37 spel, varav 7 nya VR-upplevelser! Hela listan på releasespelen till PSVR2

Robot
37 spel, varav 7 nya VR-upplevelser! Hela listan på releasespelen till PSVR2

Ytterligare 13 spel tar plats i paraden: Tetris Effect, Pavlov, Rez Infinite, med flera!

#playstation-vr2, #psvr2


Medlem

Har varit smått sugen på PSVR2, men en pryl för 600€ utan PC-stöd köper jag inte.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent

Det ska bli intressant och se hur PSVR2 säljer. Jag gissar att VR är en satsning för Sony som kostar mer än det smakar i nuläget. Frågan är hur långt de är villiga att satsa innan kostymerna där börjar vilja se avkastning?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det ska bli intressant och se hur PSVR2 säljer. Jag gissar att VR är en satsning för Sony som kostar mer än det smakar i nuläget. Frågan är hur långt de är villiga att satsa innan kostymerna där börjar vilja se avkastning?

Det är ett tillbehör till PS5, för att få folk att välja PS5 helt enkelt.
Hur det säljer kommer säkert påverka hur mycket som satsas på spel. Men VR som plattform är så pass stor så om det inte kommer exclusiva titlar så kommer det komma multiplattform spel hur som helst.
Fast enligt dom lärda är PS5an byggt för VR i grunden. Även utveckling av spel är gjort på så vis att gör du ett PS5 spel så gör du även ett spel som tekniskt fungerar för PSVR2. Man behöver bara lägga till nån form av VR-läge.
Jag tror Sony har krav på hur VR-lägen ska vara så man kan nog inte bara lägga in hur som helst i sitt spel men jag tror också Sony är villiga att Sponsra ett väl implementerat VR-läge i så många spel som möjligt.

Så här innan release så tror jag att är man PS5 ägare, så kommer man missa under generationen en hel del godbitar om man skippar PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har varit smått sugen på PSVR2, men en pryl för 600€ utan PC-stöd köper jag inte.

Om du är intresserad av ett billigare PCVR headset så rekomendrar jag Pico 4. Det är billigt (Billigare än Quest) och kräver inte 3e parts headstraps osv som Quest gör.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om du är intresserad av ett billigare PCVR headset så rekomendrar jag Pico 4. Det är billigt (Billigare än Quest) och kräver inte 3e parts headstraps osv som Quest gör.

Tack för tipset. För min del satsar jag hellre 1000€ på ett Valve Index än 600€ på PSVR2 om PC-stödet uteblir. Då vet man åtminstone att man har något som är framtidssäkert och inte en gimmick som är låst till ett konsolmärke. Men jag vill ju helst ha nåt som funkar både för soffan och datorhörnet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skribent
Skrivet av Molotov:

Det är ett tillbehör till PS5, för att få folk att välja PS5 helt enkelt.
Hur det säljer kommer säkert påverka hur mycket som satsas på spel. Men VR som plattform är så pass stor så om det inte kommer exclusiva titlar så kommer det komma multiplattform spel hur som helst.
Fast enligt dom lärda är PS5an byggt för VR i grunden. Även utveckling av spel är gjort på så vis att gör du ett PS5 spel så gör du även ett spel som tekniskt fungerar för PSVR2. Man behöver bara lägga till nån form av VR-läge.
Jag tror Sony har krav på hur VR-lägen ska vara så man kan nog inte bara lägga in hur som helst i sitt spel men jag tror också Sony är villiga att Sponsra ett väl implementerat VR-läge i så många spel som möjligt.

Så här innan release så tror jag att är man PS5 ägare, så kommer man missa under generationen en hel del godbitar om man skippar PSVR2

Det är just det här att det är ett "tillbehör" som gör mig lite tveksam till hur det ska gå. När andra VR-satsningar går mot att vara trådlösa och portabla så kräver PSVR2 en PS5. Dessutom en dyr produkt som släpps under en tid där ekonomin är ansträngd för de flesta. Visst tror även jag att Sony vill att utvecklarna ska satsa på VR-spel till PSVR2, men det var ju samma med MS och Kinect. Nu jämför jag inte teknologierna med varandra, men att försäljningen kommer påverka på samma vis. Menar, det finns ju ingen mening för spelutvecklarna att gör VR-spel om PSVR2 säljer dåligt, utan då satsar man nog istället på vanliga spel istället. Det blir ju en ond cirkel.

