Vad du behöver veta om GDPR på FZ

Robot
Vad du behöver veta om GDPR på FZ

Vi tjuvstartade inför morgondagens lansering.

#gdpr


Medlem

GDPR GDPR GDPR, Man blir fan sönderspammad av det. Jag vill tro att det typ inte är någon som bryr sig egentligen. business as usual


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

eld
Medlem
Skrivet av Hymer:

GDPR GDPR GDPR, Man blir fan sönderspammad av det. Jag vill tro att det typ inte är någon som bryr sig egentligen. business as usual

Varför?, det här är skitbra för dig som konsument

Medlem

@Hymer: hahaha jag tror tvärt om att folk bryr sig. Lovar att GDPR har orsakat en och annan panikattack på på många företag och myndigheter


signatur

no remorse

Medlem

Japp, mailen är sönderspammad av det. De som är smarta nog att skriva "ändrar du inget godkänner du" får behålla mig på listan. Av de som jag aktivt måste godkänna, well bad luck! Natural selection hehe

eld
Medlem
Skrivet av Star Lord:

Japp, mailen är sönderspammad av det. De som är smarta nog att skriva "ändrar du inget godkänner du" får behålla mig på listan. Av de som jag aktivt måste godkänna, well bad luck! Natural selection hehe

Jag har för mig att det måste vara opt-in, annars bryter de mot reglerna, så inte så smart.

Medlem

Känns som att det inte kommer göra någon större skillnad? Man måste ju godkänna och vem vet vad dom skrivit med för liten klausul i deras villkor? "Vi får sälja alla dina uppgifter till vem vi vill, hehehehe!"
Lite som att man måste godkänna cookies, ja jag ser 10% av eran hemsida om jag inte godkänner det så vad fan ska jag göra?
Eller är det bara jag som känner så?

Medlem

Kan vara värt att nämna att många kundklubbar meddelar att de spar kvitton och sånt och många litar på det. Blir man avregistrerad försvinner dessa och garantiärenden blir lite mer komplicerade.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Kan tycka det är bra till en viss del men också helt absurt till en viss del.
Som förälder tex så får vi som är föräldrar inom gruppen nyhetsbrev varje månad men lite bilder på kidsen...höjdpunkten på månaden typ när man knegar.
Men de e slut på dom här bilderna nu eftersom barnen kan identifieras....

Tycker hela GDPR är kanske lite väl invecklat, PUL funka hyfsat men min fråga är egentligen: Vem har dragit igång de här i EU?
För det är ett stort projekt som kostar företag pengar och kräver omställningar hos ALLA i princip. Kommun, företag, föreningar å korvkioskar typ.
Vem har dragit igång hela skiten?

FZ
Andreas Dimestam
Skrivet av Instant:

Känns som att det inte kommer göra någon större skillnad? Man måste ju godkänna och vem vet vad dom skrivit med för liten klausul i deras villkor? "Vi får sälja alla dina uppgifter till vem vi vill, hehehehe!"
Lite som att man måste godkänna cookies, ja jag ser 10% av eran hemsida om jag inte godkänner det så vad fan ska jag göra?
Eller är det bara jag som känner så?

I praktiken hanterar vi dock inte särskilt många personuppgifter. Det enda du behöver ange är det mest basala för att bevisa att du innehar ditt användarkonto, såsom användarnamn, e-postadress, lösenord. Om du har några frågor kan du alltid skriva till oss via kontaktformuläret: https://www.fz.se/kontakt

Medlem

@Dimestam: jaha nej nu tänkte jag inte på FZ. Tänkte mer på facebook och liknande som faktiskt har mer uppgifter om dig som person.
Läste faktiskt det ni skrivit och jag har inga invändningar

Medlem
Skrivet av eld:

Varför?, det här är skitbra för dig som konsument

Nja, just GDPR gör inte så mycket, den är mindre strikt än PUL var och marknadsföringslagen står över den, däremot är straffen hårdare så företag kommer vara noggrannare med att följa det. Däremot kommer det fler lagar runt årsskiftet som är lite striktare som företag redan nu börjar anpassa sig efter och följa.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag har för mig att det måste vara opt-in, annars bryter de mot reglerna, så inte så smart.

Man får köra på explicit opt-out, det vill säga motsvarigheten att man måste aktivt välja bort att bli kontaktad osv. Inte speciellt moraliskt men tekniskt sätt lagligt.

Medlem
Skrivet av delli:

Kan tycka det är bra till en viss del men också helt absurt till en viss del.
Som förälder tex så får vi som är föräldrar inom gruppen nyhetsbrev varje månad men lite bilder på kidsen...höjdpunkten på månaden typ när man knegar.
Men de e slut på dom här bilderna nu eftersom barnen kan identifieras....

Tycker hela GDPR är kanske lite väl invecklat, PUL funka hyfsat men min fråga är egentligen: Vem har dragit igång de här i EU?
För det är ett stort projekt som kostar företag pengar och kräver omställningar hos ALLA i princip. Kommun, företag, föreningar å korvkioskar typ.
Vem har dragit igång hela skiten?

Allt började p.g.a. att en person ville ha sina uppgifter raderade ifrån Google, detta orakade en kaskadeffekt av hur personuppgifter hanteras.

Väldigt förenklat så handlar det om hur uppgifterna hanteras och Varför ett företag behöver dina uppgifter samt att de MÅSTE ha rutiner för hur dessa ska hanteras när personen inte längre är användare eller kund hos ett företag. Idag t.ex. så när du raderar ditt Facebook eller Twitter konto så ligger alla dina uppgifter kvar hos dem hur du än gör. Nu med GDPR så MÅSTE de radera dina uppgifter om du begär dem att radera det.

