Ryktestråd: NeXtBox 2026!

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Handheld samma år som Switch 2 då kanske! Känns lite oturligt för Microsoft 😅

Skrivet av Gertzy:

Haha ja, det blir jobbigt att konkurrera med men en del känner ju att "Nintendo är för barn, Xbox är för vuxna" så de kan nog hitta sin nisch ändå.

Det skulle kunna ge dem en stjuts också om handhelds är på tapeten med switch 2. Eftersom det är olika spel så kan det nog tänkas finnas många som köper båda.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det skulle kunna ge dem en stjuts också om handhelds är på tapeten med switch 2. Eftersom det är olika spel så kan det nog tänkas finnas många som köper båda.

Kanske, men Switch (och liknande) finns ju redan så vet inte om folk behöver "draghjälp" för att vilja komma in i handheld-träsket. Dessutom är ju ekonomin rätt stram nu för många så att köpa två konsoler är nog inte på tapeten för de flesta. En kan vara en lyx i sig liksom.

Medlem

Många som skriver att Series S var ett misstag men tänk om det är tvärtom. Kanske skulle satsa helt på en lite klenare men billigare konsol istället. Tänker på att Sony har svårt att få ekonomi i sina AAA-titlar med en betydligt större spelarbas. Kanske skulle passa bättre med hela gamepass-idén.

Medlem
Skrivet av ulphen:

Många som skriver att Series S var ett misstag men tänk om det är tvärtom. Kanske skulle satsa helt på en lite klenare men billigare konsol istället. Tänker på att Sony har svårt att få ekonomi i sina AAA-titlar med en betydligt större spelarbas. Kanske skulle passa bättre med hela gamepass-idén.

Faktiskt sant. Den har väl sålt 75% har jag för mig att jag läste någonstans så det är mycket möjligt att det hade varit smartare rent ekonomiskt. Framförallt med ett abonnemang med GP så man får konsollen ”gratis”?

Medlem
Skrivet av ulphen:

Många som skriver att Series S var ett misstag men tänk om det är tvärtom. Kanske skulle satsa helt på en lite klenare men billigare konsol istället. Tänker på att Sony har svårt att få ekonomi i sina AAA-titlar med en betydligt större spelarbas. Kanske skulle passa bättre med hela gamepass-idén.

Sony har inte svårt med ekonomi, vet inte vad du har fått det i från. Dom säger att ingen kommer köpa deras spel om deras spel lanseras till playstation plus dag 1 vilket skulle påverka spelens kvalité.

Jag tar hellre detta än betygen spelen har fått till Xbox gamepass.

Medlem
Skrivet av Keima:

Sony har inte svårt med ekonomi, vet inte vad du har fått det i från. Dom säger att ingen kommer köpa deras spel om deras spel lanseras till playstation plus dag 1 vilket skulle påverka spelens kvalité.

Jag tar hellre detta än betygen spelen har fått till Xbox gamepass.

Det är inte helt enkelt att få ekonomi i de allra dyraste spelen. Här kan du läsa om Spiderman 2.

https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/12/21/a-300-milli...

Skulle ett sådant spel floppa så är det nog inte jätteroligt.

Medlem

https://www.polygon.com/24108670/xbox-epic-games-store-phil-s...

Phil Spencer wants Epic Games Store and others on Xbox consoles

Så nu går det rykten om att Xbox kan komma att låsa upp sitt system.

Vi vet redan hur det går för Xbox i jämförelse med Playstation och Nintendo. Så vad har Microsoft att förlora här?

Om de alltså låser upp möjligheten till att du ska kunna använda Steam och Epic gamestore på Xbox, kanske även fler butiker.
Framtiden är digital så nu behövs möjligheten att priskriga digitalt. Microsoft visar vägen med Xbox.
Din Xbox blir i stort sett en PC men i ett lättanvänt OS. Vi kan jämföra det lite med hur Steam Deck fungerar.

Om jag kan ta alla mina PC spel från Steam på en Xbox, ja det vore verkligen intressant. Naturligtvis krävs det säkert att Steam och Xbox länkas samman så att man måste ha ett "Xbox verified" på Steam.

Fungerar detta smidigt så är det nog inget hinder med en handheald PC med Xbox stämpeln på som kan ta alla dina epic games och steam spel också tillsammans med gamepass. Så nu blir även nästa Xbox handheald mer krigande mot de andra öppna PC handhealds.