Men det är ju lite det här som blir spännande och se. Kommer PSVR2 och sälja eller inte, det kan vi ju bara spekulera i just nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är just det här att det är ett "tillbehör" som gör mig lite tveksam till hur det ska gå. När andra VR-satsningar går mot att vara trådlösa och portabla så kräver PSVR2 en PS5. Dessutom en dyr produkt som släpps under en tid där ekonomin är ansträngd för de flesta. Visst tror även jag att Sony vill att utvecklarna ska satsa på VR-spel till PSVR2, men det var ju samma med MS och Kinect. Nu jämför jag inte teknologierna med varandra, men att försäljningen kommer påverka på samma vis. Menar, det finns ju ingen mening för spelutvecklarna att gör VR-spel om PSVR2 säljer dåligt, utan då satsar man nog istället på vanliga spel istället. Det blir ju en ond cirkel.

Men det är ju lite det här som blir spännande och se. Kommer PSVR2 och sälja eller inte, det kan vi ju bara spekulera i just nu.

Man får helt enkelt se det som att man kan inte få samma kvalitet på spel på en portabel enhet som en PC eller PS5.
Vanligaste frågan man får från casual Quest användare. "Vad behöver jag för dator för att kunna spela VR på PC"
Klart Stand-alone (portabal) headsets kommer sälja mer då dom är billigare i inköp och inte kräver mer än att du trycker på on knappet och sätter det på huvudet

Jag tror utvecklare är villiga att göra VR-spel om dom blir lite sponsrade av Sony. Bara titta på Resident Evil tex, man får hoppas fler följer.
Varför det inte tog fart på PSVR är pga hårdvaran var en cirkus med kontrollmetoder, begränsad tracking mm, PSVR2 följer etablerad standard.
För vissa är det ju tom att man skippar spel för att det inte är VR-spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Man får helt enkelt se det som att man kan inte få samma kvalitet på spel på en portabel enhet som en PC eller PS5.
Vanligaste frågan man får från casual Quest användare. "Vad behöver jag för dator för att kunna spela VR på PC"
Klart Stand-alone (portabal) headsets kommer sälja mer då dom är billigare i inköp och inte kräver mer än att du trycker på on knappet och sätter det på huvudet

Jag tror utvecklare är villiga att göra VR-spel om dom blir lite sponsrade av Sony. Bara titta på Resident Evil tex, man får hoppas fler följer.
Varför det inte tog fart på PSVR är pga hårdvaran var en cirkus med kontrollmetoder, begränsad tracking mm, PSVR2 följer etablerad standard.
För vissa är det ju tom att man skippar spel för att det inte är VR-spel.

Jag tänker också att VR inte riktigt hittat sin marknad än heller. Det jag då menar är att jag är osäker på om den stora marknaden kommer vara AAA-lir i VR som kräver de dyraste och mest avancerade headseten (PSVR2 inräknat då med tanke på att man behöver en PS5). Vi gamers sitter här och säger att det saknas stora spelsatsningar i VR. Men VR kanske blir en mer causual-produkt till slut där det är mindre spel och upplevelser som blir populärt, så länge tekniken är enkel. Dvs att man bara kan (som du säger) ta åpå sig headsetet och trycka på en knapp istället för att vara kopplad mot en dator eller konsol.

PSVR2 är bra för att pusha teknologin framåt, men det återstår och se hur mycket pengar Sony är villiga att satsa i slutända, Nu säger jag inte att de lägger ned PSVR2, inte alls, men kommer de även satsa kommande generationer? Det är jobbigt och kostsamt att springa längst fram hela tiden i ett maratonlopp.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tänker också att VR inte riktigt hittat sin marknad än heller. Det jag då menar är att jag är osäker på om den stora marknaden kommer vara AAA-lir i VR som kräver de dyraste och mest avancerade headseten (PSVR2 inräknat då med tanke på att man behöver en PS5). Vi gamers sitter här och säger att det saknas stora spelsatsningar i VR. Men VR kanske blir en mer causual-produkt till slut där det är mindre spel och upplevelser som blir populärt, så länge tekniken är enkel. Dvs att man bara kan (som du säger) ta åpå sig headsetet och trycka på en knapp istället för att vara kopplad mot en dator eller konsol.

