Utvecklare: Valve hotade att ta bort vårt spel om vi sålde det billigare på andra plattformar

Medlem
Skrivet av Shodan:

Det där är ju inget svar... Ska vi fortsätta. Du har naturligtvis fel och vice versa men sommar och vinterreorna är då nästintill aldrig rekordlåga för trippelA lir. Indiespel köper jag inte så mycket

Men att folk suktar efter steamreorna har ju mycket att göra med de höga grundpriserna på steam.

Alltså... jag försöker hålla koll på konkurrenternas plattformar då och då. Men Steams reor är ju sjukt bra generellt sett. Riktigt skamligt att måla ut deras priser som "för höga" generellt. Jesus. De flesta äger ju fler spel på Steam än de någonsin kommer att ha tid med att spela igenom ändå, och trots det är priserna så pass bra att folk fortsätter slänga pengar på fler spel de kan eller kanske inte kan spela i framtiden. Jag vet att det är coolt att hata på Steam ibland men tillåt mig att himla med ögonen femtio varv mot din kommentar.

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av martinot:

Riktpriser har varit meningslösa de senaste 10 åren. Är inget nytt, även om det blivit extremare nu.

Sedan håller inte din "det är bara koder". Bakom alla spel ligger otroligt mycket blod, svett, tårar och ibland flera miljoner/miljarder i utvecklingskostnader.

Nja, det där får du nog backa upp lite mer om du hävdar - annars lär vi nog se olika på saken. Riktpriser är relevanta i och med att de tydliggör för konsument vad produktions- och/eller marknadspris kan väntas vara. Sen är det en myriad faktorer som spelar in i det, men att säga att de är meningslösa håller jag då verkligen inte med om.

Du missar poängen rejält med andra stycket - att sälja/distribuera/tillhandahålla 1st kod har i praktiken samma kostnad som 100 000st koder. (Sen finns lite nyanser kring det, så som tidigare nämnt - serverkostnader o.s.v.) Detta är inte proportionerligt jämförbart med fysiska produkter, där kostnad för distribution ökar kontinuerligt med mängden distribuerade varor, däremot kan distributionskostnaden per produkt minska beroende på hur dessa förpackas, fraktas och hanteras. De aspekterna är helt enkelt inte jämförbara med digitala produkter, och det är det min poäng avsåg. Inte produktionen av grundverket.

Vi kommer dessutom in på att det är konstverk vi pratar om, där arbetet och mödan inte i huvudsak ligger i produktion av själva produkten, utan dess artistiska innehåll.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det ligger ju minst lika mycket blod, svett och tårar i de fysiska produkterna som säljs, däremot kan de inte späs ut över flera tusentals produkter per fälld tår. Jag älskar spel och de som utvecklar dem, har själv pluggat spelutveckling, men hans jämförelse håller. Det gäller inte bara för spel utan allting som är digitalt och lätt-som-en-plätt att kopiera.

Men jag är inte med i er diskussion för övrigt så lämnar det där. Att det krävs arbete för att sälja digitala spel är det ingen fråga om, men arbetskraften som krävs för att sälja 1,000,000 kopior på en vecka är skrattretande liten i jämförelse med om du ska sälja, typ... 1,000,000 av en fysisk produkt på en vecka...

Att saker är lätta att kopiera, massproducera eller tom. sno, innebär ju inte att det gör jämförelsen ogiltig.

Detta är ju en form av prisfixering av Valve, och potentiellt kanske även ett monopolistiskt tilltag (det kommer att avgöra just i domstol).

Att det är inte till nackdel för oss kunder och konsumenter är ju bara tramsigt för de som hävdar det.

Sedan skall du komma ihåg att gällande mycket hårdvara, oavsett om det är datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) eller bilar, så är det långt ifrån enbart tillverkningskostnaden man tar betalt för. En stor del av det som du betalar för en bil, eller dina datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) är just forsknings och utvecklingskostnader.

Kan vara bra för dig att känna till.

