Rayman Origins - bättre än Mario

Medlem
Rayman Origins - bättre än Mario

Först och främst vill jag be om ursäkt för den lite kontroversiella rubriken, men det är ingen lögn. Också därför jag känner mig tvungen till att skriva en recension.

Storyn är inte mer komplicerad än att Raymans vän Bubble Dreamer får en massa mardrömmar som av någon märklig anledning har en stor påverkan på verkligheten, då feer och kungar blir antingen fångade eller till monster själva. Rayman får då i uppdrag att samla på tillräckligt många Electoons för att hjälpa Bubble Dreamer.

Spelet består av ett visst antal världar med respektive banor – inte så många per värld vilket tillför mycket variation. På varje bana finns det oftast sex Electoons att hitta, två av dem finns i burar utplacerade i hemliga rum som inte är godtyckligt gömda. Är du lite uppmärksam kommer du att hitta dem. Tre av dessa Electoons går att få genom att samla på tillräckligt många Lums (motsvarande Marios mynt och Sonics ringar). Sen går det också att få en via Time Attack.

På varje värld väntas även en frivillig bana där man jagar efter en vandrande (springande!) skattkista som bär på en gyllene tand tillhörande det skygga skelettet som finns på basen. Samlar du på alla tänder som finns öppnar skelettet upp en sista hemlig värld för dig. Det finns en hake – det är inte lätt att fånga skattkistorna.

Redan på första banan känner jag att detta kan bli bra – kontrollen sitter som ett smäck. Precisionskänsla i hoppandet är helt avgörande för ett bra plattformsspel och detta spel klarar det testet, med bravur. Man låser även upp olika förmågor, som att glida och springa på väggar, allteftersom i och med att klara av en värld så att en värld aldrig kan bli lik den förra.

En annan sak som slår mig direkt är också hur snyggt det är. Tio år gammalt, men varje bildruta är som ett vykort. Att det är på en OLED TV gör inte saken sämre, men ser väldigt bra ut på min gamla datorskärm med.

Målning? Nej, en screenshot från spelet...

Nu kommer min favoritgrej med spelet – det finns inga liv. Eller rättare sagt - du har oändligt med liv. Det blir aldrig Game Over. Du slipper ångesten i att förlora alltför många liv på ett hinder och börjar alltid om från senaste checkpointen tills du gör en s.k. ”rage-quit” eller avbryter banan. Detta får mig att inse att livssystemet på ett plattformsspel är ett väldigt förlegat koncept som absolut inte tillför något i underhållningsvärde utan bara onödig frustration samt tidsslöseri och därför bör tas bort snarast. Hatten av till Michel Ancel med gänget som vågade avvika i denna fråga. Det kanske är redan så i tidigare Rayman-spelen, detta är mitt första.

Trots detta ovan är spelet verkligen inte för lätt, snarare perfekt svårt. Jag kanske har dött fyrsiffrigt med gånger, men det gör aldrig något då jag aldrig behöver spela om några delar eller liknande, utan bara att fortsätta försöka. Dock kan jag ibland uppleva att hindren och bakgrunden smälter samman och därför ser jag inte de vassa spetsarna i vattnet. Dessa är de enda gångerna där min död känns orättvisa. Sen finns det banor där man flyger på en trollslända som skjuter projektiler. Kul de första 3-4 banorna, men sen blir det trist och känns mest som utfyllnad.

Därför är Rayman Origins bättre än de flesta Mariosspelen. Sen säger "alla" att uppföljaren Rayman Legends är bättre på alla punkter. Vad har jag gjort för att förtjäna detta?

Rayman Origins
4
Mycket bra
+
Oändligt med liv
+
Makalöst vackert
+
Tillfredsställande svårighetsgrad
-
Lite för många banor där man flyger på trollsländan
-
Stundtals visuellt subtila hinder
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent

Snygg recension. Vill ha för mig att det var det här spelet jag och en kompis spelade i co-op för länge sedan, men av någon anledning inte spelade klart. Har funderat många gånger på att ta upp det igen, men aldrig riktigt kommit igång.

Håller med , sa samma sak när jag spelade origins och Legends. " Bättre än Mario" fanimej


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

It's not a lake, it's an ocean

Ett tillägg:

Rayman Legends: bäst någonsin.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spelade detta på xbox 360! Otroligt spel, älskade det. Banorna är så vackra och det är riktigt kul att spela med andra. Det är verkligen en värdig uppföljare till de Raymanspel jag lirade när jag var yngre!

Hoppas på ännu en uppföljare till dessa spel!

Medlem

Gillar Origins bättre än Legends, men båda är helt sjukt bra. Bättre än Mario? Beror ju på vilket Mario. Odyssey är verkligen ett mästerverk, svårt att slå, men New Super Mario-spelen? Där har Rayman ett klart övertag I min mening.

Medlem

Köpte Legends till switch åt syrrans ena knodd i julklapp, mycket uppskattat. Lirade igenom någon variant på padda tidigare, trevligt lir. MEN: (Ray > Mario) < Giana Sisters

Medlem

Varför kommer det inga fler Rayman spel?
Dessa var stora favoriter som jag spelat med barnen så pass mycket att dom har en riktig nostalgisk kännsla för Rayman. Typ samma som jag har för Mario


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Varför kommer det inga fler Rayman spel?
Dessa var stora favoriter som jag spelat med barnen så pass mycket att dom har en riktig nostalgisk kännsla för Rayman. Typ samma som jag har för Mario

Ubi har ju sagt att de inite har några planer för Rayman kom ju några mobil runners efter legends men det är ju inte mycket att ha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Blev sugen igen på att köra Rayman på nytt, inte kört sedan 2013!
Med Rayman legends fick de till perfektion. Skulle gärna se en uppföljare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag har inte kört så mycket av Origins. Men Rayman Legends är ett av de bästa spelen jag spelat! Håller definitivt med om att det är bättre än klassiska Mario. Det enda jag tycker är "sämre" i Legends jämfört med Origins är att bossarna är i 3D och inte har samma handritande känsla som resten av spelet.

Skribent

Vet inte om det är bättre än Mario, men det står i alla fall på samma pelare som rörmockarbröderna. Fantastiska spel som förtjänar fler uppföljare. De är lite mer flamsiga och än Mario och ja, mer "knarkade" (som en kompis sa)….lite ironi med tanke på att konkurrenten bygger på att äta svamp XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Gillar skarpt legends, inte provat origins dock, nog svårt att spela efter legends?
För er som älskar Ryman men mot all förmodan missat ori spelen, ni Bör kolla upp dom!!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Gillar skarpt legends, inte provat origins dock, nog svårt att spela efter legends?
För er som älskar Ryman men mot all förmodan missat ori spelen, ni Bör kolla upp dom!!

Jag vill minnas att Legends och Origins är ganska lika. Origins banorna finns i legends mer eller mindre alla tror jag.
Vi spelade mycket Origins och sen legends men som sagt när legends hade kommit spelade vi aldrig Origins nå mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Ett okej spel enligt mig och ett av ganska få bra co-op-spel, men inte bättre än Mario!
Största problemet för mig är att det är för drönande gameplay, för lätt och för många banor utan att svårighetsgraden går upp.
Gillar inte när huvuddelen av utmaningen ligger i extragrejerna man måste leta fram medan att springa igenom spelet nästan kan göras på autopilot.
Föredrar Cuphead där man måste vara fokuserad hela tiden.

Inaktiv

Båda Rayman 2D är ljusår före dagaens Mario 2D spel. På alla puntker.

1
Skriv svar