Slutspel LEC Sommar 2021 (LoL Esport)

Ambassadör
League of Legends
Slutspel LEC Sommar 2021 (LoL Esport)

Till helgen börjar slutspelet för LEC, den Europeiska ligan i League of Legends (LoL). Här finns all information ni behöver inför det. Är du ny till sporten eller vill fräscha upp dina kunskaper kan du läsa min guide för att följa en LoL-match (FZ.se) .

Summering av seriespelet

Inför sommarsäsongen var det ovanligt många förändringar i laguppställningar (läs mer: FZ.se). Konsekvensen blev att spelkvalitén har varierat enormt under seriespelet. Det var först under slutet av säsongen som lagen verkade komma tillrätta, både internt i lagen och i mötena mot varandra. Endast fyra lag behöll sin laguppställning ifrån vårsäsongen och tre av dessa tog sig vidare till slutspel. Det fjärde laget är ”svensklaget” Astralis som efter en spännande sista helg tyvärr hamnade på en 7:e plats, precis utanför slutspelet. Astralis borde vara nöjda med placeringen då dom flesta vinsterna kom från rejäla underlägen. Jag tycker detta visar vikten av stabilitet och att laguppställningsändringar inte ska vara första åtgärden att tillämpa för lag i kris. I slutändan var det favoritlagen som gick vidare även om resan dit var skakigare än väntat. På sista plats hamnade FC Schalke 04 som haft ekonomiska problem under pandemin då fotbollslaget inte haft mycket intäkter. Rykten om att detta skulle vara Schalkes sista säsong i LEC spriddes redan inför sommaren men officiellt kom besked under seriespelet. Lagets resa har varit en berg-och-dalbana ända sedan starten 2016 vilket också blev fallet under sommarsäsongen 2020 då laget vände 1-10 i vinst och förlust till 8-10 vilket säkrade dom en slutspelsplats, något som är känt som ”the miracle run” (läs mer: oneesport.gg). Det är tråkigt att se laget lämna och att avslutet blev som det blev. Under nästa säsong kommer Team BDS ta över Schalkes plats i LEC.

Bild från https://lol.fandom.com/wiki/LEC/2021_Season/Summer_Season

Med lättade restriktioner kunde Berlin-studion hålla öppet under hela säsongen. Trotts detta spelades en del matcher online eftersom några lag har sin bas utanför Tyskland och kunde därmed inte ta sig till studion på grund av reserestriktioner. Fansen fick även denna säsong titta på matcherna hemifrån.

Lagen i slutspelet

Rogue

Rogue var ett av få konsekventa lag under seriespelet. Laget behöll sin form från våren där dom snöpligt förlorade finalen mot Mad Lions i vad som kallas en ”Reverse sweep” (”Reverse sweep” = Ett lag går från matchpoäng till förlust inom samma ”bäst av”-match. I vårfinalen ledde Rogue med 2-0 i bäst av fem men förlorade med 2-3). Under sommarsäsongen blev facit 13-5 i vinst-förlust-statistik och oroväckande kommer förlusterna mot topplagen. Speciellt 0-2 i matcher mot G2 svider extra då Rouge fortfarande inte lyckats vinna mot G2 i en seriespelsmatch. En spelare som ifrågasattes i början av säsongen var svensken Emil ”Larssen” Larsson som i förluster okarakteristiskt dog flera gånger och hade en väldigt skakig prestation. Larssen fick ordning på sitt spel och kollar man på statistiken över hela säsongen hamnar han i topp i dom flesta kategorierna. Rogue har bevisat sin stabilitet i toppen men i slutspelet behöver man också visa att man har vad som krävs för att slå topplagen. Rouge går in i slutspelet som favorit tillsammans med G2.

För att höra mer om Rouge rekommenderar jag avsnittet av Euphoria då Odoamne gästade.

G2 Esports

Allt annat än perfektion möts med kritik när det kommer till G2. Vårsäsongen sågs som ett misslyckande efter att det stjärnspäckade laget slutade på en tredje plats. Efter halva säsongen låg G2 på en sjunde plats efter att ha förlorat 4 matcher i rad. På utsidan verkade laget vara i kris men bakom scenerna behöll man sitt lugn. I flera intervjuer har lagets svenske spelare Martin ”Rekkles” Larsson påpekat att ”0-4”-sviten inte var så dålig prestation som facit säger. Han verkade ha rätt för efter det har laget fått ordning på sitt spel vilket gav dom en andra plats i serietabellen. Med en 5-matchers vinststreak ser G2 redo ut att tampas om att återigen vara bäst i Europa. Dansken Caps som spelar på ”mid”-positionen hade en svajig start på säsongen men i slutet bjöd han på prestationer, såväl som snedsteg, i stil med hur han spelar när han är som bäst. En situation snarlik den med Larssen i Rouge.

