Diablo IV har en slutlig end game-boss för maxade karaktärer

Robot
Diablo IV har en slutlig end game-boss för maxade karaktärer

Och spelet är "inte menat att spelas för alltid".

#Blizzard, #Diablo-4


Testpilot

Detta ser jag som positiva nyheter, gör att det kanske känns okej att spela utanför säsongsbaserade återställningar också. För har man spöat på sista bossen är det liksom ett klart ordeal för den gubben och man kan lugnt vandra vidare till nästa utan att känna stress – alltså man kan spela i sin egna takt utan att känna att man missar något.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Det låter bra att det bör finnas en naturlig känsla av avslut (men det bör vara en mycket lång väg dit), men allt lite tråkigt att inte få loot av sista bossen.

Medlem

Låter bra. Jag har ingen lust att grinda i evigheter ändå. Bättre att man kan bygga roliga builds runt sin karaktär och att blizard släpper säsonger med nytt innehåll man kan få uppleva. Blizzard har fattat samma sak som oss, att spel är menade att var roliga inte meningslöst grindiga.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Låter bra. Jag har ingen lust att grinda i evigheter ändå. Bättre att man kan bygga roliga builds runt sin karaktär och att blizard släpper säsonger med nytt innehåll man kan få uppleva. Blizzard har fattat samma sak som oss, att spel är menade att var roliga inte meningslöst grindiga.

Blizzard har fattat att dom kan kräma ut så mycket ingame transaktioner som möjligt på detta vis och därför har dom byggt spelet som dom gör. Dom vill att vi ska grinda sönder det för att tröttna... För att gå in i deras cash shop. Allt kommer kosta pengar i D4 inom sin tid.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Ingen POE-killer iaf 😆

Inaktiv

Sounds good to me.

Medlem
Skrivet av robbis:

Blizzard har fattat att dom kan kräma ut så mycket ingame transaktioner som möjligt på detta vis och därför har dom byggt spelet som dom gör. Dom vill att vi ska grinda sönder det för att tröttna... För att gå in i deras cash shop. Allt kommer kosta pengar i D4 inom sin tid.

Nae, så blir det nog inte.

Sidenote: Ica-slipsarna vaknar nog varje dag och funderar på hur dom skall kräma ur varenda krona av oss också. Företag som företag.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Tyvärr vågar jag gissa på att endbossen lär vara scale:ad för casuals. "Alla ska kunna klara den efter lite lagom nedlagd tid". Och inte att glömma det kommer finnas några extremt cheesy builds som kan ta ner bossen långt innan det är tänkt med. But hey, jag blir mer än gärna motbevisad och blir glad om man inte ens lyckas göra 5% skada alternativt mer eller mindre instantdör mot den fastän man har skaplig gear på svåraste. Time will tell.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tyvärr vågar jag gissa på att endbossen lär vara scale:ad för casuals. "Alla ska kunna klara den efter lite lagom nedlagd tid". Och inte att glömma det kommer finnas några extremt cheesy builds som kan ta ner bossen långt innan det är tänkt med. But hey, jag blir mer än gärna motbevisad och blir glad om man inte ens lyckas göra 5% skada alternativt mer eller mindre instantdör mot den fastän man har skaplig gear på svåraste. Time will tell.

Och det är väl inte mer än rimligt? Det bästa vore väl om det finns multipla nivåer.
Men ska jag gissa skulle jag säga att dom flesta som spelar hamnar under nivån ”casuals”, så det är ju rimligt att det är där man lägger nivån.

Medlem
Skrivet av robbis:

Blizzard har fattat att dom kan kräma ut så mycket ingame transaktioner som möjligt på detta vis och därför har dom byggt spelet som dom gör. Dom vill att vi ska grinda sönder det för att tröttna... För att gå in i deras cash shop. Allt kommer kosta pengar i D4 inom sin tid.

Du menar som det är tänkt att looters ska funka? Tror väldigt många hade blivit besvikna om dom lagt 50 timmar på att spela igenom storyn, levla sin karaktär till max och dessutom får bästa möjliga utrustning på en genomspelning.
Looters har ju alltid handlat om att köra en runda till för att kanske få en lite bättre version av hjälmen man har för att förbättra sin build ytterligare. Det är därför jag gillar dom.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Du menar som det är tänkt att looters ska funka? Tror väldigt många hade blivit besvikna om dom lagt 50 timmar på att spela igenom storyn, levla sin karaktär till max och dessutom får bästa möjliga utrustning på en genomspelning.
Looters har ju alltid handlat om att köra en runda till för att kanske få en lite bättre version av hjälmen man har för att förbättra sin build ytterligare. Det är därför jag gillar dom.

