Inte mord att hugga ihjäl nån med kniv?

Inaktiv

Struggle: Längre straff lär inte skrämma när det gäller dråp/misshandel osv. Kanske skrämde dig att inte sno bilar men hallå??? Nä. Tror nog inte man går och grubblar innan över vilket straff man kommer att få om man sticker en kniv i nån och inte vilket käk man äter i fängelset. Eller så är det väldigt olika.

Och självklart: "mördare ska inte äta bättre lunch än skolbarnen"... Straffet är frihetsberövandet, punkt. Och fångarna ska man behandla bra, annars är samhället skit.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Hwergelmer:

det verkar som att skillnaden mellan dråp och mord fortfarande inte gått in. för sista gången - dråp [u]ÄR[/u] mord. hade rätten gått på sagan om att det var meningen att han skulle träffa i benet hade han dömts för "vållande till annans död". att folk döms för mord (alias grovt dråp) är väldigt ovanligt och ger minst 10 års fängelse.

Så dråp är alltså när någon egentligen döms för mord men rätten vill vara lite snäll? Låter ju helt jävla dumt.

det är inte frågan om att vara snäll, det handlar om att det finns förmildrande omständigheter. skillnaden går att jämföra med misshandel och grov misshandel. ordet dråp har tyvärr drabbats av språk-inflation. dråp är i princip "normalformen", mord är malexander-mördarna eller lasermannen. straffet för dråp är minst sex år vilket får ses som hyffsat högt för att vara sverige.

ps. kanske lät lite arg i förra inlägget, var lite frustrerad bara

oki, men det skulle kunnat heta Mord light då
men bra att du redde ut det, har faktiskt inte haft så bra koll på de sakerna. Nu vet jag


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Hwergelmer:

det verkar som att skillnaden mellan dråp och mord fortfarande inte gått in. för sista gången - dråp [u]ÄR[/u] mord. hade rätten gått på sagan om att det var meningen att han skulle träffa i benet hade han dömts för "vållande till annans död". att folk döms för mord (alias grovt dråp) är väldigt ovanligt och ger minst 10 års fängelse.

Så dråp är alltså när någon egentligen döms för mord men rätten vill vara lite snäll? Låter ju helt jävla dumt.

det är inte frågan om att vara snäll, det handlar om att det finns förmildrande omständigheter. skillnaden går att jämföra med misshandel och grov misshandel. ordet dråp har tyvärr drabbats av språk-inflation. dråp är i princip "normalformen", mord är malexander-mördarna eller lasermannen. straffet för dråp är minst sex år vilket får ses som hyffsat högt för att vara sverige.

ps. kanske lät lite arg i förra inlägget, var lite frustrerad bara

Nej. Är dödandet planerat, så får det vara hur mycket förmildrande omständigheter som helst, det är ändå mord! Det är i vilket fall som helst åklagaren som ska bevisa uppsåt att döda och då kan vi ju räkna ut själva att det kanske inte är så lätt.
Predjukat finns som reglerar hur man ska hugga med en kniv för att dömas för mord och det är midjehöjd och uppåt... Vart "buken" är vettef*n men jag antar att domen är korrekt?
Skillnaden mellan misshandel och grov missh. kan sammanfattas med att våldet är synnerligen allvarligt och offret lika gärna kunde ha dött... ungefär som i artikeln som startade den här tråden.
Eller alt. 2 att tillhygge har använts, också som i denna artikeln..


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem
Skrivet av Soilbleed:

Nej. Är dödandet planerat, så får det vara hur mycket förmildrande omständigheter som helst, det är ändå mord! Det är i vilket fall som helst åklagaren som ska bevisa uppsåt att döda och då kan vi ju räkna ut själva att det kanske inte är så lätt.
Predjukat finns som reglerar hur man ska hugga med en kniv för att dömas för mord och det är midjehöjd och uppåt... Vart "buken" är vettef*n men jag antar att domen är korrekt?
Skillnaden mellan misshandel och grov missh. kan sammanfattas med att våldet är synnerligen allvarligt och offret lika gärna kunde ha dött... ungefär som i artikeln som startade den här tråden.
Eller alt. 2 att tillhygge har använts, också som i denna artikeln..

gammal tråd, låt de döda vila i frid. med det sagt:

vilket jävla skitsnack, har du överhuvudtaget några källor för dina påståenden?