PSVR2 är bra för att pusha teknologin framåt, men det återstår och se hur mycket pengar Sony är villiga att satsa i slutända, Nu säger jag inte att de lägger ned PSVR2, inte alls, men kommer de även satsa kommande generationer? Det är jobbigt och kostsamt att springa längst fram hela tiden i ett maratonlopp.

Efter Metas framgångar så tror jag Sony kommer satsa.
Jag tror inte det är pga PSVR vi har PSVR2 utan det är pga Meta Quest 2.
Vi får hoppas det blir framgångsrikt. Imo behövs "konsol VR" för att det ska växa.

BTW tillägger att jag spelar TLoU 2 just nu i veckan. Hoppas den serien kommer med en VR-spinoff. Gameplayet skulle passa perfekt för VR. Lagom tempo, taktiskt, våldsamt och läskigt. Sånt som snabbt kan kännas repetetivt på skärm men i VR skulle ge en helt annan upplevelse.
Behöver ju inte vara 40 timmar långt heller 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Tack för tipset. För min del satsar jag hellre 1000€ på ett Valve Index än 600€ på PSVR2 om PC-stödet uteblir. Då vet man åtminstone att man har något som är framtidssäkert och inte en gimmick som är låst till ett konsolmärke. Men jag vill ju helst ha nåt som funkar både för soffan och datorhörnet.

Dagens skämt?
Index har mycket lägre upplösning, ingen eyetracking, sämre haptic feedback, knappt något 1st party utvecklar stöd, inte stöd för snabb lagringsenhet, bökigare interface M.M.
Finns risk att den blir överkörd av nästa Quest för PCVR till och med, så att kalla den framtidssäker 3.5 år efter releasen låter väldigt konstigt.
-----------
Sedan så är det inte bara PSVR2 som kommer bli marknaden för mer krävande spel framöver, du har även en spelarbas från PCVR för multiplattform.

Man kan gnälla på att det blir många konverteringar, men jag tycker att det är ignorant med tanke på att det alltid är så emellan generationer. PS5 och Xbox Series har ju knappt några exklusiva spel än, för att inte tala om Switch som fortfarande släpper Wii U portar.
Sedan så riktar man förmodligen sig inte främst till de som redan har VR, utan vill utvidga marknaden med högkvalitativt spelande för nya kunder. Så för dem är det här helt nya spel.

Många verkar ha en helt snedvriden bild av den här lanseringen och menar att det minst ska sälja lika bra som väletablerade konsoler gör och ha orimligt högt antal exklusiva AAA spel redan vid lanseringen, vilket typ aldrig har hänt ens vid konsol lansering.

Medlem
Skrivet av Molotov:

BTW tillägger att jag spelar TLoU 2 just nu i veckan. Hoppas den serien kommer med en VR-spinoff. Gameplayet skulle passa perfekt för VR. Lagom tempo, taktiskt, våldsamt och läskigt. Sånt som snabbt kan kännas repetetivt på skärm men i VR skulle ge en helt annan upplevelse.
Behöver ju inte vara 40 timmar långt heller 😅

Näe precis, ett VR spel i The last of us världen skulle kunna bli bra.

Stålmannen(eller liknande) spel där man skjuter laser med ögonen vore nice också😊

Jag tror för övrigt inte att det är konstigt ifall man vill justera sin budget för VR, är något tillräckligt bra så prioriterar man. Man kanske köper billigare bil, har mindre abonnemang, skär ner på en annan hobby eller liknande. Vill man verkligen ha något så prioriterar man.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

[...]
Man kan gnälla på att det blir många konverteringar, men jag tycker att det är ignorant med tanke på att det alltid är så emellan generationer. PS5 och Xbox Series har ju knappt några exklusiva spel än, för att inte tala om Switch som fortfarande släpper Wii U portar.
Sedan så riktar man förmodligen sig inte främst till de som redan har VR, utan vill utvidga marknaden med högkvalitativt spelande för nya kunder. Så för dem är det här helt nya spel.

Många verkar ha en helt snedvriden bild av den här lanseringen och menar att det minst ska sälja lika bra som väletablerade konsoler gör och har orimligt högt antal exklusiva AAA spel redan vid lanseringen, vilket typ aldrig har hänt ens vid konsol lansering.