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vi kommer dessutom in på att det är konstverk vi pratar om, där arbetet och mödan inte i huvudsak ligger i produktion av själva produkten, utan dess artistiska innehåll.

Du har uppenbarligen ingen insikt i hur mycket "artistiskt" arbete det ligger i att ta fram nya generationers processorer eller GPU:er. Hint; det är ofta i miljardklassen.

Men nu är vi rätt OT från ämnet med prisfixering...

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Medlem
Skrivet av martinot:

Du har uppenbarligen ingen insikt i hur mycket "artistiskt" arbete det ligger i att ta fram nya generationers processorer eller GPU:er. Hint; det är ofta i miljardklassen.

Men nu är vi rätt OT från ämnet med prisfixering...

Självklart, det är en djupare fråga även vid framtagning av rent estetiska verk (om det är en bättre formulering för dig?) - inte alla spelutvecklare som tar fram spelmotorer själva längre, inte alla konstnärer som tillverkar tavlor och färger själva, inte alla musiker som tillverkar instrumenten, och så vidare.

Ironiskt nog påvisar ju din poäng där snarare vikten av riktpriser än tvärtom - att konsumenter själva ska veta/gissa/anta rimlig nivå på sådana kostnader som producenten under utveckling, produktion och distribution haft är ju rent absurt att tro. Sen är det inte så enkelt att producentens riktpriser alltid landar på vad priset till slutkund blir (ibland inte ens i närheten), och det är en intressant diskussion och fråga i sig att gräva mer i. Vad som skapar och påverkar rikt- och marknadspriser, och hur dessa förhåller sig till varandra, och varför. Nåväl.

En fysisk och en digital produkt är fortfarande inte jämförbara av flera anledningar. Men, precis som du säger, är det en diskussion som drar alltför långt från trådens ämne.

F.ö. rekommenderar jag dig att använda lite trevligare ton, du har ingen som helst aning om vilken insikt jag har om hård- och/eller mjukvaruutveckling, dess kostnader eller marknadspåverkan. Hint*: att du tror dig "uppenbarligen" veta något påverkar inte faktum. Hint* 2: semikolon ska inte användas i stället för kolon vid uppräkningar, exempel och preciseringar.

*"Hint" skall i det här fallet läsas som "observera", men bara för att illustrera för dig valde jag samma ordval som du.

Medlem
Skrivet av martinot:

Att saker är lätta att kopiera, massproducera eller tom. sno, innebär ju inte att det gör jämförelsen ogiltig.

Detta är ju en form av prisfixering av Valve, och potentiellt kanske även ett monopolistiskt tilltag (det kommer att avgöra just i domstol).

Att det är inte till nackdel för oss kunder och konsumenter är ju bara tramsigt för de som hävdar det.

Sedan skall du komma ihåg att gällande mycket hårdvara, oavsett om det är datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) eller bilar, så är det långt ifrån enbart tillverkningskostnaden man tar betalt för. En stor del av det som du betalar för en bil, eller dina datordelar (CPU:er, moderkort, GPU:er) är just forsknings och utvecklingskostnader.

Kan vara bra för dig att känna till.

"Det kan ju vara bra för dig att känna till."

Jaaaahaaaaaaa, så det som vi alltid läser om kostar för spel stämmer faktiskt. Jaha. Dumma mig. Glömde att jag är en bebis som aldrig har läst någonting om spel någonsin. Goo-goo-gaga. Bee-bee-babu. Tegeheeaaaaaaa.... :3

Eller så kan du komma med en poäng som jag inte redan är medveten om i resonemanget jag kör?

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jaha. Dumma mig. Glömde att jag är en bebis som aldrig har läst någonting om spel någonsin. Goo-goo-gaga. Bee-bee-babu. Tegeheeaaaaaaa.... :3

???

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

En fysisk och en digital produkt är fortfarande inte jämförbara av flera anledningar. Men, precis som du säger, är det en diskussion som drar alltför långt från trådens ämne.