Sen användandet av personuppgifter måste ett företag kunna förklara (om de sparar "onödiga" uppgfiter). T.ex. FZ har ditt användarnamn, epost och namn t.ex. Men om de helt plötsligt skulle kräva att få reda på din skostorlek och sexualitet så måste de kunna förklara varför de måste ha de uppgifterna.

Samt att OM uppgifter läcker så kan böterna uppgå till 10% av ett företags totala omsättning. T.ex. som när Sony läckte allt när PSN blev hackat så skulle de ha fått betala upp till 5miljarder i böter (förenklat men som exempel så skulle det svida).

FZ
Andreas Dimestam
Skrivet av Esri:

Nu med GDPR så MÅSTE de radera dina uppgifter om du begär dem att radera det.

Att det finns en absolut rätt att bli raderad är ett missförstånd. Det gäller enbart i vissa fall. Läs mer här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Medlem
Skrivet av Dimestam:

Att det finns en absolut rätt att bli raderad är ett missförstånd. Det gäller enbart i vissa fall. Läs mer här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Ett företag måste kunna styrka anledningen till att inte radera dina uppgifter, Facebook som exempel har ingen rätt att ha kvar dina uppgifter, polisen däremot har det. Men vi pratar inte om myndigheter utan om sidor som Facebook, Twitter eller liknande sidor. Självklart om de kan styrka att inte behöva radera dina uppgifter så kommer de inte behöva men jag svårt att se att de skulle tillåtas ha kvar en persons uppgifter i de fallen. Den enda delen av lagen som med all säkerhet kommer tas upp oftast är just den delen som nämner yttrandefriheten, för det är luddigt utan dess like.

Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Vi tjuvstartade inför morgondagens lansering.

#gdpr


"Lansering" - så när kommer eran recension om GDPR?

Medlem

Det absolut bästa är de sidor som allvarligt påpekar under några avväpnande formuleringar att de minsann säljer uppgifter vidare men erbjuder möjligheten att avsluta kontot. Tack, liksom!

Hursomhelst, tyckte det var en väldigt bra upplysningspanel här på FZ, lätt att förstå det mesta. Bra jobbat.

Avstängd
Skrivet av Esri:

Ett företag måste kunna styrka anledningen till att inte radera dina uppgifter, Facebook som exempel har ingen rätt att ha kvar dina uppgifter, polisen däremot har det. Men vi pratar inte om myndigheter utan om sidor som Facebook, Twitter eller liknande sidor. Självklart om de kan styrka att inte behöva radera dina uppgifter så kommer de inte behöva men jag svårt att se att de skulle tillåtas ha kvar en persons uppgifter i de fallen. Den enda delen av lagen som med all säkerhet kommer tas upp oftast är just den delen som nämner yttrandefriheten, för det är luddigt utan dess like.

Starkt medhåll! Det låter mycket rimligt att polisen och övriga myndigheter kan lättare slippa radera ens personuppgifter än företag.

Dessutom: vad ska ett företag styrka med för anledning att få behålla ens personuppgifter om man inte längre vill ha med företaget att göra med och därmed vill få sitt konto, e-postadress och liknande personuppgifter raderade? Jag kan inte se någon anledning alls förutom misstankar om brott som kan användas som bevis som ges vidare till polisen.

Å andra sidan så kan detta missbrukas eftersom Twitter och Facebook skulle kunna dra något i stilen med att, "alla är potentiella brottslingar, därför måste vi spara dina personuppgifter bara ifall att............... och så ska vi sälja vidare dem och nyttja dem för att sälja på dig mer skräp! ^_^"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Starkt medhåll! Det låter mycket rimligt att polisen och övriga myndigheter kan lättare slippa radera ens personuppgifter än företag.

Dessutom: vad ska ett företag styrka med för anledning att få behålla ens personuppgifter om man inte längre vill ha med företaget att göra med och därmed vill få sitt konto, e-postadress och liknande personuppgifter raderade? Jag kan inte se någon anledning alls förutom misstankar om brott som kan användas som bevis som ges vidare till polisen.

Å andra sidan så kan detta missbrukas eftersom Twitter och Facebook skulle kunna dra något i stilen med att, "alla är potentiella brottslingar, därför måste vi spara dina personuppgifter bara ifall att............... och så ska vi sälja vidare dem och nyttja dem för att sälja på dig mer skräp! ^_^"

Ja, och det är det jag själv misstänker att företag kommer försöka utnyttja för att slippa ta bort uppgifter, men det får vi helt enkelt se, det kommer säkerligen dyka upp en drös av fall innan årets slut.

ELF
Medlem

Inte ni också ;p
Nä, men det här är jättebra. Bara lite jobbigt att alla ska skicka mejl om GDPR. Man skulle nästan ha lagt till GDPR i spamfiltret då det hade räckt med att bli informerad om det en gång. Har jag sett att det står GDPR i titeln så har jag bara tagit bort mejlet utan att läsa. Så hoppas ingen har skrivit någon viktig information i något av dessa mejl man fått.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Detta gynnar konsumenterna massivt med högre krav på företagen. Har varit en himla massa jobb för oss som jobbar inom e-handelsutveckling åt företag.

Medlem

Dina användaruppgifter lagras hos oss så länge du väljer att vara medlem, men du kan när som helst kontakta Geeks AB för att få dina uppgifter raderade.

Varför inte en knapp , radera konto i
profilen?

FZ
Andreas Dimestam
Skrivet av verm1n:

Dina användaruppgifter lagras hos oss så länge du väljer att vara medlem, men du kan när som helst kontakta Geeks AB för att få dina uppgifter raderade.

Varför inte en knapp , radera konto i
profilen?

Det är möjligt att vi kommer att införa en sådan funktion i framtiden!

1
Skriv svar