Jag tror det behövs fler stora/bra spel för att PSVR2 ska sälja riktigt bra. Det står trots allt minst 7 400 kr på prislappen - för högt för att köpa bara för att det är kul. Första PSVR hade inte riktigt det bekymret eftersom den bara kostade drygt 4 000 kr (mer i praktiken med kamera + Move, men basic-prislappen var klart lockande.) Dessutom sjönk priset snabbt. Men vem vet, många byter ju dyra mobiler som om de bara kostade några hundra, skjuter man fram Iphone/Samsung-köpet ett år så har man ju en slant över.


signatur
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Dagens skämt?
Index har mycket lägre upplösning, ingen eyetracking, sämre haptic feedback, knappt något 1st party utvecklar stöd, inte stöd för snabb lagringsenhet, bökigare interface M.M.

Nu var Index bara ett exempel, då det är det VR-headset jag har använt mest. Inget av det du nämner spelar nån roll för mig om PSVR2 är låst till PlayStation.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kul med så stort spelstöd till formatet redan! Undrar om Rez Infinite blir uppgraderingsbar för oss som har PS4-spelet eller om det måste köpas om? Antagligen kommer jag behöva det. Nåväl, lär vara värt det! Grymt i "vanligt" utförande och kan knappt tänka mig hur det blir med PSVR2!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror det behövs fler stora/bra spel för att PSVR2 ska sälja riktigt bra. Det står trots allt minst 7 400 kr på prislappen - för högt för att köpa bara för att det är kul. Första PSVR hade inte riktigt det bekymret eftersom den bara kostade drygt 4 000 kr (mer i praktiken med kamera + Move, men basic-prislappen var klart lockande.) Dessutom sjönk priset snabbt. Men vem vet, många byter ju dyra mobiler som om de bara kostade några hundra, skjuter man fram Iphone/Samsung-köpet ett år så har man ju en slant över.

4500Kr, kameran är ett måste.
All elektronik är dyrare nu än historiskt, att det då skiljer 2000Kr(utan inflation, fast med move och kamera)för ett betydligt mer skräddarsytt och teknisk imponerande headset för sin tid bör inte anses som extremt, går man på dollarpriset så skiljer det bara 50$.

Måste ha spel är såklart trevligt, men jag är mer fokuserad på bredden av spel som redan finns tillgängliga.
Det finns bra CS/CoD kloner, största racing simulatorn, superpopulärt rhytm spel, bra wave shooters och railshooter, bra left4dead klon, mängder pusselspel, riktigt bra äventyrsspel, bra brädspel, bästa eller näst bästa Tetris någonsin, spaceade rymdspel, bästa skräckspelen, bra stadsbyggar simulator M.M.
Det är också förmodligen mycket påväg såsom escaperoom spel, HL:A, överlevnads spel, mer sportspel etc.

Men jag kan hålla med om att det är lite extremt att chansa på 7400Kr om man har en stram budget.
Headset måste nog rulla ut viralt, alltså att folk provar det i en affär, hos en kompis eller liknande först.
Låt upplevelsen tala för sig själv helt enkelt.
Lite tråkigt att mindre upplevelser funkar bäst där, då mer avancerade spel eller stilar av spel kan behöva VR-legs.
Är det tillräckligt bra och når ut till en kritisk massa så tror jag att det kan bli riktigt stort.

Jag tror som sagt också att PCVR och PSVR har stort potential att hjälpa varandra, även om inte PSVR2 fungerar med dator(det kommer säkert något fullhack framöver som gör det möjligt annars dock).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Kul med så stort spelstöd till formatet redan! Undrar om Rez Infinite blir uppgraderingsbar för oss som har PS4-spelet eller om det måste köpas om? Antagligen kommer jag behöva det. Nåväl, lär vara värt det! Grymt i "vanligt" utförande och kan knappt tänka mig hur det blir med PSVR2!

En del spel kan uppgraderas genom 10$ betalning, likt hur det är med en del PS4 spel nu om man vill uppdatera till PS5 versionen.
Vissa får dock gratis uppgradering, såsom Pistol whip och RE8.

Googlade detta:

"Rez Infinite and Tetris Effect: Connected will support 120 fps frame rates and 2000 x 2040 per-eye resolution on PSVR 2, and both versions will support save transfers from PlayStation 4 to PlayStation 5. Rez Infinite will also support HDR on PS5.

