Barnkonto på X-box kräver plötsligt mail/telefon

Medlem
Barnkonto på X-box kräver plötsligt mail/telefon

Hej,

Hittar inget svar på Google då det mesta handlar om att kunna logga in på konton där man har blivit av med sin mail men förhoppningsvis finns det någon här som kan assistera även om jag vet att X-box är den kanske minst använda av de stora plattformarna bland medlemmarna.

Min son fick ett barnkonto på min X-box häromveckan och lades till i min familj. Jag har avaktiverat all typ av lösenord, säkerhet och annat så att han bara ska kunna starta sin egna kontroll och allt ska logga in automagiskt. Det fungerade ett tag, därefter behövde han vid varje tillfälle ange ett lösenord. Det fungerade ett tag men i dag behövde han plötsligt lägga till antingen ett mobilnummer eller en mailadress för att kunna logga in - tidigare på den här skärmen fanns alternativet att "Hoppa över detta steg" men det kan man inte längre välja. Är det någon som vet om man bara kan ha ett konto utan mobil/mail ett visst tag eller om man kan kringgå detta? Han är i min värld för ung för både mobil och mail. Kan jag ange min egna mail som jag har till mitt huvudkonto som säkerhet eller kommer det i så fall att knyta hans konto till min email för evigt, precis som mitt huvudkonto är knutet till en mail jag hade i mellanstadiet och som jag är lagom stolt över (...)?

På skärmen nedan fanns tidigare en tredje ruta med texten "Hoppa över" som inte längre är där.

Tacksam för all typ av hjälp, tråkigt för honom att plötsligt inte kunna logga in och spela sina egna grejer eller se sin egen profil.

Backloggens befriare

Skapa en "vuxenmail" åt honom, som han kan ha när han blir större (om han vill), annars binder du nog kontot till din mail tills helvetet fryser över, ja.

Så hade i alla fall jag gjort.
Vet inte hur det funkar riktigt men verkar ju som att du inte har något val.
Förhoppningsvis finns det någon annan som vet mer som kan hjälpa.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hittar inget om att skippa på en lätt Googling.

Men simplaste är ju bara att göra en Email som endast du har kontroll över?

EDIT: keffkebab den lilla missilen sa det först!

Medlem

Det jag gjorde var att skapa upp mailkonton till barnen med automatisk vidarebefordran till min mail. När dom blir gamla nog så får dom ta över mailkontot bara.

Medlem

Var precis någon tråd då massa föräldrar satt och sa att man inte skulle starta barnkonton för det blir asjobbigt sedan.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Hej,

Hittar inget svar på Google då det mesta handlar om att kunna logga in på konton där man har blivit av med sin mail men förhoppningsvis finns det någon här som kan assistera även om jag vet att X-box är den kanske minst använda av de stora plattformarna bland medlemmarna.

Min son fick ett barnkonto på min X-box häromveckan och lades till i min familj. Jag har avaktiverat all typ av lösenord, säkerhet och annat så att han bara ska kunna starta sin egna kontroll och allt ska logga in automagiskt. Det fungerade ett tag, därefter behövde han vid varje tillfälle ange ett lösenord. Det fungerade ett tag men i dag behövde han plötsligt lägga till antingen ett mobilnummer eller en mailadress för att kunna logga in - tidigare på den här skärmen fanns alternativet att "Hoppa över detta steg" men det kan man inte längre välja. Är det någon som vet om man bara kan ha ett konto utan mobil/mail ett visst tag eller om man kan kringgå detta? Han är i min värld för ung för både mobil och mail. Kan jag ange min egna mail som jag har till mitt huvudkonto som säkerhet eller kommer det i så fall att knyta hans konto till min email för evigt, precis som mitt huvudkonto är knutet till en mail jag hade i mellanstadiet och som jag är lagom stolt över (...)?

På skärmen nedan fanns tidigare en tredje ruta med texten "Hoppa över" som inte längre är där.
https://i.ibb.co/NL3cww3/Sk-rmbild-2025-01-10-194319.png

Tacksam för all typ av hjälp, tråkigt för honom att plötsligt inte kunna logga in och spela sina egna grejer eller se sin egen profil.

Regel nr 1 skapa aldrig ett barnkonto, säg att dom är 18 och sköt allt själv.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tack för tipsen, verkar som att en mail är det lättaste. Tycker bara att det är lite skumt att det plötsligt ska behövas efter ett gäng veckor när det inte gjort det tidigare

1
Skriv svar