Som sagt så tror jag inte microsoft har något att förlora här. Visst finns det dem som enbart skulle använda sin Xbox till att köpa spel på steam eller lira sina redan köpta spel, men potentiellt finns det även fler möjligheter till gamepass användare om de har en Xbox eller Xbox handheald. Jag skulle möjligen köpa en Xbox handheald om den var upplåst och om den är bättre än Steam deck 2. För dem som vill kunna lira sina PC spel vid soffan skulle kika på Xbox och tänka att det är för dem.

Att kunna lira många PC spel på Xbox skulle ju även automatiskt ge en Xbox mer spel, du kanske rent av kan spela Playstation spel via Steam på Xbox.

Suget för en Steam machine har ju funnits men om Microsoft tar över denna plats ja då får Valve backa.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tänk om det kom en framtid där en konsol kunde ha Steam, Xbox store, Playstation store, Nintendo e-shop, Epic game store osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Verkar som den kommande handhållna Xbox-konsolen kommer få AI-förbättringar (som uppskalning osv) likt Switch 2! Och kommer nästa Xbox-konsol få Windows på sig och likna en hybrid av konsol och PC? Verkar så.

Medlem

Kommer Nextbox få NPU i sig? Om ryktena stämmer så. Men vad är egentligen nyttan med det?

Medlem

En COD data-mining tycks indikera att NextBox lanseras 2026 (som tidigare rykten pekat på också) och att COD blir en lanseringstitel till den nya konsolen.

Medlem

Enligt ett par tweets verkar nästa Xbox bli mer Windows-baserat och 100% chans att Steam är på nästa Xbox

Medlem

Först verkade det som bärbara Xbox-enheten skulle vara nästa generations motsvarighet till "Series S", en hybridkonsol som blir den enklare konsolen i familjen helt enkelt. Men nu verkar det istället som Microsoft kommer avslöja den nya hybridkonsolen redan denna veckan under deras Showcase den 9:e Juni! Så då är den nog redo att lanseras inom 6-10 månader skulle jag gissa, och nästa generations konsol förväntas ju senare 2026 - så kanske är det bara en egen bärbar enhet för sig och inte en strategi för deras "nästa generation". Spännande. Ska bli mycket kul att se om detta stämmer (det är en "läcka" och alltså ett rykte en bör ta med skopa salt ändå) den nionde när Xbox håller hov alltså!

Medlem

Den handhållna Xbox-konsolen visades inte upp igår under Showcasen som det ryktades om, men den är mer eller mindre bekräftad nu ändå!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/hbYl4_y7N14

Den handhållna Xbox-konsolen visades inte upp igår under Showcasen som det ryktades om, men den är mer eller mindre bekräftad nu ändå!

Jippi! Sablar vad kul! 🥳

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jippi! Sablar vad kul! 🥳

Ja, ska bli mycket spännande att se vad de kan göra med formatet och prestanda! Och om de kör Xbox-interface eller kör W11 med Xbox app...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, ska bli mycket spännande att se vad de kan göra med formatet och prestanda! Och om de kör Xbox-interface eller kör W11 med Xbox app...

Tror att Windows 11 kommer köras i bakgrunden.
Dom förösker nog göra en "steam deck" fast med windows, om det går mef windows.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror att Windows 11 kommer köras i bakgrunden.
Dom förösker nog göra en "steam deck" fast med windows, om det går mef windows.

Så mer som en ROG Ally?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så mer som en ROG Ally?

Nej tänkte mer som Steam deck fast med windows.
Rog ally är väll som vilken windows dator som helst du måste tex själv confa om du vill att windows startar upp och går direkt till Steam big picture.
Jag vet inte nån med RoG Ally kansle kan svara

Steam deck kör SteamOS som ör linux baserat men enheten startar inte med ett linux skrivbord tex utan enheten ör direkt i game mode och Steam.
Vill du gå ut till skrivbordet och hålla på med filer och mappar manuellt mpste du aktivt "stänga av" game mode.
Nått som man inte alls ens behöver göra någonsin om man bara håller sig till Steam spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej tänkte mer som Steam deck fast med windows.
Rog ally är väll som vilken windows dator som helst du måste tex själv confa om du vill att windows startar upp och går direkt till Steam big picture.
Jag vet inte nån med RoG Ally kansle kan svara

Steam deck kör SteamOS som ör linux baserat men enheten startar inte med ett linux skrivbord tex utan enheten ör direkt i game mode och Steam.
Vill du gå ut till skrivbordet och hålla på med filer och mappar manuellt mpste du aktivt "stänga av" game mode.
Nått som man inte alls ens behöver göra någonsin om man bara håller sig till Steam spel.

Well, den kör ju W11 så behöver inte konfigureras för att starta med det.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Well, den kör ju W11 så behöver inte konfigureras för att starta med det.