These updates aren’t free, however. Upgrading to the PS5 versions will cost $9.99 each."

Medlem

Ser sjukt mycket fram emot horizon och gt7. Och kajakspelet ska jag nog köpa också. Sedan lär jag köpa beat saber för tredje gången 😅 hoppas att hl alyx släpps på vr2 också för det vill jag spela igen. Det finns ju ett väldigt gott utbud till launch iallafall det känns bra.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

4500, kameran är ett måste.
All elektronik är dyrare nu än historiskt, att det då skiljer 2000Kr(utan inflation)för ett betydligt mer skräddarsytt och teknisk imponerande headset för sin tid bör inte anses som extremt, går man på dollarpriset så skiljer det bara 50$.

Måste ha spel är såklart trevligt, men jag är mer fokuserad på bredden av spel som redan finns tillgängliga.
Det finns bra CS/CoD kloner, största racing simulatorn, superpopulärt rhytm spel, bra wave shooters och railshooter, bra left4dead klon, mängder pusselspel, riktigt bra äventyrsspel, bra brädspel, bästa eller näst bästa Tetris någonsin, spaceade rymdspel, bästa skräckspelen, bra stadsbyggar simulator M.M.
Det är också förmodligen mycket påväg såsom escaperoom spel, HL:A, överlevnads spel, mer sportspel etc.

Men jag kan hålla med om att det är lite extremt att chansa på 7400Kr om man har en stram budget.
Headset måste nog rulla ut viralt, alltså att folk provar det i en affär, hos en kompis eller liknande först.
Låt upplevelsen tala för sig själv helt enkelt.
Lite tråkigt att mindre upplevelser funkar bäst där, då mer avancerade spel eller stilar av spel kan behöva VR-legs.
Är det tillräckligt bra och når ut till en kritisk massa så tror jag att det kan bli riktigt stort.

Jag tror som sagt också att PCVR och PSVR har stort potential att hjälpa varandra, även om inte PSVR2 fungerar med dator(det kommer säkert något fullhack framöver som gör det möjligt annars dock).

Jag skulle nog inte säga att problemet är nöjet man får för pengarna. Det ligger nog snarare i att prislappen på 7400 kr är extremt hög för de flesta idag. Oavsett hur man vänder och vrider på det och vad man får så är det över 7000 kr för en nöjesprodukt och 7000 kr är mycket pengar. Speciellt nu i ett världsläge där vissa får elräkningar på över 15 k i månaden, det kan bara vara svårmotiverat att köpa en PS5 och ännu mer så att lägga ytterligare 7400 kr för ett VR-set. Sen är det ju bra att någon vill satsa på VR även i svåra tider.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte för att Startenders är så stort men som vanligt så glöms det bort i listorna nu. Vill man ha vr till ps5an så röstar man med plånboken. Man väntar inte för då kommer det definitivt inte några coola spel. Antalet spel som kommer dag 1 till psvr2 är väldigt högt och strax efter så kommer det flera bra spel som tex Walking dead saints and sinners 1&2. Att dom inte vill säga mer nu är för att dom vill kunna släppa fler nyheter senare i år. Jag har hört att skillnaden mellan Psvr1 och Psvr2 är ganska stor och det räcker för mig. Psvr1 var inte tillräckligt bra tycker jag för att hålla kvar mitt intresse. Men psvr2 har ju fått så mycket förbättringar så att man blir riktigt glad över det. Flera jag känner kommer också att köpa psvr2. Så det kommer att bli No mans sky multiplayer fram över mm.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Inte för att Startenders är så stort men som vanligt så glöms det bort i listorna nu. Vill man ha vr till ps5an så röstar man med plånboken. Man väntar inte för då kommer det definitivt inte några coola spel. Antalet spel som kommer dag 1 till psvr2 är väldigt högt och strax efter så kommer det flera bra spel som tex Walking dead saints and sinners 1&2. Att dom inte vill säga mer nu är för att dom vill kunna släppa fler nyheter senare i år. Jag har hört att skillnaden mellan Psvr1 och Psvr2 är ganska stor och det räcker för mig. Psvr1 var inte tillräckligt bra tycker jag för att hålla kvar mitt intresse. Men psvr2 har ju fått så mycket förbättringar så att man blir riktigt glad över det. Flera jag känner kommer också att köpa psvr2. Så det kommer att bli No mans sky multiplayer fram över mm.

