MFG Crosswind - (PC - Hårdvara)

Quake-konnässsör
MFG Crosswind - (PC - Hårdvara)

Jag kommer ihåg när jag och en av min närmsta vänner satt i hans garage i mörkret och spelade StarWars X-wing. Känslan att få kontrollera en X-Wing i den öppna rymden, var minst sagt en häftig känsla och något som vi ofta pratade om i skolan. Tillsammans letade vi efter fler spel av samma genre och det var mer utmanande än idag, tror inte vi hade internet eller om en av oss hade det, hur som helst. Ett av spelen vi blev rekommenderade att köra var Wing Commander 3 och här såg vi ett bekant ansikte från Star Wars. Colonel Christopher Blair spelades i filmsekvenserna i spelet av ingen mindre än Mark Hamill. Vi tog oss igenom dessa rymdstrider med hjälp av tangentbord och mus, siktet var över hela skärmen. Vi bestämde oss sedan att tillsammans köpa en joystick. Den var så plastig och kvalité var inte så imponerande, men inlevelsen i spelen blev bättre och siktet var inte lika ryckigt som att köra med tangentbordet.

Wing Commander III - Hearts of the Tiger

Idag finns det ett bra utbud med joystick, där de största tillverkarna skulle man kunna säga är Logitech och Thrustmaster. Men det börjar även dyka upp mindre tillverkare som VIRPIL Controls, ett litet bolag som ligger i Litauen och ägs av flygsimulator entusiaster. Några kontroller som inte finns lika stort utbud på är pedaler. Saitek (uppköpta av Logitech) gjorde ett par bra och billiga pedaler som insteg till pedaler, Saitek Pro Flight Rudder Pedals, men tyckte alltid att det kändes lite som den första joysticken jag och min kompis körde Wing Commander med. Jag kunde i och för sig alltid köra med tvist funktionen på joysticken för att kunna kontrollera yaw av planen, men började gilla känslan av pedalerna mer och mer efter varje gång jag använde dom.

Efter lite undersökningar på diverse simulatorforum så kom jag fram till vilka pedaler jag var redo att testa, MFG Crosswind. MFG, Milan Flight Gear, gjorde sina första egentillverkade roderpedaler 2011 för att han tyckte att det inte fanns några tillräckligt bra pedaler på marknaden. Erfarenheten han hade i familjen var också en ovärderlig egenskap då hans far, och flera i släkten, var privat- och militära piloter. Milan har tillverkningen av MFG Crosswind på sidan av sitt jobb som möbeltillverkare, så för mig personligen kändes det konstigt att skicka nästan 4000 SEK till en möbeltillverkare i Kroatien.

MFG Crosswind - mild grå/svart

Väntan

Efter tre månaders väntetid och några växlingar av mailkonversationer mellan mig och Milan så fick jag äntligen hem paket. Milan förklarade också de långa väntetiden med att han tillverkar ofta pedalerna för varje beställning och därefter väntetiden, men det var helt klart värt väntan. Pedalerna var bra paketerade i frigolit för att inte några skador skulle ge i transporten. När väl alla delar låg utplacerade på bordet kunde man nästan förstå att Milan var en erfaren möbeltillverkare, pedalerna såg rent sagt för fina ut för att placeras under skrivbordet för att aldrig synas igen.

Materialvalet

Materialet Milan använder står inte skrivet någonstans på hemsidan förutom att det gjord av stabilt kompositmaterial ihop med några delar i aluminium. Men finns några som tror att det ska kunna vara Thermoset Composite ihop med Phenolic Resin och ska vara det närmsta man kan komma till metall. Hur som helst är materialet väldigt stabilt, hållbart och kommer inte gå sönder i första taget. Alla delar är gjorda med en CNC maskin för att få högsta möjliga precision i alla delar till pedalerna. Man kan beställa MFG Crosswind i två olika färger mild grå/svart eller grafit/svart, den senare har en något längre väntetid vid beställning.

MFG Crosswind - grafit/svart

Montering

En viss hopsättning måste göras när man väl får pedalerna. Fotpedalerna, avståndskonsoler till vägg, tåbromskontakter, spännfjäder och pedalprofilen måste sättas ihop med basenheten.

