Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Systemkraven för Dying Light 2 kräver mycket för ray tracing

Robot
Systemkraven för Dying Light 2 kräver mycket för ray tracing

Eller vad sägs om ett RTX 3080 för 1080p?

#Dying-light-2, #Techland, #nyhetstips


Inaktiv

Jag har ingenting emot höga systemkrav, förutsatt att det är för att spelet har väldigt bra grafik och inte är pissigt optimerat. Lite kul så med spel som DL2 att man kan återbesöka vid ett senare tillfälle och maxa.

Medlem

Då får det bli ultra i 1080p utan ray-tracing i 144+ för min del!

Hoppas det kommer till game pass.

Medlem

Tur man sitter på ett 3080ti, men det blir nog rätt tungt i 1440p ändå.

Medlem

Såg också på deras Twitter att de kommer supporta DLSS från Nvidia, vilket kan vara ett krav att få bra prestanda med RT påslaget.

Medlem

Vi snackar runt 94% prestandaskillnad mellan ett 2070 och 3080. Återstår att se om de får till någon sjyst optimering på detta eller ännu viktigare, att spelet blir bra.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2070.c3252


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Vi snackar runt 94% prestandaskillnad mellan ett 2070 och 3080. Återstår att se om de får till någon sjyst optimering på detta eller ännu viktigare, att spelet blir bra.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2070.c3252

och det är 100% skillnad mellan 30 fps och 60 fps


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Satan! 1080p+RT kräver en 3080. Har en 3080 men samtidigt en 1440p. Det här kommer inte bli kul

Skribent
Skrivet av Fulci:

Såg också på deras Twitter att de kommer supporta DLSS från Nvidia, vilket kan vara ett krav att få bra prestanda med RT påslaget.

Bra poäng! Har lagt till det i artikeln.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg också på deras Twitter att de kommer supporta DLSS från Nvidia, vilket kan vara ett krav att få bra prestanda med RT påslaget.

Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.

I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.

Moderator | Testpilot

Ray tracing är lite överskattat. Man tappar för mycket prestanda för att det ska vara värt det.

Tycker Cyberpunk är ett bra exempel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har ett 3070 och spelar i 1440p så jag får väl skippa RT i det spelet helt enkelt. Det är sällan det spelar så stor roll ändå.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

RTX 3080 var ju att ta i! Tror mitt 3070 fixar detta oxå!

Medlem

Så länge grafiken lever upp till systemkraven så, varför inte.

DLSS "säljer" som smör just nu kan jag tänka mig. Folk verkar inte bry sig om bildkvalitet idag. De söker fram nån "<spelnamn> FPS BOOST" film på youtube där någon visar hur man slår på Dynamic resolution, sen skriver glatt en kommentar om hur de fick +40fps utan att se någon som helst skillnad i bildkvalitet.

Fast egentligen kanske jag bara är avundsjuk.. det är ju knappast en nackdel att vara nöjd trots att spelen rullar i icke-native upplösningar.

Medlem

Första spelet hade ju stora problem med optimering och det var ju också problem med att utvecklarna släppte en uppdaterad version av spelet med vissa viktiga uppdateringar ganska nära inpå release, tror att man fick köpa om spelet för att få tillgång till detta :/

I vanlig ordning så ska man naturligtvis inte förboka spelet, speciellt inte när företaget har haft problem innan.

Medlem

tycker raytracing är överhypat grafiskt, kontra prestandakraven.
Personligen skiter jag lite i om saker speglas i vattenpölar, det är definitivt inte värt när man kan skruva upp allt annat till ultra istället.

Medlem

De är bra att de arbetar med RT och DLSS, för då när 5000 serien släpps kanske det faktiskt går att använda utan allt för stora förluster i fps eller kvalite

Fast då har ersättarna säkert kommit som är dubbelt så bra men drar ner alla till 30 fps igen. xD

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

tycker raytracing är överhypat grafiskt, kontra prestandakraven.
Personligen skiter jag lite i om saker speglas i vattenpölar, det är definitivt inte värt när man kan skruva upp allt annat till ultra istället.

Beror ju mycket på spelet men är inne på DF spår här:

Texturfiltrering brukar jag alltid sätta ultra på då det i dom flesta fall inte påverkar prestandan. Texturerna brukar jag ha runt high.

Med DF optimering brukar jag alltid få en sjyst boost.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.

I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.

Jag har aldrig haft behovet av att använda DLSS än så länge. Körde Cyberpunk 2077 utan raytracing. DLSS är en kompromiss men den bästa av de uppskalningstekniker som finns för tillfället. Samtidigt har den blivit bättre med tiden också, senaste 2.3 fixar en del problem med skuggbilder. https://www.sweclockers.com/nyhet/33198-nvidia-lanserar-dlss-...

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.

I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.

Håller helt med, de flesta spel jag testat med DLSS påslaget har helt klart fått en försämrad bildkvalité jämfört med native. Det ser nästan lika bra ut eller nästan bättre ut när man står helt still, men så fort man rör sig lite så blir det uppenbart sämre. Undantagen för min del tycks vara spel med riktigt kass TAA i native, senaste är Horizon Zero Dawn där jag faktiskt föredrar DLSS Quality i 4k jämfört med native.