Rog startar väll i windows och inget game mode eller har den nån form av gamr mode där du får alla dina PC spel uppradade i ett bibliotek likt Steam deck?

Det är det jag menar med xbox handhållna.
Inget windows "som syns" nör man startar utan direkt ett xbox bibliotek som visar i förstahand dina xbox spel på pc och sen då resten i andra stores.
Men butiken är kopplad till xbox/ms store så klart.

EDIT:
Efter att jag kollade en video hur rog ally är så nej det är inte alls i närheten av en konsol som steam decken, det är i mångt och mycket en Windows dator.

Jag tror inte det är vad MS är ute efter med en handheld XBOX utan mer som Steam deck där windows körs i bakgrunden men "inte syns" och du behöver inte interagera med det om du inte vill.
Varför jag tror windows och inget xbox os är just för att den ska vara kompatibel med steam bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av ulphen:

Många som skriver att Series S var ett misstag men tänk om det är tvärtom. Kanske skulle satsa helt på en lite klenare men billigare konsol istället. Tänker på att Sony har svårt att få ekonomi i sina AAA-titlar med en betydligt större spelarbas. Kanske skulle passa bättre med hela gamepass-idén.

Känns väldigt tveksamt. Om nu PS5 fanns i en snålvariant som var närmare PS4 i prestanda så hade ännu färre sett vitsen att uppgradera, och cross-gen som många klagade över hade forsatt längre, vilket i sin tur rimligen motiverat ännu fler att hålla kvar i sin PS4. Just nu är det typ 50/50.

Den skivlösa PS5 var ju dessutom inte särskilt mycket dyrare än XBSS när de lanserades. Och den var ändå inte särskilt populär relativt siffrorna för XBs två varianter. Runt 15 % istället för 75%.

Kanske hade det underlättat lite vid tillverkning och bristen på tillgänglighet i början. Men det blir omöjligt att säga då ev intresset antagligen baserat på detta varit mycket lägre.

Skrivet av lonian:

Tänk om det kom en framtid där en konsol kunde ha Steam, Xbox store, Playstation store, Nintendo e-shop, Epic game store osv.

Kanske någon variant på Polymega där DRM och gränssnittmoduler läggs till ett bassystem. "Skatten" på modulerna kvittas på något sätt mot den ansvarige för huvudenheten.

Skrivet av Gertzy:

100% chans att Steam är på nästa Xbox

Gissar att Steam-appen kommer vara en GP-upplåsning.

Medlem
Skrivet av ZF:

Gissar att Steam-appen kommer vara en GP-upplåsning.

Att du måste prenumerera på Game Pass för att få tillgång till Steam? Låter konstigt. Det blir väl en egen separat app bredvid GP som du kan starta och installera och köpa spel från (skulle jag gissa iaf)...

ZF
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Att du måste prenumerera på Game Pass för att få tillgång till Steam? Låter konstigt. Det blir väl en egen separat app bredvid GP som du kan starta och installera och köpa spel från (skulle jag gissa iaf)...

Jag tyckte det lät konstigt man helt plötsligt blev tvingad att prenumerera för att säkerhetskopiera sparfiler. Men nu är vi där.

Och även Xbox har ju tidigare låst saker bakom betalväggar som var fritt på andra plattformar. Saker som tar fokus från vad som främst avses säljas på soelmaskinerna. Så det känns inte orimligt att det är ett beaktande när helt plötsligt även detta är något som kan få andra leverantörer.

Men visst, det hela hänger såklart på en eller ett par saker främst. Hur affärsmodellen för dessa nya boxar egentligen kommer fungera, (klassisk subvention är visserligen redan rätt obefintlig på alla spelmaskinerna idag) och hur desperata Microsoft egentligen är att göra sina egna PC-lådor (Personal Console?) till en betydande del av.. Ja, det blir kanske lite flytande vad för marknad de då egentligen ska räknas till.

Oavsett vad så blir nog möjligheterna betydligt mer begränsade än många hypar upp sig för. Kommer man ens att kunna installera ett annat OS med enorma mängder krångel så blir åtminstone jag väldigt förvånad.

Medlem
Skrivet av ZF:

Jag tyckte det lät konstigt man helt plötsligt blev tvingad att prenumerera för att säkerhetskopiera sparfiler. Men nu är vi där.

Och även Xbox har ju tidigare låst saker bakom betalväggar som var fritt på andra plattformar. Saker som tar fokus från vad som främst avses säljas på soelmaskinerna. Så det känns inte orimligt att det är ett beaktande när helt plötsligt även detta är något som kan få andra leverantörer.

