Nintendo vägrar återköp - Rätt eller fel?

Medlem

Stort tack alla som svarat!

Det första som hände var att Bergsala skickade mig den finstilta texten där jag så tydligen gått med på att avsäga mig ångerrätten (sjukt att man kan avtala bort en lag).

När jag ändå stod på mig tyckte de att jag skulle kolla med utgivaren. Utgivaren hänvisade tillbaka till Nintendo (Bergsala) som gick med på att skicka ärendet vidare till Nintendo. Men Nintendo svarade att "För att Nintendo skall överväga återköp på en så här pass gammal produkt, som fungerat felfritt för kunder hittills, behöver de mer bevis för att produkten är defekt.". Men det hävdar jag ju inte, och fick därefter svaret "Att grafiken inte är vad du hoppats på är tyvärr inte detsamma som att spelet är defekt/ospelbart. Beklagar, men vi kan inte hjälpa dig vidare.".

Så ja, det känns omodernt och väldigt icke-kundvänligt av dem. Jag får se om jag orkar dra ett mejl till en konsumentombudsman som någon tipsade om. Det vore intressant att höra deras syn på det om inte annat, även om det känns kört. Återkommer i så fall!

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Har köpt mycket spel av Microsoft och där är det inga problem med att refunda om du är misssnöjd

Detta kan även jag intyga att det stämmer väldigt bra.

Köpte CoD Cold war till XsX och kanske rankade upp till 20-30 som enkelt var över 2 timmars speltid.
Va en sådan gringôbbe över hur missnöjd jag var över spelet så gav ett försök att hitta mig fram för att refunda på microsoft store när jag hade hoppat ner i sängen. Tog kanske sisådär 5min så var de accepterat och pengarna var på ingång om några dagar.

Detta är något Microsoft ligger väldigt bra till i mitt tycke jämfört med dom andra konsolerna.
Finns så himla mycket ruttna potatisar och halvpolerade spel.

Medlem

Enligt Nintendo's sida så gör dom inga returer på digitala produkter.

https://store.nintendo.com/returns-exchanges

Dom gömmer sig säkert bakom att du har en licens och inte köpt något.


-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skrivet av starboy83:

Stort tack alla som svarat!

Det första som hände var att Bergsala skickade mig den finstilta texten där jag så tydligen gått med på att avsäga mig ångerrätten (sjukt att man kan avtala bort en lag).

När jag ändå stod på mig tyckte de att jag skulle kolla med utgivaren. Utgivaren hänvisade tillbaka till Nintendo (Bergsala) som gick med på att skicka ärendet vidare till Nintendo. Men nu Nintendo svarade att "För att Nintendo skall överväga återköp på en så här pass gammal produkt, som fungerat felfritt för kunder hittills, behöver de mer bevis för att produkten är defekt.". Men det hävdar jag ju inte, och fick därefter svaret "Att grafiken inte är vad du hoppats på är tyvärr inte detsamma som att spelet är defekt/ospelbart. Beklagar, men vi kan inte hjälpa dig vidare.".

Så ja, det känns omodernt och väldigt icke-kundvänligt av dem. Jag får se om jag orkar dra ett mejl till en konsumentombudsman som någon tipsade om. Det vore intressant att höra deras syn på det om inte annat, även om det känns kört. Återkommer i så fall!

Du har inte avtalat bort någon lag. Du har blivit upplyst om att i distansköplagen (eller EU-motsvarigheten beroende på den "finstilta texten") är helt digitala produkter undantagna från 14 dagars ångerrätt.

Först när det gäller defekt produkt kan distanslagen användas på digitala köp för att få till ett återköp, men det där har vad jag förstått av texten redan klarats ut till din nackdel.

Återköp på heldigitala varor är helt goodwill-baserade på europeisk marknad.


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Återköp på heldigitala varor är helt goodwill-baserade på europeisk marknad.

Precis det här är min poäng. Noll goodwill från Nintendo. Dåligt tycker jag. Får bli att hålla sig till Steam i fortsättningen, där ånger-funktionen funkar klockrent.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Lider med dig då mycket som sagt är dyrt i nintendo e shop (679:- för Zelda Breath of the wild WTF!!!!)

Men man måste nog samtidigt försöka tänka till: Ett snabbt och grafiskt snyggt fighting spel man helst vill ha 60 fps i på Switchen är ju faktiskt tekniskt omöjligt.

Man kanske borde ana ugglor... att det inte kommer flyta så bra/ se så bra ut

Absolut, jag borde ha insett att grafiken skulle va kass. men riktigt så dåligt trodde jag ändå inte att det skulle vara... Jag har tvekat flera gånger förut just för att jag vet att konsolen är klen, men nu föll jag dit ändå på deras "rea". Kommer ju inte hända igen med facit i hand! Blir väl att köpa ny konsol istället, som inte går att få tag på.

Medlem

Det är sällan jag gjort nåt dåligt spelköp då jag ofta gör en rejäl research innan jag klickar på "Köp".
Någon skrev att 679 kr för BoTW var dyrt... För min del hade jag gladeligen betalat 2000 kr för det spelet då det ger otroligt mycket spelvärde för pengarna.
Nej, sluta klanka på Nintendo pga era egna tillkortakommanden. Kolla upp innan köp och ta inte hela tiden för givet att allt går att ångra.