1. Kostnaden för många fysiska produkter är mycket mer än bara materialkostnaden och monteringskostnaden. Även distributionskostnaden är oftast en extremt liten del av priset du betalar. En stor del av priset du betalar för fysiska produkter innefattar forskning, utveckling, produktdesign, mm. Dessa kan ibland tom. vara en extremt stor del av kostnaden för många typer av produktkategorier.

2. Monopolistiska beteenden av företag som har sett stort grepp om marknaden, och som i detta fallet driver med prisfixering, är negativt för oss slutkunder. Oavsett vilken typ av varor eller tjänster det handlar om. Det är detta som är nyckeln (resten är ovidkommande metadiskussion).

Medlem
Skrivet av martinot:

1. Kostnaden för många fysiska produkter är mycket mer än bara materialkostnaden och monteringskostnaden. Även distributionskostnaden är oftast en extremt liten del av priset du betalar. En stor del av priset du betalar för fysiska produkter innefattar forskning, utveckling, produktdesign, mm. Dessa kan ibland tom. vara en extremt stor del av kostnaden för många typer av produktkategorier.

2. Monopolistiska beteenden av företag som har sett stort grepp om marknaden, och som i detta fallet driver med prisfixering, är negativt för oss slutkunder. Oavsett vilken typ av varor eller tjänster det handlar om. Det är detta som är nyckeln (resten är ovidkommande metadiskussion).

1. Det är en extremt svepande generalisation du gör, mot en digital marknad där kostnad för material, distribution och fysisk hantering alltid är 0%, eftersom aspekterna inte existerar överhuvudtaget. Utvecklingskostnaden för produkter är egentligen en halmgubbe i sammanhanget, då den kan vara alltifrån i praktiken icke-existerande till astronomisk. Känns som att vi kan släppa den jämförelsen nu?

2. Och vårt beteende som slutkunder, att vi vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är negativt för företagen. Jag vill påstå att din poäng där är ungefär lika ovidkommande som den metadiskussion du hänvisar till.

Jag finner det personligen lite lustigt att du anser diskussionen om riktpriser ovidkommande (eftersom du inte bemöter den punkten alls i ditt inlägg förutsätter jag att du då klumpar ihop det med det du benämner "resten"), då det i allra högsta grad är vad tråden faktiskt handlar om - vad leverantör kan sätta för pris/cirkapris på sin produkt och hur ÅF sedan hanterar prissättningen. Långt mer än utvecklingskostnader för produkter i alla fall.

Skrivet av martinot:

Personen gör en karikatyr av hur du behandlat dina diskussionspartners hittills i tråden.
Kanske dags att du (samt säkerligen flera av oss andra) tar ett steg tillbaka och kikar på vad som skrivits, och hur det kan framstå för andra.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

2. Och vårt beteende som slutkunder, att vi vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt, är negativt för företagen. Jag vill påstå att din poäng där är ungefär lika ovidkommande som den metadiskussion du hänvisar till.

[ tjafs och rena personangrepp bevärdigar jag mig inte att sänka mig till - de säger mer om dig än mig ]

Detta är ju själva poängen. En fri prissättning gynnar oss slutkunder.

En fixerad prissättning, som Valve i egenskap av sin enormt stora makt, föreskriver är bara negativt för oss kunder.

Detta är inte metadebatten (det var den om artisteri och annat du körde med).

Detta är själva essensen, och det som nu skall avgöras i amerikansk domstol om det är förenligt med deras lagstiftning.

Medlem
Skrivet av martinot:

[ tjafs och rena personangrepp bevärdigar jag mig inte att sänka mig till - de säger mer om dig än mig ]

Du har redan varit där, och du fortsätter (om än subtilt) att hålla dig kvar där även nedan.

Skrivet av martinot:

Detta är ju själva poängen. En fri prissättning gynnar oss slutkunder.

En fixerad prissättning, som Valve i egenskap av sin enormt stora makt, föreskriver är bara negativt för oss kunder.

