Two Point Hospital (PC)

Testpilot
Two Point Hospital (PC)

Two point hospital.

Den efterlängtade uppföljaren till klassikern Theme Hospital.

Vad går det ut på?
Du bygger ett högteknologiskt sjukhus där du botar patienter med diverse galna sjukdomar.
Detta är ett lättsamt management spel som har en underbar humor men under ytan gömmer sig ett ganska avancerat management spel.
Du kan lätt gräva ner dig i statistik och detaljstyra ditt sjukhus.

Det finns dock en del saker som kanske inte är såå bra:

AI på patienterna är ganska buggig och inte alltid den bästa. Många saker går sönder då AI’n gör korkade saker. Man får anpassa både layout och rum efter detta. Förhoppningsvis kommer detta att putsas och tweakas i kommande patchningar [Det värsta är nu borta och spelet beter sig mycket bättre gällande köerna]

Det blir ganska snabbt enformigt att bygga de grundläggande rummen och en kopieringsfunktion hade varit väldigt användbar. Patch 1.04 inför en koperingsfunktion som löser detta.

Det hade varit roligare att föra in mer moment av naturkatastrofer och fler upplägg liknande det kommunala sjukhuset som finns där man inte går vinst på normalt sätt utan får budget genom att göra vissa saker.

En riktigt jobbig detalj är också epidemierna som snabbt blir uttjatat och irriterande efter 3e gången per bana. En eller ett par gånger per bana är okej men nu får man dem ofta och det finns inget sätt att undvika. Att ha hög renlighet på sjukhuset har 0 inverkan mig veterligen.

Ett mindre problem är att spelet blir hackigt vid stora banor och läcker troligen minne för det hackar efter längre spelsessioner. [finns nu flera patchar som jag är ganska säker har fixat detta]
Kopieringsskyddet Denuvo har tagits tas bort med patch som kommit , detta är positivt och kanske en orsak till prestandaproblemen.

Det roliga överväger stort!

Humorn är verkligen i klass med originalet. Det finns massor av helt tossiga sjukdomar som kräver behandlingar som är grymt roliga att kolla på. Dina patienter och läkare har massor av tokerier för sig och man kan lätt fastna i att kolla på allt och låta sjukhuset gå åt skogen.

Det är lätt att börja, UI’t är stort och tydligt och för det mesta intuitivt. Det är lätt att bygga rum och enkelt att ändra och sedan putsa i all oändlighet på ditt sjukhus.
Spelet är svårt att sluta spela och svårt att bemästra. Man fastnar lätt i ”bara ett rum till”

Musiken är klämkäck, den sätter sig snabbt på hjärnan och man trallar på melodierna. De har massor med roliga saker som sägs i speakersystemet samt en DJ och radioreklam som är galen.

Svårighetsgraden är precis lagom , lätt i början och sen stiger svårigheten ju längre in man kommer med större sjukhus och fler sjukdomar att hantera.

Det är inte krävande på din dator heller (med undantag för det jag nämnt) det gör att man kan spela på de flesta datorer.

Det är ett stort spel med många banor att spela och de är ganska omväxlande till hur sjukhuset ser ut och vilken typ av patienter som är vanligast.

Man kan lätt gräva sig ner i statistik för att kunna min/maxa , men det går utmärkt att spela utan att bry sig ett jota om stats och tweaks.

Jag rekommenderar spelet starkt till de som vill ha ett mysigt och inte allt för svårt management spel.

Two Point Hospital
4
Mycket bra
+
Galna sjukdomar
+
Beroendeframkallande
+
Bra UI
+
Billigt
-
Buggig AI
-
Vissa moment blir snabbt tråkiga och jobbiga att repetera för varje bana [patch 1.04 fixar detta]
-
Epidemierna blir snabbt uttjatade och repetitiva
Det här betyder betygen på FZ

PS: FZ's stora tipstråd till spelet finns HÄR

Medlem

Det skulle vara intressant att få en liten uppdatering av dig om/när patcharna löst det du klagar på (AI och prestanda).

Testpilot
Skrivet av Bennii:

Det skulle vara intressant att få en liten uppdatering av dig om/när patcharna löst det du klagar på (AI och prestanda).

Det har faktiskt kommit en patch nyligen som skall fixa många saker.

https://steamcommunity.com/app/535930/discussions/0/174222035...

Bland annat Kopiera rum. och mer AI fixar.

Jag har inte hunnit kolla på detta ännu. Ska skriva in i recensionen att patchar fixar en del iallafall.

Medlem

Tröttnade efter andra sjukhuset. Spelet var lätt och enformigt. 2/5

1
Skriv svar