Test – Fallout 4 VR

Robot
Test – Fallout 4 VR

Samma gamla Boston sett ur ett bredare men fulare perspektiv. Fallout 4 är klart värt att återuppleva med Vive, tycker FZ:s testare.

#bethesda, #fallout, #fallout-4, #fallout-4-vr, #htc-vive


Medlem

Vet inte om "en av få stora" stämmer om man hängt med senaste året iof...

Medlem

Hur mycket yta rekommenderas för vive? Jag bor rätt trångt men är ändå sugen...

Medlem
Utmärkt

Jag tycker spelet är grymt. Vid release så hade det en massa konstigt grafikstrul, men efter några dagar var det fixat. Det är otroligt stämningsfullt att springa omkring i den dystopiska världen. Jag är väldigt nöjd med det mesta. Moddar går också att använda om man trixar lite.

Medlem

@sebrock:
Tror 2x2 är rekommenderat men det funkar med 1,5x1,5. Har själv lite trångt hemma men genom att flytta på soffbord och lite grejer går det an.

Medlem
Skrivet av androsynth:

Hur mycket yta rekommenderas för vive? Jag bor rätt trångt men är ändå sugen...

Har för mig att roomscale är 2x2 meter, men man kan köra bara stående utan roomscale.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd
Skrivet av androsynth:

Hur mycket yta rekommenderas för vive? Jag bor rätt trångt men är ändå sugen...

Ju större, desto bättre. Har man minsta möjliga yta för roomscale kommer man märka av det i dom flesta spelen och störa sig på det.

Medlem

Tänka sig vad underbart det skulle vara om nästa Elder Scrolls skulle vara direkt anpassat för VR. Kommer aldrig hända då det ska släppas till alla enheter i världen men tanken är vacker.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tänka sig vad underbart det skulle vara om nästa Elder Scrolls skulle vara direkt anpassat för VR. Kommer aldrig hända då det ska släppas till alla enheter i världen men tanken är vacker.

Finns flera spel som är multiplattform med VR-stöd som inbyggt alternativ. Det är inte svårare än att man tar bort alternativet för de format som inte har VR-stöd.

KoP
Medlem

Ser hemskt opraktiskt ut att spela FO4 i VR. Är nog bättre om man bygger ett spel ifrån grunden 100% anpassat för VR.

eld
Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tänka sig vad underbart det skulle vara om nästa Elder Scrolls skulle vara direkt anpassat för VR. Kommer aldrig hända då det ska släppas till alla enheter i världen men tanken är vacker.

En dag så!

Elderscrolls 2 släpptes när det fanns 3d-kort men det saknade stöd för det, det var ju inte så stort just då, deras spinoffs fick stöd för det senare men det var först 2002 när Elderscrolls 3 släpptes som vi fick se en del i huvudserien med stöd för 3d-acceleration.

Just nu tror jag dom inte bryr sig så mycket om VR utöver att dom vill totalmörda oculus genom att släppa alla sina stora spel på vive och psvr.

Medlem

@androsynth: Satsa på något av Microsoft Mixed Reality istället. Bättre, billigare och extremt mycket lättare att installera! Fungerar för alla Steam VR spel


signatur

I want to play a game.

Medlem

Hade gärna sett att det var annan rendering för vr versionen, att titta in i en buske i fallout vr får hela skallen att snurra tack vare urdålig AA vilket det iofs är i vanliga FO4 också, hemsk AA men där har man iaf lite grafik inställningar att leka med och mods, känns typ som att busken brusar och efter några sekunder så gör skallen det också, blir direkt obehagligt att titta på, speciellt som det svärmar mutanter genom skogen uä.

Tex hade typ cellshading varit skönare mot ögonen, tex Gorn's cartoony look gör sig jättebra i vr, man känner aldrig att något direkt är fult, eller tok suddigt.