MFG Crosswind - måttskiss ovan

Fotpedalerna går att sätta fast direkt på basen med hjälp av två mutterskruvar, om man skulle vilja ha större avstånd mellan varje fotpedal går det att beställa en avståndstillsats för att få ett bredare avstånd mellan varje pedal. Pedalerna vinklar går också att justera, hur mycket de lutar från och till användaren. Minsta vinkeln är 20 grader och maximala vinkeln är 63 grader. Tåbroms på pedalerna har en rörlighet på 20 grader. Vilket gör att vid minsta vinkeln på pedalerna, d.v.s 20 grader, och full tåbroms så ligger pedalerna horisontalt på 0 grader.

MFG Crosswind - måttskiss sidan

Tåbromskontakterna är två stycken tre-pin kontakter som man koppla in i basenheten, en kontakt för varje pedal då de är oberoende av varandra. Motstånden för tåbromsen går att höja eller sänka, jag tycker att det är irrelevant då det var bra från start, men bra att valmöjligheten finns. Finns fyra olika motstånd inställningar som man ändrar genom att låsa på en mutter skruv och justerar motståndet efter behag.

Spännfjädern och pedalprofilen sätts ihop samtidigt då fjädern är direkt kopplat till profilen. Det finns tre olika profiler att välja på CAM4 och CAM6 följer med utan extra kostnad, medans CAM5 är valbar och kostar en liten summa pengar till. Ihop med den ställbara fjäder och de olika profilerna kan man ändra på den kraft som man behöver applicera för att kunna manövrera pedalerna för yaw. Profilerna trycks mot ett litet kullager som fungerar riktigt bra och som inte tillför något motstånd alls. Alla profiler ger en liten och subtil skillnad, men vilken som passar bäst för just dig är en smaksak.

MFG Crosswind - Diverse vinklar

Avståndskonsolerna är helt valbara ifall du vill sätta på, men ger ett litet längre avstånd från väggen om man så skulle önska.

Magnetsensorer

Där magin händer i MFG Crosswind pedalerna är en magnetisk sensor, Triaxis digital hall, som med hjälp av magnetism kan lokaliserar vart pedalerna befinner sig när du roterar dem med hjälp av fötterna. Det finns 4096 olika positioner som sensor kan lokalisera och uppdaterar positioneringen upp till 500 gånger i sekunden. Det sitter också två separata analoga hall sensorer för höger respektive vänster tåbroms, som kan lokalisera 2048 olika positioner. Fördelen med magnetiska sensorer kontra mera mekaniska, som det satt i mina gamla Saitek Pro Flight Rudder, är att de ska vara mera slittåliga och hålla längre. Men jag antar när väl den magnetiska sensorn väl slutar fungera så kommer det också bli mera problematiskt att göra någonting åt problemet själv.

Triaxis digital hall

Programvara, Firmware, Kalibrering

Man kopplar ihop MFG Crosswind pedalerna och datorn med en helt vanlig USB A – USB B kabel, samma typ av USB kabel som är vanligt till skrivare, och Windows känner igen pedalerna direkt. Milan nämnde i det senaste mailet jag fick innan pedalerna skickades iväg, att det kan vara värt att dubbelkolla att de är kalibrerade korrekt. Detta görs med hjälp av ett kalibreringsprogram som går att hämta hem på MFGs hemsida och som är relativt enkelt och använda, men kan se lite skrämmande ut i första anspråk. I programmet så kan man uppdatera firmware, kontrollera kalibrering, åtgärda kalibrering, ändra deadzone för både roteringen och tåbromsen för höger respektive vänster. I mitt fall fungerade dock pedalerna perfekt från fabrik och behövde inte göra någon större kalibrering. När väl är klar med kalibreringen och spar inställningarna, så sparas allt i pedalerna i sig. Det vill säga man behöver inte göra om kalibreringen när man flyttar över pedalerna till en ny dator.

