Analys: 5 gånger fler PS5-konsoler skeppas kontra Xbox Series X|S

Robot
Analys: 5 gånger fler PS5-konsoler skeppas kontra Xbox Series X|S

Detta enligt siffror från första kvartalet.

#playstation-5, #xbox, #xbox-series-s, #xbox-series-x


Medlem

Jag äger PS5,Series S samt Switch 3 bra konsoler som har både fördelar & nackdelar. Bryr mig inte vilken konsol som säljer mest, jag spelar och har kul.


signatur

PEACE✌️

Medlem

Denna generations Xbox har ju skött sig bättre än förra generationen, men det är en bra bit att klättra.

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Jag äger PS5,Series S samt Switch 3 bra konsoler som har både fördelar & nackdelar. Bryr mig inte vilken konsol som säljer mest, jag spelar och har kul.

Ägde också alla konsoler tills jag insåg att jag mest spelar på min PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem

Undrar om det gått bättre eller sämre om de bara släppt en box istället.

Tror low-end boxen skadade narrativet även för "the most powerful.." rätt rejält. Särskilt som den marknadsfördes relativt hårt med GP-grejen.

Vilket visserligen även gjordes för PS5D, fast med skillnaden att den knappt fanns i verkligheten.

Medlem

Ja, Microsoft har problem och verkar inte vilja göra någonting åt dem trots att de har lidit av samma förluster sedan Xbox One-eran. Det handlar inte så mycket om att vara fanboy, men det är välförtjänt att PS5 säljer bättre än Series-konsolerna. Sony förtjänar dessa framgångar medan Microsoft borde se det som ett tecken att faktiskt ta sig i kragen och börja slå tillbaka. Game Pass kommer inte rädda dem, tvärtom visar det sig ju tyvärr det är en ohållbar plattform som gör spel och studios lidande istället.

Medlem
Skrivet av ZF:

Undrar om det gått bättre eller sämre om de bara släppt en box istället.

Mycke bättre, hoppas nästa Generation att Microsoft bara släpper 1 XBOX för det finns rykte nästa XBOX ska bli ett monster men om MS släpper en svagare version som Series S då är det bara onödigt att släppa en monster kraftfullt XBOX.


signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av lonian:

Ägde också alla konsoler tills jag insåg att jag mest spelar på min PC.

Kör PC med såklart men vill ju inte sluta spela på konsol för det, Gillar komsoler många anledningar.


signatur

PEACE✌️

ZF
Medlem
Skrivet av Geijmer:

Mycke bättre, hoppas nästa Generation att Microsoft bara släpper 1 XBOX för det finns rykte nästa XBOX ska bli ett monster men om MS släpper en svagare version som Series S då är det bara onödigt att släppa en monster kraftfullt XBOX.

Ett annat rykte är i och för sig att det kommer bli tiotals olika boxar nästa gång. Oklart dock om MS själva kommer stå för en eller flera.

Nu är jag ändå rätt skeptisk till hur hållbar den teorin är i verkligheten. Särskilt med tanke på hur det gick för deras affärsmodell för lagringsexpansionen.

Men om det blir något åt det hållet så kommer du antagligen åtminstone bli nöjd med tanke på PC-konvergensen som är del av det ryktet.

Medlem
Skrivet av ZF:

Ett annat rykte är i och för sig att det kommer bli tiotals olika boxar nästa gång. Oklart dock om MS själva kommer stå för en eller flera.

Länka gärna vart du har läst det? 10 olika låter påhitt.


signatur

PEACE✌️

ZF
Medlem
Skrivet av Geijmer:

Länka gärna vart du har läst det? 10 olika låter påhitt.

10 är bara ett exempel. Jag kunde sagt 5 eller 50.

Om det blir såpass eller inte hänger på om modellen fungerar. Som sagt så är det alltså inte MS själva som skulle tillverka så många modeller. Idén är alltså att de ska bli mer som färdigbyggd PC fungerar. Eller som 3DO (inte) funkade.

