Recension – Ape Out

Robot
Recension – Ape Out

Om du letar efter motsatsen till den senaste smaken av lootshooter eller battle royale behöver du bara en vredgad apa och lite jazz. Ape Out är palettrensaren dagens spelvärld behöver.

#ape-out, #devolver-digital


Moderator | Testpilot

Ser kul ut. Skönt att ha något köttigt spel som går att spela ut på någon timme bara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inga minuspunkter? 5:a?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zidious G:

Inga minuspunkter? 5:a?

Kom inte på något spontant, ändå kändes det inte som ett solklar femma.


signatur
Medlem

180kg primat inburad, min gissning...

går illa.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

180kg primat inburad, min gissning...

går illa.

Medlem

Bra format på recensionen!

Medlem

Tack för en bra text. Låter som ett spel som passar perfekt för mig mellan varven då jag i övrigt sitter med tunga RPG's just nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bara det faktum att spelets soundtrack är jazz är en rejäl turnoff för mig.

Jazz innehar tredjeplatsen på min personliga "topplista" över världens sämsta musik.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Ingen jämförelse med Hotline Miami?
Otroligt att bio kostar 150kr att gå på nu för tiden...
Kommer iaf lätt köpa detta när det kommer under hundringen

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Miindz:

Bra format på recensionen!

Tänker du på längden eller något annat?

Skrivet av Akronym:

Bara det faktum att spelets soundtrack är jazz är en rejäl turnoff för mig.

Jazz innehar tredjeplatsen på min personliga "topplista" över världens sämsta musik.

Typ samma här, men kolla på klippet - det svänger katten!

Skrivet av UOme:

Ingen jämförelse med Hotline Miami?
Otroligt att bio kostar 150kr att gå på nu för tiden...
Kommer iaf lätt köpa detta när det kommer under hundringen

Det finns absolut knutpunkter med Hotline Miami, så gillar du det kommer du förmodligen att gilla Ape Out.


signatur
Medlem

PA är klockrena som vanligt!

Skägg.
10 Chambers

Det där var anledningen till att jag blev intresserad av spelet


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Akronym:

Bara det faktum att spelets soundtrack är jazz är en rejäl turnoff för mig.

Jazz innehar tredjeplatsen på min personliga "topplista" över världens sämsta musik.

Jag hade samma inställning, tills jag i olika händelser stötte på musiken. Jazz kan vara perfekt till vissa typer av spel, kom på att jag faktiskt gillade musiken till Transport Tycoon som jag spelade sönder i ungdomens dagar, det var ju Jazz!

Tycker den grafiska stilen i detta spel ser rätt ball ut, däremot har jag aldrig förstått tjusningen i spel som detta eller hotline miami. Jag tycker de är oerhört tråkiga där det handlar om att spela om samma bana igen och igen för att lära sig vilket specifikt rörelsemönster de hade på just denna bana.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Jag hade samma inställning, tills jag i olika händelser stötte på musiken. Jazz kan vara perfekt till vissa typer av spel, kom på att jag faktiskt gillade musiken till Transport Tycoon som jag spelade sönder i ungdomens dagar, det var ju Jazz!

Tycker den grafiska stilen i detta spel ser rätt ball ut, däremot har jag aldrig förstått tjusningen i spel som detta eller hotline miami. Jag tycker de är oerhört tråkiga där det handlar om att spela om samma bana igen och igen för att lära sig vilket specifikt rörelsemönster de hade på just denna bana.

"Jazz" är ju lika brett som "populärmusik", så det finns goda chanser att hitta nån form man gillar. Jämför gamla stillsamma Louis Armstrong med valfritt av väldigt breda Miles Davis, t.ex. detta rätt funkiga sväng på "Bitches Brew", modern dansvänlig elektronik som St Germain, magiska rösten Amy Winehouse, eller varför inte ett par tokjävlar från Göteborg som improviserar på annat sätt än tänkt? Man behöver inte gilla nåt av det, men jazz är ändå långt mer än bara jazz.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Tycker den grafiska stilen i detta spel ser rätt ball ut, däremot har jag aldrig förstått tjusningen i spel som detta eller hotline miami. Jag tycker de är oerhört tråkiga där det handlar om att spela om samma bana igen och igen för att lära sig vilket specifikt rörelsemönster de hade på just denna bana.

Glömde att nämna det men banorna är faktiskt procedurellt skapade (utefter vissa parametrar, såklart). Se det som ett Tetris som du kan plocka upp och röja runt i ett tag.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

"Jazz" är ju lika brett som "populärmusik", så det finns goda chanser att hitta nån form man gillar. Jämför gamla stillsamma Louis Armstrong med valfritt av väldigt breda Miles Davis, t.ex. detta rätt funkiga sväng på "Bitches Brew", modern dansvänlig elektronik som St Germain, magiska rösten Amy Winehouse, eller varför inte ett par tokjävlar från Göteborg som improviserar på annat sätt än tänkt? Man behöver inte gilla nåt av det, men jazz är ändå långt mer än bara jazz.

Som med de flesta genres, det finns i princip något bra inom alla! Improvisations-jazz tycker jag dock är hemskt. Alla spelar varsin låt typ, olika stilar och takt. Låter för mig ungefär som alla får ett varsit instrument på musiken utan att kunna spela och sen bar kör på

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Glömde att nämna det men banorna är faktiskt procedurellt skapade (utefter vissa parametrar, såklart). Se det som ett Tetris som du kan plocka upp och röja runt i ett tag.

Ahh okey, both a blessing and a curse I guess Aldrig gillat Tetris heller för den delen Men det höjer väl helt klart återspelningsvärdet dock.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Skön recension, den tackar vi för

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Som med de flesta genres, det finns i princip något bra inom alla! Improvisations-jazz tycker jag dock är hemskt. Alla spelar varsin låt typ, olika stilar och takt. Låter för mig ungefär som alla får ett varsit instrument på musiken utan att kunna spela och sen bar kör på

Testa Captain Beefheart, där talar vi utmaning i klass med Dark Souls. Och ändå är det (väl?) inte jazz.


signatur
Medlem

Palettrensare?

Palett (måleri) – redskap för måleri
Palett (kosmetik) – formegyptisk artefakt för tillredning av kosmetika

Antar att du ville försvenska palate cleanser?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Med tanke på hur simpelt det verkar, så känns även 150kr som för mycket.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Testa Captain Beefheart, där talar vi utmaning i klass med Dark Souls. Och ändå är det (väl?) inte jazz.

Haha, vågade inte dra på den på kontoret så spelade upp den i mina hörlurar på YT. Den här kommentaren sammanfattade infernot ganska bra


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dumlen:

Palettrensare?

Palett (måleri) – redskap för måleri
Palett (kosmetik) – formegyptisk artefakt för tillredning av kosmetika

Antar att du ville försvenska palate cleanser?

Precis - men visst snackar man om smakpalett på svenska?


signatur
Medlem

Vill hävda att man kan säga palettrensare. Att prata om palett när det kommer till smak är ganska vanligt vid t.ex. vinprovning, cigarrer eller mat. En palettrensare är något man äter/dricker för att "nollställa" smaklökarna för att förbereda dem på en ny smak. Har varit och testat avsmakningsmenyer på restauranger där man skriver ut palettrensare på en liten mumsbit mellan rätterna.

1
Skriv svar