. Men att det "garanterat" finns en hel drös är draget rakt ur röven.

Du ligger inte långt ifrån näthatare när du förlöjligar och hoppar på en identitet utan att ta hänsyn till att det är en ytterst liten del av folket som faktiskt passar in i det du skrev.


signatur

Idono. That's me!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av dmn:

Det aschberg gör är lika vidrigt som de han söker upp.

Så du tycker att Aschbergs konfrontationer är lika vidriga som att hetsa minderåriga till att vika ut sig? Du har rätt att vara anonym i Trolljägarna då det är ett kommersiellt program. Pongo och alla andra som inte är censurerade har själva valt att synas i programmet.

Du sa själv i en annan kommentar.
"Däremot behöver man medgivande om man vill använda bilder i marknadsföringssyfte"

Så på vilket sätt tycker du att Aschberg är lika vidrig som trollen?

Det som Aschberg gör i programmet är bra. Programmet skulle vara bra om det bytte namn och inte "Smutsar ner" ordet troll.

Det är personen Aschberg som jag har så jävla svårt för och troligen dmn också. Har har nära relation med AFA-Dokumentation. Han har väldigt väldigt nära kontakt med Revolutionära fronten pga. Hans eget kött och blod är med.

Googla och kika vilka typer Revolutionära fronten är.

Programmet hade varit bättre om det var en annan programledare och ett annatnamn. Gärna utan extremister bakom också.

Edit: Expo är han någon typ av styrelseledamot i också.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Shinsen:

Men det finns många kvinnor som streamar och visar brösten, de är bara ute efter att tjäna pengar och är inte intresserade av spel på riktigt. Många stör sig på det. .

Man får ofta höra hur personer (ofta tjejer) som blir utsatta för näthat bara ska strunta i det. En annan intressant vinkel vore ju om de som stör sig på streamare bara skulle strunta i dem och inte ge dem några tittare.

So what om vissa inte gillar spel eller har en fet urringning framför webcamen - det borde stå dem fritt att göra så om de vill. Nu säger jag absolut inte att det var din poäng, utan jag lyfte bara ut ditt citat för att skapa en diskussion kring just detta.

Om jag skulle streama, så skulle jag vara beredd på haters, och troll. Det är ju därför man har effektiva moderatorer. Sen är det bara att ignorera. Men jag tror inte att jag som person skulle klara det ändå. Jag är inte mentalt stark nog att stå emot det. Så jag kommer nog aldrig att streama.

Sen det här med att många kvinnor visar brösten för att få tittare. Twitch hade ju stora problem med det och ändrade i reglerna, och förbjuder streamare att ha just lätt klädsel. P.g.a dessa kvinnor som bara är ute efter pengar. Jag tycker att det är självklart att folk stör sig på det. För att det finns liksom ingen själ i streamen.

Men som sagt, man kan inte säga åt idioter att sköta sig och strunta i att hata på nätet, för de lär sig inte, det finns mycket avskum runtom i världen. Det är bara att banna och gå vidare.

Medlem

Tycker det är jävligt trist att folk inte kan bete sig på nätet och stå för det man skriver MEN jag tycker inte heller att media ska hänga ut människor hur som helst.

För några år sedan tog en ung man livet av sig efter att ha blivit uthängd i programmet "Svensk Maffia". Mannen var förståndshandikappad och överdrev sin roll inom kriminella gäng.
Han blev lurad av tv-teamet att han skulle medverka i en actionfilm.
När han efter inspelningen blev införstådd om vad det handlade om bad om att inte medverka eller bli censurerad vilket man inte lyssnade på.

[http://www.reclaimjustice.com/artiklar/svensk_maffia_3/index....]

Medlem
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Vi har lite lagstiftning i Sverige kring ärekränkning, hot m.m. Detta faktum kanske helt undgått dig?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Sviskon:

Ashberg anlitar Researchgruppen(tidigare AFA-dokumentation) för att spåra upp personerna.

Googla lite på dem så får ni se vilka trevliga prickar det är.

En fair iakttagelse. Granskningar åt alla håll skulle vara av godo.