Är inte förvånad över systemkraven med RT i Dying Light 2, är liknande krav för full RT i 1080p utan DLSS påslaget i CP2077.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

tycker raytracing är överhypat grafiskt, kontra prestandakraven.
Personligen skiter jag lite i om saker speglas i vattenpölar, det är definitivt inte värt när man kan skruva upp allt annat till ultra istället.

Jag tycker att tekniken är mest intressant ur utvecklingsperspektiv, just nu så upplever jag att vi är i startgroparna för för tekniken.
Möjligheterna är spännande och kan tillföra mycket, både för utvecklare och för konsumenter.

Men som vanligt när det kommer till ny teknik så får early adopters betala priset, samtidigt som tekniken inte nått sitt potential än.
Med tiden så kommer det nog bli mer optimerat, finnas mer prestanda för det samtidigt som utvecklarna lär sig handskas med det så att det ser fantastiskt ut.

Tar vi upp om RT är värt det och om utvecklingen(växtverken) var värt det om 5 år så kommer nog förmodligen majoriteten tycka att det tillför mycket.
Förhoppningsvis så kommer PS5 Pro/Series XX hantera det helt okey samtidigt som utvecklarna blivit duktiga på att implementera det. Med nästa PS och Xbox så är det förhoppningsvis standard(om 7 år, 3-4 grafikkorts generationer?).

Själv så ser jag stort potential i spel som använder ljus och som drar stor nytta av inlevelse och realism, till exempel skräckspel.
De kräver ju inte heller så stora miljöer och FPS:en behöver inte vara skyhög(även om 60+ är uppskattat).
Sony har ju experimenterat med 40FPS(passar bra till 120Hz skärmar) i till exempel Ratchet and Clank och VRR kanske kan hjälpa till för att få RT att se okey ut på nuvarande konsoler, även om man får leva med low-mid inställningar.
När fler utvecklare har tillgång till detta så har ju tekniken större förmåga att utvecklas.

Medlem

rätt ok krav.. får väl va glad köra det på low med gtx 1050...

Medlem

Här är deras "RTX On" trailer från augusti 2021.

Medlem

Så länge jag kan lira 1440p på mitt 3070 så nöjer jag mig. Bryr mig så inte mycket om Ray Tracing, och DLSS har jag bara dålig erfarenhet av där allt blir suddigt för att tjäna några ynka frames.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Här är deras "RTX On" trailer från augusti 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=t-AZG-36Xkk

Hmm, RTX On har mjukare skuggor, borde ju att gå att få till ändå kan jag tycka, i jämförelsen störde jag mig mest på dom hårda skuggorna utan RTX.

Medlem

Hmm.

Vad senaste årens spelsläpp lärt mig är att utvecklare själva inte verkar ha en aning av vad för hårdvara som krävs för att driva deras spel.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.

I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.

Nu vågar jag inte svära på det (för lat för att googla) men dom spel du nämner tror jag använder sig av DLSS 1.0. Nvidia har släppt typ 3 stora uppdateringar (tror att nyaste versionen är 2.1 (för lat för att googla) och ska ge stora förbättringar.

Medlem
Skrivet av magma:

Beror ju mycket på spelet men är inne på DF spår här: https://www.youtube.com/watch?v=f1n1sIQM5wc&t=896s

Texturfiltrering brukar jag alltid sätta ultra på då det i dom flesta fall inte påverkar prestandan. Texturerna brukar jag ha runt high.

Med DF optimering brukar jag alltid få en sjyst boost.

Väldigt bra poäng han gör. Steget från Medium till High är ofta mycket större än High till Ultra. I många fall (tror jag) Ultra bara är ett sätt att få en vokal PC elite att vara tyst. I realiteten sitter de flesta av oss inte på grafikkort för en hel månadslön och High är egentligen en "sweet spot" i många fall. På samma sätt som 1440p är en "sweet spot" och inte 4K eller (suck) 8k.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag vet att folk lyfter DLSS till skyarna, men jag har aldrig haft en bra upplevelse med det, förutom i Hellblade Senuas Saga, där kunde jag få mer FPS och bilden såg inte alls sämre ut, vilket det brukar göra.

I tex Metro Exodus så blir allt väldigt blurrigt så fort något rör sig. Ungefär samma i Control, då kan jag knappt läsa texten för det blir så blurrigt.

Inte upplevt det i Control eller Exodus efter att Exodus blev patchat med nya DLSS.
Men i t.ex. Cyberpunk kunde jag uppleva en del ghosting pga DLSS.

Det är ju dock fixat i de senaste versionerna som DL2 antagligen kommer att använda.

Tycker dock att det är väldigt dålig performance i detta spel.
Kör de GI, Reflections och AO raytraced samtidigt eller vad är det frågan om?

Metro Exodus har ju riktigt bra RT performance när man kör med DLSS 2.1.

Medlem

RTX off, alltid! Frames before..... Ray traced games?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

12
Skriv svar