Som befarat - spelen till nextgen blir dyrare

Medlem

Hur är det med bakåtkompabiliteten?
Kan jag bara stoppa i en PS4-skiva och lira?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Karim21K:

Jaha, så den nuvarande prissättningen är inte hållbar? Alla dessa micro-transactions då, de är ju självklart hållbara då eller? Det räcker givetvis inte med höjt pris på spel, de måste ju även inkludera micro-transactions. Activision svälter ju, samtidigt som årets COD kommer vara något utan dess like förstås eller? Jag menar 33 miljarder endast i micro-transactions 2019 och 10 miljoner Q1 2020 är inte nog. Jag förstår att prisutvecklingen inte är hållbar. Höj till 1500 vettja!

Man kan också se att MTX är en följd av att priserna legat på en jämn nivå länge. Demon Souls har vad jag vet inga sådana system utan är ett renodlat singleplayer-spel.


signatur
Medlem

Det skulle väll gå att acceptera om det är frågan om enorma aaa produktioner typ witcher, gta eller Assassin's creed men dussinspel för 799?? Skulle inte tro det.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tråkigt men jag förstår också varför.
För min del så köper jag endast fysiska kopior till konsol och säljer sedan efteråt när jag klarat ut spelet. Så det blir inte så värst dyrt totalt sett.

Förklara gärna varför för oss andra.

Utgivarna gör ju rekordvinster så har lite svårt att själv förstå.

Medlem

Även om jag inte köper så många spel vid release spelar det inte så stor roll för min del om spelen kostar 700 eller 800. Eller 900 för den delen.
Hade dock tyckt det vore bättre om dom extra pengarna gick till spelutvecklare istället någon kostymnisse som det förmodligen är.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte, är det någon form av planekonomi spelmarknaden lever i? Får inte utvecklare sätta vilka priser dom vill på sina spel? Låt vara 20 kr, eller tiotusen kr?

Gör man konsolsspel tror jag man måste betala licens till Sony, MS och Nintendo, tror det är runt 100Kr per kopia eller ngt.

Konsollerna är subventionerade, dvs de säljs med förlust i förhoppningen att Spel, tillbehör, tjänster (Gamepass t ex) kommer kommer täcka upp för den kostnaden.

Jag är inte förvånad att spelpriserna höjs, vi har trots allt inflation och beroende på spel så har kostnaden gått upp. Samtidigt så finns det ju mer mikrotransanktioner och dlc än någonsin förr så jag vet inte.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Tänk, jag har alltid tänkt att det var helt tvärtemot din beskrivning. Efter PCns intåg på nittiotalet så har jag alltid sett konsoler som dyr specialist-utrustning för vissa specifika typer av spel/spelare.
Medans PCn ser jag som ett smidigt multifunktionsverktyg, som erbjuder en enorm bredd i spelmöjligheter som konsoler inte kommer i närheten av...

Nåväl "multifunktionsverktyget" kan man ju få ut av en 4000krs PC utan något Nvidiamastadeluxe2000gti i ?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Man kan också se att MTX är en följd av att priserna legat på en jämn nivå länge. Demon Souls har vad jag vet inga sådana system utan är ett renodlat singleplayer-spel.

Man hoppas ju att ett högre baspris resulterar i minskade eller helt borttagna mikrotransaktioner, men när aktieägarna vill ha evig tillväxt är det ju inte säkert att så blir fallet.

Medlem

En titt på webhallens sida och på titlar jag kollade så var PS5 spelen 100kr dyrare än XBSX.

Medlem
Skrivet av GuPe96:

Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över. Priserna har inte riktigt utvecklats på över 20 år! Nedan screenshot är ifrån EBGames år 2004. Man kunde förhandsboka GTA San Andreas för 649:- och de flesta andra spelen kostade runt 599:-. För samma peng idag får man mycket mer värde, och i många spel kan man lätt spela över 100-200 timmar utan få slut på saker att göra i spelen. Det var inte riktigt så på PS2-tiden men spelen kostade trots allt över 500kr.

https://i.imgur.com/jfZDMNG.png/

Min Final Fantasy 10 till Ps2 har fler än 200 timmar på nacken, så det fanns definitivt spel under den perioden som man kunde spendera lätt över 100-200 timmar (om man ville grinda och försöka maxa allt utan att klara spelet så snabbt som möjligt).
GTA 3 och Vice City spenderade jag nog närmare 100 timmar på respektive spel utifrån utforskning, leka runt, försöka hitta hemligheter etc.