Jag har The Walking dead saints and sinners till Oculus.
Jag spelade PC-versionen men jag tror jag kommer välja att köra Chapter 2 på PSVR2 då det kommer se betydligt bättre ut i det headsetet än i Quest 2 tack vare högupplöst oled, och sen haptics i kontrollerna och headsetet som ingen annan har nått motsvarande.

Nu har jag inte spelat Startenders men om du gillar sådana casual spel också så har ju UploadVR's GOTY 2022: What the bat utannonserats till release


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle nog inte säga att problemet är nöjet man får för pengarna. Det ligger nog snarare i att prislappen på 7400 kr är extremt hög för de flesta idag. Oavsett hur man vänder och vrider på det och vad man får så är det över 7000 kr för en nöjesprodukt och 7000 kr är mycket pengar. Speciellt nu i ett världsläge där vissa får elräkningar på över 15 k i månaden, det kan bara vara svårmotiverat att köpa en PS5 och ännu mer så att lägga ytterligare 7400 kr för ett VR-set. Sen är det ju bra att någon vill satsa på VR även i svåra tider.

Jag ser det helt tvärt om, man får inte mycket för 7400Kr idag och är något tillräckligt bra så prioriterar man. PS5 Säljer som smör även fast att den är 80-90% dyrare(räknar man med Ragnarök som är den ända tillgängliga versionen idag så är man uppe i 90%) än förra generationen.

Förmodligen så håller headsetet en generation (6-8år), så priset blir inte så farligt över tid heller(runt 100Kr i månaden).

Att kalla det extremt högt är bara trams som i bästa fall håller om man inte jämför med vad något annat kostar.
Vore det billigaste bäst så skulle alla köpt Series S idag, men den finns fortfarande i lager, även fast att den kostade en 3dje del av vad PS5 kostar nyligen(fanns för ca 2600Kr i december).

Var väl samma snack när PS5/Series X släpptes, verkar ju gå riktigt dåligt för dem på grund av priset.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

En del spel kan uppgraderas genom 10$ betalning, likt hur det är med en del PS4 spel nu om man vill uppdatera till PS5 versionen.
Vissa får dock gratis uppgradering, såsom Pistol whip och RE8.

Googlade detta:

"Rez Infinite and Tetris Effect: Connected will support 120 fps frame rates and 2000 x 2040 per-eye resolution on PSVR 2, and both versions will support save transfers from PlayStation 4 to PlayStation 5. Rez Infinite will also support HDR on PS5.

These updates aren’t free, however. Upgrading to the PS5 versions will cost $9.99 each."

Oh, grymt, tack för infon. Då får jag ändå användning av min Iam8Bit-utgåva till PS4 och PSVR"1" trots allt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är ett tillbehör till PS5, för att få folk att välja PS5 helt enkelt.
Hur det säljer kommer säkert påverka hur mycket som satsas på spel. Men VR som plattform är så pass stor så om det inte kommer exclusiva titlar så kommer det komma multiplattform spel hur som helst.
Fast enligt dom lärda är PS5an byggt för VR i grunden. Även utveckling av spel är gjort på så vis att gör du ett PS5 spel så gör du även ett spel som tekniskt fungerar för PSVR2. Man behöver bara lägga till nån form av VR-läge.
Jag tror Sony har krav på hur VR-lägen ska vara så man kan nog inte bara lägga in hur som helst i sitt spel men jag tror också Sony är villiga att Sponsra ett väl implementerat VR-läge i så många spel som möjligt.

Så här innan release så tror jag att är man PS5 ägare, så kommer man missa under generationen en hel del godbitar om man skippar PSVR2

Är det sant? finns det någon källa? Låter otroligt bra. Tänk om Insomniac bara kan göra en VR patch och sen spela Spiderman i 3D och få känna djupet i hur högt upp över gatorna man är. Låter nästan för bra för att vara sant

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har The Walking dead saints and sinners till Oculus.
Jag spelade PC-versionen men jag tror jag kommer välja att köra Chapter 2 på PSVR2 då det kommer se betydligt bättre ut i det headsetet än i Quest 2 tack vare högupplöst oled, och sen haptics i kontrollerna och headsetet som ingen annan har nått motsvarande.