Finns dock ARPGs med loot fokus som har betydligt bättre character progression än D4. Grim dawn tex med sitt dual masteries system där man bygger en klass genom att kombinera två skill träd med synnergier etc. Sedan Constellations på det där man låser upp effekter som man sedan kan assigna till skills eller pets.

Medlem

Fast om man nu ska optimera sin build som sedan kommer kosta så låter de som det kommer bli grind ändå?

Medlem

Besviken om det inte är självaste Diablo som är den bossen.

Gnällkuk
Skrivet av Nimin:

Ingen POE-killer iaf 😆

Nej, det finns nog inget som kan bli en "x-dödare" när något blivit tillräckligt populärt. Inte riktigt samma typ av hack 'n slash heller. Generellt sett verkar folk som är hängivna PoE inte spela Diablo och tvärtom, gott så. Alltid bra när det finns spel som inte bara är en kopia av det andra spelet.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tyvärr vågar jag gissa på att endbossen lär vara scale:ad för casuals. "Alla ska kunna klara den efter lite lagom nedlagd tid". Och inte att glömma det kommer finnas några extremt cheesy builds som kan ta ner bossen långt innan det är tänkt med. But hey, jag blir mer än gärna motbevisad och blir glad om man inte ens lyckas göra 5% skada alternativt mer eller mindre instantdör mot den fastän man har skaplig gear på svåraste. Time will tell.

Att inte göra spel för casuals funkar inte, det såg alla i Wildstar där spelet mer eller mindre var byggt för hardcore raiders från WoW.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att inte göra spel för casuals funkar inte, det såg alla i Wildstar där spelet mer eller mindre var byggt för hardcore raiders från WoW.

Säg det till alla superpopulära koreanska MMOn och andra spel. Eller EVE online som är vad, 15år gammalt å fortfarande populärt.
Sedan är jag av den tron att spel behöer ha hardcore också, likaså i wow. casual folk som drägglar över nolife snubbens superduper epics å drömmer sig bort när de själva kommer få samma coola gear å vara OP, samtidigt som hardcore snubben kan känna sig stolt och oövervinnerlig med sin superduper gear som han slitit efter att få.

"If everyone is special, no one is"

Medlem

Så en boss efter Diablo alltså som alltid är slutbossen i Diablospel (nej jag köper inte att Lilith är endboss, kanske nästsist) för jag kan inte tänka mig att dom skulle göra just Diablo så skitsvår att många kanske inte skulle klara av att ha ihjäl'n^^
Låter lite som en Nemesis boss i Grim dawn fast samtidigt förankrad i storyn och man får ett avslut... fan nu blev jag förvirrad. Menar dom att slutbossen skalar dynamiskt med ens gesr och lvl då eller? Det gör ju alla monster redan i typ alla hack n slash mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Finns dock ARPGs med loot fokus som har betydligt bättre character progression än D4. Grim dawn tex med sitt dual masteries system där man bygger en klass genom att kombinera två skill träd med synnergier etc. Sedan Constellations på det där man låser upp effekter som man sedan kan assigna till skills eller pets.

Det säger jag inget om. Det jag svarade på var klaget på att Blizzard gör D4 grindigt när jag tycker att det är det som den här sortens spel går ut på.

Men det blir ändå väldigt mycket grind, kanske inte för att få bättre utrustning men om Grim Dawn är ungefär som Titan Quest, som är utvecklat av samma personer, så tar det oerhört lång tid att levla upp istället. Om jag inte har missat något bra sätt att gå upp i level.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Säg det till alla superpopulära koreanska MMOn och andra spel. Eller EVE online som är vad, 15år gammalt å fortfarande populärt.
Sedan är jag av den tron att spel behöer ha hardcore också, likaså i wow. casual folk som drägglar över nolife snubbens superduper epics å drömmer sig bort när de själva kommer få samma coola gear å vara OP, samtidigt som hardcore snubben kan känna sig stolt och oövervinnerlig med sin superduper gear som han slitit efter att få.

"If everyone is special, no one is"

Nu sa jag inte att hardcore inte ska få finnas i ett spel, men nu är det så att 99% (casuals) betalar för utvecklingen av t.ex. WoW. Samma princip gäller på gymmet, det är de som inte är där varje dag som betalar för gymmets överlevande, så att hardcore gymarna har någonstans att gå.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av delli:

Fast om man nu ska optimera sin build som sedan kommer kosta så låter de som det kommer bli grind ändå?