Skrivet av Prop. 1962:10:

Bestämmelserna i 3 kap. om brott mot liv och hälsa innebär en avsevärd förenkling av de nuvarande komplicerade och föråldrade reglerna i 14 kap. strafflagen. När det gäller brottstyperna mord och dråp hänföres icke, såsom i gällande rätt, till mord alla fall av uppsåtligt dödande, som har skett med berått mod. Gränsen mellan de båda brottstyperna, av vilka mord är den svåraste, dragés i stället med hänsyn till hur grovt brottet framstår vid beaktande av samtliga föreliggande omständigheter.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så dråp är alltså när någon egentligen döms för mord men rätten vill vara lite snäll? Låter ju helt jävla dumt.

Läs vad dem skriver för bövelen och tänk 2 gånger. Mord är dråp, dock en grövre variant.

Sen är det inte en lösning att hämnas med längre straff. Helt meningslöst, samma sak med dödsstraff. Att ge honom ett par år i fängelse skulle bara försäkra att han aldrig kommer bli en "normal" medborgare igen, utan nästan garanterat börja med brott igen pga att han förmodligen skulle hata samhället för all framtid.

Ja det är förjävligt att han dödade någon, men man löser inte det genom att spärra in en 16 åring på livstid eller vad du nu tycker är rimligt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Inaktiv

Vad är Prop. 1962:10.. Proposition? Nej, vad dum jag är för det har ju inget med våra lagar att göra. Vad menar du egentligen?

1. Du kan inte dömas för något i brottsbalken utan uppsåt. Thats it, om det var där skon klämde.
Det utgår jag ifrån bla. på grund av lagtexten, BrB 1 Kap. 2 § Vilken juridiknivå befinner du dig på? Så jag vet hur enkelt jag behöver uttrycka mig..
”behovs och proportionalitetsprinciperna” är vad Sveriges rikes lag handlar om.. det behövs knappast att skrivas nånstans att alla faktorer ska vägas in.. det är en självklarhet och förutsättning. Jag garanterar dock att du dömes för mord, om du tex. hålls fången i tio år under tortyr, och du rymmer och återvänder med en pistol för att skjuta honom/henne.

Mina källor kommer ifrån värmlands tingsrätt, lagrummet.se (länka vidare till whatever) och Fredricksson & Ullén AB, Advokatfirman Robert Pedersen, samt nästan tio år egen erfarenhet av juridik. Dina då?


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

posthunting.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Rissan:

Edit: Be inte om ursäkt för att du länkade till aftonbladet.

Han fick tillbaka lite av den respekt han hade innan han länkade till aftonbladet via den ursäkten. lite.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Soilbleed:

Vad är Prop. 1962:10.. Proposition? Nej, vad dum jag är för det har ju inget med våra lagar att göra. Vad menar du egentligen?

med din stora erfarenhet av juridik borde du veta att Prop. 1962:10 är den proposition som ligger till grund för dagens brottsbalk. du borde även veta att såväl underrätter som HD ofta använder sig av proppar i sina bedömningar då dessa är mer uttömmande än lagtexten.

Skrivet av Soilbleed:

1. Du kan inte dömas för något i brottsbalken utan uppsåt. Thats it, om det var där skon klämde.
Det utgår jag ifrån bla. på grund av lagtexten, BrB 1 Kap. 2 § Vilken juridiknivå befinner du dig på?

att det är fråga om uppsåt när det gäller mord såväl som dråp har jag aldrig ifrågasatt, tvärt om, vart vill du komma? sen hör det ju till saken att 1:2 endast gäller där annat ej är föreskrivet.

Skrivet av Soilbleed:

Så jag vet hur enkelt jag behöver uttrycka mig..
?behovs och proportionalitetsprinciperna? är vad Sveriges rikes lag handlar om.. det behövs knappast att skrivas nånstans att alla faktorer ska vägas in.. det är en självklarhet och förutsättning.

vad vill du ha sagt?