Detta är inte metadebatten (det var den om artisteri och annat du körde med). [Inte hålla sig till tjafs var det, hm?]

Detta är själva essensen, och det som nu skall avgöras i amerikansk domstol om det är förenligt med deras lagstiftning.

Ah, det känns inte som vi kommer nå så mycket längre i kärnfrågan om du inte kan backa upp det där med att fri prissättning objektivt är bra för slutkunder. (Dock ska sägas att jag förhållandevis långtgående, rent ideologiskt, håller med - men jag inser också att det är en subjektiv fråga.) Sen kommer vi till, den för en del något provocerande, frågan varför slutkunder är de som ska gynnas, kontra näringsidkare.

Om vi leker med tanken att fri marknadsprissättning ska råda och drar det någorlunda långt skulle ju allt säljas under auktionsförhållanden med budgivning. Fast även i sådana fall bestämmer ju någon utgångsnivå, så jag anser din argumentation kring fri prissättning vara förenklad, och dessutom inte tillämplig i samma utsträckning på digitala produkter (där en kopia görs i praktiken utan kostnad, där antalet kopior inte påverkar värdet eller tillgången - det är den största skillnaden jag har försökt poängtera mellan fysiska och digitala produkter, men det finns fler).

Det juridiska är ändock intressant, och det förekommer ju liknande fall kring marknadskontroll (försäljning av PS5-spel på Sony Store) nu.

TL;DR: Jag tror inte vi når varandra mer, och jag är också med på att avrunda diskussionen. Däremot hoppas jag att du inser och tar ansvar för din del som (liksom flera av oss andra) inte bidragit till att höja nivån i tråden. Jag ber dock om ursäkt för min del i det.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Du har redan varit där, och du fortsätter (om än subtilt) att hålla dig kvar där även nedan.

Ah, det känns inte som vi kommer nå så mycket längre i kärnfrågan om du inte kan backa upp det där med att fri prissättning objektivt är bra för slutkunder.

Personangrepp låter jag bli, men du får gärna köra på. Mig bekommer det inte. Vad det säger mig är att debattörer som tar till det sällan har några verkliga argument att ta till. Så kör på (om det behagar dig).

Gällande att jag skall behöva bevisa att det är dåligt med prisfixering för oss konsumenter - säger mest av allt i det absurda här.

Medlem
Skrivet av martinot:

Personangrepp låter jag bli, men du får gärna köra på. Mig bekommer det inte. Vad det säger mig är att debattörer som tar till det sällan har några verkliga argument att ta till. Så kör på (om det behagar dig).

Gällande att jag skall behöva bevisa att det är dåligt med prisfixering för oss konsumenter - säger mest av allt i det absurda här.

Nja, du fortsätter ju bevisligen väldigt gärna att fokusera på person snarare än sak om man ser till dina senaste svar.
Att du inte erkänner det börjar dock bli lite komiskt, men det förändrar inte faktum.
Att du dessutom i praktiken väljer att inte bemöta något annat än denna del av inläggen nu blir också lite ironiskt.

Det vore också trevligt om du inte lade ord i andras munnar. Motsatsen till fri prissättning är inte nödvändigtvis prisfixering, utan marknader och prissättningar kan vara reglerade på andra sätt. Så väl formella (genom exempelvis lag, främst konsument- och konkurrensrelaterade sådana - dessa behandlar förvisso även saker som prisfixering, så det ska bli intressant att se huruvida Valve bedöms ha brutit mot dessa) som informella (riktpriser ex. är en intressant aspekt). Någorlunda fri prissättning är en del av vår marknad, men att tro att den egentligen är "fri"... nja, det var det jag ville fokusera på. Vilka variabler som är en del av prissättningar på en marknad.

Men eftersom du väljer att inte diskutera de delarna, utan mer febrilt fortsätter försöka förminska de du diskuterar med släpper jag det här helt nu. Ha en trevlig helg.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, du fortsätter ju bevisligen väldigt gärna att fokusera på person snarare än sak om man ser till dina senaste svar.
Att du inte erkänner det börjar dock bli lite komiskt, men det förändrar inte faktum.
Att du dessutom i praktiken väljer att inte bemöta något annat än denna del av inläggen nu blir också lite ironiskt.

