Mutant Year Zero : Road to Eden (PC)

Testpilot
Mutant Year Zero : Road to Eden (PC)

XCOM liknande svenskutvecklat spel.

Kollade på en hel del videos och annat innan jag bestämde mig.
Mycket spännande , jag högg direkt och införskaffade Mutant Year Zero.

Efter 12 timmars spelande och skapligt långt in i spelet så har luften pyst ur mig.
Men först går vi igenom spelet så får jag förklara varför jag känner på det viset.

Spelet har en grymt mysig estetik och är allmänt väldigt snyggt med fina animeringar.
Att de sedan petar in helyllesvenska miljöer och skojiga smådetaljer gör det extra kul.

Storyn verkar stabil och utvecklar sig ju längre in i spelet du kommer.

Striderna påminner mycket om XCOM och de har ett begränsat men ganska stabilt grundsystem av skills som jag tror de kan utveckla mera.
Just sättet man kan ge sig in i striderna och smyga runt och kolla upp fiender innan man ger sig in i striden är helt nytt och väldigt smart.

Men nu kommer vi till de sakerna jag inte gillade.

Man är i princip hela tiden tvungen till att använda tysta vapen för att initiera striderna , i många fall lyckas inte detta och då vaknar hela kartan till liv. I sig ser jag inte problem med att man skall strategiskt ta ut rätt fiender men jag kände att det var byggt så man kom till en gräns där man helt enkelt inte kunde punktmarkera och tunna ut mer.

Man balanserade hela tiden på avgrunden mellan för låg nivå på gubbarna med för få resurser att ge sig in i en strid mot fiender som dels har övertaget i antal men också har gratis healing i form av de robotar som healar.
Just detta irriterade mig mest , det hade enkelt lösts om jag själv kunnat ha vettig healing eller ta över fiendens healingrobotar. Men som spelet är nu så får man mödosamt samla resurser för att köpa egna medkits som går åt på löpande band om man har otur.

Balansen kändes fel på nåt sätt som jag har svårt att sätta tummen på exakt. Jag ville inte heller sänka svårighetsgraden till easy utan ville ju spela på den nivå som är den normala.
Har svårt att tänka mig att jag missat saker så fatalt , jag har många timmar totalt i Xcom och Xcom2 som är mina absoluta favoriter av spel så jag har erfarenhet.

När jag kom till en strid där jag testat 4 gånger att attackera samma ställe från flera olika vinklar och att satsa på olika strategier utan nån större skillnad så fick det vara nog. Jag kopplade ner och bytte spel.
Spel skall vara kul , inte frustrerande utan möjlighet att gå vidare.

Men slutsatsen är iallafall att jag tycker det är ett bra spel , de har en grym chans att bygga vidare på detta med expansioner eller en uppföljare och slipa på konceptet tills detta blir en grym spelupplevelse.

Mutant Year Zero
3
Bra
+
Mysig svensk estetik
+
Bra grund att bygga vidare på
-
Känns obalanserat
-
Fattas det där lilla extra
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot

Fint spel men kändes tunt och spelet slutade när det började bli intressant handlingsmässigt.

Spelet är riktigt bra dock. Har sett många dissa det för de tolkar "tunt" som "dåligt" men det är inte det många av oss menar, utan att spelet har en bra grund och med mer budget och arbetstid skulle kunna bli något riktigt, riktigt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Frilansare

Hear, hear. Bra poänger.

Testpilot

Precis min tanke , det har bra grund
Jag hoppas innerligt det sålt bra nog för att rättfärdiga uppföljare eller expansioner.

