Diskutera – Gamla spel som håller än i dag

Medlem

Lite oväntat och underskattat spel till nes: Cobra triangle. Förvånansvärt underhållande. Även Snake rattle n roll är väldigt charmigt. Båda finns till Switch via ”nes-appen”.

Medlem

Bioshock är det första som kommer till minnet. strålande spel som håller fint än idag fastän det kom för 18 år sedan.

Hoppas Judas blir lika bra!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Alundra till Playstation. 2D så grafiken är snygg än idag.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Alundra till Playstation. 2D så grafiken är snygg än idag.

Kan inte annat än hålla med en riktig liten pärla som har kommit lite i skymundan

Medlem

Spelade lite Day of Defeat under veckan. Alltid minst en server som är populerad om kvällarna av vad jag sett. Lite förvånad över hur bra det håller fortfarande, och enkelheten i tajt gameplay utan massa skräp runtom är fantastisk.

Hoppas någon lyckas med att bryta trenden i multiplayer shooters med hjältar, abilities, progression, cosmetics osv i när tid.

Medlem
Skrivet av Drapan:

Spelade lite Day of Defeat under veckan. Alltid minst en server som är populerad om kvällarna av vad jag sett. Lite förvånad över hur bra det håller fortfarande, och enkelheten i tajt gameplay utan massa skräp runtom är fantastisk.

Hoppas någon lyckas med att bryta trenden i multiplayer shooters med hjältar, abilities, progression, cosmetics osv i när tid.

Det här var ett bra tips. Var inte och körde lite igår. Kanske för första gången sedan 2006. Höll helt klart än!

Och amen kring trenden med att alla spel skall vara förtäckta enarmade banditer.

Medlem

Har alltid varit svag för tidiga gameboy spel.

Medlem
Skrivet av RedFarmer:

Nu drar jag till med trådens äldsta spel, sänka-ubåtsspelet DepthCharge. Slutförde mitt arkadbygge 2018 (bartop) och brukar alltid bli sugen att spela några omgångar på fredagar efter jobbet medans maten står i ugnen och en bärs tillhanda. Det är det första arkadspelet jag nånsin spelade på ett tivoli på tidigt 80-tal. Spelet i sig släpptes på 70-talet.

Och har man så lätt åtkomst till arkadspel så blir det självklart lite Double Dragon och Final Fight också. Sen kan jag inte förneka eviga klassiker såsom t.ex. Punch Our / Super Punch Out och alla gamla härliga titlar till en av mina bästa julklappar nånsin, Amigan.

Å fan det va ett spel jag glömt bort att jag spela på PC som liten.

Powermonger
HoMM 4
Earth 2150 Triologin
Desert Strike
Nuclear Strike

Medlem
Skrivet av Vampir:

Terranigma är ett underbart magiskt snes spel som fler borde upptäcka storyn grafiken och musiken

Skrivet av Munhuggas:

Jag älskar det spelet! Min stora sorg är jag lånade ut det till nån i slutet av gymnasiet och sen glömde bort till vem.

Detta är en av SNES:ets stora pärlor och i min "Top 10 All-Time". Har ett extra fint svensksålt exemplar som jag har av alla mina favoriter.

Jag råder alla Retro RPG:are att försöka spela detta på ett eller annat sett för Quintets arv får inte gå förlorat.

Medlem

Red Storm Rising (C64/Amiga)
Elite (Amiga)

Dessa spelas fortfarande via emulator men har förbokat en ny Commodore 64 Ultimate!

signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Roger rabbit till Gameboy.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

KoP
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Helvete! Dessa typer av strategi/manager-spel körde jag som fan som ung. Älskade dem! Även Rockstar Eat My Hamster var grymt!

Ja Rockstar ate my hamster håller rätt bra även idag med sin humor och smått absurda upplägg. Händer väl att man drar igång och kör en omgång då och då. 🙂

Skribent
Skrivet av KoP:

Ja Rockstar ate my hamster håller rätt bra även idag med sin humor och smått absurda upplägg. Händer väl att man drar igång och kör en omgång då och då. 🙂

Måste fan spela det...hade varit nice med en version för mobilen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Toejam & Earl
Quake
Resident Evil
Resident Evil 2
Tombi
Oddworld: Abe's Oddysee
Silent Hill
Silent Hill 2
Spyro the Dragon
Metal Gear Solid
Half Life
Half Life 2
Shenmue
Shenmue 2
Legacy of Kain: Soul Reaver
Final Fantasy 7
The Nomad Soul
Broken Sword: The Shadow of the Templars
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Tomb Raider
Tomb Raider 2
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Worms Armageddon
Dino Crisis
Grim Fandango
Ape Escape
Overblood
Ico
Shadow of the Colossus
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: San Andreas
Ghosthunter
Klonoa 2
Halo
Psychonauts
Ratchet and Clank
Gregory Horror Show
SOS The Final Escape
Dragon Quest 8: Journey of the Cursed King
Resident Evil 4
God of War
Fahrenheit
Burnout 3

Tycker du är lite väl snäll. Jag tycker inte Tomb raider 1 och 2 håller, inte första Spyro heller. Det är klassiker men nja, låt en 10-åring testa dessa så läggs nog kontrollen fort. Till skillnad från tex Super Mario World.

Edit: Jag tyckte iof Tomb Raider var ganska dåligt när jag spelade det första gången också. Hade precis spelat RE2.

Medlem

Brorsan och jag brukar ibland få lite nostalgi känsla och lira gamla sega spel som vi köpte en collection till PS4an.

Golden Axe, Altered Beast samt Ghost n Ghouls brukar gå varma då och fortfarande roliga och utmanande.

Medlem

Ports of call är ju in fin gammal klassiker, kul att den droppades direkt!

Lemmings tror jag håller än idag

123
Skriv svar