Rekkles gästade i Euphoria:

Mad Lions

Ett annat ostabilt lag är vårsäsongens mästare Mad Lions. Spelarna och coacherna har varit väldigt öppna med den påfrestning som schemat vållat. Som segrare under vårsäsongen spelade Mad Lions i turneringen ”Mid Season International” på Island. Det innebar att spelarna behövde genomgå två karantäner inom loppet av två månader. Mellan dessa tävlade och tränade laget intensivt vilket har tagit ut sin rätt under sommaren. Frågan är om lagets unga talanger har uthålligheten att kämpa sig igenom det intensiva slutspelet. När Mad Lions spelar som bäst är det få som rår på dom.

Misfits Gaming

Misfits började seriespelet starkt och kämpade om första platsen länge. Experter och fans, jag inräknat, väntade på stunden då laget skulle klappa samman men det skedde inte. Att laget gick till slutspel är ingen överraskning men sättet och placeringen är det. Tillsammans med Rouge har Misfits varit ett av dom få konsekventa lagen. En spelare som har utmärkt sig är den unga Vetheo. Den unga fransmannen som spelar på den konkurrenskraftiga ”mid”-positionen har flest ”Kills” (antalet dödade motståndare), bäst KDA (Kill-Death-Assist ratio) och högst ”Kill participation” (delaktighet i att döda motståndare). För att vara det första året som vi ser honom är detta facit imponerande, Vetheo har en lovande framtid. Misfits har samlat sina vinster mot lag i botten av tabellen. Mot Rouge och Mad Lions har Misfits förlorat båda sina möten och mot G2 har man en vinst och en förlust. Vinsten var snöplig och måste tillskrivas misstagen från G2 snarare än Misfits prestation, även om en vinst är en vinst. Med denna statistik som underlag tror jag inte Misfits kommer gå långt i slutspelet, dom har dock möjligheten att förstöra för några av sina motståndare, exempelvis Fnatic som man vunnit båda mötena mot.

Vetheo i Misfits. Bild från lolesports.com

Fnatic

Som alltid var Fnatic ett av dom mest omtalade inför säsongen då Bwipo bytt roll från ”Top” till ”Jungle” samt att han ersattes av en relativt okänd rookie, Adam. Jag var tveksam men förväntansfull inför seriespelet och roligt nog blev jag inte besviken. Adam har presterat bra från en svår position då laget sällan spelar mot hans sida av kartan. Även Bwipo har spelat bra i sin nya roll vilken tillåter honom att vara mer aktiv. Det var dock tydligt att båda var rookies på positionerna, för även om båda spelade bra blev dom straffade i flera lägen. Lagets ”Bot-lane” (både ”Support” och ”ADC”) samt ”Mid” har visat att dom tillhör toppen i Europa, vilket förväntas av dom. Fnatics problem har inte varit spelarna utan en överaggressivitet som dom anammade under vårsäsongen och inte helt lyckats behärska än. I samma anda som G2 och Mad Lions har Fnatic varit ostabila. Jag har inte helt övertygats av kvalitén hos denna uppställning, jag tror dom behöver ytterligare ett år för att nå sin högsta nivå men inget lag går säkert när man möter detta Fnatic.

Bild från Twitter

Team Vitality

Sista laget att nå slutspel var Vitality som inför seriespelet ändrade stora delar av sin laguppställning. Efter flera år av tveksamma prestationer och en cementerad plats i botten av tabellen trodde många att Vitality äntligen skulle tampas i toppen. Det dröjde dock länge innan laget hittade fotfäste. Från en dag till en annan kunde spelarna gå från att se ut som sammansvetsade proffs som aldrig gjort något annat än att spela tillsammans, till att verka vara amatörer som precis träffats. Under den sista spelhelgen när allt stod på spel städade Vitality upp sin prestation och lyckades göra det som krävdes för att nå slutspelsplatsen. Lagets toppförmåga kan jämföras med övriga slutspelslag men deras lägstanivå är desto lägre. Precis som Misfits tror jag laget kan skrälla mot något av övriga lag, men i slutändan lär dom inte gå långt. Förhoppningsvis behåller laget sin uppställning, för ljusglimtarna finns där.

Upplägg

Vad vore LoL utan komplicerade upplägg. Lagen som tog sig vidare till slutspel seedades utifrån ”Championship points”. ”Championship points” ackumuleras under hela året och tilldelas för placering under vårens seriespel, vårens slutspel och sommarens seriespel. Så ett lag som kvalificerade till slutspelet seedas inte från den placering man erhållit under sommarens seriespel, utan från ”Championship points” från hela säsongen. G2 kom exempelvis 2:a i sommarens seriespel men blev seedade 3:a då Mad Lions tagit fler ”Championship points”. Slutspelet är uppdelat i två kategorier, vinnar-kategorin och förlorar-kategorin. Dom fyra högst seedade lagen placeras i vinnar-kategorin. Om man förlorar i vinnar-kategorin får man en andra chans i förlorar-kategorin. Så för att Vitality eller Fnatic ska vinna hela slutspelet behöver dessa två lag vinna 5 stycken ”bäst av 5”-matcher. Jämfört med det vinnande laget i vinnar-kategorin som behöver vinna 3 stycken ”bäst av 5”-matcher.