Men visst, det hela hänger såklart på en eller ett par saker främst. Hur affärsmodellen för dessa nya boxar egentligen kommer fungera, (klassisk subvention är visserligen redan rätt obefintlig på alla spelmaskinerna idag) och hur desperata Microsoft egentligen är att göra sina egna PC-lådor (Personal Console?) till en betydande del av.. Ja, det blir kanske lite flytande vad för marknad de då egentligen ska räknas till.

Oavsett vad så blir nog möjligheterna betydligt mer begränsade än många hypar upp sig för. Kommer man ens att kunna installera ett annat OS med enorma mängder krångel så blir åtminstone jag väldigt förvånad.

Installera annat OS kanske de inte är så sugna på att öppna upp för, utan det är väl mer att de vill öppna upp för andra stores som Steam och kanske Epic. Och då de vill kunna låta en installera spel från dem, och handla fritt utöver deras egna store, så känns det inte som det går att gömma bakom betalvägg. Liksom "jaha du har nyss köpt ett spel för 500? Bara att prenumerera så kan du få ladda ned och spela det också!" låter inte som en briljant affärsmodell. Men det kanske bara är jag?

ZF
Medlem
Skrivet av Gertzy:

Installera annat OS kanske de inte är så sugna på att öppna upp för, utan det är väl mer att de vill öppna upp för andra stores som Steam och kanske Epic. Och då de vill kunna låta en installera spel från dem, och handla fritt utöver deras egna store, så känns det inte som det går att gömma bakom betalvägg. Liksom "jaha du har nyss köpt ett spel för 500? Bara att prenumerera så kan du få ladda ned och spela det också!" låter inte som en briljant affärsmodell. Men det kanske bara är jag?

Om affärsmodellen är bra eller inte beror på för vem, och vad de vill uppnå. Något måste de ju sälja om inte maskinen ska bli ännu en minuspost. Varför skulle någon vettig konsument köpa spelen från Xbox eller Windows store istället för Steam om det alternativet fortfarande finns för alla "exklusiva" spel liksom? Det enda man gör är att binda sig vid en allt osäkrare häst. Om inte modellen för spelsläpp ändras igen då såklart.

De har gjort det rätt drygt att installera andra OS på en del datorer redan vad jag hört så. Surface "plattorna" exempelvis. Det är som med Android, de måste låsas upp.

Fast du kan ju isåfall inte köpa spel via maskinen innan du kan använda appen ändå. Så på det viset är det fortfarande mindre barriär än när Netflix eller vad det var, var låst.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror att Windows 11 kommer köras i bakgrunden.
Dom förösker nog göra en "steam deck" fast med windows, om det går mef windows.

Tänker mig också att om det blir en Xbox handheald så kommer det se ut som Xbox interfacet där ens spelbibliotek med alla spel en köpt på Xbox finns.

Visst vore det kul om den gick att boota i windows mode så den blir mer som en PC och kunna installera Steam/epic game store osv.
Gör dom detta så finns det nog risk att nästa Xbox stationära konsol går samma väg, men samtidigt blir det kanske lättare att hacka sig in och fuska i spel på Xbox?! Sådant vill de nog inte riskera.

Emulering går redan att göra på Xbox genom att gå in genom webbläsaren och ladda ner RetroArch.
https://youtu.be/BKgVRBtUBFQ?si=uXXgL5MqYeWs5eaM


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tror det kommer se likadant ut som när man startar sitt stationära Xbox, inte ett Windows-skrivbord liksom

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag tror det kommer se likadant ut som när man startar sitt stationära Xbox, inte ett Windows-skrivbord liksom

Precis och är det så att den kör windows för att vara kompatibel med bla Steam så är det mer likt en steam deck än Windows handhelds som tex Rog Ally, även fast windows körs där i bakgrunden.
Om det är möjligt att konfa windows på detta sätt dvs.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Jag tror det kommer se likadant ut som när man startar sitt stationära Xbox, inte ett Windows-skrivbord liksom

Skrivet av Molotov:

Precis och är det så att den kör windows för att vara kompatibel med bla Steam så är det mer likt en steam deck än Windows handhelds som tex Rog Ally, även fast windows körs där i bakgrunden.
Om det är möjligt att konfa windows på detta sätt dvs.

Ok, då är jag med vad du menade förut, blev förvirrad men är nog med på banan nu! Nä det lär inte köras rent W11 utan mer Xbox OS som har GP, Steam och Epic-appar kanske. Vore ju väldigt trevligt i alla fall!

123
Skriv svar