Skulle inte nödvändigtvis säga att man får "mycket mer värde" i dagsläget. Mycket beror såklart på spel. Withcer 3? Definitivt mer värde än t.ex. Lost Odyssey till Xbox (min åsikt såklart), men det finns 600kr spel idag som har mindre värde än ett spel som kostade 600kr då.

Däremot så är det förståeligt att priserna ökar jämtemed produktionskostnadernas ökning. Och om man inte vill betala 800kr för ett nytt spel så kan man vänta tills spelen blir 1-2 år gamla och sjunker i pris (förutom Nintendo. Där händer det aldrig...)

Medlem

med tanke på kraven man har för spelen som kostar 500, så skulle jag inte vilja vara dom första utvecklarna med ännu dyrare spel. kommer bara förvänta mig 9/10 spel minst.


signatur

//monster

Medlem

Jag tar inte alla utsatta priser för spel och konsoller helt seriöst ännu förrens det faktiskt har lanserats helt globalt och hos alla återförsäljare i Sverige.
Men tror säkert att det blir en hundring eller två dyrare.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ingen fara om det är ett välgjort roligt spel som man faktiskt kan spendera hundratals timmar i. Men majoriteten av stora spelsläpp nu för tiden är inte ens värda halva den summan.

Kvantiteten behöver absolut inte vara faktorn, i alla fall inte för min del, visst finns det spel för det också med ett otroligt välsvarvat SP-spel/upplevelse på 10-15timmar har jag inte problem med heller. Sen även om det är kvantitet så tar jag hellre kvalitè om kvantitet innebär meningslös utfyllnad som är otroligt repetiv, vilket man ser i många Open-World spel

Medlem

Men detta är väl bara de digitala? Fysiska kostar mindre, eller?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Men detta är väl bara de digitala? Fysiska kostar mindre, eller?

tveksamt, man kan ju tycka digitala ska vara billigare än fysiska ju ?

Medlem

Kan inte bara cheferna sluta ta ut 10 miljoner dollar extra i bonusar varje år och faktiskt betala sina anställda en bra lön istället?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Inaktiv

Ser inga alls problem med det. Priserna har legat stilla alldeles för länge. Gnäller man över det kan man köpa en Xbox och hyra Game pass istället. Det är ett nöje och inget livsviktigt, prioroterar man annat före så kan man lika gärna lägga pengarna på sånt.

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Förklara gärna varför för oss andra.

Utgivarna gör ju rekordvinster så har lite svårt att själv förstå.

Det är väl bara väldigt stora utgivare som Activision och EA som tjänar grova pengar?
Att jag 20 år senare betalar 800:- istället för 500:- för ett spel tycker jag är rimlig ökning.
Men självklart betalar jag inte 800:- för ett halv ok EA spel med mikrotransaktioner..

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Men det är ju helt och hållet en subjektiv åsikt och upp till dig att helt enkelt inte köpa dem då. Utvecklingskostnaden kan ju fortfarande vara otroligt hög även om det inte "håller" i hundratals timmar.
Ett spel som "bara" ger 10 timmars underhållning kostar ungefär lika mkt som en biofilm per minut.

Är det därför dom gör miljardvinster varje år? Förr kunde man göra bättre spel på mindre budget. Nix jag köper väldigt sällan nu, kanske om det är stor rea på Steam. Piraterna lär väl bli ännu fler nu.

Medlem

Gta VI 800 kr=inga problem
Random plattformsspel=no way jose'

Medlem

Haha ännu roligare när EA copy-paste'ar ett nytt sportspel. Tar bort några tidigare features, vidareutvecklar rouletten och höjer priserna, samtidigt står samma köpare med tappad haka varje år.