[ Du kämpar att få det till något annat, genom att ständigt vända och vrida på saker och ting. Jag väljer att aktivt inte bemöta den typen av metadiskussioner. Speciellt inte dina personangrepp som jag finner kontraproduktiva för en diskussion. Vill du ha den typen av "debatt" och meningslöst tjafs får du finna någon annan att föra den med. ]

Det jag bemöter med argument och väljer att diskutera är huvudorsaken till att Valve dras inför domstol; att de genom sin storlek och tyngd på marknaden kan sätta krav på och styra prissättningen för spelutgivare.

Tror inte det behöver bevisas att den typen av prisfixering och styrning är dåligt för oss konsumenter, men däremot så skall det bli mycket intressant att de på hur de kommer att hantera detta inom dent amerikanska domstolsväsendet.

Det finns ju en tydlig lagstiftning inom både USA och EU mot den här typen av prisfixering i av fysiska varor i fysiska butiker, och skulle ju vara en stor fördel för konkurrensen och dessa konkurrenslagar fortsätter att gälla i takt med att samhället digitaliseras allt mer.

Medlem

Valves missbruk och sina monopolistiska affärsmetoder för att prisfixera marknaden är inget nytt. De fick tidigare i år problem i EU då de funnits bryta mot lagstiftningen genom att upprätthålla konstgjorda priser i olika delar av EU:

https://screenrant.com/valve-fined-9-million-eu-geo-blocking-...

The European Union has fined Valve and five of the publishers that utilize its PC storefront Steam for millions of dollars for violating rules against geo-blocking at certain times between 2010 and 2015. This means that the accused were restricting gamers in better-off EU nations from purchasing games from other EU storefronts with lower prices. Several of the publishers were also charged with restricting cross-border sales of physical games, which has the same effect.

Medlem
Skrivet av martinot:

Valves missbruk och sina monopolistiska affärsmetoder för att prisfixera marknaden är inget nytt. De fick tidigare i år problem i EU då de funnits bryta mot lagstiftningen genom att upprätthålla konstgjorda priser i olika delar av EU:

https://screenrant.com/valve-fined-9-million-eu-geo-blocking-...

The European Union has fined Valve and five of the publishers that utilize its PC storefront Steam for millions of dollars for violating rules against geo-blocking at certain times between 2010 and 2015. This means that the accused were restricting gamers in better-off EU nations from purchasing games from other EU storefronts with lower prices. Several of the publishers were also charged with restricting cross-border sales of physical games, which has the same effect.

Det där är nog inte endast Valves idé skulle jag tro. Det är verkligen i utgivarnas bästa intresse att se till att man inte kan bruka nycklar från fattigare länder, så påtryckningar har det sannolikt varit.
Jag är kluven inför detta. Från ett konsumentperspektiv så uppskattas det ju att kunna köpa billiga spel samt att jag är emot geoblocking. Men om jag hade ett bolag som utvecklade/sålde spel och såg ett rejält inkomsttapp pga att folk är snåla så tror jag inte att jag skulle ignorera det. Det borde eventuellt leda till sämre produkter i slutändan då omsättningen minskar. Nu är jag inte så blåögd att jag tror att alla utgivare är goda, utan bra många vill bara ha mer och mer pengar och säger hellre upp personal än att minska VD-löner.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Jag är kluven inför detta. Från ett konsumentperspektiv så uppskattas det ju att kunna köpa billiga spel samt att jag är emot geoblocking.

Tycker inte heller om geoblocking. Man får acceptera att konsumenter kan handla över gränserna på nätet tycker jag. Det ligger i hela grunden för internet från start att inte uppmuntra till denna typen av särskiljanden. Tråkig utveckling att se, och är glad att EU sagt nej till detta (ett av få bra saker våra EU-politiker drivit).

Skriv svar