Bild från LEC Twitter

Tider

Slutspelet drar igång på fredag 2021-08-13 kl. 18.00 med matchen Rouge-Misfits. En runda spelas varje helgdag dom efterföljande två helgerna med fredagsmatcherna vid 18.00 och lördags+söndagsmatcherna vid 17.00. Finalen går av stapeln 2021-08-29 kl. 17.00. Schema finns på lolesports.com

Matcherna nås smidigast via lolesports.com men det går även att se direkt via Twitch eller Youtube.

#dali #esport #lol

Avstängd

Ska bli kul detta.

Mycket trevligt initiativ till inlägg!

Medlem

Snyggt! Hejja Rekkles!

Avstängd

Hur är det nu , se spoiler nedan

Kan G2 fortfarande komma in i Worlds eller är det helt kört nu 2021 efter matcherna mot MAD?

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Levi:

Hur är det nu , se spoiler nedan

Kan G2 fortfarande komma in i Worlds eller är det helt kört nu 2021 efter matcherna mot MAD?

G2 kan fortfarande gå vidare om dom vinner sin nästa match. EU har tre Worlds-platser och det bygger helt och hållet på detta slutspelet. Jag tror den matchen spelas nästa söndag.(om en vecka)

Ambassadör
League of Legends

Ikväll kl. 17 avgörs om Fnatic eller G2 ska få delta i Worlds. Europas två största rivaler har tillsammans dominerat LoL-scenen i flera år. Förra året började Mad Lions och Rouge utmana i toppen, vilka båda redan är kvaliciferade till Worlds. Om G2 inte vinner dagens match så är det första gången i lagets historia som man inte tar sig till Worlds. För Fnatic behöver vi backa tillbaka till 2016 när dom senaste inte kvalificerade sig. Det är alltid en enorm prestige i matchen mellan G2 och Fnatic men i dagens serie står hela året på spel. Båda lagen har ambition att ta sig till Worlds och prestera bra där. Det lag som inte går vidare kommer klassa säsongen som ett misslyckande. Störst press ligger på G2 som på pappret skulle dominera under året. Fnatic har haft en stökig säsong med många ändringar i laguppställningen vilket kan vara tröst och lättnad. Historiskt har G2 vunnit 38 av deras 65 möten. Fnatic har dock vunnit 3 av dom senaste 4 mötena i år. I årets slutspel har Fnatic kämpat mot både Vitality och Misfits. Deras seger har suttit långt inne. G2 förlorade mot Mad Lions men Mad Lions spelar enligt mig bättre än något lag jag sett på länge.

Det kommer vara en spännande serie och jag vågar inte tippa på vinnare. Matchen kan ses via Youtube eller Twitch och nås smidigast via lolesport.com

Ambassadör
League of Legends

Spoiler för G2-Fnatic. Match-serien kan ses här

Gårdagens matchserie var som utlovat en rafflande show. I slutändan var det Fnatic som knep segern på ett välförtjänt sätt. Det är alltså första gången som G2 inte tar sig till Worlds. Den sämsta säsongen i organisationens mäktiga historia. G2 har varit skakiga under hela året och ingen av spelarna har lyckats nå den stabilitet och höga nivå som vi är vana att se dom i. För mig är valet att spela Vayne och Sivir ett av dom största frågetecknen från serien. Rekkles har en historia med båda dessa karaktärer men i den Meta som gäller nu håller dom ingen hög prioritet. Wunder blev överkörd av sin förstasäsongs-motståndare och när han i sista matchen fick en potentiell ledning slängde han bort den med en gång. Med det sagt anser jag inte att det är en eller två personer som kan klassas som skyldiga, detta var en kollektiv förlust. Laget har inte hittat en bekväm spelstil och finner sig ofta i situationer där dom antingen inte har något att spela mot, eller offrar resurser utan att få något tillbaka. Jag har sedan vårsäsongen hållt G2 som favorit men laget var egentligen aldrig nära att nå upp till den nivån.

Fnatic presterade bra. Väldigt bra. Dom förtjänade segern och utnyttjade sina styrkor. Det går inte annat än att vara imponerade av deras prestation. Varje serie i slutspelet har avgjorts i 5 matchen vilket måste ta ut sin rätt. Men eftersom lagkompositionen är så ny behöver dom också träna mer tillsammans vilket dessa långa matchserier hjälper till med. Det är första gången som Upset och Adam går till Worlds. Om vi blickar framåt för Fnatic så tror jag det kommer bli en mycket jämn tillställning mot Rouge. Jag ser alternativ för båda lagen att vinna. Dock tror jag båda kommer ha svårt mot Mad Lions i finalen.

1
Skriv svar