Sony stäms på 82 miljarder kr för höga PS Store-priser

Robot
Sony stäms på 82 miljarder kr för höga PS Store-priser

Anklagas för att missbruka sin dominanta position.

#playstation, #ps-store, #sony


Medlem

Hade gärna sett att Sony och Nintendo tillät andra butiker att sälja spelnycklar så som Microsoft gör, istället för att ha monopol på den digitala marknaden.

Medlem

Smekmånaden är över.

Medlem

Så här blir det när företag når just denna för dem åtråvärda marknadsdominansen. Konsumenten blir förloraren.

Kanske/kunde/borde vara tänkvärt när en del företag i branschen köper upp andra stora aktörer...behöver inte nämna några namn.

Medlem

Samtidigt är det ju ingen som tvingar folk att köpa nya spel vid release. Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel
Däremot tycker jag att det är galet att Sony, Xbox och Steam tar 30% av försäljningssumman rakt av.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Smekmånaden är över.

Nice, hoppas ni haft det bra🥳

Skrivet av OAKTHYR:

Samtidigt är det ju ingen som tvingar folk att köpa nya spel vid release. Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel
Däremot tycker jag att det är galet att Sony, Xbox och Steam tar 30% av försäljningssumman rakt av.

Blir jobbigt sen när GTA släpps bara😓

Surt också med Nintendo spel som inte sjunker i pris.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nice, hoppas ni haft det bra🥳

Blir jobbigt sen när GTA släpps bara😓

Surt också med Nintendo spel som inte sjunker i pris.

GTA lär man ju lägga 2000 på eller vad dom har för sjukt pris för att få allt. Detta spel är bara o kasta sina pengar på o blunda imo. 🙃

Medlem

Hoppas de åker dit ordentligt. Skulle förhoppningsvis sätta standarden för att tvinga såväl Sony, Microsoft och Nintendo från att grisa med sina priser.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hoppas de åker dit ordentligt. Skulle förhoppningsvis sätta standarden för att tvinga såväl Sony, Microsoft och Nintendo från att grisa med sina priser.

Fast varför ska sony straffas för att dom sätter sina egna priser, jag förstår inte ?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel

Dom hade bra reor under PS3-tiden i alla fall, det var inte så ovanligt att kunna köpa ett bra spel för 50kr efter två år eller så.

Medlem

Sony bör även få rapp på fingarna för sina usla villkor vad gäller refunds.
2 timmar el 14 dagar är fullt rimligt som dom andra kör med, men går inte för lilla Sony och Nintendo av nån anledning. Deras måtto är gladeligen sälja grisen i säcken. 🤮


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nu är det viktigt att komma ihåg att MS/Xbox är dom största bad guysen egentligen.

Medlem
Skrivet av Najkan:

GTA lär man ju lägga 2000 på eller vad dom har för sjukt pris för att få allt. Detta spel är bara o kasta sina pengar på o blunda imo. 🙃

Fysiska kopior brukar i regel vara en aning eller mycket billigare än digitala hos PS Store vad jag sett iallafall

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Fast varför ska sony straffas för att dom sätter sina egna priser, jag förstår inte ?

För att de säljer en heldigital konsol och därmed bryter mot diverse lagar mot monopol världen över (inklusive EU) med sina grispriser. Då har man inte ens gått in på hur deras idiotiska returpolicy fungerar där du kan få pengarna tillbaka på ett ospelat spel en gång per konto. Sony ligger på Nintendo-nivåer med sitt konsumentfientliga beteende.

Medlem

Lycka till med den stämningen... Det är ju inte direkt så att Sony tvingar någon att köpa spel från PS Store. Höga priser visst men om man som jag inte har bråttom med att spela spelen direkt de släpps så kommer det alltid schyssta reor förr eller senare.

Medlem

Det här är ju en av anledningarna till att man köpte en PS5 med skivläsare.
Folk borde bojkottat den digitala versionen och fortsatt köpa sina spel i fysiskt format.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir jobbigt sen när GTA släpps bara😓

Surt också med Nintendo spel som inte sjunker i pris.

Håller med. Men jag köper bara majoriteten av mina spel på rea. Inte alla. Ibland köper jag på releasedagen också. Spel som jag har sett fram emot länge.

Håller med om Nintendo. Har kollat på lite spel till Switch i veckan på prisjakt men dom titlarna jag vill spela ligger fortfarande på runt 500 spänn. Det billigaste jag har köpt en Nintendo titel till Switch är i deras online affär för 399. Men å andra sidan gör det att jag verkligen spelar igenom dom få spel jag har till Switchen

Skrivet av Kazutoyo:

Dom hade bra reor under PS3-tiden i alla fall, det var inte så ovanligt att kunna köpa ett bra spel för 50kr efter två år eller så.

Menar du AAA-spel då? Kan knappt minnas att jag har köpt annat än indie titlar för 50 spänn sedan 360 tiden. Kanske någon enstaka titel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Samtidigt är det ju ingen som tvingar folk att köpa nya spel vid release. Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel
Däremot tycker jag att det är galet att Sony, Xbox och Steam tar 30% av försäljningssumman rakt av.

