Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Pusselpärlan Braids remastrade version har fått ett släppdatum

Robot
Pusselpärlan Braids remastrade version har fått ett släppdatum

Braid, Anniversary Edition lägger även till nytt material.

#Braid


Medlem

Alla format utom Switch? Kan det måhända vara en lanseringstitel till Switch 2? 😃

Medlem

Förgrunden och figurerna är förvanskade till.. nästan clipart. Det hade gått att behålla den mjukare looken även i högre skärpa men de valde att bara skala upp varje färgyta (dock med mjuka kanter) och på så vis skapa BANDING som inte fanns... godkänner INTE!

P.s. Presic som om det var skapat med ett uppskalningsprogram bara... hmmm


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag undrar mest när nästa spel kommer?

Det är åtta år sedan The Witness.

Medlem

När slutar en klassiker vara modern? Spelet är 15 år gammalt. Vilket får mig att känna mig som en omodern klassiker

Medlem

Bra spel men inget sug efter att köra om det.

Medlem

Spelade aldrig ut det, kommer ihåg att det blev väldigt svårt. Men kanske borde försöka på nytt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Alla format utom Switch? Kan det måhända vara en lanseringstitel till Switch 2? 😃

Det vore ju väldigt trevligt! Spelade det way back på 360 och var nog första spelet jag köpte digitalt (på konsol) från Arkad-delen av Xbox Live. Lite av plattformsspelens TENET ju. Blev orolig när jag läste att det skulle vara ny grafik men det var mest förbättrad och förädlat än bara ny grafik som ser plastig ut. Blev faktiskt lite pepp på att spela om!

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Förgrunden och figurerna är förvanskade till.. nästan clipart. Det hade gått att behålla den mjukare looken även i högre skärpa men de valde att bara skala upp varje färgyta (dock med mjuka kanter) och på så vis skapa BANDING som inte fanns... godkänner INTE!

P.s. Presic som om det var skapat med ett uppskalningsprogram bara... hmmm

Du skämmer ut dig. Det är inte ett uppskalningsprogram. Karaktärerna är omritade från grunden men helt nya animationer och ny shader-teknik. Liknande shader-effekt används på bakgrunden för att få pensel effekten. Det inkluderar nya pussel, en instruktiv spelutvecklingsdokumentär och nya assets på banorna.
Det är Jonathan Blow som är utvecklare. Han är en av de mest innovativa spelutvecklarna på marknaden. Han har tre speltitlar på gång; Braid remake, nytt pusselspel baserat på klassiska genrer som använder hans egna programmeringsspråk Jai (ersättare för C++), och sist ett hemligt projekt som också använder Jai. Är du intresserad så har han många timmar programmering på YouTube du kan kika på.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Du skämmer ut dig. Det är inte ett uppskalningsprogram. Karaktärerna är omritade från grunden men helt nya animationer och ny shader-teknik. Liknande shader-effekt används på bakgrunden för att få pensel effekten. Det inkluderar nya pussel, en instruktiv spelutvecklingsdokumentär och nya assets på banorna.
Det är Jonathan Blow som är utvecklare. Han är en av de mest innovativa spelutvecklarna på marknaden. Han har tre speltitlar på gång; Braid remake, nytt pusselspel baserat på klassiska genrer som använder hans egna programmeringsspråk Jai (ersättare för C++), och sist ett hemligt projekt som också använder Jai. Är du intresserad så har han många timmar programmering på YouTube du kan kika på.

Han skämmer inte ut sig genom att påpeka att något ser ut som något som det faktiskt ser ut som.

Att Mr Blow är innovativ och duktig, vad spelar det för roll om ens åsikt kring Braid?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Han skämmer inte ut sig genom att påpeka att något ser ut som något som det faktiskt ser ut som.

Att Mr Blow är innovativ och duktig, vad spelar det för roll om ens åsikt kring Braid?

Det är så otroligt mycket ogrundliga klagomål på spelutvecklare. Tobbes kommentar är ogrundlig, ett dåligt försök till "gatcha! lata spelutvecklare".

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är så otroligt mycket ogrundliga klagomål på spelutvecklare. Tobbes kommentar är ogrundlig, ett dåligt försök till "gatcha! lata spelutvecklare".

Jag förstår inte hur du kommer till den slutsatsen, att Tobbes kommentar är ogrundlig. Orkar du att förklara?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag förstår inte hur du kommer till den slutsatsen, att Tobbes kommentar är ogrundlig. Orkar du att förklara?

Han antyder att remastern endast är gjort med uppskalningprogram. Alltså att de har tagit sina sprite sheets och skalat upp dem med AI och nu försöker tjäna snabba cash.
Det är omdesignade karaktärer, nya animationer och nya assets.
Jag vet inte vad det är för "banding" Tobbe pratar om, jag ser inget sådan effekt, är det penseleffekten/shader-effekten det syftas på? Remastern innehåller även 15h spelutvecklingsdokumentär om C++ programmering, level design, art design o.s.v.
De har gjort nya pussel för detta nysläpp. Även att tillägga; detta är ett nysläpp på ett spel som inte säljs längre. Denna remaster kan inte blir mer genomförligt gjort.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är inte ett uppskalningsprogram. Karaktärerna är omritade från grunden men helt nya animationer och ny shader-teknik. Liknande shader-effekt används på bakgrunden för att få pensel effekten.

Ja bakgrunderna har kanske fin "färg"shader effekt. Att de vill behålla den "mindre genomarbetade-olje stilen" till figurerna/förgrund kan så vara, men det skulle behöva större figurer för att synas bra och inte bara se just bandigt ut.
Var det inte tanken, skulle nyttan av att slaviskt handkalkerat över de uppförstorade originalen inte varit stor, då de som sagt överhuvudtaget inte har försökt återskapa originalets fina färgövergångar. Man får ju liknande resultat med medioker "smart"-uppkonvert + mindre handkorrigering efteråt. En omritning kan inte bara utgå från originalets mindre antal färgsteg. Då får man stora icke-tonande färgytor och därigenom massor av banding som synes.

Men HUR de gjort spelar mindre roll.. det är inte bra gjort i vilket fall.
Eller så kanske de ansåg en mjuk ny version inte var att föredra över ev. oljelook på större skärm.

( En annan upptäckt är huvudkaraktärens tillagda vänd-animationer (och andra nya antagligen). Där syns under de 8 framesen (dubblerade) att ansiktet ser annorlunda ut, ansiktslinjerna är tunnare, ögonbrynen är högre upp, mm, nästan så att det ser ut som någon annan. Detta på grund av att dessa frames inte har något att utgå från och måste ritas utan förebild).
.

Funderingarna utgår från en komprimerad video, och de har gjort ett bra släpp i övrigt kan man säga. Men det är bara dem som ev. ska skämmas över det jag talat om. Ha en bra dag.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Snälla Blow porta the Witness till Switch 🙏🏻

1
Skriv svar