EA överväger reklam i spel
Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla. Med det sagt, så betalar jag hellre och slipper reklam helt.
Folk har tack vare streamingtjänster som Netflix och Hulu visat att de är villiga att både betala och se på reklam, så det är inte konstigt att spelbranschen följer med med stort intresse.
Förstår att det satsas på "anti-tamper DRM" nu. Det handlar inte bara om kopieringsskydd. De vill även stoppa oss att använda Cheat Engine för att fuska till oss in game-resurser i singleplayer-spel som är medvetet där för att skapa jobbig tidskrävande grind, och istället tvinga oss att köpa dessa med mikrotransaktioner. Dessutom kommer de även använda det för att se till att vi inte kan blockera annonser i spelen.
Visst, "företags enda syfte är att tjäna pengar blah blah blah," men jag tänker i alla fall inte bidra till deras girigheter.
Nu igen?
Ser framför mig när Ubisoft hoppar på det här och folk seglar runt i skull & bones med ett ica segel
Pirater hade visserligen ofta sponsorer. Så det kanske funkar.
Stig: "Sänk bara Lidls båtar så får ni så många äpplen ni kan äta, ok?"
Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla.
Frågan är bara vad "klarar" översätts till i praktiken.
De flesta kanaler som enbart har reklam producerar antingen bara väldigt billigt material eller köper in skåpmat att fylla tiden med.
Så reklam skulle säkert kunna finansiera rotationen av NES-klassiker, men antagligen inte nästa Zelda.
Reklam i spel går helt fint för min del, men då ska spelet vara kostnadsfritt för mig som kund. Reklamexponering är tillräcklig betalning. Klarar man av att hålla igång TV-kanaler enbart med reklam, så får man väl bekosta spelutvecklingen med samma inkomstkälla. Med det sagt, så betalar jag hellre och slipper reklam helt.
Du kan fundera på vilka tv-kanaler som hålls igång med enbart reklam och vilken typ och kvalitet det är på tv-serier de producerar. OCh vilken budget dessa har.
Men vill man se reklam med avbrott av spel så går det säkert bra med spel helfinansierade av reklam.
Sportspel ja, Dragon age nej.
Eller där det passar sin. Ett modernt spel som utspelar sig i en stad så kan ju reklam vara en del av världen tex.
Men blir ju fel om det går köpa Monster och Redbull på Inn:et i tex då Dragon Age.
"Writer and Fighter"
Jag spelar inte ens gratisspel med en spelmekanik som bygger på megatransaktioner. Kanske dags att sluta kalla de för mikro nu?
Det handlar ju inte om en dollar längre, som det var när utrycket myntades.
Är det reklam vill jag ha betalt, så då räcker det inte att spelet är gratis ens.
Rösta med plånboken. Sänk betyget om du är spelredaktör.
Jag har länge tänkt på detta. Reklam där reklam i den verkliga världen skulle kunna finnas skulle väl inte verka märkligt att ha i ett spel, kanske till och med tvärt om, göra det mer realistiskt. Till exempel i ett fotbollsspel där reklamen vid kanterna utgör marknadsföringen. Eller billboards i något spel.
Det återstår att se om detta faktiskt införlivas, och hur pass omfattande det i så fall blir.
Jag gissar att de inte slänger in ICA-Jerry med Zoegas i händerna som skybox i kommande Dragon Age-lir, men däremot kanske de lägger in Snickers-reklam eller dylikt i något av deras sport-spel.
Reklam i spel skulle nog kunna få mig att överge hobbyn helt och hållet.
Det finns redan. Monster i Death Stranding och Intel i Battlefield 2 och 2142 bland annat
Är det ett free2play spel så skulle jag ha svårt att argumentera emot det.
Men i köpta spel... Aldrig i helvete!
Blir skeptisk direkt, men kan tänka mig tex ett Fifa spel där reklamen snurrar på sidorna av planen som i verkligheten.
och det gör den väl delvis redan. Inte att den byts ut, men att det är reklam på sidan av planen för riktiga produkter. Ser inget problem att denna skulle bytas ut "live" varje gång man spelade.
"Writer and Fighter"
Gammal skåpmat. Reklam i spel hade redan mer innebandy för mer i spelet under periodpauserna i mitten på 90 talet.