Samtidigt om exakt alla skulle vänta på Reor så kommer utvecklarna gå i förlust med spelutvecklingen, och det vill vi ju inte.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Samtidigt om exakt alla skulle vänta på Reor så kommer utvecklarna gå i förlust med spelutvecklingen, och det vill vi ju inte.

Men om åtalet går igenom och spel tvingas ner i pris på Sonys plattform förlorar dom väl ändå pengar tänker jag. Och om Sony tar en mindre andel av priset själva så är det väl inget som hindrar spelföretag att behålla samma pris som innan. Det var någon som skrev att Epic tar 15% och storspelen ändå kostar lika mycket som på Steam.
Jag kommenterade mest för att jag tycker att själva premissen att stämma Sony för oskäligt höga priser på spel kan undvikas om man helt enkelt inte köper alla spel vid release.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Tycker det är positivt att Sony får lite motstånd när det gäller priserna men egentligen är det väl helt upp till de själva vilka priser de sätter? Köper vi konsumenter spelen ändå så fungerar ju uppenbarligen prissättningen och vi accepterar den ju i samma veva.
Det hade ju dock varit önskvärt med samma prisnedgång på digitala spel som fysiska alternativt att man kan sälja licensen vidare hur man nu vill.

Även om jag till viss del håller med så kan jag samtidigt tycka att det luktar en aning i-landsproblem. När blev egentligen att köpa tv-spel en mänsklig rättighet? Aja vi får se vart det barkar.

Medlem

Lösningen är att höja priset på fysiska spel som ändå folk köper och säljer begagnat och sedan sänka priserna på digitalt. Andrahandsförsäljningen devalver inkomsterna för Sony som de försöker ta igen på kraftigt höjda digitalkostnader (inklusive prenumerationstjänster för onlinespelande). Om man istället möts på mitten så kan de sälja fler digitala spel som inte har några tryckeri och fraktkostnader.

Om Sony vill följa med i miljöarbetet och erbjuda en digital, säker plattform får de allt sänka priserna på det som bidrar till att motverka koldioxidutsläppen.
Inte svårare än så.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Lösningen är att höja priset på fysiska spel som ändå folk köper och säljer begagnat och sedan sänka priserna på digitalt. Andrahandsförsäljningen devalver inkomsterna för Sony som de försöker ta igen på kraftigt höjda digitalkostnader (inklusive prenumerationstjänster för onlinespelande). Om man istället möts på mitten så kan de sälja fler digitala spel som inte har några tryckeri och fraktkostnader.

Om Sony vill följa med i miljöarbetet och erbjuda en digital, säker plattform får de allt sänka priserna på det som bidrar till att motverka koldioxidutsläppen.
Inte svårare än så.

Aaabsolut. Helt galet egentligen att ett digitalt spel kostar mer och det bara måste bli en ändring på det. Problemet är väl egentligen att det finns konkurrens bland handlare, om en sänker tvingas nästan övriga till detsamma vilket inte är fallet på PSN.

Medlem

Är Sony verkligen så dominanta?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nice, hoppas ni haft det bra🥳

Play stupid games (CMA). Win stupid prizes (CEO fired).

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Play stupid games (CMA). Win stupid prizes (CEO fired).

Alltså fan vad du svamlar. Vad är det ens du snackar om? Smekmånad? Varför älskar du att dra upp att Jim Ryan (enligt dig) har fått sparken när du inte ens bryr dig om Playstation?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Samtidigt är det ju ingen som tvingar folk att köpa nya spel vid release. Personligen tycker jag att dom ofta har riktigt bra reor på Playstation store och det är där jag köper majoriteten av mina spel
Däremot tycker jag att det är galet att Sony, Xbox och Steam tar 30% av försäljningssumman rakt av.

Vissa av oss gillar dock att stödja utvecklarna på ett sätt som påverkar om spelet är en succe eller inte och om det blir fler liknande spel. Att köpa på reaback något år efter har ingen märkvärd betydelse.

Medlem

Så länge digitala spel är dyrare än fysiska så är det nåt seriöst fel på systemet!


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Jag håller med om att PS store är dyra men tycker det är löjligt att du inte får vara för stor eller störst, får inte vara för dyr, får inte tjäna för mycket, för då riskerar man att bli stämd.

Är du för populär, för framgångsrik, innehar för stort inflytande blir du tystad. #matrix


signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Bra , detta är något jag som ps spelare klagat på länge. Det är även värre nu då fler och fler titlar går över till att vara enbart digitala vilket gör att man inte längre har alternativet att köpa en fysisk kopia vilket får som följd att de helt sonika kan sätta vilket pris som helst för att det inte finns någon konkurrans. När det finns fysisk kopia så ligger ofta ps storen på 50-200kr mer i pris på titlarna.

Medlem

Tror tyvärr att de bara höjer priser på fysiska spel så att priserna hamnar i paritet mellan fysiskt och digitalt....

123
Skriv svar