Sportspel-monopolet är verkligen hemskt för oss som gillar sport och spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Lekhörnan, mycket fina minnen! Har kvar Zelda två med en stor prislapp där det står lekhörnan på, tror dock "bara" jag betalade 699 kr.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Det enda jag köpte till releasepris senast var Death Stranding (Collector's Edition) för att jag skulle lira det med en polare och vi hade väntat väldigt länge på detta.

Utöver extremfall så köper jag vanligtvis när det blivit lite billigare. Som t.ex. FFVII. Väntade tills det rabatterades lite så hoppade jag på det. PS-rabatter sker ganska ofta och har man lite tanke bakom (jag behöver det inte direkt + har en hel drös med spel att fortfarande lira) så är det inte ett problem vad de kostar vid release egentligen.

Sen är jag inte förvånad. Allt annat går ju upp (inflation) så varför inte spelpriserna? Tror folk att spel är något som är magiskt?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Nåväl "multifunktionsverktyget" kan man ju få ut av en 4000krs PC utan något Nvidiamastadeluxe2000gti i ?

Absolut, för gemene man i alla fall!
Men det får man ju också ha i åtanke när man räknat på vad spel-PCn kostar; att de 4000 kr är "grund-PCn" som kanske skulle ha köpts ändå för icke-spelrelaterade syften.
På andra sidan så "glömmer" många också som tycker att PC är dyrt i debatten, att 3-5000kronors-konsolen förutsätter att man har en TV som duger till spel...

Men appropå prisdebatten för next-gen spel, jag har sällan lagt sådana priser på spel och kommer sällan att göra det. Mest för att de spel som har de priserna är mest AAA och de brukar sällan falla mig i smaken. Det finns så pass mycket bra AA/indie-spel att lägga tiden på istället. Sen lägger jag tusenlapparna på brädspel istället...

Medlem

@loerk

..ja allt är jättelurigt med företag som vill tjäna pengar på produkter. Vilka taskmörtar 😉

Medlem

Gta5 till PS5 för 800kr, ja tack! Give it to meee!

It's not a lake, it's an ocean

Oundvikligt. Men det är en rätt substantiell skillnad mellan 549 kr och, säg, 830 kr. Eftersom jag gillar att lägga till spel i samlingen har jag köpt vissa titlar till både Xbox One och PS4 under denna generation. Det kommer jag inte göra om spelpriserna går upp så pass mycket. Det lär ju dröja innan ett spel kostar under 300 kr då.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har absolut inga problem med 800 kr för ett spel i God of War-klass, men då ska det ju verkligen vara ett AAA, kvalitativt, färdigutvecklat spel utan minsta spår av MTX och annat tjafs. Med tanke på att spelpriserna har varit ganska statiska under i princip hela mitt liv så gör ju bara inflation att det här känns rimligt.

Samtidigt tycker jag att vi ser mer och mer att mindre spel och indietitlar släpps vid lägre prispunkter vilket är positivt. Problemen ligger nog mer hos superpublishers som har mage att ta för mycket betalt för undermåliga, giriga produkter.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Gregerory:

@loerk

..ja allt är jättelurigt med företag som vill tjäna pengar på produkter. Vilka taskmörtar 😉

Inte riktigt det som var poängen.

Varför du och många klappar händerna när de hittar på en anledning till att krama mer pengar ur er är poängen och frågan.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är väl bara väldigt stora utgivare som Activision och EA som tjänar grova pengar?
Att jag 20 år senare betalar 800:- istället för 500:- för ett spel tycker jag är rimlig ökning.
Men självklart betalar jag inte 800:- för ett halv ok EA spel med mikrotransaktioner..

Nej alla framgångsrika utgivare tjänar väldigt bra med pengar, att priserna legat oförändrat spelar ingen roll, antal kunder som köper spelen har ju vuxit explosionsartat så kundbasen är mycket större än vad den var före, tittar man på vinstmarginaler så har dom bara gått uppåt... men ingen verkar ju titta på sånt utan allt handlar om subjektiva argument som "vafan jag har ju råd".

Skriv svar