Kolla DF på YT som babblat på rätt mycket om detta senaste tiden.

Medlem
Skrivet av ZF:

10 är bara ett exempel. Jag kunde sagt 5 eller 50.

Om det blir såpass eller inte hänger på om modellen fungerar. Som sagt så är det alltså inte MS själva som skulle tillverka så många modeller. Idén är alltså att de ska bli mer som färdigbyggd PC fungerar. Eller som 3DO (inte) funkade.

Kolla DF på YT som babblat på rätt mycket om detta senaste tiden.

Är det inte mer att de ska öppna upp för att ha externa butiker på Xbox (Steam, Epic osv) snarare än att de ska låta andra producera XBoxar? Har följt Nextbox-rykten ett tag och hört om att deras Series S ska bli mer Switch-liknande hybrid, eller att det blir tre olika versioner, men att det skulle bli tiotals och att andra ska göra dem har jag missat? Säger inte att du har fel men länka gärna för har tyvärr missat trots att jag följer DF och ser flesta av deras kllipp.

Medlem
Skrivet av ZF:

Undrar om det gått bättre eller sämre om de bara släppt en box istället.

Tror low-end boxen skadade narrativet även för "the most powerful.." rätt rejält. Särskilt som den marknadsfördes relativt hårt med GP-grejen.

Vilket visserligen även gjordes för PS5D, fast med skillnaden att den knappt fanns i verkligheten.

Enligt "speloraklet" Jonas Mäki var det ett genidrag av Microsoft att släppa Series S och Series X samtidigt.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av ZF:

10 är bara ett exempel. Jag kunde sagt 5 eller 50.

Om det blir såpass eller inte hänger på om modellen fungerar. Som sagt så är det alltså inte MS själva som skulle tillverka så många modeller. Idén är alltså att de ska bli mer som färdigbyggd PC fungerar. Eller som 3DO (inte) funkade.

Kolla DF på YT som babblat på rätt mycket om detta senaste tiden.

Dom hade kunnat göra ett Xbox Mode på Windows så att alla med Windows 12 får sig en Xbox. Då kan de börja konkurera med Steam (Kanske?).

Nuvarande Microsoft Store är inte tillräcklig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ZF:

Om det blir såpass eller inte hänger på om modellen fungerar. Som sagt så är det alltså inte MS själva som skulle tillverka så många modeller. Idén är alltså att de ska bli mer som färdigbyggd PC fungerar. Eller som 3DO (inte) funkade.

Har svårt att se att det skulle fungera. De kommer att kosta som en PC då tillverkningskostnader inte kan kompenseras med försäljning av spel och prenumerationer. Samtidigt som de delar upp sin volym som redan är mindre än PS mellan flera olika leverantörer.
3DO funkade som sagt inte.

Medlem

Kanske de lär sig ngt till nästa konsol, både såni o ms:

1. Säkra komponenterna. Apple gjorde ett genidrag att säkra komponenter de inte tillverkar själva för nya modeller, och ta hem produktion när det lönar sig.
2. Ge f-n i att ge en hjärnskadad modell samtidigt som en ”pro”
3. Ha ett par riktigt vassa releasetitlar och en plan 12 månader framåt med vassa spel, vad är poängen annars med att ha egna studios?

Jag köpte series x och gillar den, finns inga särskilda releasespel vad jag vet, inga spel jag går och trånar efter heller.
Förbokade ps5 men avbeställde vid release, fanns inga releasespel där heller o inget som jag vill ha nu heller som motiverar det priset de höjt till. Series x gjorde att jag kunde fortsätta köra mina spel jag hade med lite förbättringar i tex bild och mkt i laddningstider - huvudanledning till varför säkert fler än jag uppgraderadeutan att reflektera.
Undrar verkligen över framtiden, branschen verkar f-n vilsen, är verkligen ”bomberjackan” Spencer rätt person? Måste ju finnas fler på ms som har erfarenhet, t-shirts och gillar o spela spel?

1
Skriv svar