Vad kommer kosta? Gissar att du inte har ett exempel på det.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Så en boss efter Diablo alltså som alltid är slutbossen i Diablospel (nej jag köper inte att Lilith är endboss, kanske nästsist) för jag kan inte tänka mig att dom skulle göra just Diablo så skitsvår att många kanske inte skulle klara av att ha ihjäl'n^^
Låter lite som en Nemesis boss i Grim dawn fast samtidigt förankrad i storyn och man får ett avslut... fan nu blev jag förvirrad. Menar dom att slutbossen skalar dynamiskt med ens gesr och lvl då eller? Det gör ju alla monster redan i typ alla hack n slash mer eller mindre.

Den bossen kommer möjligtvis vara orelaterad till storyn. Tänk grifts i d3. Svårare än sista bossen på höga diffs och mer för som extra utmaning. Gissar att de cyclar bossen från säsong till säsong med.

Medlem
Skrivet av Govein:

Den bossen kommer möjligtvis vara orelaterad till storyn. Tänk grifts i d3. Svårare än sista bossen på höga diffs och mer för som extra utmaning. Gissar att de cyclar bossen från säsong till säsong med.

Hur kan den vara orelaterad till storyn?
Är den inte i samma värld?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej, det finns nog inget som kan bli en "x-dödare" när något blivit tillräckligt populärt. Inte riktigt samma typ av hack 'n slash heller. Generellt sett verkar folk som är hängivna PoE inte spela Diablo och tvärtom, gott så. Alltid bra när det finns spel som inte bara är en kopia av det andra spelet.

Nä jag vet det var lite skämtsamt skrivet
Jag personligen tillhör dock skaran som lagt åtskilliga hundratals timmar i Path of Exile och Diablo 3. Diablo 2 snackar vi tusentals så det är en annan historia. Men jag spelar definitivt båda och hoppas både D4 och PoE 2 blir good stuff.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Hur kan den vara orelaterad till storyn?
Är den inte i samma värld?

Menar att det inte nödvändigtvis är någon av storyns huvudbossar som är lvl 100 bossen. Kan vara. Skulle också kunna vara någon av dungeon bossarna som dom tar skin ifrån och ger lite nya abilities etc. Det jag menar är att det inte nödvändigtvis kommer vara en del av storyn att ta ner den bossen. Storyn kommer nog avslutas och man kör vidare i efterdyningarna. Sen är lvl 100 bossen då kanske en av bosssrna vi sprungit på fast med andra/ytterligare skills och mer där som en achievement milestone för folk som lirar vidare. Men vem vet dom kanske får till det med lite Lore/story också. Sen nästa säsong är det en annan boss för variationens skull.

Medlem
Skrivet av Govein:

Vad kommer kosta? Gissar att du inte har ett exempel på det.

En massa guld?

Medlem
Skrivet av delli:

En massa guld?

Aah sorry. Missförstod dig helt. Hade läst lite "omg p2w dyrt spel dom kommer tvinga dig köpa saker"-grejer innan så satt fast i dom banorna. My bad!

Gnällkuk
Skrivet av Nimin:

Nä jag vet det var lite skämtsamt skrivet
Jag personligen tillhör dock skaran som lagt åtskilliga hundratals timmar i Path of Exile och Diablo 3. Diablo 2 snackar vi tusentals så det är en annan historia. Men jag spelar definitivt båda och hoppas både D4 och PoE 2 blir good stuff.

Jo, det finns ju så klart en del som gillar båda Man får vara smart som de som utvecklar Last Epoch istället, se till att spelet dedan hamnar mellan säsongerna i PoE, inte ens utvecklarna själva ville ju missa PoE's nya leagues


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Besviken om det inte är självaste Diablo som är den bossen.

Slutbossarnas slutboss!

Medlem
Skrivet av robbis:

Blizzard har fattat att dom kan kräma ut så mycket ingame transaktioner som möjligt på detta vis och därför har dom byggt spelet som dom gör. Dom vill att vi ska grinda sönder det för att tröttna... För att gå in i deras cash shop. Allt kommer kosta pengar i D4 inom sin tid.

Jag har inget emot att betala för nytt innehåll i spelet speciellt om det är form av små regelbundna dlc som bjuder på underhållning av högre produktionsvärde.
Det är bara naivt att tro att allting ska vara gratis i livet, och uppenbarligen om du läser artikeln så vill dom gå ifrån meningslöst grind i sin design.

12
Skriv svar