New World läggs ner – inga fler uppdateringar
Precis när det börjat få ett nytt uppsving på Twitch igen... Intressant beslut.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Konstig timing, precis efter senaste expansionen, spelare har börjat återvända och åsikterna om spelet i sitt nuvarande skick verkar ändå mestadels peka mot att spelet går mot helt rätt håll? Spelade aldrig New World själv men tråkigt oavsett, det behövs fler MMO's, inte färre.
Konstig timing, precis efter senaste expansionen, spelare har börjat återvända och åsikterna om spelet i sitt nuvarande skick verkar ändå mestadels peka mot att spelet går mot helt rätt håll? Spelade aldrig New World själv men tråkigt oavsett, det behövs fler MMO's, inte färre.
Tror att Amazon bestämmer sig för att dra sig ur spelsatsningen. Spel idag är en svår marknad, mycket nedläggningar och sparkade av person plus projekt som inte går bra. Har vänner som jobbar (eller jobbade) inom branschen och de säger att ingen idag vågar satsa pengar på projekt som inte ger en direkt avkastning. Så gissar att de på Amazon inte såg någon direkt framtid i New World och inte vill satsa mer även om spelet började få lite uppgång.
Konstig tamjing, men jag gissar det kommer från Amazon-toppen och de tittar väl kanske bara på siffrorna som är nu och ser något som tappat sen starten även om prognosen är bättre.
"Writer and Fighter"
Håller med Johan, Detta är troligtvis ett resultat av att dom satsar på det dom tjänar mest på. Dom säger typ det i det meddelandet dom släppte precis.
https://www.aboutamazon.com/news/company-news/amazon-workforc...
"The reductions we’re sharing today are a continuation of this work to get even stronger by further reducing bureaucracy, removing layers, and shifting resources to ensure we’re investing in our biggest bets and what matters most to our customers’ current and future needs."
Tror dom inte ser spel-studios som "biggest bets" något mera.
Lite makabert, men är intresserad av att se den interna processen för att avskeda 14k pers. Det måste vara ett 6+ månader projekt med säkert hundra pers, bara för att planera och ta beslut på vad som ska avskedas och vad som ej kan röras.
Tänker mig ett Jenga-torn med flera hundra tusen klossar (om vi inte räknar fabrik/leverans folk) och att man ska ta ut många många klossar utan att allt rasar, Om någon lade projektet "avskeda 14k pers" på mitt bord så skulle jag inte ens veta hur jag börjar. Antar att individuella satsningar som "gaming" är ganska kirurgiskt att kunna ta bort, då det inte påverkar typ AWS osv. Man kan kapa hela lemmen utan risk för påverkan av big business grejer.
Precis när det börjat få ett nytt uppsving på Twitch igen... Intressant beslut.
Uppsvinget är marginellt och spelet har aldrig varit lönsamt, de små uppticken är inte tillräckliga för att det ska finnas någon ekonomisk motivation till att fortsätta lägga ned pengar på det. Lite mer info här:
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Tror de drar sig ut helt inom spelbranschen för denna typ av spel. Ett rykte som också spreds av Amazon anställda igår var att det planerade Lord of the Ring MMO spelet som varit under en längre tids utveckling har lagts ner.
Riktigt tråkigt för alla anställda...
PC | PS5 | Switch
Tycker det är fruktansvärt tråkigt iom den nya expansionen som är riktigt ball och bra stämning. Pratade med min grupp precis som jag spelar med och vi kommer fortsätta köra det nya materialet sedan lägger vi ner. Ingen ide att lägga överdrivet mycket tid på ett spel som om 1 år inte existerar längre.
1# FZ Troll
Lite makabert, men är intresserad av att se den interna processen för att avskeda 14k pers. Det måste vara ett 6+ månader projekt med säkert hundra pers, bara för att planera och ta beslut på vad som ska avskedas och vad som ej kan röras.
Tänker mig ett Jenga-torn med flera hundra tusen klossar (om vi inte räknar fabrik/leverans folk) och att man ska ta ut många många klossar utan att allt rasar, Om någon lade projektet "avskeda 14k pers" på mitt bord så skulle jag inte ens veta hur jag börjar. Antar att individuella satsningar som "gaming" är ganska kirurgiskt att kunna ta bort, då det inte påverkar typ AWS osv. Man kan kapa hela lemmen utan risk för påverkan av big business grejer.
Var inte orolig, en AI bedömmer anställdas vikt inom företaget, väljer ut 14k, och skriver ihop ett gäng personliga avskedsbrev på ingen tid alls!
/s
14 000 personer? Det är en helvetes massa människor det. Det motsvarar mer än hela arbetsstyrkan på t ex EA eller Ubisoft enligt en snabb google-sökning.
Amazon har dock över 1.5 miljoner anställda om man räknar in alla deras lager. På deras corporate sida så har de 350.000 anställda. Så dessa 14k kommer nog inte alla från spelsatsningen.
Tråkigt, helst när spelet verkar ha fått sin bästa uppdatering på extremt länge.
Gillade alltid idén med spelet men de lyckades bara inte göra något med det. Osäker om jag ska hoppa in en sväng och maxa en karaktär eller inte med tanke på nyheterna. Servrarna skulle väl rulla på hela 2026 så tid på sig har man ju.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Tråkigt, helst när spelet verkar ha fått sin bästa uppdatering på extremt länge.
Gillade alltid idén med spelet men de lyckades bara inte göra något med det. Osäker om jag ska hoppa in en sväng och maxa en karaktär eller inte med tanke på nyheterna. Servrarna skulle väl rulla på hela 2026 så tid på sig har man ju.
Om man äger spelet, kör! Det är en fantastisk uppdatering. Om man dock inte äger spelet skulle jag inte rekommendera i att investera i att köpa det, utifrån hur Amazon har agerat i nedstängningen av spelet där folk precis lagt en massa pengar vid en expansion och strax efter information om att det inte blir något mer. All heder till devs och lider med dem, men Amazon förtjänar inte att få in mer pengar efter informationen de släppte igår.
PC | PS5 | Switch