Några tankar om FFVIII(Rinoa + Squall)

Några tankar om FFVIII(Rinoa + Squall)

<p align="left">

Jo, några tankar till ett av de sötaste paren i spelvärlden. Squall och Rinoa som ni säkerligen ser på bilden.

Mitt första möte med Rinoa i rollen som Squall var inge vidare, jag var okänslig, egoistisk och skulle sköta allting själv, det var fest men jag stod i ett hörn och ville bara att tiden skulle gå så jag kunde försvinna, partyn var inte min stil. Då helt plötsligt kommer det fram en tjej till mig och undrar om vi ska dansa, i ett försök att ignorera henne tar jag en klunk ur mitt glas och förväntar mig att hon ska tappa intresset.

Men icke, hon var envis och till slut måste jag ju säga sanningen: Jag kan inte dansa. Men inte ens det hjälpte för hon drog med mig ut på dansgolvet ändå med svaret: Äsch, du kommer klara dig bra.

titta på scenen

Efter dansen försvinner hon spårlöst...

Visst, om man kollat på anime så är sättet att introducera Rinoa på inget speciellt. Men inom spelsammanhang är det relativt nytt och fräscht sätt. Framför allt med tanke på att de inte känner varandra speciellt bra och så. Uppblandat med litet komik och att jag personligen känner mig träffad eftersom jag nog var en ganska exakt kopia av Squall då jag först spelade FFVIII. Ensamvarg, ville göra allting själv, hade dåliga minnen etc etc.

Rinoa å andra sidan är öppen, tänker endast positivt och tar gärna till sig nya ansikten och är bara allmänt gullig och söt. Om man har en sådan tjej i närheten av sig under en längre tid tror jag att man kommer förändras, kanske inte lika fort som Squall gör som vänder på en femöring men ändå, man kommer att förändras. För att lägga litet mera bakgrund från verkligheten så mötte jag en sådan tjej under den här perioden och jupp, jag ändrade mig väldeliga och blev bland annat mer öppen.

De tiderna skulle jag gärna återvända till. Men nog om det för tillfället.

Ensamvarg + social prinsessa = opposites attract eller vad är det man säger?

Nog stämde det med Squall & Rinoa, en gammal enstöring som är så inåtriktad behöver en speciell person för att dra ut denne ur sitt skal. Sättet de gjorde det på är dock inte litet intressant då Squall vänder på en femöring från att vara "kan du inte lämna mig ifred" till "oh Rinoa min kära kära vän"...

Men som tur är fortsätter han ju att vara snäll och kär i henne efter att han en gång blivit det. Vilket är riktigt skoj, för det öppnar upp en hel del, deras "date" i Balamb Garden för att nämna en sak, riktigt vacker och det går inte riktigt att missta sig på hur glad Rinoa blir då hon upptäcker ringarna ute i rymden eller hur orolig Squall är för RInoa då hon somnar in.

En massa små detaljer som verkligen gör spelet underbart att spela, inte att förglömma då man rensat ut Ragnarok på aliens och de får tid att spendera för sig själva. Enda som fattades vore en middag och några ljus för ack så romantiskt det var.

Dock så gillar jag inte hur lätt Squall ger upp då han får veta att hon är en häxa. Bäst för vem? Ingen av de. Men det är också en ganska klassisk scen där hjältens vänner måste få honom/henne att förstå att det är bäst om de är tillsammans för då är de starkast.

Jag har glömt, men deras andra möte i tåget gör mig så himla glad. Det finns många sätt att uttrycka glädje, Rinoa väljer ett sätt som Squall verkligen inte väntade sig. Jag tror man skulle bli rätt så förvånad om en tjej slänger sig rakt i famnen på en av glädje, framför allt om man som Squall är rädd för social kontakt.

Tillsammans bildar de ett oslagbart team, mycket framför allt på grund av Lion Heart och Invicible Moon/Wishing Star. Ouch säger man då man lyckas få till en sådan combo. De ser bra ut tillsammans också, så otroligt söta.

Deras historia är rätt så sorgsam också. Deras föräldrar misslyckades att träffa varandra ordentligt, men deras barn lyckades efter mycket om och men. Man får en tår i ögat då man tänker på vad deras föräldrar offrade och att de hela tiden möttes av motgångar. Men jag får väll säga att det slutade på ett bra sätt.

Sista scenen i spelet, då Squall och Rinoa står ensamna på balkongen och tittar ut över havet så ser man hur stor påverkan Rinoa har haft på Squall, titta på hans ögon och wow, så mycket känslor så det inte är sant i jämförelse med hans stenhårda ögon innan.

Ett spel baserat på kärlek och relationer som verkligen visade upp sitt tema. Ett underbart spel och ett underbart par. Viva Squall & Rinoa.

#blogg


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem
Några tankar om FFVIII(Rinoa + Squall)

Trevlig läsning.

Hursomhelst... jag minns inte exakt hur det var saker och ting hände (behöver spela om FFVIII igen), men efter att man har blivit spetsad på ett isspjut och sen torterad så skulle jag tro att det är lätt att man tänker över vad man vill göra med sitt liv.


signatur

Continue walking in the prosperity of darkness, rising to your promised stage.
The world keeps turning, fully unaware of this chosen, pure successor!

Inaktiv

Ja trevlig läsning!

kände dock inte med dig med det där om att vända på en femtioöring. tyckte hela processen för honom var lång ändå.

Tack för berömet Ska försöka att skriva något liknande en gång i veckan för att ta bort litet av de tråkiga "en bild inläggen" som redaktionen är så förtjusta i...

JediMB: fått ett isspjut genom axeln om jag får be :pOch ja, det är ett ganska bra område för att tänka igenom sitt liv. Dock så är det inte enligt mitt tycke vad som förändrar honom. Det är all interaktion med Rinoa som förändrar honom och gör honom mer "männsklig" eller vad man ska säga.

Lyxan: Jo, det går långsamt för Squall, riktigt långsamt, men då väll ändringen sker kändes det för mig som att den kom på en femtioöring, det gick för fort. Alldeles för fort.

Men det är så som jag ser det, jag är ju kille och allt, tjejer ser det på ett annorlunda sätt vad jag har fått lära mig efter all psykologi


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Inaktiv

Jag förstår precis vad du menar, men man får väl som JediMB säger ta in det där med tortyr å jordens undegång på g å sånt kanske

1
Skriv svar