Inlägg av hannes.theorell

Inlägg som hannes.theorell har skrivit i forumet

Skrivet av Geijmer:

Jag tror man bhver inte rädda familjen & går säkert göra massa andra saker i spelet även efter du har räddat eller inte familjen. Tror det är inget tvång att rädda familjen. Sen gissar jag även att Rädda familjen uppdraget går starta när man vill dvs då startar tiden.

Varje familjemedlem är ett DLC, så när du köper det startar tiden att ticka. Klarar du det inom tiden är det permanent upplåst, annars får du köpa igen och börja om.

Skrivet av Påskmust:

Kollar man in hemsidan så heter studion Horns Up Games och klickar man vidare till Privacy Policies så står följande:

Citat:

About us
We are Horns Up Games Limited, registered under company number HE455404 located Prigkipissis Alexias 49, 3083 Limassol, Cyprus. We are developers of “Lord of Metal”.

Så det verkar inte som att det är en svensk studio som jobbar på spelet iallafall.

Man får ju fanimig hoppas på att det inte är någon mystisk rysk utvecklare, som placerat sig på Cypern för att komma runt sanktioner. Då skiter ju Sabaton (Pär Sundström) i det blå skåpet igen efter tidigare fadäsen när han uttalade sig positivt om Rysslands annektering av Krim.

Är det inte lite kommunistiskt att planera fixerade anställningssiffror med en tidshorisont som sträcker sig flera år framåt?

Så länge det finns pengar att tjäna är det ju skitsamma om serien är bra.

Skrivet av gizm0:

Snälla ge oss bara ett nytt Splinter Cell med Michael Ironside som voice actor och gör det rätt och inte som dom gjorde med Blacklist, tyckte känslan fanns inte där

Nytt? Det är ju jobbigt att komma på något nytt när det redan finns ett Blacklist att göra om och ta betalt för som nytt.

Skrivet av Tamazin:

Självklart inte, framförallt inte i ett land som sverige med kollektiavtal. Slösa aldrig bort ett ypperligt tillfälle att få varsla folk och trimma fläsket lite, få bort slöfockarna som drar fötterna efter sig och få in folk som faktiskt vill jobba. Det är sedan gammalt.

Det är väl inget som säger att de kör med kollektivavtal i Sverige?

Skrivet av KoP:

Denna ständiga strävan efter att maximera vinsten är sjuk. Till slut står dom väl där och försöker koka soppa en spik.

Lycka till. 👌

Men det ger också fler möjligheter. Alla dessa arbetslösa spelutvecklare kan ju nu träffas och starta upp något nytt.

Så är det en remake på typ Conviction eller Blacklist...

Det svänger hos Fanatec.

Skrivet av Fulci:

Det är väl lite av vad det hela handlat om här i artikeln. Epic och Microsoft har gett extra pengar till utvecklare för att ge ut spelen på deras plattform, då de fått se spelet och tror det kan bli något. Men att den källan till utvecklingspengar sinat sista tiden.

Jag menar nog mer att de nu på riktigt får känna på hur det är att vara "independent" och inte vara låtsats-indie, som tidigare.

De kanske skulle sluta vara indie-utvecklare och hitta en distributör som tror på deras projekt?

Riskkapitalism i sitt esse.

Skrivet av OAKTHYR:

Jag har inte arbetat inom spelutveckling men på dom företagen där jag arbetat som det har funnits möjlighet till bonus får alla anställda del av den om företaget gjort ett bra resultat. Tycker tvärt om att det vore konstigt att bara ge bonus till vissa bara för att en del produkter säljer bättre än andra just det året.

En av anledningarna jag tycker det är roligare att arbeta för en mindre arbetsgivare där vi alla anställda (även chefen) arbetar tillsammans.

Tänk om du hade flera tusen anställda och ALLA skulle ha lika stor bonus? Då får ju högste chefen några färre miljoner i sin bonus och då lär han dra till grönare beten än att stanna kvar.

Skrivet av Ender:

Att ingen får någon bonus är inte förvånande, men att säga att det är utvecklarna som har underpresterat är förvånande. Jag utgår ifrån att de gjort exakt vad de blivit tillsagda. Ifall de som bestämmer säger att de vill besudla ett spel med MTX så är det väl inte grafikerna/level designer/programmerarnas fel när folk inte köper spelet p.g.a dess sviniga MTX?

"Jag lydde bara order" har många sagt och det hjälper väl föga.

Det blir grafikerna/level designer/programmerarnas fel när de inte lyckas implementera det på ett sätt som gör att folk köper spelet.
Men de får ju fortfarande lön för sitt misslyckande, så det är bara att ta nya tag i nästa projekt.

I grund och botten är det samma diskussion som dyker upp vid Volvo lite då och då. Deras bonussystem ställer också till det för arbetare som räknar med att de får en bonus. Det är evig tillväxt som gäller, så målsättningen blir svårare för varje år att nå.
Förutom för ledningen av företaget förstås, deras bonus är inte knuten till målsättningar utan till anställningskontraktets överenskomna ersättningar.

Skrivet av Zerkish:

Det konceptet för bonus kommer kosta dom utvecklare. Tänk att få din bonus indragen för ledningen bestämmer att ändra visionen av spelet till något du vet kommer vara mindre populärt, det är inte länge man blir kvar efter det.

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?

Skrivet av Mirage:

TEAMET har inte underpresterat. De har följt visionen från chefen som de ej kan ändra på. Teamet lider pga chefen har dålig koll.

Chefen är en del av teamet. De var för kassa för att göra chefens vision rättvisa.
Det är ju att underprestera.

Skrivet av Mirage:

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Så utvecklare, som bara följer vad kostymerna säger åt dem att göra, får ingen bonus för att kostymerna tog dåliga beslut, så spelet säljer dåligt och det är inget som utvecklarna kan påverka.

Makes perfect sense.

Underprestation är ändå underprestation.

Skrivet av Force:

Live service är alltid en röd flagga, men Remedy är en väldigt grön flagga. Får se vad detta kan bli, är nyfiken!

Så lätt vände kappan.