Nu har jag inte spelat Startenders men om du gillar sådana casual spel också så har ju UploadVR's GOTY 2022: What the bat utannonserats till release

Själv så kom jag ingenstans nästan i Saints and sinners 1 till psvr. Mycket på grund av att allt var lite omständigt och jag visste inte vart jag skulle. Och jag dog mycket på grund av struliga kontroller mm. Så det ska bli riktigt gott att få spela både 1&2 i bättre kvalitet. Motorsåg och att kunna slå zombies med förstärkta "boxhandskar" ser jag verkligen fram emot i 2an.

Medlem

Inte många intressanta spel där. Någon tipsade om kajakspelet dock och det ser otroligt snyggt och skönt ut. Resi Village borde också passa bra i VR.

Jag förstår inte att så många VR-spel har tecknad stil och blockgrafik. För mig känns det så självklart att grafiken ska vara realistisk. Det heter ju till och med "reality".

En fråga. Har någon här spelat racingspel i VR? Är det verkligen njutbart med tanke på att allt rusar förbi så snabbt? Blir man inte omtöcknad eller illamående?

Annan fråga. De som redan har VR hemma, finns det någon som spelar större mängder VR? Är det inte så att man bara då och då kör en session på 1-2 timmar med minst en veckas mellanrum och däremellan vanliga spel?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det ska bli intressant och se hur PSVR2 säljer. Jag gissar att VR är en satsning för Sony som kostar mer än det smakar i nuläget. Frågan är hur långt de är villiga att satsa innan kostymerna där börjar vilja se avkastning?

Ere nån som vet hur många ex som såldes av PSVR1? 5 miljoner? 10 miljoner?

En installed base på 10 miljoner några år efter release skulle vara så mäktigt för PSVR2 och Sony. Om sedan lika många äger Vice och Oculus eller vad de nu heter på PC, så skulle en riktigt stor VR-hit kunna sälja mer än ofattbara 8 miljoner ex. (I alla fall förr med X360 och PS3 så kunde ett stort, bra spel som släpptes ganska tidigt under en generation - som Halo 3 - köpas av upp till 46% av alla konsolägare).

8 miljoner ex gånger $25 per kopia innebär $200 miljoner i intäkter för utgivaren. Shit vilken system seller.

4 miljoner ex för en Playstation VR2 exclusive megahit skulle dra in $100 milj. För det kan man producera ett AAA-spel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ere nån som vet hur många ex som såldes av PSVR1? 5 miljoner? 10 miljoner?

Vid en snabb Googling hittade jag 5 miljoner sålda, men det var Januari 2022 men å andra sidan har det väl inte sålts så många fler på ett år då de flesta antagligen inväntar PSVR2 vid det här laget. Edit: det var visst 2020 det gällde. Så kanske några till hunnit säljas. Men lär ändå inte handla om några jätteupplagor. Edit 2: den har uppenbarligen genererat bra pengar för Sony ändå!

Skribent
Skrivet av Slimebeast:

Ere nån som vet hur många ex som såldes av PSVR1? 5 miljoner? 10 miljoner?

En installed base på 10 miljoner några år efter release skulle vara så mäktigt för PSVR2 och Sony. Om sedan lika många äger Vice och Oculus eller vad de nu heter på PC, så skulle en riktigt stor VR-hit kunna sälja mer än ofattbara 8 miljoner ex. (I alla fall förr med X360 och PS3 så kunde ett stort, bra spel som släpptes ganska tidigt under en generation - som Halo 3 - köpas av upp till 46% av alla konsolägare).

8 miljoner ex gånger $25 per kopia innebär $200 miljoner i intäkter för utgivaren. Shit vilken system seller.

4 miljoner ex för en Playstation VR2 exclusive megahit skulle dra in $100 milj. För det kan man producera ett AAA-spel.

Tror PSVR1 slutade på runt 5 miljoner och PS4 slutade på runt 100 miljoner sålda enheter.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Tycker det är väldigt intressant. Har aldrig ägt en VR förrut. Tar dock och väntar ett tag för att se om det faktiskt kommer bra spel till den. Hade dock Half-Life: Alyx kommit så hade det blivit ett köp direkt. Sett det spelet på youtube och det verkar bara otroligt bra.

12
Skriv svar