Medlem

@TorzT har förstått att Microsoft är grymma på detta också.
Sony och Nintendo verkar inte lika snälla.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Det är sällan jag gjort nåt dåligt spelköp då jag ofta gör en rejäl research innan jag klickar på "Köp".
Någon skrev att 679 kr för BoTW var dyrt... För min del hade jag gladeligen betalat 2000 kr för det spelet då det ger otroligt mycket spelvärde för pengarna.
Nej, sluta klanka på Nintendo pga era egna tillkortakommanden. Kolla upp innan köp och ta inte hela tiden för givet att allt går att ångra.

Varför? Jag menar varför ska vi som kunder behöva göra massa research? Är det inte bättre om vi som kunder kan få ladda ner och testa och lämna tillbaka om vi inte är nöjda. Det hade ju varit mycket enklare för oss som kunder och det hade även minskat risken för att man köper något man inte vill ha. Det är mycket lättare att få en känsla av prestanda eller om upplösningen är tillräcklig för en stor tv genom att testa än att Google runt. Nej jag tycker absolut att Nintendo borde modernisera sig i detta.

Sen tror jag att hade det haft en ok returpolicy så hade jag och många andra säkert köpt mer spel. Kollar man exempelvis steam som har en vettig returpolicy. Där är det ju bara att klicka hem vad man vill och köra igång. Känner man att det är dåligt, krånglar eller av vilken anledning som helst inte är vad man vill ha så är det bara att returnera och klicka hem något annat. Detta gör att man vågar köpa spel som har fått dåligt mottagande och göra sin egen uppfattning helt riskfritt.

Medlem

Tror inte jag någonsin ens tänkt tanken att jag skall lämna tillbaka ett spel för det var för fult, men med det sagt så är det ju en trist sits att vara i om man verkligen vill lämna tillbaka ett spela pga just detta. På steam är det ju inga problem.


Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Har faktiskt sett det som enorm lyx och ingen självklarhet om man får lämna tillbaka ett spel.
Men då växte iaf jag upp under nintendotiden där man fick nöja sig med de bilder som fanns på kartongen för att bilda sig en uppfattning och leva med beslutet.
Detsamma med pc-spel eller filmer.
Så jag vet inte faktiskt...tycker det är självklart om spelet skulle vara trasigt så klart.
Därför jag primärt köper fysiska spel kanske, säljer bara vidare ifall jag klantat mig.


GT Xbox: Mortaliis

Medlem

Nintendo har dålig policy, men den framgår klart och tydligt när man köper spel på Switch. Innan man gör ett köp måste en ruta kryssas i där det klart och tydligt står att man förlorar rätten "to cancel". Det går inte att göra ett köp innan den rutan kryssas i.
Sen är det dålig och gammeldags policy på en marknad där många konsumenter börjar bli vana vid Steam, Epic och Microsofts återköpspolicy.

brrap brrap pew pew
Medlem
Skrivet av Gungnir:

Nintendo har dålig policy, men den framgår klart och tydligt när man köper spel på Switch. Innan man gör ett köp måste en ruta kryssas i där det klart och tydligt står att man förlorar rätten "to cancel". Det går inte att göra ett köp innan den rutan kryssas i.
Sen är det dålig och gammeldags policy på en marknad där många konsumenter börjar bli vana vid Steam, Epic och Microsofts återköpspolicy.

Japp, lite så här jag känner också. Det må vara ruttet (och kan diskuteras), men det är inte så de döljer det heller, står klart och tydligt. Problemet är väl att folk inte läser idag, och ännu mindre läser de där rutorna. Dock är det ju inte företagets problem, utan det är ju faktiskt något som ligger på en själv.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Japp, lite så här jag känner också. Det må vara ruttet (och kan diskuteras), men det är inte så de döljer det heller, står klart och tydligt. Problemet är väl att folk inte läser idag, och ännu mindre läser de där rutorna. Dock är det ju inte företagets problem, utan det är ju faktiskt något som ligger på en själv.

Grundproblemet är väl att lagen har en punkt som gör det ok för företag att få konsumenten att avsäga sin lagliga rätt till återköp. Förstår inte riktigt vad som är bra med det för oss konsumenter, som ju lagen är tänkt att skydda.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Grundproblemet är väl att lagen har en punkt som gör det ok för företag att få konsumenten att avsäga sin lagliga rätt till återköp. Förstår inte riktigt vad som är bra med det för oss konsumenter, som ju lagen är tänkt att skydda.

Som sagt, just detta går ju helt klart att krittisera och diskutera. Försöker inte försvara Nintendo, men som du säger, grundproblemet ligger ju snarare i lagarna än företagen. Hur ruttna beslut de än må göra (vilket är subjektivt), så navigerar de lagarna. Förändring kommet ju endast när lagarna ändras och det där väl kanske där man måste börja? Eller att folk läser vad som står i rutorna och sen väljer avstå från köp pga rätten man säger av sig...det är ju också en väg att gå.