Researchgruppen frontas av mer presentabla figurer som My Vingren men de egentliga "forskarna" är som redan påpekat gamla AFA-veteraner som har ett långt ifrån rumsrent track record. Dömda för flera brott och har genom sin kartläggning av svenska högerextremister (som förvisso är mycket professionellt gjord även på AFA Doku-tiden) också gjort sig själva ansvariga för flera "hembesök" hos bl a småbarnsföräldrar där lägenheter slagits sönder och kraftiga smällare slängts in genom dörrinkast och krossade rutor, yxor har lämnat fastkilade i dörrar etc. vissa av offren var nazister, i vissa fall helt oskyldiga människor med fel efternamn eller fel adress.

Nu håller jag med dig i stort, tänkte bara att det kanske kunde vara lägligt att påpeka såhär i tider av allmän debatt om yttrandefrihet att också "nazister" är oskyldiga människor tills motsatsen bevisats, oavsett vad man tycker om dem. Det skulle väl vara om man på något sätt kunde påstå att vara nazist är hmf men tror inte den lagen kan appliceras så. Någon hade otur när de tänkte då de utformade den lagen.

Medlem

Det dessa killar gjort är såklart förkastligt men Aschberg är en äcklig PK-fjant som tar till fula metoder och bedriver en häxjakt på människor som inte har samma "goda" åsikter som hans vänner i etablissemanget.

Grattis Robban
Flashback awards "Årets moralpolis blev Robert Aschberg för sin skampålejournalistik"

Medlem

Aschberg är ett stort svin och tusen gånger värre än alla han möjligtvis kan komma att konfrontera i hans senaste löjliga program.

Jag menar en person som systematiskt jobbar med att underlätta förföljelse hot och trakasserier mot hundratals svenskar ska helt plötsligt själv stå upp emot sådant hat? Hyckleri på hög nivå

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av zolidznake:

Tycker Robert gör helt rätt i att gå efter svinen på internet. Synd bara att ironin med censuren på ansiktet måste hållas, för att rädda dem från internethat?

Nej, för att i den riktiga världen är det brottsligt att publicera bilder på individer utan deras medgivande.

Nej, det är det inte. Man får publicera bilder på individer hur som helst, så länge det inte är kränkande (eller olagligt på annat sätt).
Däremot behöver man medgivande om man vill använda bilder i marknadsföringssyfte.

Bara för att spinna vidare på det vad programmet betyder rent lagmässigt så sänds allt på trean via England, vilket betyder att allt man gör rent sändningsmässigt går på engelska regler. Ofcom mer specifikt. Sen betyder det inte att man kan göra olagliga saker och slippa det svenska rättsväsendet, men när det gäller uthängningar och vad man får göra där är annorlunda gentemot svenska regler.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag är med i gruppen Butthurt som han talar om, pongo delade sin oklippta version av videon och Aschberg har klippt bort ca 10 minuter av viktiga saker....


signatur

Gradixio!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Oneone:

fy fan FZ...Aschberg på förstasidan som äger? researchgruppen och EXPO? fan fy fan!

Han leder ett serie där det senaste programmet har spelkoppling i och med Swebliss. Förstår inte din poäng, vi har haft Hitler och Stalin i fler puffar än Aschberg.

Calle, är det inte dags att rensa upp bland medlemmarna?.....För mycket "norr-om-Slussen folk" om du förstår vad jag menar?

Medlem
Skrivet av clappen:

Varför får man inte hata för? Varför försöker media sätta bojor på folks tyckande och tänkande? Vad är skillnaden mellan att hata i tankarna och att skriva ut hat?

Om du inte vet skillnaden på hålla hat/kränkningar i tanken eller säga det till en person, då har du problem.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av jooster:
Skrivet av Kane:

Aschberg ska inte vara polis, domare och jury.

Lika lite som Expressen och Aftonbladet ska vara det.

Detta. Om personerna gör sig skyldiga till brott är det polisens uppgift, och ingen annans, att utreda detta. Därefter skall en åklagare och domare hantera fallet. Aschberg är inget av dessa.

Problemet är väl att polisen inte gör något, så det är väl bra att någon gör något kanske?


signatur

IDKFA

Skriv svar