MFG Configurator

Efter två års användande

Efter nästan två års användande av MFG Crosswind pedalerna så har jag aldrig haft något problem med dem, kalibrera pedalerna för säkerhets skull vid första användandet och aldrig behövt göra något mera åt dem sedan dess. Materialet som Milan har valt till pedalerna är otroligt slitstarkt och tåligt för nednötning av regelbunden användning. Det som kanske har slitits mest skulle vara fjädern som håller spänt för rotationen av pedalerna, men inte till den grad att jag har varit tvungen att byta ut den ännu. Har också behövts spänna om några mutter skruvarna med jämna mellanrum när jag har använt dem ofta och länge. Jag kanske intalar mig själv att MFG Crosswind pedalerna fungerar bättre än mina gamla Saitek.

Men det är svårt att undvika skillnaden på kvalité är enorm och rotationen av pedalerna är betydligt mjukare i MFG Crosswind. Det är nästan lite synd att placera ett sånt här estetiskt snyggt hantverk under sitt eget skrivbord, där damm samlas runt dess konstruktion. Men tillsammans med Thrustmaster Warthog så tycker jag att spelupplevelsen har blivit roligare och känns i mitt fall att jag har bättre kontroll över flygningen av plan och helikoptrar. Man kan tycka att betala nästan 4000 SEK för dessa pedaler är mycket pengar när man kan hitta billigare, eller använda tvist funktionen som många joystick har idag.

Elite Dangerous

Pedalerna måste vara emot en vägg eller fastskruvade i något för annars glider de runt på golvet eftersom det krävs mer kraft för att rotera pedalerna än vad den har grepp från golvet. Det sitter gummifötter under pedalerna, men de är mera till för att skydda golvet än att hålla pedalerna på plats vid användning. Jag skulle vilja ge dessa en fem i betyg, då jag inte har egentligen så mycket och klaga på, men jag vet att det inte finns något som en perfekt produkt och ska alltid finnas utrymme för vidareutveckling.

Men efter jag har använt MFG Crosswind i två år så kan jag faktiskt inte gå tillbaka till något som är sämre och jag kommer att rekommendera dessa till personer som frågar efter ett par bra pedaler. Det är roligt att se entusiaster som tar steget att göra en produkt som de själva har saknat på spelmarknaden och jag önskar Milan all lycka i framtiden.

MFG Crosswind:
Nuvarande pris: 320€ ex. fraktkostnader

Extra material:
Pedalprofil (CAM5) nr5: 12,50€
Avståndsprofil för pedaler: 20€

MFG Crosswind
4
Mycket bra
+
Priset
+
Byggkvalitén
+
Anpassningsbart
+
Magnetisk sensor
-
Priset
-
Tillverkningstid
-
Måste vara mot vägg eller fastskruvad
Det här betyder betygen på FZ
Ambassadör
League of Legends

Grymt bra recension *tummen upp*. Gillar den robusta design.

Medlem

Ljuvligt att läsa recensioner av det här slaget. Bra jobbat.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Quake-konnässsör

Planerar att göra någon/några recensioner på Virpils Joysticks, men de är lite svåra att få tag på förtillfället.

Medlem

för något år sedan var jag på väg att köpa dessa, till slut valde jag att avbeställa innan min order gick igenom för köp ångesten tog över

Medlem

Nu har den långa väntetiden kapats, så omdömet borde kanske uppdateras och ta bort tillverkningstid som "-" ?

https://mfg-sim.com/en/4-rudders

Quake-konnässsör
Skrivet av goose72:

Nu har den långa väntetiden kapats, så omdömet borde kanske uppdateras och ta bort tillverkningstid som "-" ?

https://mfg-sim.com/en/4-rudders

Perhaps Skrev recensionen från min synvinkel och hur det såg ut då jag beställde utrustningen, lite jobbigt om man måste gå in och ändra allt i efterhand.

Man roligt att leveranstiden har kortats ned, tror det öppnar upp sugen mer för personer som inte orkar vänta på pedaler. Tror omdömet ändå blir en fyra, även om man skulle ta bort leveranstiderna. Men de fungerar fortfarande utmärkt hemma hos mig, fjädern har dock tappat lite "spänst" men den går som sagt att byta ut och få den till toppskick igen.

1
Skriv svar