Medlem

Du får helt enkelt spela spelet i bärbart läge på switch då blir inte bristerna i grafiken lika uppenbar.

Men är grafik på en fet storbildsTV viktigt får man helt enkelt koppla in datorn där...

Skrivet av starboy83:

Grundproblemet är väl att lagen har en punkt som gör det ok för företag att få konsumenten att avsäga sin lagliga rätt till återköp. Förstår inte riktigt vad som är bra med det för oss konsumenter, som ju lagen är tänkt att skydda.

Nej, nej, distansköplagen är gjord för att både säljare och köpare ska kunna göra en bra affär som gynnar bägge parter.


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nej, nej, distansköplagen är gjord för att både säljare och köpare ska kunna göra en bra affär som gynnar bägge parter.

Okej. På vilket sätt är det bra för båda parter att man kan förhandla bort återköp?

Skrivet av starboy83:

Okej. På vilket sätt är det bra för båda parter att man kan förhandla bort återköp?

För att köpare har en tendens att utnyttja företag så fort de får chansen, så företag vill ha någon form av säkerhet när de säljer sin vara. Särskilt när köpare och säljare inte träffas fysiskt.

Det är ju faktiskt en rätt bisarr utgångspunkt att du ska kunna nyttja någon annans produkt och sen förvänta dig att det ska vara helt gratis enbart på grund av att dina personliga förväntningar inte var förankrade i verkligheten.


Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju faktiskt en rätt bisarr utgångspunkt att du ska kunna nyttja någon annans produkt och sen förvänta dig att det ska vara helt gratis enbart på grund av att dina personliga förväntningar inte var förankrade i verkligheten.

Så bisarrt är det väl inte?

Det är ju precis så det fungerar med fysiska köp. Du kommer hem och inser att det inte var för dig och vill lämna tillbaka. Så länge produkten är i perfekt skick är det väl helt rimligt att få lämna tillbaka.

Som tur är börjar fler inse att det även bör gälla för digitala produkter, så länge man inte använt dem över en viss tid. Jag har väl haft igång det här spelet i sammanlagt en kvart. Mer lär det inte bli

Medlem

Jag förstår ju helt klart varför lagen finns, annars risken är att alla lämnar tillbaka och utnyttjar den.. Men, steam verker ju kunna göra det, Microsoft nämnde någon.

Hur som helst tycker jag det är sjukt dåligt att de inte visar goodwill och går ifrån sin policy, att göra det lilla extra kan generera en bra respons. Risken är ju nu att de tappat en kund (även om det är hans eget fel, idiot osv) och han kanske till och med får fler att inte köpa produkten. Ge goodwill, få en trogen kund som kommer fortsätta stödja företaget och kanske generera flera kunder i sitt nätverk.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att köpare har en tendens att utnyttja företag så fort de får chansen, så företag vill ha någon form av säkerhet när de säljer sin vara. Särskilt när köpare och säljare inte träffas fysiskt.

Det är ju faktiskt en rätt bisarr utgångspunkt att du ska kunna nyttja någon annans produkt och sen förvänta dig att det ska vara helt gratis enbart på grund av att dina personliga förväntningar inte var förankrade i verkligheten.

Fast det är är väl bara positivt för en part? dvs säljande part.

Medlem

Kolla playstation store innan cyberpunk så var det omöjligt med återköp, men just med cyberpunk har dom gjort ett undantag vad jag känner till.

Ångerrätten är inte helt lätt när det gäller digitalt media.


quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av starboy83:

Så bisarrt är det väl inte?

Det är ju precis så det fungerar med fysiska köp. Du kommer hem och inser att det inte var för dig och vill lämna tillbaka. Så länge produkten är i perfekt skick är det väl helt rimligt att få lämna tillbaka.

Som tur är börjar fler inse att det även bör gälla för digitala produkter, så länge man inte använt dem över en viss tid. Jag har väl haft igång det här spelet i sammanlagt en kvart. Mer lär det inte bli

Fast så fungerar det inte för alla fysiska köp, går du till en butik och köper en vara så har du inte en garanterad ångerrätt. Köper du eller betalar du den över nätet från en svensk handlare så har man (beroende på produkt) en garanterad ångerrätt även efter man rimligt öppnat/undersökt/använt produkten.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Enligt Nintendo's sida så gör dom inga returer på digitala produkter.

https://store.nintendo.com/returns-exchanges

Dom gömmer sig säkert bakom att du har en licens och inte köpt något.

Länken gäller för deras kunder i USA och Kanada, inte för kunder i Sverige. Inte för att deras regler här är mycket bättre...

Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast så fungerar det inte för alla fysiska köp, går du till en butik och köper en vara så har du inte en garanterad ångerrätt. Köper du eller betalar du den över nätet från en svensk handlare så har man (beroende på produkt) en garanterad ångerrätt även efter man rimligt öppnat/undersökt/använt produkten.

Nej självklart gäller det inte alla fysiska köp (som tur är). Köper du ett paket tamponger och öppnar det så är det väl rätt självklart att du inte får lämna tillbaka.

12
Skriv svar