Skrivet av Soilbleed:

Jag garanterar dock att du dömes för mord, om du tex. hålls fången i tio år under tortyr, och du rymmer och återvänder med en pistol för att skjuta honom/henne.

jasså, det gör du. jag orkar inte gå igenom alla relevanta HD-fall just nu, men här har du ett exempel:

Skrivet av HD i NJA1 1980:407:

T stod inte i något personligt motsatsförhållande till A. Vissa motsättningar förelåg däremot mellan de olika grupper som T och A tillhörde. Dessa motsättningar kan emellertid inte föranleda att gärningen skall betraktas som ett mindre grovt brott. T skall därför som HovR:n funnit dömas för mord.

e contrario kan man utan vidare konstatera att HD anser att ett personligt motsatsförhållande kan föranleda att man döms för dråp.

Skrivet av Soilbleed:

Mina källor kommer ifrån värmlands tingsrätt, lagrummet.se (länka vidare till whatever) och Fredricksson & Ullén AB, Advokatfirman Robert Pedersen, samt nästan tio år egen erfarenhet av juridik. Dina då?

jag föredrar att ange faktiska källor, vill du att jag ska ringa till värmlands tingsrätt och fråga om någon som kallar sig Soilbleed vet vad han talar om och huruvida hans påståenden är mer relevanta än lagtext, förarbeten och avgöranden?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

posthunting.

lol... det säger du..?!


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

tror castor pratar om sig själv, det som stod tidigare är vad han citerar i posten under


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Soilbleed:

Vad är Prop. 1962:10.. Proposition? Nej, vad dum jag är för det har ju inget med våra lagar att göra. Vad menar du egentligen?

med din stora erfarenhet av juridik borde du veta att Prop. 1962:10 är den proposition som ligger till grund för dagens brottsbalk. du borde även veta att såväl underrätter som HD ofta använder sig av proppar i sina bedömningar då dessa är mer uttömmande än lagtexten.

Lagar i Sverige ska tolkas som de var avsedda att funka. (var jag tydlig?) Därav så måste man i en tolkningsfråga kanske påminna sig om hur lagskrivaren tänkte om man inte kommer ihåg. Läsa "propen" som du uttrycker dig. Men propar behöver inte ens bli lagar.. det är bara ett förslag, en proposion.

Citat:
Skrivet av Soilbleed:

1. Du kan inte dömas för något i brottsbalken utan uppsåt. Thats it, om det var där skon klämde.
Det utgår jag ifrån bla. på grund av lagtexten, BrB 1 Kap. 2 § Vilken juridiknivå befinner du dig på?

att det är fråga om uppsåt när det gäller mord såväl som dråp har jag aldrig ifrågasatt, tvärt om, vart vill du komma? sen hör det ju till saken att 1:2 endast gäller där annat ej är föreskrivet.

Du har alldeles rätt.. om man berövar någon livet i själförsvar, så ska man inte dömas för mord.. men det är en annan sak. Och det finns säkert fler exempel.

Citat:
Skrivet av Soilbleed:

Så jag vet hur enkelt jag behöver uttrycka mig..
?behovs och proportionalitetsprinciperna? är vad Sveriges rikes lag handlar om.. det behövs knappast att skrivas nånstans att alla faktorer ska vägas in.. det är en självklarhet och förutsättning.

vad vill du ha sagt?

Att alla faktiska omständigheter ska vägas in i alla rättegångar av olika anledningar.
Betydelsen av en förmildrande omständighet är en anledning att sätta lägre straff.
Exempelvis så kan man döms till 1,5 års fängelse för misshandel och 1 år för grov misshandel. :/

Citat:
Skrivet av Soilbleed:

Jag garanterar dock att du dömes för mord, om du tex. hålls fången i tio år under tortyr, och du rymmer och återvänder med en pistol för att skjuta honom/henne.

jasså, det gör du. jag orkar inte gå igenom alla relevanta HD-fall just nu, men här har du ett exempel:

Skrivet av HD i NJA1 1980:407:

T stod inte i något personligt motsatsförhållande till A. Vissa motsättningar förelåg däremot mellan de olika grupper som T och A tillhörde. Dessa motsättningar kan emellertid inte föranleda att gärningen skall betraktas som ett mindre grovt brott. T skall därför som HovR:n funnit dömas för mord.

e contrario kan man utan vidare konstatera att HD anser att ett personligt motsatsförhållande kan föranleda att man döms för dråp.