Dessvärre blev FO4 vr en besvikelse, mest pga det. Kan inte spela utan att irritera mig över att inte kunna se vad som händer ner för gatan, eller buskar som brusar en till huvudvärk.

Medlem

Blev snabbt asjobbigt att stå upp, märks att jag mest spelat "sitta ner" PSVR. Gissar det är en vanesak att "lära sig" att röra på sig lite hela tiden. Jag står annars upp hela dagarna på jobbet så det borde inte störa mig.
Men att DLC:erna saknas stör mig rejält. Det är ändå fullpris på en gammal titel som man redan köpt två ggr. Äger man redan vanliga + DLC borde man få DLC också. Hade varit häftigt om man kunde importera och fortsätta där man är också. Även om det är väl värt att spela om med olika builds så blir det lite segt efter X ggr.
I övrigt kan jag bara konstatera att OR/Vive - för mig - har för låg upplösning för att jag riktigt ska uppskatta det. Stör mig av någon anledning inte lika mycket på PSVR - förmodligen för att det är en annan typ av skärmar. Kommer inte heller undan God rings hur jag än justerar Vive-headsetet och får inte till IPD.
Vad gäller utrymme - jag har precis så det räcker, men det är ändå obehagligt att inte veta var möbler - och sladdarna - är. Man skulle behöva hänga sladdarna i taket, men slå på kameran i din Vive så inser du varför det är värt några kronor extra (eller så tycker du det är sjuk störigt).

Medlem

@ulrik.borg: Angående ipd, så mät exakt hur långt du har mellan pupillerna.
Fick aldrig till det själv genom att gå på känsla.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@ulrik.borg: Angående ipd, så mät exakt hur långt du har mellan pupillerna.
Fick aldrig till det själv genom att gå på känsla.

Jotack, har försökt, men jag har nog ett abnormt huvud(?), verkar ha lägre idp än Vive tillåter. Inte för att det gör så mycket, min hjärna struntar i stort sett i vänster öga, så i princip har jag bara den ena displayen (så jag tycker ju upplösningen är ruskigt låg). Ska ändå be optikern mäta ordentligt vid nästa besök.

Medlem

@ulrik.borg: Ah jag förstår.
Instämmer angående upplösningen, tycker själv att det är synd att den är så låg. Men lyckas för det mesta att inte tänka på det.
Innan jag fick till idp så tänkte jag mer på det dock, men som sagt borde ju inte göra så stor skillnad om du bara uppfattar ett öga.

Medlem

Tycker det kan vara svårt att hitta de bra spelen i VR när det finns så många indie-titlar så man tackar för en recension!

Medlem

tycker vr-versionen av Fallout 4 är enastående. Det ger en oerhörd inlevelse att traska omkring i Fallout-världen i virtual reality. Jag är redan uppe i ca 30 timmar i spelet, värt varenda krona

Medlem

Gå till en optiker o be dem mäta din pupilldistans.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Det som gör det värt besväret är den berömda närvarokänslan.
I introsekvensen när man skall in i valvet - jag hukade mig ner när vi stod på plattan för att sänkas ner och man sag atombombsbrisaden på avstånd och tryckvågen som närmade sig.

Sedan i första staden - jag har kört igenom Fallout 3 + NV i 2D3D men aldrig känt att det varit jobbigt att gå mitt i gatan - även om man hört skottlossning på avstånd.
Här när jag hörde skotten kände jag mig väldigt utsatt där jag stod mitt ivägen - jag drog som en blixt till närmaste port och tog skydd.

Närvarokänslan är det som lockar för mig med spel i VR och jag ser fram emot något med Fallouts djup men direkt utvecklat för VR och VRkontroller.

Tråddemonen
Testpilot

Håller med dig fullständigt @KoP:

Det är svårt att anpassa spel som försöks att anpassa till VR i efterhand. Det finns många upplevelser som är häftiga till VR, men måste nog säga att spelen skall ha VR i åtanke innan de görs för att det ska bli bra.

1
Skriv svar