Battlefield 6 Open Beta - Ett första intryck

Medlem
Battlefield 6 Open Beta - Ett första intryck

Då var första beta-veckan avklarad för Battlefield 6 och i väntan på nästa tänkte jag passa på att skriva ihop ett första intryck:

Jag har haft roligt och fått ett generellt positivt intryck, spelet har något, men det finns också saker som oroar. Jag fattar att det här inte är hela upplevelsen och att stresstestning och datainsamling påverkar känslan och identiteten en del.

Speltempo
Just nu är betan rena CQC-kaoset. Kul i korta stunder men rätt ansträngande i längre sessioner. Rörelserna känns bra men vissa animationer är på tok för snabba och förenklade (t.ex. granatkast som är något slags insta-kast). Flaggpunkterna är för kompakta och flödet gör att folk kommer från alla håll samtidigt. Den snabba hälsogenereringen och auto-spotting snabbar upp spelet ytterligare och bidrar till run-n-gun känslan. Metodiskt spel lönar sig sällan på de kartor vi har nu och jag hade gärna sett justeringar och att tempot drogs ner lite.

Kartor

• Siege of Cairo: Bra karta men alldeles för trång för 64 spelare i Conquest. Denna passar troligen bättre för 32 spelare eller i andra spellägen som Rush eller TDM.

• Iberian Offensive: Den karta jag gillar minst. Har egentligen samma roll som Cairo men känns mindre välgjord. Snarare ofärdig i jämförelse. Jag tror att jag har problem med art designen här, vilket gör att den mest upplevs som en sämre och tråkigare variant av ovan.

• Liberation Peak: Bättre och mer i klassisk Battlefield-anda, men tvingar ändå ihop alla i mitten vilket gör att stora delar av kartan blir oanvända i Conquest, förutom campande snipers längs kanterna. I praktiken blir denna en liten karta. Här tror jag man måste göra en del ändringar.

Klasser

• Assault: Gillar att spawn beacon flyttas hit från Recon men klassen känns lite som en one-man-army. Två primärvapen (AR/hagel) är OP, särskilt med tanke på hur bra hagelgevären är just nu.

• Engineer: Överlag nöjd men RPG + Stinger och gott om ammo för dessa känns lite väl. (Detta ska tydligen justeras).

• Support: Som tidigare sagt, för snabb hälsogenerering minskar incitamentet för att göra någon slags meningsfull healing utöver personlig prestation. Att ladda defib för instant revive är inget jag gillar och defibs överlag känns väldigt spammiga.

• Recon: Känns bra hittills, förutom blänk från sikten men det ska tonas ner enligt DICE.

Grafik och ljud
Inget att klaga på. Den krigshärjade atmosfären är där, förstörelsen, dammet, röken och detaljnivån känns väldigt mycket Battlefield och långt från den sterila känslan i 2042. Ljudet är kanon och War Tapes V.A.L låter mer som jag minns detta läge från BC2. Prestandan har hittills varit stabil och bättre än väntad, även på högre inställningar med lite äldre hårdvara.

Övrigt
Jämfört med BF6 känns 2042 tomt. BF6 är "fylligt" på ett sätt som känns mer välarbetat och fullt av detaljer. Jag älskar Dragon™ revive och hade gärna sett ett alternativ där man bara kan dra utan att återuppliva (Dragonly?). Det går också i linje med att jag inte vill se för mycket effektiviseringar, snabba animationer och förenklade moment som känns designade med små kartor i åtanke.

När det kommer till diskussionen vad det gäller Closed vs Open Weapons lutar jag åt Closed. Det håller klassidentiteten, balansen och lagspelet. Däremot hoppas jag att de två separata spellägen som är tänkt att vara, inte blir ett problem när spelarantalet minskar.

Bonus: Fordonsförstörelsen är fantastisk, särskilt när helikoptrar och flygplan spinner och störtar med realistisk och fysisk tyngd, river byggnader och lämnar efter sig något som ser ut som en riktig crashsite. Jag kan inte minnas att det sett så bra ut tidigare. En detalj som verkligen höjer inlevelsen!

Sammanfattning
Battlefield 6 kan bli riktigt bra! Allt finns där för att det ska se ut som Battlefield men det behövs justeringar för att det också ska spelas som Battlefield fullt ut. Just nu är det mer en skirmish snarare än ett Battlefield. Större kartor kan ändra på det men jag tror även tempot och några andra delar måste ses över. Jag vill se mer skala och jag hoppas att det riktiga fokuset ligger på all-out combined arms warfare, med andrum för flankering, försvar och lite strategiskt spel.

1
Skriv svar