Ja, om du följde länken jag gav till relevanta myndighetsinfo, så kommer du till "vägledande avgöranden" och detta orkar inte jag heller med så.. förövrigt så kan jag inte garantera någon dom i mitt ex. jag var mest frustrerad som du var välbekant med också.. vilket osökt för mig in på det sista som du skrev.. hehe, du får en chans att ta tillbaka det..

Citat:
Skrivet av Soilbleed:

Mina källor kommer ifrån värmlands tingsrätt, lagrummet.se (länka vidare till whatever) och Fredricksson & Ullén AB, Advokatfirman Robert Pedersen, samt nästan tio år egen erfarenhet av juridik. Dina då?

jag föredrar att ange faktiska källor, vill du att jag ska ringa till värmlands tingsrätt och fråga om någon som kallar sig Soilbleed vet vad han talar om och huruvida hans påståenden är mer relevanta än lagtext, förarbeten och avgöranden?

lagtexten är skriven av en privatsnubbe för att tjäna pengar, olika snubbar med olika lagböcker dessutom. Förarbeten behöver du inte bry dig om så länge det inte är en tolkningsfråga. Finns ett avgörande så är det inte öppet för tolkning.
Som sagt allt du behöver veta finns på: lagrummet.se, förarbeten och avgöranden och dra mig baklänges förarbeten också
Lagtexten förutsätter jag att man kan. Den diskuterar jag inte ens.


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv

just det ang.

Citat:

e contrario kan man utan vidare konstatera att HD anser att ett personligt motsatsförhållande kan föranleda att man döms för dråp.

Tja, om tjejen får reda på att pojkvännen har varit otrogen och att hon i stundens hetta skär av hans stolthet i stundens hetta så att han avlider så blir hon knappast åtalad för mord..
men the key words här är att: "hon i stundens hetta.."


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

tror castor pratar om sig själv, det som stod tidigare är vad han citerar i posten under

aha, nu hängde jag med...


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

1. propositionen jag citerar är den proposition som ligger till grund för brottsbalken som den ser ut idag, så att vissa propositioner aldrig leder till lagstiftning är helt ointressant. lagtexten ger inget stöd för ditt påstående om att överlagt mord automatiskt är lika med rubriceringen mord, och inte heller propositonen som du ser.

2. vilken länk då? jag fick min information från nordstedts databaser, spelar hur som helst ingen roll eftersom NJA är NJA oavsett källa.

3. vad ska jag ta tillbaka? allt jag vill att du ska ange källor till dina påståenden. men nu tycker du alltså att jag ska söka dina källor själv?! jag har redan redovisat mina källor (lagtext, förarbete och avgörande), om du har andra får du nog presentera dem själv istället för att hänvisa till HD:s samtliga avgöranden.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Soilbleed:
Skrivet av Hwergelmer:

tror castor pratar om sig själv, det som stod tidigare är vad han citerar i posten under

aha, nu hängde jag med...

Det gäller att vara med i svängarna!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

1. Lagtexten.. LOL! Du råkar inte vara medlem på helgon också by any chance?

#Uppsåtligt dödande bör i regel bedömas som mord.
#Endast om omständigheterna är sådana att brottet kan bedömas som mindre grovt kan rubriceringen dråp komma i fråga.
#För att brottet skall bedömas som mindre grovt talar att det såvitt framkommit inte föregåtts av någon planering.

Den faktiska betydelsen av din kära lagtext (och predjukat "som regel") är väldigt glasklar tycker jag.
Är berövandet av någons liv planerat, så har kriterierna för dråp passerats oavsett hur mycket andra förmildrande omständigheter det må finnas.

2. Nu tycker du alltså att jag ska söka dina källor själv?

3. Ta en valfri dom på något mord, dråp och läs. Det spelar nog inte så stor roll vem det må vara.


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Medlem

jag har sagt mitt, har du inget konkret att komma med slutar diskussionen här.

edit: helgon?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Mer konkret än så blir det inte... det var ju lagtexten som DU hänvisade till.. och visst i teorin, har du delvis rätt. Att om det kan bedömas mindre grovt så kan dråp utdömas istället för mord.
Men faktum kvarstår.. är det planerat så omöjligör det en "dråpdom".


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Det gäller att vara med i svängarna!

Får man något mer än bara äran av att skriva många inlägg eller 8)


signatur

payin' the bills with my mad programming skills

Inaktiv

skulle inte det vara nog menar du?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

123
Skriv svar