Medlem

Skulle nog ge det en fyra, pga bra atmosfär, intressanta strider, bra karaktärer.
Det som skiljer det från en femma, är i) finns inget ställe där man kan hela upp sig helt (som du säger). Att man inte ens får tillbaka all hälsa i The Ark är dåligt. Detta gör tyvärr att man inte kan experimentera och faila lite, eftersom all healing är så himla dyr... ii) ingen respawn av fiender. Detta gör att spelet känns tomt efter ett tag, då man går igenom samma område igen och igen. Låt huvudfienderna (de man träffade på första gången) vara döda, men lägg till 2-3 random Ghouls, för att undvika tomma områden.

Tips angående striderna: 1) uppgradera de ljudlösa vapnen först, 2) det går att smygattackera många fiender, så länge inte deras "upptäckts-cirkel" går in i någon annans "upptäckts-cirkel, 3) ta ut health-bots först.

Hoppas på lite mer balans, och mycket mer innehåll! Bra spel som kan bli grymt med lite extra

Medlem

Avskydde att man inte hade möjligheten att skapa egna figurer. Blev inget köp.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Lägg till ett minus att de inte orkat göra en osx port.

Testpilot
Skrivet av aasecond:

Skulle nog ge det en fyra, pga bra atmosfär, intressanta strider, bra karaktärer.
Det som skiljer det från en femma, är i) finns inget ställe där man kan hela upp sig helt (som du säger). Att man inte ens får tillbaka all hälsa i The Ark är dåligt. Detta gör tyvärr att man inte kan experimentera och faila lite, eftersom all healing är så himla dyr... ii) ingen respawn av fiender. Detta gör att spelet känns tomt efter ett tag, då man går igenom samma område igen och igen. Låt huvudfienderna (de man träffade på första gången) vara döda, men lägg till 2-3 random Ghouls, för att undvika tomma områden.

Tips angående striderna: 1) uppgradera de ljudlösa vapnen först, 2) det går att smygattackera många fiender, så länge inte deras "upptäckts-cirkel" går in i någon annans "upptäckts-cirkel, 3) ta ut health-bots först.

Hoppas på lite mer balans, och mycket mer innehåll! Bra spel som kan bli grymt med lite extra

Vi har samma erfarenheter, jag visste redan innan jag började att de ljudlösa vapnen var det man skulle satsa på. Så dessa maxade jag såklart. Labbade en hel del med just det att plocka "stragglers" men de flesta striderna var byggda så att man alltid hade en kärna kvar av fiender som inte rörde sig ur fläcken vilket innebar att dessa måste tas samtidigt.
Bottarna var givetvis de som man prioriterade om det gick , även de med megafonen hade högsta prio.
Klarade av en strid genom att locka robotar att slåss med ghouls också vilket var kul att lyckas med.

Håller med dig att lite random fiender skulle varit bra , mycket faktiskt för att kunna komma i samma level som fiender , det blev ett himla springande över hela kartan för att ta striderna som gick i rätt följd för att kunna levla upp och komma vidare.

Iallafall , lite mera balansering , lite små fixar här och där samt kanske lite mer karaktärer att spela som och detta spelet hade blivit en höjdare.

Medlem

Är det någon som vet om det har sålt bra?

Medlem

Jag tycker det var en bra start, som sagt var gillade starkt atmosfären och gameplay-et. Det finns inte så många (bra) spel som man styr på detta sätt. Jag gillar snett-uppifrån vyn, som i Diablo och de senaste 2D-Zelda spelen; och diggar starkt att de blandat lite äventyrs-"leta" element, och det inte bara är taktiska strider hela tiden (och att äventyrs-gameplay sker i samma vy/kamera-läge som striderna).

Nåt tips på andra, liknande spel; eller iaf spel som har denna "vy"?

Frilansare
Skrivet av Wille_3:

Är det någon som vet om det har sålt bra?

Hoppas det. Skulle verkligen vilja se vad gänget kan göra med en större budget och mer utvecklingstid.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Hoppas det. Skulle verkligen vilja se vad gänget kan göra med en större budget och mer utvecklingstid.

Verkligen, spelet gjorde för mig ett stort avtryck av spelåret 2018.

1
Skriv svar